Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK w zakresie w jakim przyznanie i realizacja prawa do renty socjalnej uzależniona jest od wymogu przebywania na terytorium RP
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2183
- Data wpłynięcia: 2014-02-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2183
Ustawa, realizując zasady solidarności społecznej oraz sprawiedliwości wyrównawczej,
może przyczynić się do wzmocnienia pozytywnego obrazu państwa z racji wywiązywania się
przez nie z obowiązku wyrażonego w art. 2 Konstytucji.
Wejście w życie proponowanych zmian może spowodować wzrost wydatków z budżetu
państwa w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dokładne określenie skutków
finansowych ustawy nie jest jednak możliwe wobec braku danych dotyczących liczby osób,
które spełniają przesłanki nabycia prawa do renty socjalnej, z wyjątkiem przesłanki
przebywania na terytorium RP i którym z tego właśnie względu świadczenia nie były jak dotąd
wypłacane lub zostały cofnięte w związku z wyjazdem za granicę. Odnosi się to w równej
mierze do obywateli polskich, jak i cudzoziemców, w tym obywateli UE, zamieszkałych
w Polsce. Według szacunkowych wyliczeń (pismo Prezesa ZUS z dnia 11 grudnia 2013 r.),
przy przyjęciu wskaźnika waloryzacji świadczeń od dnia 1 marca 2014 r. na poziomie 102,1%
„zwiększenie liczby osób pobierających renty socjalne o każde 100 osób, spowoduje wzrost
wydatków na te świadczenia w skali 12 miesięcy 2014 roku o około 852 tys. zł.”
Projektowane rozwiązania nie wpłyną natomiast z pewnością na budżety pozostałych
jednostek sektora finansów publicznych, a więc m.in. jednostek samorządu terytorialnego.
5. Konsultacje
Projekt został przesłany do zaopiniowania następującym podmiotom: Ministrowi Pracy
i Polityki Społecznej, Ministrowi Spraw Zagranicznych, Prezesowi Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców Prawnych,
Rzecznikowi Ubezpieczonych oraz Stowarzyszeniu na Rzecz Niepełnosprawnych SPES.
Minister Pracy i Polityki Społecznej odniósł się pozytywnie do projektowanych regulacji,
niemniej zastrzegł, że proponowana ustawa „nie zawiera wystarczających przepisów, które
w całości umożliwiałyby realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego”. Prezes ZUS, Sąd
Najwyższy, Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa oraz Krajowa Rada Radców Prawnych
poinformowali, że nie zgłaszają uwag do projektowanych rozwiązań. Pozytywne stanowisko
zajęła także Krajowa Rada Sądownictwa. Podobną opinię przedstawiło też Stowarzyszenie na
Rzecz Niepełnosprawnych SPES, wnosząc jednocześnie o objęcie zakresem przedmiotowym
projektu kwestii kwoty, do wysokości której świadczenia emerytalne i rentowe (w tym renta
– 9 –
socjalna) są wolne od egzekucji i potrąceń dokonywanych dla zaspokojenia roszczeń innych
niż alimentacyjne, zwłaszcza zaś roszczeń wynikających z umów cywilnoprawnych.
Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał ponadto dane odnośnie do cudzoziemców,
którym w okresie od 1 stycznia do 21 listopada 2013 r. odmówiono prawa do renty socjalnej
lub którzy utracili prawo do tego świadczenia, ze wskazaniem ich obywatelstwa. Z kolei
Prezes ZUS podał szacunkowe koszty wejścia w życie projektowanych uregulowań.
Pozostałe podmioty nie wypowiedziały się na temat projektowanej ustawy.
W trakcie I czytania projektu na wspólnym posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki
Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej przedstawicielka Ministra Pracy i Polityki Społecznej
podtrzymała opinię pisemną i zauważyła, że w Ministerstwie prowadzone są prace legislacyjne,
których celem jest wykonanie orzeczenia wydanego w sprawie P 11/12.
Komisje wprowadziły do projektu poprawkę uwzględniającą to, że w dniu 12 grudnia
2013 r. uchwalona została nowa ustawa o cudzoziemcach i że na mocy art. 485 tejże ustawy
z dniem 1 maja 2014 r. zostanie zmienione brzmienie art. 2 pkt 2 ustawy o rencie socjalnej
oraz zostanie dodany w wymienionym artykule pkt 2a. Postulat Stowarzyszenia na Rzecz
Niepełnosprawnych SPES nie został zrealizowany jako niedopuszczalny w świetle art. 85c
Regulaminu Senatu.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Proponowana nowelizacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2183
› Pobierz plik