Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
związanych z tymi pojazdami, jeżeli
pojazd nie jest w używany wyłącznie do
celów
działalności
gospodarczej”.
Przedmiotowe zdanie dotyczy zarówno
zakupu, najmu czy leasingu określonych
pojazdów, jak i innych wydatków
związanych z tymi pojazdami, w tym
zakupu paliw do tych samochodów. O
takie właśnie rozwiązanie wnioskowała
Polska i decyzja wydana przez Radę w
pełni odzwierciedla wnioskowane przez
Polskę ograniczenia.
Decyzja
w
sposób
wyraźny
i
jednoznaczny wskazuje, że zakres
zezwolenia dotyczy ograniczenia do 50%
kwoty podatku VAT przy poniesieniu
wydatków związanych z określonymi
pojazdami, które to wydatki obejmują
również zakupy paliw. Brak jest w decyzji
Rady jakiejkolwiek wskazówki, która
pozwoliłaby
na
całkowite
wyeliminowanie prawa do odliczenia
VAT od paliw do samochodów innych niż
osobowe, jak i przyjęcia, że możliwe jest
selektywne wykonanie decyzji poprzez
faktyczne uniemożliwienie odliczenia
podatku VAT od paliw do samochodów
osobowych.
Natomiast zgodnie z art. 9 projektu, który
jest przepisem przejściowym, aż do 30
czerwca 2015 r. całkowicie wyłączone
52
zostałoby
prawo
podatników
do
odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia
paliw silnikowych, oleju napędowego i
gazu do samochodów:
(i)
osobowych (art. 9 ust. 1 pkt 1),
(ii)
innych niż osobowe (a więc
ciężarowych), o określonej ilości miejsc
siedzących i określonej dopuszczalnej
ładowności (art. 9 ust. 1 pkt 2).
Odnosząc się do paliw nabywanych do
samochodów
ciężarowych,
których
dotyczy projektowany art. 9 ust. 1 pkt 2,
wskazać należy, że z dostępnych
publicznie informacji, w tym przede
wszystkim przedmiotowej decyzji Rady,
nie wynika by polski ustawodawca został
upoważniony
do
całkowitego
wyeliminowania prawa do odliczenia
podatku VAT przy nabyciu paliw do
takich
samochodów.
Podkreślenia
wymaga, że zgodnie z art. 86a i art. 88a
ustawy o podatku od towarów i usług
[dalej: ustawa o VAT], w brzmieniu
obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., z
tytułu nabycia paliw do samochodów
innych niż osobowe (tj. do samochodów
ciężarowych), w których liczba miejsc
(siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
wynosi:
(i)
1 - jeżeli dopuszczalna ładowność
jest równa lub większa niż 425 kg,
(ii)
2 - jeżeli dopuszczalna ładowność
53
jest równa lub większa niż 493 kg,
(iii)
3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna
ładowność jest równa lub większa niż 500
kg,
podatnikom przysługuje pełne prawo do
odliczenia podatku VAT. Na mocy art.
86a ust. 2 pkt 6) ustawy o VAT powyższe
samochody zostały bowiem wyłączone z
zakresu pojazdów, o których mowa w art.
86a ust. 1 pkt 2) ustawy o VAT.
Projektowany art. 9 skutkowałby
natomiast całkowitą eliminacją tego
uprawnienia, a nie, jak wynika z decyzji
Rady, ograniczeniem tego uprawnienia do
50% kwot podatku VAT. Dążąc do
zgodnego z prawem wyeliminowania tego
uprawnienia polski ustawodawca
musiałby zostać do takiego działania
wprost upoważniony – upoważnienie
takie w żaden sposób nie wynika jednak z
decyzji Rady. Konsekwentnie,
wprowadzenie całkowitego wyłączenia
prawa do odliczenia podatku VAT przy
nabyciu paliw do wskazanych powyżej
samochodów
ciężarowych
stanowić
będzie jednoznaczne i rażące naruszenie
art. 176 Dyrektywy 2006/112
[analogicznie jak w przypadku sprawy
rozstrzygniętej wyrokiem Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej w
sprawie C-414/08 (Magoora)], jak i samej
decyzji wykonawczej Rady.
54
Odnosząc się natomiast do nabycia paliw
do samochodów osobowych, o których
mowa w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt
1, wskazać należy, że w ich przypadku na
gruncie
obecnie
obowiązujących
przepisów (tj. art. 88a ustawy o VAT)
podatnikom w ogóle nie przysługuje
prawo do odliczenia podatku VAT.
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 1 pkt
1 stan ten miałby trwać aż do 30 czerwca
2015 r., mimo iż pozostałe przepisy
ograniczające prawo podatników do
odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia,
najmu i leasingu samochodów, jak i z
tytułu innych wydatków związanych z
tymi pojazdami wejdą w życie już w
początkach 2014 r.
Ponownie
wskazując
na
decyzję
wykonawczą Rady stwierdzić należy, że z
żadnego jej artykułu nie wynika
możliwość by polski ustawodawca
selektywnie zastosował przewidziany w
tej decyzji środek służący uproszczeniu
poboru podatku VAT. Występując z
wnioskiem derogacyjnym na podstawie
art. 395 Dyrektywy 2006/112 Polska
przedstawiła Komisji Europejskiej spójne
rozwiązanie
służące
uproszczeniu
rozliczeń z tytułu podatku VAT w
związku
z
używaniem
pojazdów
samochodowych. Z informacji dostępnych
na stronie internetowej Ministerstwa
55
Finansów w trakcie 2013 r. wynikało, iż
rozwiązanie zaproponowane przez Polskę
Komisji Europejskiej oparte jest na
ograniczonym do 50% odliczeniu podatku
VAT z tytułu nabycia, najmu, leasingu
samochodów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3.5 tony, jak i z tytułu
poniesienia wszelkich innych wydatków
związanych z takimi samochodami (w
tym wydatków związanych z nabyciem
paliw do takich samochodów). Decyzja
Rady jest zgodna z wnioskiem Polski i
winna podlegać wdrożeniu, przy czym z
uwagi na fakt, iż w decyzji tej Rada
wyraża zgodę na wprowadzenie spójnego
uregulowania zasad rozliczania podatku
VAT z tytułu używania pojazdów, nie jest
możliwe selektywne zastosowanie przez
polskiego
ustawodawcę
wyłącznie
wybranych elementów decyzji.
Decyzja Rady:
(i)
z jednej strony zezwala Polsce na
odstąpienie od artykułu 168 Dyrektywy
2006/112 i ograniczenie do 50% prawa do
odliczenia podatku VAT od zakupu,
wewnątrzwspólnotowego
nabycia,
przywozu, wynajmu lub leasingu
pojazdów silnikowych, a także podatku
VAT naliczonego od wydatków
związanych z tymi pojazdami,
(ii)
z drugiej natomiast, w drodze
odstępstwa od art. 26(1)(a) Dyrektywy
56
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik