eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

nowego okresu rozliczeniowego, tj. od 1 
kwietnia 2014 r. Przyjęcie każdego innego 
rozwiązania  w  tym  zakresie  skutkować 
będzie  naruszeniem  przez  projektowaną 
ustawę  konstytucyjnych  zasad,  o  których 
mowa powyżej.    
 
Art. 12 
Związek Banków Polskich 
Projektowany  art.  12  przewiduje  wejście  Uwaga nieuwzględniona
w  życie  zmian  do  ustawy  o  VAT  po  Przepisy ustawy o podatku od towarów i 
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy  usług  nie  stoją  na  przeszkodzie 
zmieniającej.  Przyjęcie  takiej  konstrukcji  wprowadzania zmian w trakcie okresu 
powoduje,  że  zmiany  do  ustawy  o  VAT  rozliczeniowego. 
ingerujące  w  bardzo  istotny  sposób  w 
zasady odliczania podatku VAT przez 
podatników,  mogą  wejść  w  życie  w 
trakcie okresu rozliczeniowego, tj. w 
trakcie 
miesiąca 
lub 
kwartału 
kalendarzowego. Samo w sobie stanowi to 
naruszenie konstytucyjnej zasady 
pewności prawa – co do zasady bowiem, 
w trakcie danego okresu rozliczeniowego 
podatnik  winien  mieć  zapewnione 
jednolite prawa, w tym prawa do 
odliczenia podatku VAT. Rozwiązanie, w 
ramach którego w trakcie okresu 
rozliczeniowego  (miesiąca  lub  kwartału) 
zmianie  ulegają  uprawnienia  podatników 
w zakresie kluczowego elementu podatku 
VAT, jakim jest prawo do jego odliczenia, 
skutkować będzie szeregiem wątpliwości, 
które  nie  powinny  zaistnieć  w 
demokratycznym  państwie  prawa  w 
 
107 
rozumieniu art. 2 Konstytucji RP. 
Podatnik  rozlicza  się  bowiem  z  tytułu 
podatku VAT za dany okres 
rozliczeniowy  (tj.  miesiąc  lub  kwartał), 
zaś  jego  uprawnienie  do  odliczenia 
podatku VAT powstaje zgodnie z nowym 
art. 86 ust. 10 ustawy o VAT w 
rozliczeniu za okres, w którym w 
odniesieniu do nabytych lub 
importowanych przez podatnika towarów 
i  usług  powstał  obowiązek podatkowy. 
Prawo  do  odliczenia  powstaje  więc  w 
rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, 
w  którym  po  stronie  dostawcy  powstał 
obowiązek  podatkowy  –  uprawnienie to 
jest  związane  nie  z  konkretnym 
momentem w trakcie trwania danego 
okresu rozliczeniowego, lecz z 
rozliczeniem  za  cały,  dany  okres 
rozliczeniowy.  Tym  samym,  wejście  w 
życie  nowych  zasad  odliczenia  podatku 
VAT w trakcie takiego okresu 
rozliczeniowego utrudnia precyzyjne 
określenie  praw  podatnika  co  do 
doliczenia podatku VAT za taki okres 
rozliczeniowy.  
Nowe przepisy w zakresie odliczenia 
podatku VAT od samochodów 
osobowych i, co więcej, innych wydatków 
związanych  z  tymi  pojazdami,  są 
skomplikowane  i,  jak  już  wskazano, 
ingerują  znacząco  w  sferę  uprawnień 
 
108 
podatników. Z tej perspektywy dodatkowe 
utrudnienie podatnikom przez 
ustawodawcę  identyfikacji  wydatków 
uprawniających  podatników  do  pełnego 
odliczenia podatku VAT od wydatków, 
które  takiego  prawa  nie  dają  –  a do tego 
sprowadza  się  wprowadzenie  zmian  do 
ustawy o VAT w trakcie trwania okresu 
rozliczeniowego 
– 
sprzeciwia  się 
postulatowi  pewności  prawa,  zaufania  do 
prawa  stanowionego  przez  państwo  oraz 
zasadzie  prawidłowej  legislacji.  Dlatego 
też,  wnioskujemy  by  tak  istotne  zmiany 
zasad odliczania podatku VAT od 
samochodów,  ale  też  innych  wydatków 
eksploatacyjnych 
związanych 

pojazdami, weszły w życie od konkretnej 
daty,  stanowiącej  jednocześnie  początek 
nowego okresu rozliczeniowego, tj. od 1 
kwietnia 2014 r. Przyjęcie każdego innego 
rozwiązania  w  tym  zakresie  skutkować 
będzie  naruszeniem  przez  projektowaną 
ustawę  konstytucyjnych  zasad,  o  których 
mowa powyżej.    
 
Pozostałe 
Polska Izba Ubezpieczeń 
Polska Izba Ubezpieczeń,  w  ramach  Uwaga nieuwzględniona
konsultacji społecznych projektu ustawy o  Wprowadzenie proponowanych 
zmianie ustawy o  podatku  od  towarów i  rozwiązań  byłoby  niezgodne  z  zasadą 
usług    oraz    niektórych  innych  ustaw,   równości  ,  byłoby  również  wątpliwe  w 
przekazanego  w dniu 23 grudnia 2013 r.,  świetle przepisów unijnych. 
postuluje  wyłączenie  spod  ograniczenia 
możliwości odliczenia 50% podatku VAT 
 
109 
naliczonego przy rozliczaniu kosztów 
napraw powypadkowych pojazdów 
należących  do  przedsiębiorców,  a 
regulowanych  przez  zakłady  ubezpieczeń 
z  umów ubezpieczenia. 
 
Projektowana ustawa wprowadza 
ograniczenia w odliczaniu podatku 
naliczonego do 50% w odniesieniu do 
wydatków  związanych  z  zakupem 
pojazdu o dopuszczalnej masie do 3,5 
tony oraz wszystkich wydatków 
związanych  z  jego  eksploatacją  (w  tym 
napraw powypadkowych). Projektowane 
zapisy  przyjmują  w  swoim  założeniu,  iż 
każdy  pojazd  spełniający  to  podstawowe 
kryterium  (dopuszczalną  masę  całkowitą) 
służy  do  tzw.  użytku  mieszanego  (na 
potrzeby firmy i na potrzeby osobiste).   
 
Jak wynika z danych GUS w 2012 r. 
działalność gospodarczą prowadziło 1 795 
tys.  przedsiębiorstw.  Jednostki  małe  (o 
liczbie pracujących do 49 osób) stanowiły 
99,0% 
przedsiębiorstw 
(mikroprzedsiębiorstwa  –  o liczbie 
pracujących  do  9  osób  –  95,8%).   Ze 
względu  na  formę  prawną  jednostek  – 
91,6%  podmiotów  stanowiły  osoby 
fizyczne.  
Z badania przeprowadzonego przez Homo 
 
110 
Homini na zlecenie BZ WBK Leasing 
„Samochody firmowe: portret i 
finansowanie"  wynika,  że  średnie  firmy 
najczęściej  wykorzystują  samochody 
dostawcze (75 %), natomiast w 
zdecydowanej większości mikro i małych 
przedsiębiorstwach    dominują  auta 
osobowe (w obu przypadkach po 74%). 
Powyżej  przytoczone  dane  statystyczne 
oznaczają,  że  ograniczenie  możliwości 
odliczenia  podatku  VAT  do  50%  będzie  
dotyczyć niemal 80% przedsiębiorców. 
 
Projektowane  zmiany  będą  miały  bardzo 
duży  wpływ  na  wysokość  odszkodowań 
wypłacanych  podatnikom  podatku  VAT, 
którym  będzie  przysługiwało  odliczenie 
tylko 50% podatku naliczonego. Obecne 
przepisy  umożliwiają  w  przypadku 
naprawy powypadkowej odliczenie 100% 
podatku VAT. 
 
Wprowadzenie zmian w projektowanym 
kształcie  spowoduje,  że  praktycznie  w 
każdej  szkodzie  dotyczącej  naprawy 
powypadkowej pojazdu osobowego lub 
innego pojazdu o masie do 3,5 tony, 
ubezpieczyciel  będzie  musiał  wypłacić 
 
111 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: