Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
podatnikom przysługuje pełne prawo
do odliczenia podatku VAT. Na mocy
art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT
powyższe samochody zostały bowiem
wyłączone z zakresu pojazdów, o których
mowa w art. 86a ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Projektowany art. 9 skutkowałby
natomiast
całkowitą eliminacją tego
uprawnienia, a nie jak wynika z decyzji
Rady, ograniczeniem tego uprawnienia do
50% kwoty podatku VAT. Dążąc do
zgodnego z prawem wyeliminowania tego
uprawnienia polski ustawodawca
musiałby zostać do takiego działania
wprost upoważniony. Takie upoważnienie
w żaden sposób nie wynika z decyzji
Rady. Wprowadzenie
całkowitego
wyłączenia prawa do odliczenia podatku
VAT przy nabyciu paliw do wskazanych
powyżej
samochodów
ciężarowych
stanowić będzie jednoznaczne i rażące
naruszenie art. 176 Dyrektywy 2006/112
(analogicznie jak w przypadku sprawy
rozstrzygniętej wyrokiem Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej w
sprawie C-414/08 (Magoora)), jak i samej
decyzji wykonawczej Rady.
Nie ma możliwości, aby polski
ustawodawca selektywnie zastosował
przewidziany w derogacji środek służacy
uproszczeniu poboru podatku VAT.
72
Występując z wnioskiem derogacyjnym
na pdostawie art. 395 Dyrektywy
2006/112/WE
Polska
przedstawiła
Komisji Europejskiej spójne rozwiązanie
służące uproszczeniu rozliczen podatku
VAT w związku z używaniem pojazdów
samochodowych. Z informacji dostępnych
na stronie Ministerstwa Finansów w
trakcie 2013 r. wynikało, iż rozwiązanie
zaproponowane przez Polskę Komisji
Europejskiej oparte jest na ograniczonym
do 50% odliczeniu podatku VAT z tytułu
nabycia, najmu, leasingu samochodów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
tony, jak i z tytułu poniesienia wszelkich
innych wydatków związanych z takimi
samochodami ( w tym wydatków
związanych z nabyciem paliw do takich
samochodów). Decyzja Rady jest zgodna
z wnioskiem Polski i winna podlegać
wdrożeniu, przy czym z uwagi na fakt, iż
w decyzji tej Rada wyraża zgode na
wprowadzenie spójnego uregulowania
zasad rozliczania podatku VAT z tytułu
używania pojazdów, nie jest możliwe
selektywne zastosowanie przez polskiego
ustawodawcę
wyłącznie
wybranych
elementów decyzji.
Decyzja Rady:
1. zezwala Polsce na odstąpienie od
artykułu 168 Dyrektywy 2006/112 i
ograniczenie do 50% prawa do odliczenia
73
podatku VAT od zakupu,
wewnątrzwspólnotowego
nabycia,
przywozu, wynajmu lub leasingu
pojazdów silnikowych, a także podatku
VAT naliczonego od wydatków
związanych z tymi pojazdami,
2. z drugiej natomiast, w drodze
odstępstwa od art. 26(1)(a) Dyrektywy
2006/112,
upoważnia
polskiego
ustawodawcę
by
wykorzystanie
samochodów, o których mowa powyżej
do celów innych niż działalność
gospodarcza nie było traktowane jako
odpłatne świadczenie usług, podlegające
opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z samej konstrukcji decyzji Rady wynika,
że stanowi ona spójny środek, w którym
wszystkie
elementy
muszą
być
zastosowane łącznie - nie jest w związku z
tym możliwe by polski ustawodawca
wdrożył decyzję Rady wyłącznie w takiej
części, która przyniesie korzyści Skarbowi
Państwa. Na taką konkluzję wskazuje
również analiza art. 395 Dyrektywy
2006/112, na podstawie którego decyzja
Rady została wydana. Jak bowiem
wskazuje przedmiotowy przepis:
„Stanowiąc jednomyślnie na wniosek
Komisji, Rada może upoważnić każde
państwo członkowskie do wprowadzenia
szczególnych środków stanowiących
odstępstwo od przepisów niniejszej
74
dyrektywy w celu upraszczania poboru
VAT lub zapobiegania niektórym formom
uchylania się od opodatkowania lub
unikania opodatkowania. Środki
zmierzające do uproszczenia procedury
poboru VAT nie mogą wpływać, chyba że
w nieznacznym stopniu, na ogólną kwotę
wpływów
z
podatków
państwa
członkowskiego pobieranych na etapie
ostatecznej konsumpcji.” Przepis ten
wskazuje wyraźnie i jednoznacznie, że
środki
wdrażane
przez
państwa
członkowskie na podstawie zgód
wydawanych w oparciu o art. 395
Dyrektywy 2006/112 nie mogą wpływać
(chyba że w nieznacznym stopniu) na
ogólną kwotę wpływów budżetowych.
Tymczasem, wdrażając decyzję Rady
projektuje się z jednej strony skorzystanie
z możliwości ograniczenia uprawnień
podatników do odliczenia podatku VAT z
tytułu nabycia, najmu i leasingu
pojazdów, a także z tytułu wszelkich
innych wydatków związanych z tymi
pojazdami (od których obecnie podatnicy
są uprawnieni e pełni odliczyć VAT), a z
drugiej odracza się w czasie aż do lipca
2015 r. umożliwienie podatnikom
odliczenia części podatku VAT z tytułu
nabycia paliw. W efekcie poprzez takie
działanie odchodzi się od celu decyzji
Rady i samego art. 395 Dyrektywy
75
2006/112, gdyż planowane przepisy
służyć będą jednoznacznie podwyższeniu
wpływów
budżetowych,
nie
zaś
utrzymaniu ich na zbliżonym poziomie.
W ten sposób projektowany art. 9 narusza
nie tylko art. 176 i art. 395 Dyrektywy
2006/112, ale także i samą decyzję Rady.
Zgodnie z uzasadnieniem dla
wprowadzenia projektowanego przepisu
przyczyną jego wprowadzenia są skutki
budżetowe wynikające z umożliwienia
odliczenia 50% podatku VAT przy
nabyciu paliw. Odnosząc się do tej
przyczyny, tj. negatywnych skutków
budżetowych
realizacji
decyzji
derogacyjnej (wnioskowanej przecież
przez polskie Ministerstwo Finansów na
podstawie art. 395 Dyrektywy 2006/112),
wskazać należy, że ani art. 395
Dyrektywy 2006/112, ani sama decyzja
wykonawcza Rady wydana na podstawie
wniosku
Polski,
nie
przewidują
możliwości wdrożenia derogacji z uwagi
na negatywne skutki budżetowe. Przepis
art. 395 Dyrektywy 2006/112 oraz
decyzja wykonawcza Rady wskazują, jako
podstawę
zastosowania
derogacji
wyłącznie
1. uproszczenie procedury naliczania
i poboru podatku, bądź
2. zapobieganie niektórym formom
uchylania
się
od
płacenia
76
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik