Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
podatku VAT naliczonego w fakturze za
naprawę. W konsekwencji wzrostu
wysokości wypłacanych odszkodowań
należy liczyć się z potencjalnym
wzrostem składek ubezpieczeniowych w
tym segmencie klientów.
Zgodnie z danymi Komisji Nadzoru
Finansowego, średnia roczna składka
ubezpieczeniowa,
którą
ponosi
przedsiębiorca jest kilkukrotnie wyższa od
składki, którą jest zobowiązany opłacić
indywidualny posiadacz pojazdu. W roku
2012 było to - dla umów OC zawieranych
z przedsiębiorcami 1 122 PLN, - dla
umów OC zawieranych z osobami
fizycznymi 378 PLN. Średnia składka
umów AC była odpowiednio – 1 945
PLN i 797 PLN.
Konsekwencją ewentualnego wzrostu
składek będzie ograniczenie wydatków
przedsiębiorców przeznaczonych na
ubezpieczenia jedynie do zawierania
umów ubezpieczenia obowiązkowego
(OC), co w przypadku naprawy
powypadkowej pojazdu będzie oznaczało
112
konieczność pokrycia jej kosztów w
całości przez przedsiębiorcę. Takie
działanie w dalszej perspektywie
skutkować będzie rozwojem tzw. „szarej
strefy” napraw pojazdów, umożliwiającą
nabycie
taniej
usługi,
ale
nie
gwarantującej jej technologicznej jakości,
co
bez
wątpienia
wpłynie
na
bezpieczeństwo
ruchu
drogowego.
Rozwój wspomnianej „szarej strefy”
napraw to także zmniejszenie przychodów
państwa z tytułu podatku VAT.
Ponadto Izba zwraca uwagę, iż naprawa
pojazdu
jako
całości
umożliwia
użytkowanie
pojazdu
do
celów
prowadzenia działalności gospodarczej w
100%, a nie tylko w 50%. Nie sposób
zatem jest oddzielić (nawet umownie)
części naprawy powypadkowej, jako
wynikającej z konsekwencji prywatnego
lub służbowego użytkowania pojazdu.
Jedynie wydatki poniesione z tytułu
użytkowania
pojazdu
(paliwo,
amortyzacja) są związane z celami
zarobkowymi lub prywatnymi i tylko te
składniki można wyraźnie rozdzielić.
Polska Izba Ubezpieczeń rozumiejąc
problem szczegółowego określenia
113
zakresu wykorzystania pojazdów
należących
do
podatników
przedsiębiorców do celów niezwiązanych
z
prowadzeniem
działalności
gospodarczej oraz trudności w ustaleniu
dokładnych zasad opodatkowania tego
właśnie rodzaju użytkowania, postuluje
wyłączenie spod ograniczenia możliwości
odliczenia podatku VAT naliczonego przy
rozliczaniu kosztów napraw
powypadkowych pojazdów należących do
przedsiębiorców, a regulowanych z umów
ubezpieczenia.
Uzasadnienie
Sądecka Izba Gospodarcza Wątpliwości od strony zasady równości Uwaga nieuwzględniona.
(KIG)
podmiotów prowadzących działalność Poruszane kwestie są precyzyjnie
gospodarczą
budzi
opisany,
w omówione w uzasadnieniu. Nie ma
uzasadnieniu do ustawy, brak możliwość podstaw do pełnego odliczania VAT
stosowania pełnego odliczania podatku w jeżeli jest możliwy użytek prywatny
przypadku przedsiębiorcy prowadzącego pojazdów.
działalność gospodarczą w miejscu
zamieszkania i brak sprecyzowania w
przepisach czy osoba taka – w przypadku
spełniania przesłanek ustawowych –
uprawniona będzie do zastosowania
pełnego
odliczenia
w
przypadku
prowadzenia
ewidencji.
Będziemy
domagać się prawa przedsiębiorców do
pełnego odpisu podatku w przypadku
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów
służbowych niezależnie od miejsca
114
prowadzenia działalności gospodarczej.
Uzasadnienie
Wątpliwości od strony zasady równości Uwaga nieuwzględniona.
Federacja MSP - Fundacja
podmiotów prowadzących działalność Poruszane kwestie są precyzyjnie
gospodarczą
budzi
opisany,
w omówione w uzasadnieniu. Nie ma
uzasadnieniu do ustawy, brak możliwość podstaw do pełnego odliczania VAT
stosowania pełnego odliczania podatku w jeżeli jest możliwy użytek prywatny
przypadku przedsiębiorcy prowadzącego pojazdów.
działalność gospodarczą w miejscu
zamieszkania i brak sprecyzowania w
przepisach czy osoba taka – w przypadku
spełniania przesłanek ustawowych –
uprawniona będzie do zastosowania
pełnego
odliczenia
w
przypadku
prowadzenia
ewidencji.
Będziemy
domagać się prawa przedsiębiorców do
pełnego odpisu podatku w przypadku
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów
służbowych niezależnie od miejsca
prowadzenia działalności gospodarczej.
Uzasadnienie
Wątpliwości od strony zasady równości Uwaga nieuwzględniona.
Stowarzyszenie Małych i podmiotów prowadzących działalność Poruszane kwestie są precyzyjnie
Średnich
Przedsiębiorstw gospodarczą budzi opisany, w omówione w uzasadnieniu. Nie ma
„Krak-Business”
podstaw do pełnego odliczania VAT
uzasadnieniu do ustawy, brak możliwość
stosowania pełnego odliczania podatku w jeżeli jest możliwy użytek prywatny
przypadku przedsiębiorcy prowadzącego pojazdów.
działalność gospodarczą w miejscu
zamieszkania i brak sprecyzowania w
115
przepisach czy osoba taka – w przypadku
spełniania przesłanek ustawowych –
uprawniona będzie do zastosowania
pełnego
odliczenia
w
przypadku
prowadzenia
ewidencji.
Będziemy
domagać się prawa przedsiębiorców do
pełnego odpisu podatku w przypadku
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów
służbowych niezależnie od miejsca
prowadzenia działalności gospodarczej.
OSR
Sądecka Izba Gospodarcza
Wchodzenie derogacją w rynek usług Uwaga nieuwzględniona.
4. Wpływ aktu (KIG)
Propozycja wyłączenia rynku usług nie
serwisowych spowoduje: rozrost szarej
prawnego na
strefy i zmiany w strukturze świadczenia tylko nie wpisywałaby się w decyzję
rynek pracy
usług
na
korzyść
warsztatów derogacyjną, ale byłaby również
rozliczających się w formie ryczałtu bez nielogiczna, bo dlaczego akurat ta część
wydatków służących również użytkowi
podatku
VAT.
Nastąpi
spadek prywatnemu miałaby korzystać z
zapotrzebowania na wykonanie usług pełnego odliczenia VAT.
serwisowych w legalnie działających
warsztatach rozliczających się na
podstawie faktura VAT.
Towar w przeciwieństwie do usługi
pozostaje neutralny przy derogacji z
uwagi na brak alternatywnych źródeł jego
pochodzenia i formy opodatkowania. W
przypadku usługi mamy do wyboru kilka
możliwości, które prowadzą do nierównej
konkurencji na rynku pracy i usług
pomiędzy szarą strefą, ryczałtem, a
116
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik