Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
podatnik będzie w takim przypadku
zmuszony do uniemożliwienia kierowcom
i innym pracownikom możliwość jazdy i
parkowania samochodów w miejscu ich
zamieszkania. Należy zauważyć, że
parkowanie pojazdów samochodowych w
miejscu zamieszkania pracownika jest
stosowane przez przedsiębiorców m.in. z
uwagi na ewentualne ograniczenie
dodatkowych kosztów związanych z
opłatami parkingowymi.
Proponowana zmiana zakładająca, że
każdy pojazd o pojemności do 3,5 tony
jest użytkowany w przedsiębiorstwie
zarówno do celów związanych z
działalnością
gospodarczą
jak i
niezwiązanych
z
działalnością
gospodarczą jest nie do zaakceptowania.
Ponadto obciążenie przedsiębiorców
obowiązkiem złożenia oświadczenia w
Urzędzie Skarbowym i wykazu pojazdów
użytkowanych wyłącznie do celów
związanych z działalnością gospodarczą
jest nieracjonalnym rozwiązaniem.
Pracodawcy RP zwracają uwagę, że
pozytywnym
rozwiązaniem
byłoby
zastosowanie zasad funkcjonujących na
gruncie podatków dochodowych zgodnie,
z którymi, w przypadku samochodów
stanowiących
środek
trwały
(wprowadzony do ewidencji środków
22
trwałych), podatnik ma możliwość
zaliczenia, co do zasady, wszelkich
kosztów uzyskania przychodów, jeżeli
związane są one z prowadzoną
działalnością
gospodarczą.
W
konsekwencji oznacza to, że pojazdy
samochodowe, wprowadzone do
ewidencji środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych, uznawane są
na zasadzie domniemania, jako
wykorzystywane tylko na potrzeby
prowadzonej działalności gospodarczej.
W przypadku przyjęcia takich rozwiązań
na poziomie ustawy o podatku od
towarów i usług podatnik miałby realną
możliwość do odliczenia podatku
naliczonego VAT od pojazdów
wykorzystywanych
wyłącznie
w prowadzonej przez siebie działalności
gospodarczej. Ponadto nie musiałby
prowadzić
dodatkowych
ewidencji
przebiegu pojazdu.
Podsumowując,
w naszej opinii
zaproponowane zmiany należy uznać za
nie do zaakceptowania. Proponowane
rozwiązania,
które
skutkują
wprowadzeniem kolejnych obciążeń mogą
wpłynąć jedynie na pogorszenie sytuacji
ekonomicznej przedsiębiorców, a w
konsekwencji
mogą
mieć
także
negatywny
wpływ
na
sytuację
23
gospodarczą Państwa.
Art. 1 pkt 3
Polski Związek Przemysłu Nie znajdujemy również uzasadnienia dla Uwaga częściowo nieuwzględniona.
(art. 86a ust.4 Motoryzacyjnego
tak istotnego ograniczenia możliwości Należy zauważyć, że założenie przyjęte
pkt 2 i ust. 7)
odliczenia 100% podatku VAT, bez w projekcie oparto na orzecznictwie
konieczności prowadzenia ewidencji TSUE, zgodnie z którym państwo
przebiegu, wskazanego w projektowanym członkowskie może wprowadzić środki
art. 86a ust. 4 pkt 2 i ust. 7. W zapobiegające ryzyku unikania lub
porównaniu do przepisów które
uchylania się od opodatkowania (vide:
obowiązują dotychczas, zaproponowana wyrok w sprawie C-181/99, pkt 56). Nie
zmiana
będzie
skutkowała ulega bowiem wątpliwości, że takie
nieproporcjonalnym i nierównym
ryzyko wystąpi w przypadku wydatków
traktowaniem podatników. Takie zmiany związanych
z
pojazdami
spowodują konieczność prowadzenia samochodowymi, ponieważ bardzo
ewidencji dla takich pojazdów jak tzw. utrudnione jest skuteczne kontrolowanie
double cab, które są wykorzystywane tego, czy pojazd, z którym związane są
przez firmy energetyczne, paliwowe, te wydatki mają charakter związany z
oczyszczania miasta, kolejowe itd. prowadzoną działalnością, czy też inny.
Pojazdy takie pozwalają dowieść ekipy Rozróżnienie w tym przypadku
interwencyjne lub naprawcze do miejsc pomiędzy elementem prywatnym a
awarii czy klęsk żywiołowych (wichury, związanym z działalnością może okazać
powodzie) wraz z niezbędnym sprzętem. się bardzo trudne nawet w przypadku
Nie rozumiemy także dlaczego pojazdy gdy wydatki te są ponoszone w związku
posiadające jeden rząd siedzeń, ale z normalnym funkcjonowaniem
zamkniętą przestrzeń do przewozu przedsiębiorstwa.
ładunku np. izotermy, chłodnie, skrzynie z W kwestii uwagi dotyczącej pojazdów z
plandeką,
kontener
uniwersalny jednym rzędem siedzeń i odrębna od
powszechnie wykorzystywane do
nadwozia kabiną – uzupełniono projekt
przewożenia żywności będą musiały mieć w te pojazdy.
prowadzoną ewidencję przebiegu aby
mieć pełne odliczenie VAT. Nie
znajdujemy także uzasadnienia do
24
ograniczenia listy pojazdów specjalnych,
które mają pełne odliczenie VAT i
dotyczy to np. takich jak do oczyszczania
dróg, do zimowego utrzymania dróg czy
pogrzebowy. Jest nam trudno sobie
wyobrazić
prywatne
wykorzystanie
samochodu pogrzebowego czy do
zimowego utrzymania dróg. Wyłączenie
tych pojazdów z listy będzie miało w
naszej opinii więcej negatywnych
skutków, w tym także i budżetowych, dla
czystości miast, bezpieczeństwa na
drogach zimą czy bezpieczeństwa
wartości finansowych niż pozytywnych
dla budżetu państwa.
Art. 1 pkt 3
Związek
Dealerów Projekt stanowi zaostrzenie wymagań Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5 Samochodów
przy pełnym odliczeniu podatku od Należy zwrócić uwagę, że regulacje
pkt 1)
zakupu pojazdów demonstracyjnych w projektu ustawy wprowadzają całkowitą
stosunku do linii orzecznictwa organów zmianę
przepisów, tym samym
podatkowych i sądów administracyjnych dotychczasowe orzecznictwo sądów
wydanego na gruncie przepisów
administracyjnych w zakresie pojazdów
obowiązujących do dnia 31.12.2013r. demonstracyjnych jak również wydana
dopuszczającego pełne odliczenie podatku interpretacja ogólna Ministra Finansów
od pojazdów demonstracyjnych (wyrok nie
będą już aktualne. Pojazdy
NSA z dnia 17.01.2013r. sygn. I FSK demonstracyjne będą traktowane tak jak
316/12 oraz z dnia 17.01.2013r. sygn. I inne pojazdy, jeśli istnieje możliwość
FSK 317/12, wyrok NSA z dnia ich użytku prywatnego. Brak jest
23.01.2013r. sygn. akt I FSK 351/12). uzasadnienia, aby preferować tutaj
Taka
linia
orzecznicza
została dealerów samochodowych wobec
potwierdzona w interpretacji ogólnej innych podatników. System korekt
Ministra Finansów nr
pozwala dealerom odzyskać podatek od
25
PT10/033/4/87/LWW/13/RD61593 z dnia samochodów demonstracyjnych
21.06.2013r. Zgodnie z proponowanym wykorzystywanych również do celów
brzmieniem przepisu, pojazdy
prywatnych w przypadku ich sprzedaży.
demonstracyjne wykorzystywane przez
dealera samochodów będą musiały mieć
prowadzoną obowiązkową ewidencję
przebiegu, na podstawie art. 86a ust. 4 pkt
1 ustawy. Wynika to z faktu użycia w
przepisie sformułowania „wyłącznie”. W
istocie w przypadku pojazdów
demonstracyjnych ich odsprzedaż lub
oddanie w używanie jest ich głównym
przeznaczeniem, ale do czasu dokonania
tej czynności pojazdy te służą jako
pojazdy demonstracyjne, a zatem nie
można przyjąć, że ich sprzedaż lub
oddanie w użyczenie jest ich wyłącznym
przeznaczeniem i tym samym są one
wyłączone spod kognicji przepisu art. 86a
ust. 5 pkt 1.
W
ocenie
Związku
Dealerów
Samochodów problem stanowi także
konieczność prowadzenia ewidencji dla
pojazdów zastępczych udostępnianych
klientom serwisu nieodpłatnie na czas
naprawy gwarancyjnej, co jest
powszechną praktyką rynkową w
autoryzowanych serwisach (klient
korzystający z gwarancji nie powinien
płacić za udostępnienie mu auta
zastępczego).
Propozycja zapisu:
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik