eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

by był on objęty ochroną praw nabytych. 
Tym samym, przepis, który rzekomo ma 
służyć 
ochronie 
praw 
nabytych 
podatników, nie pozwala im de facto na 
podjęcie  racjonalnych  decyzji  co  do 
zawarcia  umów  najmu,  dzierżawy  bądź 
leasingu.  Przepis  ten  stanowi  więc 
pułapkę zastawioną na podatników, którzy 
nie  mogą  być  pewni  jakie  zasady  w 
zakresie odliczania podatku VAT będą ich 
obowiązywały. 
W związku z powyższym wnioskujemy o 
przyjęcie  w  tym  zakresie  rozwiązania 
zbieżnego  z  rozwiązaniami,  których 
podatnicy  mieli  prawo  oczekiwać  w 
oparciu o dotychczasowe zmiany 
przepisów w zakresie prawa do odliczania 
podatku VAT od pojazdów 
samochodowych,  tj.  rozwiązania,  w 
ramach którego warunkiem zachowania 
praw nabytych jest zawarcie stosownej 
umowy  przed  dniem  wejścia  w  życie 
projektowanych zmian. 
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. b) 
przewiduje,  że  dodatkowym  warunkiem 
zachowania praw nabytych przez 
podatników uprawnionych do odliczenia 
pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z 
tytułu 
używania 
pojazdów 
samochodowych,  będzie  zarejestrowanie 
umowy 
we 
właściwym 
urzędzie 
skarbowym do dnia 30 marca 2014 r. 
 
97 
Odnosząc  się  do  tego  wymogu  należy 
wskazać,  że  winien  on  być  ściśle 
skorelowany  z  dniem  wejścia  w  życie 
zmian do ustawy o VAT. Mimo dążeń do 
tego, by zmiany weszły w życie już od 1 
marca 2014 r., nie jest to zdarzenie pewne 
z  uwagi  na  brak  pełnej  możliwości 
przewidzenia toku prac legislacyjnych. 
Dlatego  też,  wnioskujemy  by  za  datę 
końcową rejestracji umów przyjęta został 
30  dzień  od  dnia  wejścia  w  życie  zmian 
do ustawy o VAT. Ponadto, z obecnego 
brzmienia projektowanego przepisu 
wynika, iż obowiązkiem rejestracji objęte 
zostałyby  nie  tylko  umowy  najmu, 
dzierżawy  czy  leasingu  dotyczące 
pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 
2 pkt 6) ustawy o VAT, ale także umowy 
dotyczące  wszystkich  innych  pojazdów 
wymienionych w art. 86a ust. 2 ustawy o 
VAT (np. pojazdów samochodowych, 
które mają otwartą część przeznaczoną do 
przewozu  ładunków  oraz pojazdów 
samochodowych,  które  posiadają  kabinę 
kierowcy i nadwozie przeznaczone do 
przewozu  ładunków  jako  konstrukcyjnie 
oddzielne  elementy  pojazdu).  Biorąc  pod 
uwagę,  iż  pojazdy  te  już  na  gruncie 
przepisów obowiązujących do 31 grudnia 
2013 r. uprawniały  podatników  do 
odliczenia  pełnej  kwoty  podatku  VAT, 
bez  konieczności  rejestracji  umów,  na 
 
98 
podstawie 
których 
były 
one 
wykorzystywane,  zaś  od  1  stycznia  2014 
r.  jedyną  nową  kategorią  pojazdów, 
wobec których podatnik uprawniony jest 
do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT, 
są  pojazdy,  o  których  mowa  w  art.  86a 
ust. 2 pkt 6) ustawy o VAT, wnioskujemy 
by  obowiązek  rejestracji  umów  najmu, 
dzierżawy, leasingu i umów o podobnym 
charakterze  we  właściwym  urzędzie 
skarbowym  dotyczył  wyłącznie  umów, 
których przedmiotem  są  pojazdy,  o 
których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6) 
ustawy o VAT. Dodatkowym argumentem 
za  przyjęciem  takiego  rozwiązania  jest 
fakt,  iż  w  przypadku  pozostałych 
pojazdów samochodowych wymienionych 
w art. 86a ust. 2 pkt 1 – 5 ustawy o VAT, 
uprawnienie podatników do odliczenia 
podatku  naliczonego  VAT  zostało 
uzależnione 
od 
przeprowadzenia 
dodatkowego badania technicznego 
pojazdu, potwierdzonego zaświadczeniem 
wydanym  przez  stację  kontroli  pojazdów 
oraz  stosowną  adnotacją  w  dowodzie 
rejestracyjnym pojazdu. Wymóg 
dodatkowej rejestracji umów najmu, 
dzierżawy  bądź  leasingu,  na  podstawie 
których pojazdy takie są wykorzystywane 
jest  więc  całkowicie  zbędny  z 
perspektywy  możliwości  weryfikacji 
uprawnień  podatnika  do  zachowania 
 
99 
prawa do odliczenia podatku VAT – 
weryfikacja  ta  może  być  bowiem 
przeprowadzona w oparciu o  
1.  zaświadczenie wydane przez stację 
kontroli pojazdów oraz  
2.  adnotację  zawartą  w  dowodzie 
rejestracyjnym pojazdu. 
Konsekwentnie wnioskujemy o 
ograniczenie  obowiązku  rejestracji  umów 
najmu,  dzierżawy  czy  leasingu we 
właściwym  urzędzie  skarbowym  do 
pojazdów samochodowych, o których 
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6) ustawy o 
VAT.      
Art. 10 
POHiD 
Samochody 
inne 
niż 
osobowe  Uwaga nieuwzględniona
(posiadające  homologację  N1)  powinny  Należy  wskazać,  że  wskazane  pojazdy 
uprawniać do pełnego odliczenia podatku  uprawniają  do  pełnego  odliczenia 
VAT od leasingu (najmu), paliwa i podatku,  jeżeli  będą  wykorzystywane 
serwisu, nawet w przypadku ich nabycia  wyłącznie do działalności gospodarczej. 
po dniu wejścia w życie zmian; 
Art. 10 
Polski  Związek  Przemysłu  Podobnie w art. 10 projektu ustawy Uwaga częściowo uwzględniona
Motoryzacyjnego 
powinno znajdować się odwołanie do art.  W  kwestii  odwołania  się  do  art.  86a  to 
86a, a nie art. 86.  
odesłanie  to  wskazuje,  że  mają  w 
Przepisy art. 86 ustawy o podatku od  przedmiotowym przypadku ogólne 
towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. nie  zasady odliczania podatku. Przepisy w  
zawierają 
zapisów 
dotyczących  zakresie 
terminu 
zostały 
samochodów  i  bezpośrednie  odniesienie  doprecyzowane. 
do  nich  nie  będzie  skuteczne.  Ponadto 
prosimy  o  rozważenie  zmiany  terminu 
zawartego w ust. 2 pkt 2 lit. b, na termin 
„30 dni od dnia wejścia ustawy w życie”. 
 
100 
W sytuacji,  gdyby  doszło  do  wydłużenia 
trwania procesu legislacyjnego, termin 30 
marca  2014  r.  może  okazać  się  zbyt 
krótki. 
 
Art. 10 
Krajowa Izba Doradców 
Przepis art. 10 projektu dotyczy praw  Uwaga częściowo uwzględniona
Podatkowych 
nabytych tj. prawa do odliczenia podatku  Przepisy  w  tym  zakresie  zostały 
naliczonego, 
jeżeli 
na 
podstawie  doprecyzowane 
przepisów  obowiązujących  przed  dniem 
wejścia  w  życie  nowych  przepisów 
podatnikowi  przysługiwało  pełne  prawo 
do odliczenia lub prawo do odliczenia w 
wyższej  wysokości  niż  na  podstawie 
proponowanych przepisów. Przepis ten 
odwołuje się jedynie do przepisów art. 86 
ustawy o VAT w brzmieniu 
obowiązującym  przed  wejściem  w  życie 
projektu,  a  pomija  obowiązujący  od  1 
stycznia 2014 r. art. 86a ustawy o VAT. 
Proponuję  przyjęcie  jednolitych zasad: 
albo przyznanie wszystkim podatnikom 
prawa do kontynuowania odliczenia, albo 
przyjęcie,  że  ograniczenia  odliczenia 
dotyczą 
wszystkich 
podatników 
niezależnie  od  momentu  podpisania 
umowy 
 
Art. 10 
Związek 
Dealerów  Zasadne  jest  rozważenie  zmiany  terminu  Uwaga  nieuwzględniona
Samochodowych 
vacatio legis na termin 30 dni od dnia  Przepisy w tym zakresie powinny wejść 
wejścia  w  życie  ustawy.  W  ocenie  jak  najszybciej,  aby  nie  doszło  do 
Związku  Dealerów  Samochodów  w  zawirowań na rynku samochodowym.  
sytuacji  gdyby  doszło  do  wydłużenia 
 
101 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: