Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
Tym samym, przepis, który rzekomo ma
służyć
ochronie
praw
nabytych
podatników, nie pozwala im de facto na
podjęcie racjonalnych decyzji co do
zawarcia umów najmu, dzierżawy bądź
leasingu. Przepis ten stanowi więc
pułapkę zastawioną na podatników, którzy
nie mogą być pewni jakie zasady w
zakresie odliczania podatku VAT będą ich
obowiązywały.
W związku z powyższym wnioskujemy o
przyjęcie w tym zakresie rozwiązania
zbieżnego z rozwiązaniami, których
podatnicy mieli prawo oczekiwać w
oparciu o dotychczasowe zmiany
przepisów w zakresie prawa do odliczania
podatku VAT od pojazdów
samochodowych, tj. rozwiązania, w
ramach którego warunkiem zachowania
praw nabytych jest zawarcie stosownej
umowy przed dniem wejścia w życie
projektowanych zmian.
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. b)
przewiduje, że dodatkowym warunkiem
zachowania praw nabytych przez
podatników uprawnionych do odliczenia
pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z
tytułu
używania
pojazdów
samochodowych, będzie zarejestrowanie
umowy
we
właściwym
urzędzie
skarbowym do dnia 30 marca 2014 r.
97
Odnosząc się do tego wymogu należy
wskazać, że winien on być ściśle
skorelowany z dniem wejścia w życie
zmian do ustawy o VAT. Mimo dążeń do
tego, by zmiany weszły w życie już od 1
marca 2014 r., nie jest to zdarzenie pewne
z uwagi na brak pełnej możliwości
przewidzenia toku prac legislacyjnych.
Dlatego też, wnioskujemy by za datę
końcową rejestracji umów przyjęta został
30 dzień od dnia wejścia w życie zmian
do ustawy o VAT. Ponadto, z obecnego
brzmienia projektowanego przepisu
wynika, iż obowiązkiem rejestracji objęte
zostałyby nie tylko umowy najmu,
dzierżawy czy leasingu dotyczące
pojazdów, o których mowa w art. 86a ust.
2 pkt 6) ustawy o VAT, ale także umowy
dotyczące wszystkich innych pojazdów
wymienionych w art. 86a ust. 2 ustawy o
VAT (np. pojazdów samochodowych,
które mają otwartą część przeznaczoną do
przewozu ładunków oraz pojazdów
samochodowych, które posiadają kabinę
kierowcy i nadwozie przeznaczone do
przewozu ładunków jako konstrukcyjnie
oddzielne elementy pojazdu). Biorąc pod
uwagę, iż pojazdy te już na gruncie
przepisów obowiązujących do 31 grudnia
2013 r. uprawniały podatników do
odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
bez konieczności rejestracji umów, na
98
podstawie
których
były
one
wykorzystywane, zaś od 1 stycznia 2014
r. jedyną nową kategorią pojazdów,
wobec których podatnik uprawniony jest
do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
są pojazdy, o których mowa w art. 86a
ust. 2 pkt 6) ustawy o VAT, wnioskujemy
by obowiązek rejestracji umów najmu,
dzierżawy, leasingu i umów o podobnym
charakterze we właściwym urzędzie
skarbowym dotyczył wyłącznie umów,
których przedmiotem są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
ustawy o VAT. Dodatkowym argumentem
za przyjęciem takiego rozwiązania jest
fakt, iż w przypadku pozostałych
pojazdów samochodowych wymienionych
w art. 86a ust. 2 pkt 1 – 5 ustawy o VAT,
uprawnienie podatników do odliczenia
podatku naliczonego VAT zostało
uzależnione
od
przeprowadzenia
dodatkowego badania technicznego
pojazdu, potwierdzonego zaświadczeniem
wydanym przez stację kontroli pojazdów
oraz stosowną adnotacją w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu. Wymóg
dodatkowej rejestracji umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu, na podstawie
których pojazdy takie są wykorzystywane
jest więc całkowicie zbędny z
perspektywy możliwości weryfikacji
uprawnień podatnika do zachowania
99
prawa do odliczenia podatku VAT –
weryfikacja ta może być bowiem
przeprowadzona w oparciu o
1. zaświadczenie wydane przez stację
kontroli pojazdów oraz
2. adnotację zawartą w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu.
Konsekwentnie wnioskujemy o
ograniczenie obowiązku rejestracji umów
najmu, dzierżawy czy leasingu we
właściwym urzędzie skarbowym do
pojazdów samochodowych, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6) ustawy o
VAT.
Art. 10
POHiD
Samochody
inne
niż
osobowe Uwaga nieuwzględniona.
(posiadające homologację N1) powinny Należy wskazać, że wskazane pojazdy
uprawniać do pełnego odliczenia podatku uprawniają do pełnego odliczenia
VAT od leasingu (najmu), paliwa i podatku, jeżeli będą wykorzystywane
serwisu, nawet w przypadku ich nabycia wyłącznie do działalności gospodarczej.
po dniu wejścia w życie zmian;
Art. 10
Polski Związek Przemysłu Podobnie w art. 10 projektu ustawy Uwaga częściowo uwzględniona.
Motoryzacyjnego
powinno znajdować się odwołanie do art. W kwestii odwołania się do art. 86a to
86a, a nie art. 86.
odesłanie to wskazuje, że mają w
Przepisy art. 86 ustawy o podatku od przedmiotowym przypadku ogólne
towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. nie zasady odliczania podatku. Przepisy w
zawierają
zapisów
dotyczących zakresie
terminu
zostały
samochodów i bezpośrednie odniesienie doprecyzowane.
do nich nie będzie skuteczne. Ponadto
prosimy o rozważenie zmiany terminu
zawartego w ust. 2 pkt 2 lit. b, na termin
„30 dni od dnia wejścia ustawy w życie”.
100
W sytuacji, gdyby doszło do wydłużenia
trwania procesu legislacyjnego, termin 30
marca 2014 r. może okazać się zbyt
krótki.
Art. 10
Krajowa Izba Doradców
Przepis art. 10 projektu dotyczy praw Uwaga częściowo uwzględniona.
Podatkowych
nabytych tj. prawa do odliczenia podatku Przepisy w tym zakresie zostały
naliczonego,
jeżeli
na
podstawie doprecyzowane
przepisów obowiązujących przed dniem
wejścia w życie nowych przepisów
podatnikowi przysługiwało pełne prawo
do odliczenia lub prawo do odliczenia w
wyższej wysokości niż na podstawie
proponowanych przepisów. Przepis ten
odwołuje się jedynie do przepisów art. 86
ustawy o VAT w brzmieniu
obowiązującym przed wejściem w życie
projektu, a pomija obowiązujący od 1
stycznia 2014 r. art. 86a ustawy o VAT.
Proponuję przyjęcie jednolitych zasad:
albo przyznanie wszystkim podatnikom
prawa do kontynuowania odliczenia, albo
przyjęcie, że ograniczenia odliczenia
dotyczą
wszystkich
podatników
niezależnie od momentu podpisania
umowy
Art. 10
Związek
Dealerów Zasadne jest rozważenie zmiany terminu Uwaga nieuwzględniona.
Samochodowych
vacatio legis na termin 30 dni od dnia Przepisy w tym zakresie powinny wejść
wejścia w życie ustawy. W ocenie jak najszybciej, aby nie doszło do
Związku Dealerów Samochodów w zawirowań na rynku samochodowym.
sytuacji gdyby doszło do wydłużenia
101
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik