eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK w zakresie w jakim przyznanie i realizacja prawa do renty socjalnej uzależniona jest od wymogu przebywania na terytorium RP

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2183
  • Data wpłynięcia: 2014-02-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2183

– 8 – 
Ustawa, realizując zasady solidarności społecznej oraz sprawiedliwości wyrównawczej, 
może przyczynić się do wzmocnienia pozytywnego obrazu państwa z racji wywiązywania się 
przez nie z obowiązku wyrażonego w art. 2 Konstytucji. 
Wejście w życie proponowanych zmian może spowodować wzrost wydatków z budżetu 
państwa  w  części  73  –  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych.  Dokładne  określenie  skutków 
finansowych ustawy nie jest jednak możliwe wobec braku danych dotyczących liczby osób, 
które  spełniają  przesłanki  nabycia  prawa  do  renty  socjalnej,  z  wyjątkiem  przesłanki 
przebywania na terytorium RP i którym z tego właśnie względu świadczenia nie były jak dotąd 
wypłacane  lub  zostały  cofnięte  w  związku  z  wyjazdem  za  granicę.  Odnosi  się  to  w  równej 
mierze  do  obywateli  polskich,  jak  i  cudzoziemców,  w  tym  obywateli  UE,  zamieszkałych 
w Polsce.  Według  szacunkowych  wyliczeń  (pismo  Prezesa  ZUS  z  dnia  11  grudnia  2013  r.), 
przy przyjęciu wskaźnika waloryzacji świadczeń od dnia 1 marca 2014 r. na poziomie 102,1% 
„zwiększenie  liczby  osób  pobierających  renty  socjalne  o  każde  100  osób,  spowoduje  wzrost 
wydatków na te świadczenia w skali 12 miesięcy 2014 roku o około 852 tys. zł.” 
Projektowane  rozwiązania  nie  wpłyną  natomiast  z  pewnością  na  budżety  pozostałych 
jednostek sektora finansów publicznych, a więc m.in. jednostek samorządu terytorialnego. 
 
5. Konsultacje 
Projekt  został  przesłany  do  zaopiniowania  następującym  podmiotom:  Ministrowi  Pracy 
i  Polityki  Społecznej,  Ministrowi  Spraw  Zagranicznych,  Prezesowi  Zakładu  Ubezpieczeń 
Społecznych, Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Prokuratorii Generalnej 
Skarbu  Państwa,  Naczelnej  Radzie  Adwokackiej,  Krajowej  Radzie  Radców  Prawnych, 
Rzecznikowi Ubezpieczonych oraz Stowarzyszeniu na Rzecz Niepełnosprawnych SPES. 
Minister Pracy i Polityki Społecznej odniósł się pozytywnie do projektowanych regulacji, 
niemniej  zastrzegł,  że  proponowana  ustawa  „nie  zawiera  wystarczających  przepisów,  które 
w  całości  umożliwiałyby  realizację  wyroku  Trybunału  Konstytucyjnego”.  Prezes  ZUS,  Sąd 
Najwyższy, Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa oraz Krajowa Rada Radców Prawnych 
poinformowali, że nie zgłaszają uwag do projektowanych rozwiązań. Pozytywne stanowisko 
zajęła także Krajowa Rada Sądownictwa. Podobną opinię przedstawiło też Stowarzyszenie na 
Rzecz Niepełnosprawnych SPES, wnosząc jednocześnie o objęcie zakresem przedmiotowym 
projektu kwestii kwoty, do wysokości której świadczenia emerytalne i rentowe (w tym renta 
– 9 – 
socjalna) są wolne od egzekucji i potrąceń dokonywanych dla zaspokojenia roszczeń innych 
niż alimentacyjne, zwłaszcza zaś roszczeń wynikających z umów cywilnoprawnych. 
Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał ponadto dane odnośnie do cudzoziemców, 
którym w okresie od 1 stycznia do 21 listopada 2013 r. odmówiono prawa do renty socjalnej 
lub  którzy  utracili  prawo  do  tego  świadczenia,  ze  wskazaniem  ich  obywatelstwa.  Z  kolei 
Prezes ZUS podał szacunkowe koszty wejścia w życie projektowanych uregulowań. 
Pozostałe podmioty nie wypowiedziały się na temat projektowanej ustawy. 
W trakcie I czytania projektu na wspólnym posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki 
Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej przedstawicielka Ministra Pracy i Polityki Społecznej 
podtrzymała opinię pisemną i zauważyła, że w Ministerstwie prowadzone są prace legislacyjne, 
których celem jest wykonanie orzeczenia wydanego w sprawie P 11/12. 
Komisje wprowadziły do projektu poprawkę uwzględniającą to, że w dniu 12 grudnia 
2013 r. uchwalona została nowa ustawa o cudzoziemcach i że na mocy art. 485 tejże ustawy 
z dniem 1 maja 2014 r. zostanie zmienione brzmienie art. 2 pkt 2 ustawy o rencie socjalnej 
oraz zostanie dodany w wymienionym artykule pkt 2a. Postulat Stowarzyszenia na Rzecz 
Niepełnosprawnych  SPES  nie  został  zrealizowany  jako  niedopuszczalny  w  świetle  art.  85c 
Regulaminu Senatu. 
 
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej 
Proponowana nowelizacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: