Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
uchylaniu się od płacenia podatku VAT.
Przyczyną wprowadzenia sankcji karnej za złożenie informacji niezgodnej ze stanem
rzeczywistym jest wprowadzenie organu podatkowego w błąd, wskutek czego doszło do
nieuprawnionego odliczenia podatku naliczonego. Faktem jest, że w stosunku do tego
podatnika zostanie zastosowane ograniczone prawo do odliczenia (pełne prawo to nie
przysługiwało mu bowiem od samego początku używania pojazdu), jednakże stanie się
to dopiero w momencie stwierdzenia przez organ podatkowy, w ramach czynności
sprawdzających, kontrolnych lub postępowania podatkowego, podania przez podatnika
w informacji danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym.
W przypadkach mniejszej wagi (przykładowo, gdy kwota niezasadnie odliczonego
podatku nie przekracza ustawowego progu – vide: art. 53 § 8 kks) podatnik będzie
podlegał karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Zaproponowano jednakże możliwość odstąpienia od ukarania w odniesieniu do
podatnika który dopełnił obowiązku złożenia takiej informacji po terminie, jeżeli
nastąpiło to przed dokonaniem jakichkolwiek czynności przez organ podatkowy lub
skarbowy w zakresie podatku VAT (art. 56a § 3 kks).
Kwestia natomiast sankcji za niezłożenie korekty deklaracji czy niewpłacenie podatku
z niej wynikającego pozostaje poza zakresem tego przepisu.
„Restrykcyjność” przepisu polegająca na braku możliwości uniknięcia kary przez
dokonanie uchybionych czynności już po „uprzedzeniu” podatnika o zamiarze podjęcia
działań kontrolnych wpisuje się w cel przyświecający decyzji derogacyjnej –
przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania VAT i całkowicie jest uzasadniona.
Zrezygnowano z sankcjonowania przypadków, gdy podatnik:
– złożył informację po terminie, jednakże dokonywał odliczenia tylko w ograniczonym
zakresie lub
– nie dokonał we właściwym terminie jej aktualizacji.
W pierwszej sytuacji podatnik uwzględnił bowiem fakt, że niezłożenie informacji
w terminie skutkuje dla niego utratą prawa do pełnego odliczenia VAT od wszystkich
wydatków związanych z pojazdem do czasu złożenia tej informacji, czyli
wyeliminowane zostało ryzyko uniknięcia opodatkowania podatkiem VAT, czemu
przeciwdziałać mają proponowane sankcje karne. W drugiej natomiast niezłożenie
28
aktualizacji w terminie, w przypadku stwierdzenia w trakcie czynności sprawdzających
lub kontrolnych użytku prywatnego tego pojazdu, skutkować będzie uznaniem złożonej
informacji za niezgodną ze stanem faktycznym/rzeczywistym (fałszywą), co
w konsekwencji oznacza jedynie prawo do częściowego odliczenia podatku. W tej
sytuacji nie ma konieczności wprowadzania działań prewencyjnych. Sytuacja
podatnika, dokonującego pełnego odliczenia, przy braku złożenia terminowej
aktualizacji (jeśli nastąpi zmiana przeznaczenia) nie jest bowiem tożsama z sytuacją
podatnika, który w ogóle nie złożył takiej informacji lub złożył ją po terminie.
W przypadku tego drugiego ma on potencjalnie większą możliwość uniknięcia zapłaty
podatku.
VII. Omówienie zmian ustawy o opłacie skarbowej
Propozycja uchylenia ust. 11 w części II załącznika „Wykaz przedmiotów opłaty
skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” jest konsekwencją proponowanych zmian
w ustawie o VAT w zakresie likwidacji obowiązku uzyskiwania zaświadczeń z urzędu
skarbowego dla potrzeb rejestracji pojazdów sprowadzanych z innych państw
członkowskich UE.
VIII. Regulacje przejściowe i końcowe
W art. 7 przewiduje się odstąpienie od obowiązku rozliczania podatku VAT z tytułu
wykorzystywania przez podatnika na cele niezwiązane z prowadzeniem
przedsiębiorstwa samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych
objętych ograniczonym prawem do odliczenia do wysokości 50% lub 60% nie więcej
niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł, czyli ograniczeniem stosowanym na podstawie
dotychczasowych przepisów (ust. 1). Wprowadzenie takiej regulacji ma na celu
uniknięcie podwójnego opodatkowania w stosunku do ww. pojazdów, ponieważ użytek
prywatny został już skalkulowany w ograniczeniu odliczenia w odniesieniu do tych
pojazdów. Doprecyzowano także, że wyłączenie z opodatkowania w opisanych
sytuacjach dotyczy również użytku na cele inne niż działalność gospodarcza pojazdów
„nabytych” („włączonych” do przedsiębiorstwa) na podstawie umów najmu, dzierżawy,
leasingu operacyjnego lub innej umowy o podobnym charakterze (które to umowy nie
są traktowane w kategoriach dostawy towarów), w stosunku do których przysługiwało
ograniczone odliczenie VAT (ust. 2).
29
Przepis przejściowy zawarty w art. 8 projektu wprowadza regulacje przejściowe
odnośnie do terminów dopełnienia obowiązków ewidencyjnych (pkt 1)
i informacyjnych (pkt 2) związanych z pojazdami wykorzystywanymi wyłącznie do
działalności gospodarczej, które zostały nabyte lub były już użytkowane w ramach
umów „długoterminowych” przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.
Kolejny przepis – art. 9 projektu – reguluje kwestie przeprowadzania dodatkowego
badania technicznego w okresie przejściowym.
W związku z faktem, że zmianie uległ katalog pojazdów, co do których stwierdzenie
spełnienia technicznych warunków dokonywane było na podstawie dodatkowego
badania technicznego, zaświadczenia wydane na tę okoliczność do dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy tracą co do zasady swoją moc. W związku z tym konieczne stało się
uregulowanie kwestii przeprowadzenia „nowych” dodatkowych badań technicznych.
Proponuje się, aby „nowe” dodatkowe badania techniczne były przeprowadzone
w termnie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później
jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Wyjątek stanowiłyby sytuacje sprzedaży pojazdu przed określonymi powyżej
terminami. Proponuje się, żeby w takiej sytuacji dodatkowe badanie techniczne zostało
przeprowadzone nie później niż przed dokonaniem dostawy (ust. 1 i 2).
Jednocześnie wskazano (ust. 3), że zachowują ważność zaświadczenia wydane dla tych
pojazdów samochodowych, które wymienione były dotychczas w katalogu pojazdów
w art. 86a ust. 2 pkt 1 zmienianej ustawy i nadal mieszczą się w katalogu pojazdów,
o którym mowa w nowym art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a, o ile oczywiście w pojazdach tych
nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych
uprawniających do pełnego odliczenia.
Przepis art. 10 reguluje kwestię zastosowania systemu korekt wprowadzanego
w art. 90b ustawy o VAT w odniesieniu do pojazdów nabywanych przed dniem wejścia
w życie przedmiotowej ustawy. Proponuje się, aby wprowadzany system korekt miał
zastosowanie wyłącznie do pojazdów samochodowych nabytych od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy. Wyjątek stanowiłaby sytuacja sprzedaży samochodów
osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, przy nabyciu których przed dniem
wejścia w życie ustawy podatnikowi przysługiwało ograniczone do wysokości 50% lub
60% prawo do odliczenia (nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł).
30
Z uwagi na skutki budżetowe wynikające z wprowadzenia możliwości odliczania 50%
kwoty podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych do napędu pojazdów
wykorzystywanych do celów „mieszanych”, czyli do działalności gospodarczej i do
celów prywatnych, proponuje się w art. 11 projektu przejściowo (tj. do dnia 30 czerwca
2015 r.) ograniczyć to prawo, tzn. pozostawić do dnia 30 czerwca 2015 r. 100% zakaz
odliczenia podatku dla nabywanych paliw do pojazdów objętych zasadą stand still
(tzn. zakaz dotyczyłby przede wszystkim samochodów osobowych). Powyższe
pozostaje w zgodności z przepisami unijnymi, gdyż Polska jest uprawniona do
zachowania ograniczeń w odliczaniu, jakie posiadała na dzień wejścia do Unii
Europejskiej na podstawie art. 176 dyrektywy 2006/112/WE, szczególnie że nie jest
zobowiązana do implementacji decyzji wykonawczej w całości (vide: wyrok TSUE
w sprawie C-395/11).
Wydatki na paliwa dotyczące pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności
gospodarczej będą odliczane na zasadach ogólnych, tj. będzie w stosunku do nich
przysługiwało pełne prawo do odliczenia, przy spełnieniu warunków wskazanych
w proponowanym art. 86a ustawy o VAT.
Przepis art. 12 projektu zachowuje prawa nabyte w zakresie pojazdów samochodowych
będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
w stosunku do których podatnikowi przysługiwało na dzień poprzedzający dzień
wejścia w życie niniejszej ustawy nieograniczone prawo do odliczenia od czynszu i rat
wynikających z takiej umowy.
Przedmiotowy przepis będzie miał zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po
wejściu w życie niniejszej ustawy. Warunkiem zachowania praw nabytych jest, aby
pojazdy samochodowe będące przedmiotem tej umowy zostały wydane podatnikowi
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i umowa została zarejestrowana we
właściwym urzędzie skarbowym najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Pozostałe wydatki związane z tymi pojazdami oraz wydatki związane z pojazdami
używanymi na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
o podobnym charakterze, zawartych przed dniem wejścia w życie zmiany ustawy,
w stosunku do których podatnikowi przysługiwało na dzień poprzedzający dzień
31
wejścia w życie niniejszej ustawy ograniczone prawo do odliczenia (odpowiednio 50%
i 60%, nie więcej niż 5 tys. zł i 6 tys. zł), będą odliczane na nowych zasadach, tj. będzie
w stosunku do nich przysługiwało pełne prawo do odliczenia lub ograniczone,
w zależności od spełnienia warunków wskazanych w proponowanym art. 86a ustawy
o VAT.
Przepis art. 13 projektu wprowadza regulacje przejściowe dotyczące stosowania
nowych zasad związanych ze zmianami definicji samochodu osobowego w podatkach
dochodowych.
Zakłada się, że nowe brzmienie przepisów będzie miało zastosowanie do samochodów
osobowych nabytych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy lub używanych na
podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym
charakterze zawartej od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Jednocześnie nowe przepisy dotyczące skutków w podatku dochodowym związanych
z korektą podatku VAT, o której mowa w art. 90b ust. 1 pkt 2 oraz ust. 6 ustawy o VAT
będą miały również zastosowanie – analogicznie jak w podatku VAT – do sprzedaży
samochodów osobowych nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 14 projektu ustawy został omówiony w bloku dotyczącym omawianych zmian
w ustawie – Prawo o ruchu drogowym.
Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie zasadniczo po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia (art. 16). Konieczne jest, aby w terminie tym weszły również w życie
zmiany dotyczące podatku dochodowego. Jakkolwiek może to oznaczać wejście
w życie tych zmian w trakcie roku podatkowego, to jednak należy mieć na uwadze, iż
są one konsekwencją zmian wynikających z nowelizacji ustawy o podatku od towarów
i usług. Późniejszy termin wejścia w życie przepisów dotyczących podatku
dochodowego, np. od dnia 1 stycznia 2015 r., oznaczałby, iż od momentu wejścia
w życie zmian ustawy o podatku od towarów i usług do dnia wejścia w życie
znowelizowanych przepisów ustaw o podatku dochodowym, podatnicy nie mieliby
podstaw do ustalania m.in. kosztów podatkowych związanych z korektą podatku VAT.
Jednocześnie nie ma przeszkód, aby projektowane zmiany w podatku dochodowym
weszły w życie w trakcie roku podatkowego. Wynika to – po pierwsze – z faktu, iż
skutki w tym podatku (wykazanie przychodu w kwocie odpowiadającej zwiększonej
32
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik