Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
orzecznictwa organów podatkowych.
Art. 1 pkt 3
Zapis dotyczący możliwości pełnego Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 4-
Federacja MSP - Fundacja
Doprecyzowano przepis odnoszący się
odliczenia podatku dla pojazdów dla
5)
do tej kwestii. Należy podkreślić, że
których prowadzona jest ewidencja ich
przebiegu
do
celów
działalności istotne są obiektywne okoliczności
gospodarczej jest zapisem nie do końca wykorzystywania pojazdów, natomiast
precyzyjnym, budzącym uzasadnioną ewidencja dodatkowo tylko potwierdza
spełnienie tych okoliczności.
wątpliwość, czy fakt prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu do celów
działalności gospodarczej jest jedyną i
wystarczającą przesłanką pozwalającą na
zastosowanie pełnego odliczenia, czy też
konieczne jest spełnienie dodatkowo
innych przesłanek przez które należy
rozumieć zawarte w tym przepisie
sformułowanie „okoliczności wykorzy-
stywania (…) wykluczające możliwość
użycia [pojazdu] do celów niezwiązanych
z działalnością gospodarczą”.
Projekt stanowi zaostrzenie wymagań
przy pełnym odliczeniu podatku od
zakupu pojazdów w stosunku do linii
orzecznictwa organów podatkowych.
Art. 1 pkt 3
Zapis dotyczący możliwości pełnego Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 4-
Stowarzyszenie Małych i
Doprecyzowano przepis odnoszący się
odliczenia podatku dla pojazdów dla
5)
Średnich
Przedsiębiorstw
do tej kwestii. Należy podkreślić, że
których prowadzona jest ewidencja ich
„Krak-Business”
przebiegu
do
celów
działalności istotne są obiektywne okoliczności
wykorzystywania pojazdów, natomiast
17
gospodarczej jest zapisem nie do końca ewidencja dodatkowo tylko potwierdza
precyzyjnym,
budzącym uzasadnioną spełnienie tych okoliczności.
wątpliwość, czy fakt prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu do celów
działalności gospodarczej jest jedyną i
wystarczającą przesłanką pozwalającą na
zastosowanie pełnego odliczenia, czy też
konieczne jest spełnienie dodatkowo
innych przesłanek przez które należy
rozumieć zawarte w tym przepisie
sformułowanie
„okoliczności
wykorzystywania
(…)
wykluczające
możliwość użycia [pojazdu] do celów
niezwiązanych
z
działalnością
gospodarczą”.
Projekt stanowi zaostrzenie wymagań
przy pełnym odliczeniu podatku od
zakupu pojazdów w stosunku do linii
orzecznictwa organów podatkowych.
Art. 1 pkt 3
POHiD
Wątpliwości budzą przepisy dotyczące Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 4)
prowadzenia ewidencji przebiegu
Państwa członkowskie mogą nałożyć
samochodu. Wykorzystywanie aut
wymagania celem ograniczenia ryzyka
jedynie do celów służbowych nie powinno unikania opodatkowania, a w przypadku
wymagać prowadzenia tak szczegółowej i samochodów jest to wręcz niezbędne.
problematycznej ewidencji. Takie
Należy zauważyć, że podatnik chcąc
rozwiązanie
powoduje
znaczne uniknąć prowadzenia szczegółowej
ograniczenie prawa do odliczenia podatku ewidencji i uprościć dokonywanie
VAT w pełnym zakresie, ponieważ będzie rozliczeń może zdecydować się na
nakładało zbyt duże ciężary na dokonywanie odliczeń częściowych.
podatników. Prowadzenie ewidencji
18
przebiegu
jest
czasochłonne oraz
nieuzasadnione ekonomicznie przy
wykorzystywaniu
dużej
floty
samochodów, koniecznej do prowadzenia
działalności, i obowiązywaniu w firmach
regulaminów, czy zasad dotyczących
wykorzystywania samochodów
służbowych.
Wydaje się, iż to podatnik dokonując
odliczenia, w całości lub w części (50 %),
podatku VAT z faktury powinien określać
czy korzysta z aut wyłącznie do
działalności gospodarczej. Wskazywanie
dodatkowych wymogów, w formie
prowadzenia ewidencji, stanowi zbyt
daleko idącą regulację.
Art. 1 pkt 3
Związek
Dealerów Zapis dotyczący możliwości pełnego Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 4 Samochodów
odliczenia podatku dla pojazdów dla Doprecyzowano przepis odnoszący się
pkt 1)
których prowadzona jest ewidencja ich do tej kwestii. Należy podkreślić, że
przebiegu
do
celów
działalności istotne są obiektywne okoliczności
gospodarczej jest zapisem nie do końca wykorzystywania pojazdów, natomiast
precyzyjnym. Zapis ten budzi uzasadnioną ewidencja dodatkowo tylko potwierdza
wątpliwość, czy fakt prowadzenia spełnienie tych okoliczności.
ewidencji przebiegu pojazdu do celów
działalności gospodarczej jest jedyną i
wystarczającą przesłanką pozwalającą na
zastosowanie pełnego odliczenia, czy też
konieczne jest spełnienie dodatkowo
innych przesłanek które kryją się pod
zawartym w tym przepisie
sformułowaniem
„okoliczności
wykorzystywania
(…)
wykluczające
19
możliwość użycia [pojazdu] do celów
niezwiązanych
z
działalnością
gospodarczą”. Jako nieprecyzyjny, zapis
ten może w przyszłości stanowić dla
organów podatkowych podstawę do jego
interpretowania go w sposób
rozszerzający i powodować pociągnięcie
przedsiębiorców do odpowiedzialności
podatkowej. Nieprecyzyjność
zapisu
będzie również powodowała konieczność
wydawania dla niego interpretacji
podatkowych, co dodatkowo obciąży
organy podatkowe.
W
ocenie
Związku
Dealerów
Samochodów zmiany przepisu z której
jednoznacznie wynikać będzie prawo do
pełnego odliczenia podatku od wszystkich
pojazdów w przypadku prowadzenia dla
niego ewidencji przebiegu, bez względu
na rodzaj pojazdu i jego cechy
konstrukcyjne.
Propozycja zapisu:
Art. 86a ust. 4 pkt 1
1) pojazdy te nie są wykorzystywane do
celów niezwiązanych z działalnością
gospodarczą, a ich wykorzystanie do
celów
działalności
gospodarczej
potwierdzone jest prowadzoną dla nich
ewidencją przebiegu
Art. 1 pkt 3
Pracodawcy Rzeczypospolitej Proponowane zmiany wprowadzające Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 4 Polskiej
obowiązek
ewidencyjny
przebiegu Należy zauważyć, że założenie przyjęte
20
pkt 1,6,9-11)
pojazdu dla podatników
w projekcie oparto na orzecznictwie
wykorzystujących pojazdy samochodowe TSUE, zgodnie z którym państwo
wyłącznie do działalności gospodarczej są członkowskie może wprowadzić środki
niekorzystnym rozwiązaniem nie tylko dla zapobiegające ryzyku unikania lub
przedsiębiorców, ale także dla organów uchylania się od opodatkowania (vide:
podatkowych. Prowadzenie ewidencji wyrok w sprawie C-181/99, pkt 56). Nie
przebiegu pojazdu, o którym mowa w art. ulega bowiem wątpliwości, że takie
86a ust. 4 pkt 1 przez podatników ryzyko wystąpi w przypadku wydatków
wykorzystujących pojazdy samochodowe związanych
z
pojazdami
wyłącznie do działalności gospodarczej samochodowymi, ponieważ bardzo
oznacza dla nich dodatkowe czynności i utrudnione jest skuteczne kontrolowanie
koszty prowadzenia działalności.
tego, czy pojazd, z którym związane są
Zdaniem Pracodawców RP niepokojącym te wydatki mają charakter związany z
rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady prowadzoną działalnością, czy też inny.
potencjalnego domniemania korzystania z Rozróżnienie
w tym przypadku
pojazdu do celów niezwiązanych pomiędzy elementem prywatnym a
z działalnością gospodarczą, co skutkuje związanym z działalnością może okazać
ograniczeniem do 50% możliwości się bardzo trudne nawet w przypadku
odliczenia wydatków związanych z gdy wydatki te są ponoszone w związku
użytkowaniem samochodu.
z normalnym funkcjonowaniem
Użycie pojazdu samochodowego do przedsiębiorstwa.
celów niezwiązanych z działalnością
gospodarczą powoduje, że kwalifikacja
użytkowania pojazdu jest uznawana, jako
mieszana i powoduje bezpośrednio utratę
prawa do pełnego odliczenia podatku
VAT. Jak wskazano w uzasadnieniu,
użyciem pojazdu samochodowego do
celów niezwiązanych z działalnością
gospodarczą będzie nawet jazda praca-
dom lub dom-praca. Aby nie utracić
prawa do pełnego odliczenia podatku
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik