Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
opodatkowania. Tym samym, cel
zwiększenia
wpływów
budżetowych, któremu de facto
służy projektowany art. 9, nie
znajduje uzasadnienia ani w
decyzji wykonawczej Rady, ani w
art. 395 Dyrektywy 2006/112.
Wprowadzenie
przez
ustawodawcę
projektowanego art. 9 naraża Polskę na
postępowanie
przed
Trybunałem
Sprawiedliwości UE, a także konieczność
późniejszego zwrotu podatku naliczonego
VAT na rzecz podatników wraz z
oprocentowaniem.
Dlatego
też
postulujemy za wykreśleniem z projektu
ustawy jej art. 9.
Art. 10
Związek Banków Polskich
Projektowany art. 10 przewiduje ochronę Uwaga nieuwzględniona.
tzw. praw nabytych przez tych
Odesłanie do art. 86 wskazuje, że mają
podatników,
którzy
wykorzystują w przedmiotowym przypadku ogólne
samochody na podstawie umów najmu, zasady odliczania podatku. W kwestii
dzierżawy, leasingu oraz umów o praw nabytych trudno jest w opisanej
podobnym charakterze. Należy wskazać sytuacji mówić o prawach nabytych,
na następujące wątpliwości i problemy jeśli podatnik nawet nie dysponuje
kreowane przez projektowany przepis:
pojazdem samochodowym czyli nie
(i)
Projektowany art. 10 ust. 1 rozpoczął użytkowania tego pojazdu.
przewiduje, że w przypadku
pojazdów samochodowych
wykorzystywanych przez
podatników na podstawie
powyższych umów, zawartych
77
przed dniem wejścia w życie
ustawy zmieniającej ustawę o
VAT,
kwotę
podatku
naliczonego stanowi dla
podatnika kwota, jaka
wynikałaby z przepisów art. 86
ustawy o VAT w brzmieniu
obowiązującym przed dniem
wejścia w życie zmian.
Odnosząc się do art. 10 ust. 1
projektu
ustawy
należy
wskazać, iż obecny art. 86
ustawy o VAT nie zawiera
żadnych regulacji w zakresie
odliczenia podatku VAT od
pojazdów samochodowych.
Przepisem, który reguluje te
zagadnienia jest art. 86a
ustawy o VAT i to do niego
powinien
odwoływać
się
projektowany art. 10 ust. 1.
Wnosimy w związku z tym o
zmianę projektowanego art. 10
ust. 1 tak by odwoływał się on
do art. 86a ustawy o VAT.
(ii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt
2 lit. a) przewiduje, że
78
warunkiem zachowania praw
nabytych będzie wydanie
pojazdu przed dniem wejścia
ustawy zmieniającej ustawę o
VAT. Wskazać należy, że ze
względu na bardzo krótkie
vacatio legis projektowanych
zmian
przyjęcie
takiego
rozwiązania
narusza
konstytucyjne zasady
pewności prawa oraz działania
podatników w zaufaniu do
stanowionego prawa. W
szczególności wskazać należy,
że w każdym przypadku, w
którym dotychczas zmieniały
się przepisy w zakresie prawa
do odliczenia podatku VAT od
pojazdów samochodowych (a
więc na przełomie kwietnia i
maja 2004 r., maja i czerwca
2005 r., na przełomie grudnia
2010 r. i stycznia 2011 r.),
przepisy przejściowe zakładały
ochronę praw nabytych tych
najemców i leasingobiorców,
którzy zawarli stosowne
umowy przed dniem wejścia w
79
życie zmian do ustawy o VAT.
Podatnicy mieli prawo
oczekiwać, że i w przypadku
wdrożenia aktualnej decyzji
wykonawczej Rady takie
właśnie rozwiązanie zostanie
przyjęte, tj. rozwiązanie oparte
o fakt zawarcia umowy na
konkretny, sprecyzowany
pojazd samochodowy.
Przyjęcie
odmiennego
rozwiązania narusza zasadę
pewności
prawa
oraz
bezpośrednio z nią związaną
zasadę działania w sposób
budzący zaufanie podatników.
Ponadto, sama konstrukcja
ochrony praw nabytych,
ograniczona wyłącznie do
pojazdów samochodowych,
które
zostały
faktycznie
wydane na rzecz podatnika,
stanowi naruszenie
konstytucyjnej zasady
pewności prawa i konieczności
ochrony określonych praw
nabytych przez podatnika. Już
bowiem zawierając umowę
najmu,
dzierżawy
bądź
80
leasingu, a także umowę o
podobnym charakterze,
podatnik przyjmuje na siebie
określone zobowiązania, ale
też nabiera praw wynikających
z takiej umowy. Ma tym
samym prawo oczekiwać
określonych skutków zawarcia
takiej umowy w przyszłości, w
tym również skutków prawno-
podatkowych. Ograniczenie
ochrony praw nabytych
wyłącznie do tych umów, na
podstawie których pojazdy
samochodowe zostały już
wydane, stanowi tym samym
niepełną, a tym samym
wadliwą,
naruszającą
konstytucyjne zasady
pewności prawa, realizację
ochrony praw nabytych.
Wreszcie, analizując łącznie
projektowany art. 10 ust. 2 pkt
2 lit. a) oraz art. 12, zgodnie z
którym zmiany do ustawy
miałyby wejść w życie po
upływie 14 dni od ogłoszenia
ustawy, wskazać należy, że na
podstawie przedmiotowych
przepisów podatnik w żaden
sposób nie jest w stanie ustalić
81
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik