Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
zostałyby nie tylko umowy najmu,
dzierżawy czy leasingu dotyczące
pojazdów, o których mowa w art. 86a ust.
2 pkt 6) ustawy o VAT, ale także umowy
dotyczące wszystkich innych pojazdów
wymienionych w art. 86a ust. 2 ustawy o
VAT (np. pojazdów samochodowych,
które mają otwartą część przeznaczoną do
przewozu ładunków oraz pojazdów
samochodowych, które posiadają kabinę
kierowcy i nadwozie przeznaczone do
przewozu ładunków jako konstrukcyjnie
oddzielne elementy pojazdu). Biorąc pod
uwagę, iż pojazdy te już na gruncie
przepisów obowiązujących do 31 grudnia
2013 r. uprawniały podatników do
odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
bez konieczności rejestracji umów, na
podstawie
których
były
one
wykorzystywane, zaś od 1 stycznia 2014
r. jedyną nową kategorią pojazdów,
wobec których podatnik uprawniony jest
do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT,
są pojazdy, o których mowa w art. 86a
ust. 2 pkt 6) ustawy o VAT, wnioskujemy
by obowiązek rejestracji umów najmu,
dzierżawy, leasingu i umów o podobnym
charakterze we właściwym urzędzie
skarbowym dotyczył wyłącznie umów,
których przedmiotem są pojazdy, o
których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
92
ustawy o VAT. Dodatkowym argumentem
za przyjęciem takiego rozwiązania jest
fakt, iż w przypadku pozostałych
pojazdów samochodowych wymienionych
w art. 86a ust. 2 pkt 1) – 5) ustawy o
VAT, uprawnienie podatników do
odliczenia podatku naliczonego VAT
zostało uzależnione od przeprowadzenia
dodatkowego badania technicznego
pojazdu, potwierdzonego zaświadczeniem
wydanym przez stację kontroli pojazdów
oraz stosowną adnotacją w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu. Wymóg
dodatkowej rejestracji umów najmu,
dzierżawy bądź leasingu, na podstawie
których pojazdy takie są wykorzystywane
jest więc całkowicie zbędny z
perspektywy
możliwości weryfikacji
uprawnień podatnika do zachowania
prawa do odliczenia podatku VAT –
weryfikacja ta może być bowiem
przeprowadzona w oparciu o (i)
zaświadczenie wydane przez stację
kontroli pojazdów oraz (ii) adnotację
zawartą w dowodzie rejestracyjnym
pojazdu. Konsekwentnie wnioskujemy o
ograniczenie obowiązku rejestracji umów
najmu, dzierżawy czy leasingu we
właściwym urzędzie skarbowym do
pojazdów samochodowych, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6) ustawy o
VAT.
93
Art. 10
Lewiatan
Projektowany art. 10 przewiduje ochronę Uwaga nieuwzględniona.
tzw. praw nabytych przez podatników, Odesłanie do art. 86 wskazuje, że mają
którzy wykorzystują samochody na w przedmiotowym przypadku ogólne
podstawie umów najmu, dzierżawy, zasady odliczania podatku. W kwestii
leasingu oraz umów o podobnym praw nabytych trudno jest w opisanej
charakterze.
Należy
wskazać
na sytuacji mówić o prawach nabytych,
następujące wątpliwości i problemy jeśli podatnik nawet nie dysponuje
kreowane przez projektowany przepis:
pojazdem samochodowym czyli nie
1. ust. 1 wskazuje, że w przypadku rozpoczął użytkowania tego pojazdu.
pojazdów samochodowych
wykorzystywanych przez podatników na
podstawie powyższych umów, zawartych
przed dniem wejścia w życie ustawy
zmieniającej, kwotę podatku naliczonego
stanowi dla podatnika kwota, jaka
wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy o
VAT w brzmieniu obowiązującym przed
dniem wejścia w życie zmian. Odnosząc
się do art. 10 ust. 1 projektu ustawy
należy wskazać, iż obecny art. 86 ustawy
o VAT nie zawiera żadnych regulacji w
zakresie odliczenia podatku VAT od
pojazdów samochodowych. Przepisem,
który reguluje te zagadnienia jest art. 86a
ustawy o VAT i to do niego powinien
odwoływać się projektowany art. 10 ust.
1; wnosimy w związku z tym o zmianę
projektowanego art. 10 ust. 1, tak by
odwoływał się on do art. 86a ustawy o
VAT.
2 ust. 2 pkt 2 lit. a) przewiduje, że
warunkiem zachowania praw nabytych
94
będzie wydanie pojazdu przed dniem
wejścia ustawy zmieniającej. Wskazać
należy, że ze względu na bardzo krótkie
vacatio legis projektowanych zmian
przyjęcie takiego rozwiązania narusza
konstytucyjne zasady pewności prawa
oraz działania podatników w zaufaniu do
stanowionego prawa. W szczególności
wskazać należy, że w każdym przypadku,
w którym dotychczas zmieniały się
przepisy w zakresie prawa do odliczenia
podatku VAT od pojazdów
samochodowych (a więc na przełomie
kwietnia i maja 2004 r., maja i czerwca
2005 r., na przełomie grudnia 2010 r. i
stycznia 2011 r.), przepisy przejściowe
zakładały ochronę praw nabytych tych
najemców i leasingobiorców, którzy
zawarli stosowne umowy przed dniem
wejścia w życie zmian. Podatnicy mają
prawo oczekiwać, że i w przypadku
wdrożenia aktualnej decyzji wykonawczej
Rady takie właśnie rozwiązanie zostanie
przyjęte, tj. rozwiązanie oparte o fakt
zawarcia umowy na konkretny,
sprecyzowany pojazd samochodowy.
Przyjęcie
odmiennego
rozwiązania
narusza zasadę pewności prawa oraz
bezpośrednio z nią związaną zasadę
działania w sposób budzący zaufanie
podatników.
Ponadto, sama konstrukcja ochrony praw
95
nabytych, ograniczona wyłącznie do
pojazdów samochodowych, które zostały
faktycznie wydane na rzecz podatnika,
stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady
pewności prawa i konieczności ochrony
określonych praw nabytych przez
podatnika. Już bowiem zawierając umowę
najmu, dzierżawy bądź leasingu, a także
umowę o podobnym charakterze, podatnik
przyjmuje
na
siebie
określone
zobowiązania, ale też nabiera praw
wynikających z takiej umowy. Ma tym
samym prawo oczekiwać określonych
skutków zawarcia takiej umowy w
przyszłości, w tym również skutków
prawno-podatkowych. Ograniczenie
ochrony praw nabytych wyłącznie do tych
umów, na podstawie których pojazdy
samochodowe zostały już wydane,
stanowi tym samym niepełną, a tym
samym
wadliwą,
naruszającą
konstytucyjne zasady pewności prawa,
realizację ochrony praw nabytych.
Wreszcie,
analizując
łącznie
projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. a)
oraz art. 12, zgodnie z którym zmiany do
ustawy miałyby wejść w życie po upływie
14 dni od ogłoszenia ustawy, wskazać
należy, że na podstawie przedmiotowych
przepisów podatnik w żaden sposób nie
jest w stanie ustalić daty, do której pojazd
samochodowy miałby zostać wydany, tak
96
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik