Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK w zakresie w jakim przyznanie i realizacja prawa do renty socjalnej uzależniona jest od wymogu przebywania na terytorium RP
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2183
- Data wpłynięcia: 2014-02-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2183
Druk nr 2183
Warszawa, 30 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
48 posiedzeniu w dniu 30 stycznia 2014 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o rencie socjalnej wraz
z projektem tej ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senator Grażynę
Sztark do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.
wz. (-) Jan Wyrowiński
Wicemarszałek Senatu
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 30 stycznia 2014 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o rencie socjalnej.
Jednocześnie upoważnia senator Grażynę Sztark do reprezentowania Senatu w pracach
nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
W/Z
Jan Wyrowiński
Wicemarszałek Senatu
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o rencie socjalnej
Art. 1. W ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 982 i 1650) w art. 2:
1)
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) osobom posiadającym obywatelstwo polskie zamieszkującym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
2) cudzoziemcom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego
w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 lub art. 186 ust. 1 pkt 3
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650), lub
w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub
ochrony uzupełniającej,”;
2)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz
członkom ich rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r.
o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego
terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich
rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043, z późn. zm.)), posiadającym prawo pobytu lub
prawo stałego pobytu i zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818, z 2008 r. Nr 216,
poz. 1367, z 2010 r. Nr 81, poz. 531, z 2011 r. Nr 92, poz. 532 oraz z 2013 r. poz. 1650.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o rencie socjalnej ma na celu dostosowanie
systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt
P 11/12), stwierdzającego niezgodność art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2003 r. o rencie
socjalnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 982) z Konstytucją.
Sentencja powołanego rozstrzygnięcia została opublikowana w Dz. U. poz. 804 (data
publikacji: 11 lipca 2013 r.).
2. Przedmiot i istota wypowiedzi Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał orzekł, że art. 2 pkt 1 ustawy o rencie socjalnej narusza postanowienia ustawy
zasadniczej w zakresie, w jakim uzależnia przyznanie i realizację prawa do renty socjalnej od
wymogu przebywania na terytorium RP.
W myśl zakwestionowanego art. 2 pkt 1, prawo do renty socjalnej przysługuje osobom
posiadającym obywatelstwo polskie zamieszkującym i przebywającym na terytorium RP.
Sformułowany w przytoczonym wyżej przepisie wymóg zamieszkiwania nawiązuje do
instytucji z art. 25 Kodeksu cywilnego, tzn. miejsca zamieszkania, łączącego zarówno element
faktyczny w postaci przebywania w określonej miejscowości (tzw. corpus), jak i element woli
(animus), czyli zamiar przebywania w danym miejscu, oceniany na postawie obiektywnych,
możliwych do stwierdzenia okoliczności. Druga zaś z przesłanek, a mianowicie „przebywanie”
polega na „faktycznym pozostawaniu w oznaczonym miejscu, pod oznaczonym adresem lub
w oznaczonej miejscowości”. Przebywanie w tym ostatnim znaczeniu – jak wskazał Trybunał
– nie może być utożsamiane z warunkiem przebywania wynikającym z art. 25 Kodeksu
cywilnego, ponieważ na gruncie tego ostatniego przepisu przebywanie jest stanem faktycznym i
trwałym, ale niekoniecznie ciągłym. „Cecha trwałości związana jest z zamiarem stałego pobytu,
tj. nie tymczasowego, nie okazyjnego. Decydujące znaczenie ma ustalenie, by przebywanie
w danym miejscu nosiło cechy założenia tam ośrodka, centrum osobistych i majątkowych
interesów danej osoby”.
– 2 –
Trybunał Konstytucyjny ocenił zaskarżony przepis pod kątem spełnienia standardów
płynących z:
1) art. 2 Konstytucji (zasada sprawiedliwości społecznej);
2) art. 32 ust. 1 Konstytucji (zasada równości);
3) art. 67 ust. 1 Konstytucji (prawo do zabezpieczenia społecznego w razie niezdolności do
pracy ze względu na chorobę lub inwalidztwo oraz po osiągnięciu wieku emerytalnego).
Trybunał przypomniał, że „realizacja prawa do zabezpieczenia społecznego następuje
przez ubezpieczenie społeczne i pomoc społeczną. Natomiast określenie form zabezpieczenia
społecznego Konstytucja pozostawia ustawodawcy zwykłemu (…). Regulacja konstytucyjna
akcentuje szeroką swobodę działania pozostawioną parlamentowi w zakresie urzeczywistniania
prawa do zabezpieczenia społecznego. Do ustawodawcy należy wybór rozwiązań, które uważa
za optymalne z punktu widzenia potrzeb obywateli oraz wymogów rozwoju gospodarczego
kraju. Swoboda wyboru nie jest jednak nieograniczona”. W szczególności pewne granice
wyznaczają tu zasady sprawiedliwości społecznej oraz równości. W związku z tym wypada
zaakcentować, że definicja zasady równości nie ogranicza się do stwierdzenia, że wszystkie
podmioty prawa, charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną),
powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań, zarówno
dyskryminujących, jak i faworyzujących. Równość wobec prawa to także zasadność wyboru
takiego, a nie innego kryterium zróżnicowania. Z kolei aby odpowiedzieć na pytanie, czy
kryterium obrane w konkretnym wypadku może stanowić podstawę różnicowania podmiotów
prawa, należy rozstrzygnąć, po pierwsze, czy kryterium to pozostaje w racjonalnym związku
z celem i treścią danej regulacji; po drugie – czy waga interesu, któremu zróżnicowanie ma
służyć, pozostaje w odpowiedniej proporcji do wagi interesów, które zostaną naruszone
w wyniku wprowadzonego różnicowania; wreszcie po trzecie – czy kryterium różnicowania
pozostaje w związku z innymi wartościami, zasadami, względnie normami konstytucyjnymi,
uzasadniającymi odmienne traktowanie podmiotów podobnych. Co więcej: „różnicowanie
sytuacji prawnej podmiotów podobnych ma większe szanse uznania za zgodne z [K]onstytucją,
jeżeli pozostaje w zgodzie z zasadami sprawiedliwości społecznej lub służy urzeczywistnianiu
tych zasad. Zostaje ono z kolei uznane za niekonstytucyjną dyskryminację (uprzywilejowanie),
jeżeli nie znajduje podtrzymania w zasadzie sprawiedliwości społecznej. W tym sensie zasady
równości wobec prawa i sprawiedliwości społecznej w znacznym stopniu nakładają się na
siebie”.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2183
› Pobierz plik