Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
upoważnia
polskiego
ustawodawcę
by
wykorzystanie
samochodów, o których mowa powyżej
do celów innych niż działalność
gospodarcza nie było traktowane jako
odpłatne świadczenie usług, podlegające
opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z samej konstrukcji decyzji Rady wynika,
że stanowi ona spójny środek, w którym
wszystkie
elementy
muszą
być
zastosowane łącznie - nie jest w związku z
tym możliwe by polski ustawodawca
wdrożył decyzję Rady wyłącznie w takie
części, która przyniesie korzyści Skarbowi
Państwa. Na taką konkluzję wskazuje
również analiza art. 395 Dyrektywy
2006/112, na podstawie którego decyzja
Rady została wydana. Jak bowiem
wskazuje przedmiotowy przepis:
„Stanowiąc jednomyślnie na wniosek
Komisji, Rada może upoważnić każde
państwo członkowskie do wprowadzenia
szczególnych środków stanowiących
odstępstwo od przepisów niniejszej
dyrektywy w celu upraszczania poboru
VAT lub zapobiegania niektórym formom
uchylania się od opodatkowania lub
unikania
opodatkowania.
Środki
zmierzające do uproszczenia procedury
poboru VAT nie mogą wpływać, chyba że
w nieznacznym stopniu, na ogólną kwotę
wpływów
z
podatków
państwa
57
członkowskiego pobieranych na etapie
ostatecznej konsumpcji.” Przepis ten
wskazuje wyraźnie i jednoznacznie, że
środki
wdrażane
przez
państwa
członkowskie na podstawie zgód
wydawanych w oparciu o art. 395
Dyrektywy 2006/112 nie mogą wpływać
(chyba że w nieznacznym stopniu) na
ogólną kwotę wpływów budżetowych.
Tymczasem, wdrażając decyzję Rady
projektuje się z jednej strony skorzystanie
z możliwości ograniczenia uprawnień
podatników do odliczenia podatku VAT z
tytułu nabycia, najmu i leasingu
pojazdów, a także z tytułu wszelkich
innych wydatków związanych z tymi
pojazdami (od których obecnie podatnicy
są uprawnieni e pełni odliczyć VAT), a z
drugiej odracza się w czasie aż do lipca
2015 r. umożliwienie podatnikom
odliczenia części podatku VAT z tytułu
nabycia paliw. W efekcie poprzez takie
działanie odchodzi się od celu decyzji
Rady i samego art. 395 Dyrektywy
2006/112, gdyż planowane przepisy
służyć będą jednoznacznie podwyższeniu
wpływów
budżetowych,
nie
zaś
utrzymaniu ich na zbliżonym poziomie.
W ten sposób projektowany art. 9 narusza
nie tylko art. 176 i art. 395 Dyrektywy
2006/112, ale także i samą decyzję Rady.
Zgodnie z uzasadnieniem wprowadzenia
58
projektowanego przepisu przedstawionym
przez Ministra Finansów, przyczyną jego
wprowadzenia są skutki budżetowe
wynikające z umożliwienia odliczenia
50% podatku VAT przy nabyciu paliw.
Odnosząc się do tej przyczyny, tj.
negatywnych skutków budżetowych
realizacji decyzji derogacyjnej
(wnioskowanej przecież przez polskie
Ministerstwo Finansów na podstawie art.
395 Dyrektywy 2006/112), wskazać
należy, że ani art. 395 Dyrektywy
2006/112, ani sama decyzja wykonawcza
Rady wydana na podstawie wniosku
Polski, nie przewidują możliwości
wdrożenia derogacji z uwagi na
negatywne skutki budżetowe. Przepis art.
395 Dyrektywy 2006/112 oraz decyzja
wykonawcza Rady wskazują, jako
podstawę
zastosowania
derogacji
wyłącznie (i) uproszczenie procedury
naliczania i poboru podatku, bądź (ii)
zapobieganie niektórym formom
uchylania się od płacenia podatków lub
unikania opodatkowania. Tym samym, cel
zwiększenia wpływów budżetowych,
któremu de facto służy projektowany art.
9, nie znajduje uzasadnienia ani w decyzji
wykonawczej Rady, ani w art. 395
Dyrektywy 2006/112.
Wprowadzenie
przez
ustawodawcę
projektowanego art. 9 naraża Polskę na
59
postępowanie
przed
Trybunałem
Sprawiedliwości UE, a także konieczność
późniejszego zwrotu podatku naliczonego
VAT na rzecz podatników wraz z
oprocentowaniem.
Dlatego
też
zdecydowanie wnioskujemy za
wykreśleniem z projektu ustawy jej art. 9.
Art. 9
Związek Banków Polskich
Projekt stanowi realizację decyzji Uwaga nieuwzględniona.
wykonawczej Rady zezwalającej Polsce Regulacja ta pozostaje w zgodności
na wprowadzenie derogacji od Artykułów z przepisami unijnymi, gdyż Polska jest
26(1)(a) oraz 168 Dyrektywy
uprawniona do zachowania ograniczeń
2006/112/WE. Zgodnie z art. 1 tej decyzji w odliczaniu jakie posiadała na dzień
„W drodze odstępstwa od artykułu 168 wejścia do Unii Europejskiej na
Dyrektywy 2006/112/WE Polska
podstawie art. 176 dyrektywy
otrzymuje zezwolenie na ograniczenie do 2006/112/WE, szczególnie że nie jest
50% prawa do odliczenia podatku VAT zobowiązana do implementacji decyzji
od zakupu, wewnątrzwspólnotowego wykonawczej w całości (vide: wyrok
nabycia, przywozu, wynajmu lub leasingu TSUE w sprawie C-395/11).
pojazdów silnikowych, a także podatku
VAT naliczonego od wydatków
związanych z tymi pojazdami, gdy pojazd
nie jest w pełni wykorzystywany w celach
biznesowych.” Przedmiotowe zdanie
dotyczy zarówno zakupu, najmu czy
leasingu określonych pojazdów, jak i
innych wydatków związanych z tymi
pojazdami, w tym paliw do tych
samochodów. O takie właśnie rozwiązanie
wnioskowała Polska i decyzja wydana
przez Radę w pełni odzwierciedla
wnioskowane przez Polskę ograniczenia.
Decyzja
w
sposób
wyraźny
i
60
jednoznaczny wskazuje, że zakres
zezwolenia dotyczy ograniczenia do 50%
kwoty podatku VAT przy poniesieniu
wydatków związanych z określonymi
pojazdami, które to wydatki obejmują
również zakupy paliw. Brak jest w decyzji
Rady jakiejkolwiek wskazówki, która
pozwoliłaby
na
całkowite
wyeliminowanie prawa do odliczenia
VAT od paliw do samochodów innych niż
osobowe, jak i przyjęcia, że możliwe jest
selektywne wykonanie decyzji poprzez
faktyczne uniemożliwienie odliczenia
podatku VAT od paliw do samochodów
osobowych.
Natomiast zgodnie z art. 9 projektu, który
jest przepisem przejściowym, aż do 30
czerwca 2015 r. całkowicie wyłączone
zostałoby
prawo podatników do
odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia
paliw silnikowych, oleju napędowego i
gazu do samochodów:
(i)
osobowych (art. 9 ust. 1 pkt 1),
(ii)
innych niż osobowe (a więc
ciężarowych), o określonej
ilości miejsc siedzących i
określonej
dopuszczalnej
ładowności (art. 9 ust. 1 pkt 2).
Odnosząc się do paliw nabywanych do
samochodów
ciężarowych,
których
dotyczy projektowany art. 9 ust. 1 pkt 2,
61
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik