eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

odszkodowanie    uwzględniające  50% 
podatku VAT naliczonego w fakturze za 
naprawę.  W  konsekwencji  wzrostu 
wysokości  wypłacanych  odszkodowań 
należy  liczyć  się  z  potencjalnym 
wzrostem  składek  ubezpieczeniowych  w 
tym segmencie klientów. 
 
Zgodnie z danymi Komisji Nadzoru 
Finansowego,  średnia  roczna  składka 
ubezpieczeniowa, 
którą 
ponosi 
przedsiębiorca jest kilkukrotnie wyższa od 
składki,  którą  jest  zobowiązany  opłacić 
indywidualny posiadacz pojazdu. W roku 
2012 było to  - dla umów OC zawieranych 
z  przedsiębiorcami 1 122 PLN, -  dla 
umów OC zawieranych z osobami 
fizycznymi  378  PLN.  Średnia  składka 
umów  AC  była    odpowiednio  –  1 945 
PLN i 797 PLN. 
 
Konsekwencją  ewentualnego  wzrostu 
składek  będzie  ograniczenie  wydatków 
przedsiębiorców  przeznaczonych  na 
ubezpieczenia  jedynie do zawierania 
umów  ubezpieczenia  obowiązkowego 
(OC), co w przypadku naprawy 
powypadkowej  pojazdu  będzie  oznaczało 
 
112 
konieczność  pokrycia  jej  kosztów  w 
całości  przez  przedsiębiorcę.  Takie 
działanie  w  dalszej  perspektywie 
skutkować  będzie  rozwojem  tzw.  „szarej 
strefy”  napraw  pojazdów,  umożliwiającą 
nabycie 
taniej 
usługi, 
ale 
nie 
gwarantującej jej technologicznej jakości, 
co 
bez 
wątpienia 
wpłynie 
na 
bezpieczeństwo 
ruchu 
drogowego. 
Rozwój wspomnianej „szarej strefy” 
napraw to także zmniejszenie przychodów 
państwa z tytułu podatku VAT.  
 
Ponadto  Izba  zwraca  uwagę,  iż  naprawa 
pojazdu 
jako 
całości 
umożliwia 
użytkowanie 
pojazdu 
do 
celów 
prowadzenia  działalności  gospodarczej  w 
100%, a nie tylko w 50%. Nie sposób 
zatem  jest  oddzielić  (nawet  umownie) 
części  naprawy powypadkowej, jako 
wynikającej  z  konsekwencji  prywatnego 
lub  służbowego  użytkowania  pojazdu. 
Jedynie  wydatki  poniesione  z  tytułu 
użytkowania 
pojazdu 
(paliwo, 
amortyzacja)    są  związane  z  celami 
zarobkowymi lub prywatnymi i tylko te 
składniki można wyraźnie rozdzielić. 
 
Polska  Izba  Ubezpieczeń  rozumiejąc 
problem    szczegółowego  określenia 
 
113 
zakresu wykorzystania pojazdów 
należących 
do 
podatników 
przedsiębiorców  do celów niezwiązanych 

prowadzeniem 
działalności 
gospodarczej  oraz  trudności  w  ustaleniu 
dokładnych  zasad opodatkowania tego 
właśnie  rodzaju  użytkowania,  postuluje 
wyłączenie spod ograniczenia możliwości 
odliczenia podatku VAT naliczonego przy 
rozliczaniu kosztów napraw 
powypadkowych pojazdów należących do 
przedsiębiorców, a regulowanych z umów 
ubezpieczenia. 
 
Uzasadnienie 
Sądecka  Izba  Gospodarcza  Wątpliwości  od  strony  zasady  równości  Uwaga nieuwzględniona
(KIG) 
podmiotów  prowadzących  działalność  Poruszane  kwestie  są  precyzyjnie 
gospodarczą 
budzi 
opisany, 
w  omówione w uzasadnieniu.  Nie ma 
uzasadnieniu  do  ustawy,  brak  możliwość  podstaw  do  pełnego  odliczania  VAT 
stosowania pełnego odliczania podatku w  jeżeli  jest  możliwy  użytek  prywatny 
przypadku  przedsiębiorcy  prowadzącego  pojazdów. 
działalność  gospodarczą  w  miejscu 
zamieszkania i brak sprecyzowania w 
przepisach czy osoba taka – w przypadku 
spełniania  przesłanek  ustawowych  – 
uprawniona  będzie  do  zastosowania 
pełnego 
odliczenia 

przypadku 
prowadzenia 
ewidencji. 
Będziemy 
domagać  się  prawa  przedsiębiorców  do 
pełnego  odpisu  podatku w przypadku 
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów 
służbowych  niezależnie  od  miejsca 
 
114 
prowadzenia działalności gospodarczej.  
 
Uzasadnienie 
 
Wątpliwości  od  strony  zasady  równości  Uwaga nieuwzględniona
Federacja MSP - Fundacja 
podmiotów  prowadzących  działalność  Poruszane  kwestie  są  precyzyjnie 
gospodarczą 
budzi 
opisany, 
w  omówione w uzasadnieniu. Nie ma 
uzasadnieniu  do  ustawy,  brak  możliwość  podstaw  do  pełnego  odliczania  VAT 
stosowania pełnego odliczania podatku w  jeżeli  jest  możliwy  użytek  prywatny 
przypadku  przedsiębiorcy  prowadzącego  pojazdów. 
działalność  gospodarczą  w  miejscu 
zamieszkania i brak sprecyzowania w 
przepisach czy osoba taka – w przypadku 
spełniania  przesłanek  ustawowych  – 
uprawniona  będzie  do  zastosowania 
pełnego 
odliczenia 

przypadku 
prowadzenia 
ewidencji. 
Będziemy 
domagać  się  prawa  przedsiębiorców  do 
pełnego  odpisu  podatku w przypadku 
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów 
służbowych  niezależnie  od  miejsca 
prowadzenia działalności gospodarczej.  
 
Uzasadnienie 
 
Wątpliwości  od  strony  zasady  równości  Uwaga nieuwzględniona
Stowarzyszenie  Małych  i  podmiotów  prowadzących  działalność  Poruszane  kwestie  są  precyzyjnie 
Średnich 
Przedsiębiorstw  gospodarczą  budzi  opisany,  w  omówione w uzasadnieniu. Nie ma 
„Krak-Business” 
podstaw  do  pełnego  odliczania  VAT 
uzasadnieniu do ustawy, brak  możliwość 
stosowania pełnego odliczania podatku w  jeżeli  jest  możliwy  użytek  prywatny 
przypadku  przedsiębiorcy  prowadzącego  pojazdów. 
działalność  gospodarczą  w  miejscu 
zamieszkania i brak sprecyzowania w 
 
115 
przepisach czy osoba taka – w przypadku 
spełniania  przesłanek  ustawowych  – 
uprawniona  będzie  do  zastosowania 
pełnego 
odliczenia 

przypadku 
prowadzenia 
ewidencji. 
Będziemy 
domagać  się  prawa  przedsiębiorców  do 
pełnego  odpisu  podatku  w  przypadku 
użytkowania pojazdu wyłącznie do celów 
służbowych  niezależnie  od  miejsca 
prowadzenia działalności gospodarczej.  
 
OSR 
Sądecka Izba Gospodarcza  
Wchodzenie  derogacją  w  rynek  usług  Uwaga nieuwzględniona
4.  Wpływ  aktu  (KIG) 
Propozycja  wyłączenia  rynku  usług  nie 
serwisowych spowoduje: rozrost szarej 
prawnego na 
strefy  i  zmiany  w  strukturze  świadczenia  tylko  nie  wpisywałaby  się  w  decyzję 
rynek pracy 
usług 
na 
korzyść 
warsztatów  derogacyjną,  ale  byłaby  również 
rozliczających  się  w  formie  ryczałtu  bez  nielogiczna, bo dlaczego akurat ta część 
wydatków  służących  również  użytkowi 
podatku 
VAT. 
Nastąpi 
spadek  prywatnemu  miałaby  korzystać  z 
zapotrzebowania  na  wykonanie  usług  pełnego odliczenia VAT. 
serwisowych  w  legalnie  działających 
warsztatach  rozliczających  się  na 
podstawie faktura VAT. 
 
Towar  w  przeciwieństwie  do  usługi 
pozostaje neutralny przy derogacji z 
uwagi na brak alternatywnych źródeł jego 
pochodzenia i formy opodatkowania. W 
przypadku usługi mamy do wyboru  kilka 
możliwości, które prowadzą do nierównej 
konkurencji  na  rynku  pracy  i  usług 
pomiędzy  szarą  strefą,  ryczałtem,  a 
 
116 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: