eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

kwoty  ponad  14.000.000  złotych).  Tak 
wysoka  możliwa  sankcja  może  skłaniać 
podatników do rezygnacji z prowadzenia 
ewidencji  przebiegu  pojazdu  i  pełnego 
odliczenia.  Można  to  traktować  jako 
próbę  „zastraszania”  przedsiębiorców  by 
nie  korzystali  z  należnych  im  praw  do 
odliczenia. 
 
Art. 5 
Polski  Związek  Przemysłu  Poważne wątpliwości budzi górna granica  Uwaga nieuwzględniona
Motoryzacyjnego 
kwoty kary grzywny za czyny opisane w  Wprowadzenie proponowanego systemu 
projektowanym art. 56a ustawy z dnia 10  zabezpieczającego  jest  zasadne,  gdyż 
września 1999 r. Kodeks karny skarbowy.  jego  celem  jest  zapewnienie,  że  pełne 
W naszej opinii kara grzywny w odliczenie  przysługuje  od  wydatków 
wysokości  720  stawek  dziennych  jest  związanych  wyłącznie  z  działalnością 
najwyższą  z  możliwych  zawartych  w  gospodarczą.  
Kodeksie karnym skarbowym i jest 
nieproporcjonalna, niewspółmierna 

niesprawiedliwa  do  wagi  popełnionego 
czynu i charakteru naruszonego dobra.  
 
Art. 5 
Sądecka Izba Gospodarcza 
Uwaga nieuwzględniona
Naruszenie przepisów ustawy 

(KIG) 
przejawiające  się  na  przykład  w  Wprowadzenie proponowanego systemu 
nieprawidłowym  prowadzeniu  e
zabezpieczającego  jest  zasadne,  gdyż 
widencji  jego  celem  jest  zapewnienie,  że  pełne 
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt 
wysoką  sankcją  (grzywna  do  720  stawek  odliczenie  przysługuje  od  wydatków 
związanych  wyłącznie  z  działalnością 
dziennych, 
co 
może 
skutkować  gospodarczą. 
nałożeniem  grzywny  do  kwoty  ponad 
 
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa 
sankcja  może  skłaniać  podatników  do 
rezygnacji z prowadzenia ewidencji 
 
47 
przebiegu  pojazdu  i  pełnego  odliczenia. 
Można  to  traktować  jako  próbę 
„zastraszania”  przedsiębiorców  by  nie 
korzystali  z  należnych  im  praw  do 
odliczenia.  
Art. 5 
Federacja MSP - Fundacja 
Naruszenie przepisów ustawy 
Uwaga nieuwzględniona
przejawiające  się  na  przykład  w  Wprowadzenie proponowanego systemu 
nieprawidłowym  prowadzeniu  ewidencji  zabezpieczającego  jest  zasadne,  gdyż 
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt  jego  celem  jest  zapewnienie,  że  pełne 
wysoką  sankcją  (grzywna  do  720  stawek  odliczenie  przysługuje  od  wydatków 
dziennych, 
co 
może 
skutkować  związanych  wyłącznie  z  działalnością 
nałożeniem  grzywny  do  kwoty  ponad  gospodarczą.  
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa 
sankcja  może  skłaniać  podatników  do 
rezygnacji z prowadzenia ewidencji 
przebiegu  pojazdu  i  pełnego  odliczenia. 
Można  to  traktować  jako  próbę 
„zastraszania”  przedsiębiorców  by  nie 
korzystali  z  należnych  im  praw  do 
odliczenia.  
 
Art. 5 
Stowarzyszenie  Małych  i  Naruszenie przepisów ustawy 
Uwaga nieuwzględniona
Średnich 
Przedsiębiorstw  przejawiające  się  na  przykład  w  Wprowadzenie proponowanego systemu 
„Krak-Business” 
nieprawidłowym  prowadzeniu  ewidencji  zabezpieczającego  jest  zasadne,  gdyż 
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt  jego  celem  jest  zapewnienie,  że  pełne 
wysoką  sankcją  (grzywna  do  720  stawek  odliczenie  przysługuje  od  wydatków 
dziennych, 
co 
może 
skutkować  związanych  wyłącznie  z  działalnością 
nałożeniem  grzywny  do  kwoty ponad  gospodarczą.  
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa 
sankcja  może  skłaniać  podatników  do 
rezygnacji z prowadzenia ewidencji 
 
48 
przebiegu  pojazdu  i  pełnego  odliczenia. 
Można  to  traktować  jako  próbę 
„zastraszania”  przedsiębiorców  by  nie 
korzystali  z  należnych  im  praw do 
odliczenia.  
 
Art. 9 
POHiD 
Powstaje  wątpliwość  czy  zgodnie  z  art.  9  Uwaga uwzględniona
istnieje  możliwość  odliczania  podatku  Kwestia  ta  została  doprecyzowana  w 
VAT od paliwa samochodów 
uzasadnieniu. 
zarejestrowanych  jako  ciężarowe  od 1 
stycznia 2014 roku (liczba miejsc 3 lub 
więcej  oraz  dopuszczalna  ładowność  500 
kg 
lub 
więcej). 
Proponujemy 
doprecyzowanie,  choćby  w  uzasadnieniu, 
czy przez okres do 30  czerwca  2015  r. 
możliwe  będzie  odliczanie  podatku  VAT 
od zakupu paliwa do wyżej 
wymienionych samochodów w wysokości 
100% czy 50%. 
Ponadto  niezrozumiałe  wydaje  się 
odebranie 50% prawa do odliczenia VAT 
od  wydatków  na  używanie  (eksploatację) 
samochodów przy zachowaniu braku 
prawa do odliczenie za paliwo dla nich; 
Art. 9 
Polska Izba Spedycji i 
Pragniemy jednak wskazać , iż z uwagi na  Uwaga nieuwzględniona
Logistyki 
zróżnicowanie  terminów  wprowadzenia  Uwaga nie jest zasadna. Zmiany 
zmian przepisów - 
wcześniejszy  przepisów w zakresie pojazdów 
dotyczący  odliczania  VAT  od  nabycia  samochodowych  dotyczą  wszystkich 
pojazdów oraz od wydatków 
podatników i maja takie samo 
eksploatacyjnych  i    późniejszy  dotyczący  zastosowanie  bez  względu  na  status 
możliwości  odliczania  50%  VAT  od  podatnika. 
W odniesieniu do 
paliwa do pojazdów wykorzystywanych w  samochodów 
osobowych  służących 
 
49 
działalności mieszanej -  wprowadzone  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej 
zmiany  mogą  być  niekorzystne  dla  wprowadza się pełne odliczenie VAT. 
małych  podatników  .Mali  podatnicy 
eksploatujący  kilkuletnie  samochody 
wymagające  remontów  oraz  zakupu 
części zamiennych,   nie mający środków 
na  zakup  nowych  pojazdów  poniosą 
wyższe  koszty  niż  podatnicy , którzy 
zakupią  nowe  samochody,  od  zakupu 
których    przysługiwało  będzie  prawo 
odliczenia  50%  VAT  już  bez  ograniczeń 
kwotowych  i  którzy  mogą  tym  samym 
ograniczyć  wydatki  na  zakup  części 
zamiennych.  Podatnicy  ci  będą  mieli 
możliwość  poprzez  wydzielenie  części 
pojazdów  wyłącznie  do  działalności 
gospodarczej  odpowiednimi 
regulaminami  i  zarządzeniami  odliczenia 
100% VAT. Słuszne wydaje się przyjęcie 
pewnego uproszczenia przy rozliczaniu  
wydatków na samochody osobowe 
 
wynikające  z  decyzji  Rady  Unii 
Europejskiej  ,iż  w  zasadzie  sama 
możliwość  wykorzystania  pojazdu  do 
celów  niezwiązanych  z  prowadzoną 
działalnością 
gospodarczą 
skutkuje 
przyjęciem odliczania VAT od wydatków 
na te pojazdy w 50%. Jednak rozwiązanie 
takie 
nie 
powinno 
różnicować 
podatników,   pozbawiając    w  tym 
konkretnym 
przypadku 
małych 
przedsiębiorców  możliwości  odliczenia 
 
50 
VAT  od  paliwa  w  części  dotyczącej 
działalności gospodarczej. 
 
Art. 9 
Polski  Związek  Przemysłu  W odniesieniu do art. 9 projektu ustawy,  Uwaga nieuwzględniona
Motoryzacyjnego 
brak jest odwołania do  art. 86a ustawy o  Uwaga  nie  jest  zasadna,  gdyż  przepis 
podatku od towarów i usług w brzmieniu  ten nie dotyczy pojazdów 
obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Bez  samochodowych wykorzystywanych 
tego  odwołania,  będzie  on  ograniczał  przez 
podatnika 
wyłącznie 
do 
odliczenie  podatku  VAT  od  paliwa  także  działalności gospodarczej. 
dla pojazdów, które  są  wymienione  w 
projektowanym brzmieniu art. 86a np. 
samochodów osobowych wymienionych 
w ust.1 czy pojazdów wymienionych w 
ust.  7,  które  będą  miały  3  miejsca  i 
dopuszczalną ładowność mniejszą niż 500 
kg. W zaproponowanym brzmieniu 
przepis ten będzie zachodził się zakresami 
z projektowanego art. 86a. 
 
Art.9 
Związek Polskiego Leasingu 
Projekt 
stanowi  realizację  decyzji  Uwaga nieuwzględniona
wykonawczej  Rady  zezwalającej  Polsce  Regulacja  ta  pozostaje  w  zgodności  
na wprowadzenie derogacji od Artykułów  z przepisami unijnymi, gdyż Polska jest 
26(1)(a) oraz 168 Dyrektywy 
uprawniona  do  zachowania  ograniczeń 
2006/112/WE. Zgodnie z art. 1 tej decyzji  w  odliczaniu  jakie  posiadała  na  dzień 
w  drodze  odstępstwa  od  artykułu  168  wejścia  do  Unii  Europejskiej  na 
Dyrektywy 2006/112/WE „Polska zostaje  podstawie art. 176 dyrektywy 
niniejszym  upoważniona  do  ograniczenia  2006/112/WE,  szczególnie  że  nie  jest 
do  wysokości    50%  prawa  do  odliczenia  zobowiązana  do  implementacji  decyzji 
podatku VAT od zakupu, nabycia wykonawczej  w  całości  (vide:  wyrok 
wewnątrzwspólnotowego, 
przywozu,  TSUE w sprawie C-395/11).  
wynajmu lub leasingu silnikowych  
pojazdów  drogowych    a  także  podatku 
 
51 
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: