Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
wysoka możliwa sankcja może skłaniać
podatników do rezygnacji z prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu i pełnego
odliczenia. Można to traktować jako
próbę „zastraszania” przedsiębiorców by
nie korzystali z należnych im praw do
odliczenia.
Art. 5
Polski Związek Przemysłu Poważne wątpliwości budzi górna granica Uwaga nieuwzględniona.
Motoryzacyjnego
kwoty kary grzywny za czyny opisane w Wprowadzenie proponowanego systemu
projektowanym art. 56a ustawy z dnia 10 zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
września 1999 r. Kodeks karny skarbowy. jego celem jest zapewnienie, że pełne
W naszej opinii kara grzywny w odliczenie przysługuje od wydatków
wysokości 720 stawek dziennych jest związanych wyłącznie z działalnością
najwyższą z możliwych zawartych w gospodarczą.
Kodeksie karnym skarbowym i jest
nieproporcjonalna, niewspółmierna
i
niesprawiedliwa do wagi popełnionego
czynu i charakteru naruszonego dobra.
Art. 5
Sądecka Izba Gospodarcza
Uwaga nieuwzględniona
Naruszenie przepisów ustawy
.
(KIG)
przejawiające się na przykład w Wprowadzenie proponowanego systemu
nieprawidłowym prowadzeniu e
zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
widencji jego celem jest zapewnienie, że pełne
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt
wysoką sankcją (grzywna do 720 stawek odliczenie przysługuje od wydatków
związanych wyłącznie z działalnością
dziennych,
co
może
skutkować gospodarczą.
nałożeniem grzywny do kwoty ponad
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa
sankcja może skłaniać podatników do
rezygnacji z prowadzenia ewidencji
47
przebiegu pojazdu i pełnego odliczenia.
Można to traktować jako próbę
„zastraszania” przedsiębiorców by nie
korzystali z należnych im praw do
odliczenia.
Art. 5
Federacja MSP - Fundacja
Naruszenie przepisów ustawy
Uwaga nieuwzględniona.
przejawiające się na przykład w Wprowadzenie proponowanego systemu
nieprawidłowym prowadzeniu ewidencji zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt jego celem jest zapewnienie, że pełne
wysoką sankcją (grzywna do 720 stawek odliczenie przysługuje od wydatków
dziennych,
co
może
skutkować związanych wyłącznie z działalnością
nałożeniem grzywny do kwoty ponad gospodarczą.
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa
sankcja może skłaniać podatników do
rezygnacji z prowadzenia ewidencji
przebiegu pojazdu i pełnego odliczenia.
Można to traktować jako próbę
„zastraszania” przedsiębiorców by nie
korzystali z należnych im praw do
odliczenia.
Art. 5
Stowarzyszenie Małych i Naruszenie przepisów ustawy
Uwaga nieuwzględniona.
Średnich
Przedsiębiorstw przejawiające się na przykład w Wprowadzenie proponowanego systemu
„Krak-Business”
nieprawidłowym prowadzeniu ewidencji zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
przebiegu pojazdu obwarowane jest zbyt jego celem jest zapewnienie, że pełne
wysoką sankcją (grzywna do 720 stawek odliczenie przysługuje od wydatków
dziennych,
co
może
skutkować związanych wyłącznie z działalnością
nałożeniem grzywny do kwoty ponad gospodarczą.
14.000.000 złotych). Tak wysoka możliwa
sankcja może skłaniać podatników do
rezygnacji z prowadzenia ewidencji
48
przebiegu pojazdu i pełnego odliczenia.
Można to traktować jako próbę
„zastraszania” przedsiębiorców by nie
korzystali z należnych im praw do
odliczenia.
Art. 9
POHiD
Powstaje wątpliwość czy zgodnie z art. 9 Uwaga uwzględniona.
istnieje możliwość odliczania podatku Kwestia ta została doprecyzowana w
VAT od paliwa samochodów
uzasadnieniu.
zarejestrowanych jako ciężarowe od 1
stycznia 2014 roku (liczba miejsc 3 lub
więcej oraz dopuszczalna ładowność 500
kg
lub
więcej).
Proponujemy
doprecyzowanie, choćby w uzasadnieniu,
czy przez okres do 30 czerwca 2015 r.
możliwe będzie odliczanie podatku VAT
od zakupu paliwa do wyżej
wymienionych samochodów w wysokości
100% czy 50%.
Ponadto niezrozumiałe wydaje się
odebranie 50% prawa do odliczenia VAT
od wydatków na używanie (eksploatację)
samochodów przy zachowaniu braku
prawa do odliczenie za paliwo dla nich;
Art. 9
Polska Izba Spedycji i
Pragniemy jednak wskazać , iż z uwagi na Uwaga nieuwzględniona.
Logistyki
zróżnicowanie terminów wprowadzenia Uwaga nie jest zasadna. Zmiany
zmian przepisów -
wcześniejszy przepisów w zakresie pojazdów
dotyczący odliczania VAT od nabycia samochodowych dotyczą wszystkich
pojazdów oraz od wydatków
podatników i maja takie samo
eksploatacyjnych i późniejszy dotyczący zastosowanie bez względu na status
możliwości odliczania 50% VAT od podatnika.
W odniesieniu do
paliwa do pojazdów wykorzystywanych w samochodów
osobowych służących
49
działalności mieszanej - wprowadzone wyłącznie do działalności gospodarczej
zmiany mogą być niekorzystne dla wprowadza się pełne odliczenie VAT.
małych podatników .Mali podatnicy
eksploatujący kilkuletnie samochody
wymagające remontów oraz zakupu
części zamiennych, nie mający środków
na zakup nowych pojazdów poniosą
wyższe koszty niż podatnicy , którzy
zakupią nowe samochody, od zakupu
których przysługiwało będzie prawo
odliczenia 50% VAT już bez ograniczeń
kwotowych i którzy mogą tym samym
ograniczyć wydatki na zakup części
zamiennych. Podatnicy ci będą mieli
możliwość poprzez wydzielenie części
pojazdów wyłącznie do działalności
gospodarczej odpowiednimi
regulaminami i zarządzeniami odliczenia
100% VAT. Słuszne wydaje się przyjęcie
pewnego uproszczenia przy rozliczaniu
wydatków na samochody osobowe
wynikające z decyzji Rady Unii
Europejskiej ,iż w zasadzie sama
możliwość wykorzystania pojazdu do
celów niezwiązanych z prowadzoną
działalnością
gospodarczą
skutkuje
przyjęciem odliczania VAT od wydatków
na te pojazdy w 50%. Jednak rozwiązanie
takie
nie
powinno
różnicować
podatników, pozbawiając w tym
konkretnym
przypadku
małych
przedsiębiorców możliwości odliczenia
50
VAT od paliwa w części dotyczącej
działalności gospodarczej.
Art. 9
Polski Związek Przemysłu W odniesieniu do art. 9 projektu ustawy, Uwaga nieuwzględniona.
Motoryzacyjnego
brak jest odwołania do art. 86a ustawy o Uwaga nie jest zasadna, gdyż przepis
podatku od towarów i usług w brzmieniu ten nie dotyczy pojazdów
obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Bez samochodowych wykorzystywanych
tego odwołania, będzie on ograniczał przez
podatnika
wyłącznie
do
odliczenie podatku VAT od paliwa także działalności gospodarczej.
dla pojazdów, które są wymienione w
projektowanym brzmieniu art. 86a np.
samochodów osobowych wymienionych
w ust.1 czy pojazdów wymienionych w
ust. 7, które będą miały 3 miejsca i
dopuszczalną ładowność mniejszą niż 500
kg. W zaproponowanym brzmieniu
przepis ten będzie zachodził się zakresami
z projektowanego art. 86a.
Art.9
Związek Polskiego Leasingu
Projekt
stanowi realizację decyzji Uwaga nieuwzględniona.
wykonawczej Rady zezwalającej Polsce Regulacja ta pozostaje w zgodności
na wprowadzenie derogacji od Artykułów z przepisami unijnymi, gdyż Polska jest
26(1)(a) oraz 168 Dyrektywy
uprawniona do zachowania ograniczeń
2006/112/WE. Zgodnie z art. 1 tej decyzji w odliczaniu jakie posiadała na dzień
w drodze odstępstwa od artykułu 168 wejścia do Unii Europejskiej na
Dyrektywy 2006/112/WE „Polska zostaje podstawie art. 176 dyrektywy
niniejszym upoważniona do ograniczenia 2006/112/WE, szczególnie że nie jest
do wysokości 50% prawa do odliczenia zobowiązana do implementacji decyzji
podatku VAT od zakupu, nabycia wykonawczej w całości (vide: wyrok
wewnątrzwspólnotowego,
przywozu, TSUE w sprawie C-395/11).
wynajmu lub leasingu silnikowych
pojazdów drogowych a także podatku
51
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik