Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
publicznie informacji, w tym przede
wszystkim przedmiotowej decyzji Rady,
nie wynika by polski ustawodawca został
upoważniony
do
całkowitego
wyeliminowania prawa do odliczenia
podatku VAT przy nabyciu paliw do
takich
samochodów.
Podkreślenia
wymaga, że zgodnie z art. 86a i art. 88a
ustawy o VAT, w brzmieniu
obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., z
tytułu nabycia paliw do samochodów
innych niż osobowe (tj. do samochodów
ciężarowych), w których liczba miejsc
(siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
wynosi:
(i)
1
-
jeżeli dopuszczalna
ładowność jest równa lub
większa niż 425 kg,
(ii)
2
-
jeżeli dopuszczalna
ładowność jest równa lub
większa niż 493 kg,
(iii)
3 lub więcej - jeżeli
dopuszczalna ładowność jest
równa lub większa niż 500 kg,
podatnikom przysługuje pełne prawo do
odliczenia podatku VAT. Na mocy art.
86a ust. 2 pkt 6) ustawy o VAT powyższe
samochody zostały bowiem wyłączone z
zakresu pojazdów, o których mowa w art.
86a ust. 1 pkt 2) ustawy o VAT.
62
Projektowany art. 9 skutkowałby
natomiast całkowitą eliminacją tego
uprawnienia, a nie, jak wynika z decyzji
Rady, ograniczeniem tego uprawnienia do
50% kwot podatku VAT. Dążąc do
zgodnego z prawem wyeliminowania tego
uprawnienia polski ustawodawca
musiałby zostać do takiego działania
wprost upoważniony – upoważnienie
takie w żaden sposób nie wynika jednak z
decyzji Rady. Konsekwentnie,
wprowadzenie całkowitego wyłączenia
prawa do odliczenia podatku VAT przy
nabyciu paliw do wskazanych powyżej
samochodów
ciężarowych
stanowić
będzie jednoznaczne i rażące naruszenie
art. 176 Dyrektywy 2006/112
[analogicznie jak w przypadku sprawy
rozstrzygniętej wyrokiem Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej w
sprawie C-414/08 (Magoora)], jak i samej
decyzji wykonawczej Rady.
Odnosząc się natomiast do nabycia paliw
do samochodów osobowych, o których
mowa w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt
1, wskazać należy, że w ich przypadku na
gruncie
obecnie
obowiązujących
przepisów (tj. art. 88a ustawy o VAT)
podatnikom w ogóle nie przysługuje
prawo do odliczenia podatku VAT.
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 1 pkt
1 stan ten miałby trwać aż do 30 czerwca
63
2015 r., mimo iż pozostałe przepisy
ograniczające prawo podatników do
odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia,
najmu i leasingu samochodów, jak i z
tytułu innych wydatków związanych z
tymi pojazdami wejdą w życie już w
początkach 2014 r.
Ponownie
wskazując
na
decyzję
wykonawczą Rady stwierdzić należy, że z
żadnego jej artykułu nie wynika
możliwość by polski ustawodawca
selektywnie zastosował przewidziany w
tej decyzji środek służący uproszczeniu
poboru podatku VAT. Występując z
wnioskiem derogacyjnym na podstawie
art. 395 Dyrektywy 2006/112 Polska
przedstawiła Komisji Europejskiej spójne
rozwiązanie
służące
uproszczeniu
rozliczeń z tytułu podatku VAT w
związku
z
używaniem
pojazdów
samochodowych. Z informacji dostępnych
na stronie internetowej Ministerstwa
Finansów w trakcie 2013 r. wynikało, iż
rozwiązanie zaproponowane przez Polskę
Komisji Europejskiej oparte jest na
ograniczonym do 50% odliczeniu podatku
VAT z tytułu nabycia, najmu, leasingu
samochodów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3.5 tony, jak i z tytułu
poniesienia wszelkich innych wydatków
związanych z takimi samochodami (w
tym wydatków związanych z nabyciem
64
paliw do takich samochodów). Decyzja
Rady jest zgodna z wnioskiem Polski i
winna podlegać wdrożeniu, przy czym z
uwagi na fakt, iż w decyzji tej Rada
wyraża zgodę na wprowadzenie spójnego
uregulowania zasad rozliczania podatku
VAT z tytułu używania pojazdów, nie jest
możliwe selektywne zastosowanie przez
polskiego
ustawodawcę
wyłącznie
wybranych elementów decyzji.
Decyzja Rady:
(i)
z jednej strony zezwala Polsce
na odstąpienie od artykułu 168
Dyrektywy 2006/112 i
ograniczenie do 50% prawa do
odliczenia podatku VAT od
zakupu,
wewnątrzwspólnotowego
nabycia, przywozu, wynajmu
lub leasingu pojazdów
silnikowych, a także podatku
VAT naliczonego od
wydatków związanych z tymi
pojazdami,
(ii)
z drugiej natomiast, w drodze
odstępstwa od art. 26(1)(a)
Dyrektywy 2006/112,
upoważnia
polskiego
ustawodawcę
by
65
wykorzystanie samochodów, o
których mowa powyżej do
celów innych niż działalność
gospodarcza
nie
było
traktowane jako odpłatne
świadczenie usług, podlegające
opodatkowaniu podatkiem
VAT.
Z samej konstrukcji decyzji Rady wynika,
że stanowi ona spójny środek, w którym
wszystkie
elementy
muszą
być
zastosowane łącznie - nie jest w związku z
tym możliwe by polski ustawodawca
wdrożył decyzję Rady wyłącznie w takie
części, która przyniesie korzyści Skarbowi
Państwa. Na taką konkluzję wskazuje
również analiza art. 395 Dyrektywy
2006/112, na podstawie którego decyzja
Rady została wydana. Jak bowiem
wskazuje przedmiotowy przepis:
„Stanowiąc jednomyślnie na wniosek
Komisji, Rada może upoważnić każde
państwo członkowskie do wprowadzenia
szczególnych środków stanowiących
odstępstwo od przepisów niniejszej
dyrektywy w celu upraszczania poboru
VAT lub zapobiegania niektórym formom
uchylania się od opodatkowania lub
unikania
opodatkowania.
Środki
zmierzające do uproszczenia procedury
poboru VAT nie mogą wpływać, chyba że
66
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik