eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

VAT  od pojazdów samochodowych, 
podatnik  będzie  w  takim  przypadku 
zmuszony do uniemożliwienia kierowcom 
i  innym  pracownikom  możliwość  jazdy  i 
parkowania samochodów w miejscu ich 
zamieszkania.    Należy  zauważyć,  że 
parkowanie pojazdów samochodowych w 
miejscu zamieszkania pracownika jest 
stosowane  przez  przedsiębiorców  m.in.  z 
uwagi na ewentualne ograniczenie 
dodatkowych  kosztów  związanych  z 
opłatami parkingowymi.  
Proponowana  zmiana  zakładająca,  że 
każdy  pojazd  o  pojemności  do  3,5  tony 
jest  użytkowany  w  przedsiębiorstwie 
zarówno  do  celów  związanych  z 
działalnością 
gospodarczą 
jak i 
niezwiązanych 

działalnością 
gospodarczą  jest  nie  do  zaakceptowania. 
Ponadto  obciążenie  przedsiębiorców 
obowiązkiem  złożenia  oświadczenia  w 
Urzędzie Skarbowym i wykazu pojazdów 
użytkowanych  wyłącznie  do  celów 
związanych  z  działalnością  gospodarczą 
jest nieracjonalnym rozwiązaniem. 
Pracodawcy  RP  zwracają  uwagę,  że 
pozytywnym 
rozwiązaniem 
byłoby 
zastosowanie  zasad  funkcjonujących  na 
gruncie podatków dochodowych zgodnie, 
z którymi, w przypadku samochodów 
stanowiących 
środek 
trwały 
(wprowadzony do ewidencji  środków 
 
22 
trwałych),  podatnik  ma  możliwość 
zaliczenia, co do zasady, wszelkich 
kosztów  uzyskania  przychodów,  jeżeli 
związane  są  one  z  prowadzoną 
działalnością 
gospodarczą. 

konsekwencji  oznacza  to,  że  pojazdy 
samochodowe, wprowadzone do 
ewidencji  środków  trwałych  i  wartości 
niematerialnych i prawnych, uznawane są 
na zasadzie domniemania, jako 
wykorzystywane tylko na potrzeby 
prowadzonej  działalności  gospodarczej. 
W  przypadku  przyjęcia  takich  rozwiązań 
na poziomie ustawy o podatku od 
towarów  i  usług  podatnik  miałby  realną 
możliwość  do  odliczenia  podatku 
naliczonego VAT od pojazdów 
wykorzystywanych 
wyłącznie 
w  prowadzonej  przez  siebie  działalności 
gospodarczej.  Ponadto  nie  musiałby 
prowadzić 
dodatkowych 
ewidencji 
przebiegu pojazdu. 
 
Podsumowując, 
w naszej opinii 
zaproponowane  zmiany  należy  uznać  za 
nie do zaakceptowania. Proponowane 
rozwiązania, 
które 
skutkują 
wprowadzeniem kolejnych obciążeń mogą 
wpłynąć  jedynie  na  pogorszenie  sytuacji 
ekonomicznej  przedsiębiorców,  a  w 
konsekwencji 
mogą 
mieć 
także 
negatywny 
wpływ 
na 
sytuację 
 
23 
gospodarczą Państwa. 
 
Art. 1 pkt 3 
Polski  Związek  Przemysłu  Nie znajdujemy również uzasadnienia dla  Uwaga częściowo nieuwzględniona. 
(art. 86a ust.4  Motoryzacyjnego 
tak  istotnego  ograniczenia  możliwości  Należy zauważyć, że założenie przyjęte 
pkt 2 i ust. 7) 
odliczenia 100% podatku VAT, bez w projekcie oparto na orzecznictwie 
konieczności  prowadzenia  ewidencji  TSUE,  zgodnie  z  którym  państwo 
przebiegu, wskazanego w projektowanym  członkowskie  może  wprowadzić  środki 
art. 86a ust. 4 pkt 2 i ust. 7. W zapobiegające  ryzyku  unikania  lub 
porównaniu do przepisów które 
uchylania  się  od  opodatkowania  (vide: 
obowiązują  dotychczas,  zaproponowana  wyrok w sprawie C-181/99, pkt 56). Nie 
zmiana 
będzie 
skutkowała  ulega  bowiem  wątpliwości,  że  takie 
nieproporcjonalnym i nierównym 
ryzyko wystąpi w przypadku wydatków 
traktowaniem podatników. Takie zmiany  związanych 

pojazdami 
spowodują  konieczność  prowadzenia  samochodowymi,  ponieważ  bardzo 
ewidencji dla takich pojazdów jak tzw.  utrudnione jest skuteczne kontrolowanie 
double  cab,  które  są  wykorzystywane  tego, czy pojazd, z którym związane są 
przez firmy energetyczne, paliwowe, te  wydatki  mają  charakter  związany  z 
oczyszczania miasta, kolejowe itd. prowadzoną  działalnością,  czy  też  inny. 
Pojazdy  takie  pozwalają  dowieść  ekipy  Rozróżnienie  w  tym  przypadku 
interwencyjne lub naprawcze do miejsc  pomiędzy  elementem  prywatnym  a 
awarii  czy  klęsk  żywiołowych  (wichury,  związanym z działalnością może okazać 
powodzie)  wraz  z  niezbędnym  sprzętem.  się  bardzo  trudne  nawet  w  przypadku 
Nie  rozumiemy  także  dlaczego  pojazdy  gdy wydatki te są ponoszone w związku 
posiadające  jeden  rząd  siedzeń,  ale  z normalnym funkcjonowaniem 
zamkniętą  przestrzeń  do  przewozu  przedsiębiorstwa.  
ładunku np. izotermy, chłodnie, skrzynie z  W kwestii uwagi dotyczącej pojazdów z 
plandeką, 
kontener 
uniwersalny  jednym  rzędem  siedzeń  i  odrębna  od 
powszechnie wykorzystywane do 
nadwozia  kabiną  –  uzupełniono  projekt 
przewożenia żywności będą musiały mieć  w te pojazdy. 
prowadzoną  ewidencję  przebiegu  aby 
mieć  pełne  odliczenie  VAT.  Nie 
znajdujemy  także  uzasadnienia  do 
 
24 
ograniczenia listy pojazdów specjalnych, 
które  mają  pełne  odliczenie  VAT  i 
dotyczy to np. takich jak do oczyszczania 
dróg, do zimowego utrzymania dróg czy 
pogrzebowy. Jest nam trudno sobie 
wyobrazić 
prywatne 
wykorzystanie 
samochodu pogrzebowego czy do 
zimowego  utrzymania  dróg.  Wyłączenie 
tych  pojazdów  z  listy  będzie  miało  w 
naszej  opinii  więcej  negatywnych 
skutków, w tym także i budżetowych, dla 
czystości  miast,  bezpieczeństwa  na 
drogach  zimą  czy  bezpieczeństwa 
wartości  finansowych  niż  pozytywnych 
dla budżetu państwa. 
 
Art. 1 pkt 3 
Związek 
Dealerów  Projekt  stanowi  zaostrzenie  wymagań  Uwaga nieuwzględniona
(art. 86a ust. 5  Samochodów 
przy  pełnym  odliczeniu  podatku  od  Należy  zwrócić  uwagę,  że  regulacje 
pkt 1) 
zakupu  pojazdów demonstracyjnych w  projektu ustawy wprowadzają całkowitą 
stosunku do linii orzecznictwa organów  zmianę 
przepisów,  tym  samym 
podatkowych  i  sądów  administracyjnych  dotychczasowe  orzecznictwo  sądów 
wydanego na gruncie przepisów 
administracyjnych w zakresie pojazdów 
obowiązujących  do  dnia  31.12.2013r.  demonstracyjnych  jak  również  wydana 
dopuszczającego pełne odliczenie podatku  interpretacja ogólna Ministra Finansów 
od pojazdów demonstracyjnych (wyrok  nie 
będą  już  aktualne.  Pojazdy 
NSA z dnia 17.01.2013r. sygn. I FSK  demonstracyjne będą traktowane tak jak 
316/12 oraz z dnia 17.01.2013r. sygn. I  inne  pojazdy,  jeśli  istnieje  możliwość 
FSK 317/12, wyrok NSA z dnia ich  użytku  prywatnego.  Brak  jest 
23.01.2013r. sygn. akt I FSK 351/12).  uzasadnienia,  aby  preferować  tutaj 
Taka 
linia 
orzecznicza 
została  dealerów samochodowych wobec 
potwierdzona w interpretacji ogólnej innych podatników. System korekt 
Ministra Finansów nr 
pozwala dealerom odzyskać podatek od 
 
25 
PT10/033/4/87/LWW/13/RD61593 z dnia  samochodów demonstracyjnych 
21.06.2013r. Zgodnie z proponowanym  wykorzystywanych  również  do  celów 
brzmieniem przepisu, pojazdy 
prywatnych w przypadku ich sprzedaży. 
demonstracyjne wykorzystywane przez 
dealera  samochodów  będą  musiały  mieć 
prowadzoną  obowiązkową  ewidencję 
przebiegu, na podstawie art. 86a ust. 4 pkt 
1  ustawy.  Wynika  to  z  faktu  użycia  w 
przepisie  sformułowania  „wyłącznie”.  W 
istocie w przypadku pojazdów 
demonstracyjnych  ich  odsprzedaż  lub 
oddanie  w  używanie  jest  ich  głównym 
przeznaczeniem, ale do czasu dokonania 
tej  czynności  pojazdy  te  służą  jako 
pojazdy demonstracyjne, a zatem nie 
można  przyjąć,  że  ich  sprzedaż  lub 
oddanie  w  użyczenie  jest  ich  wyłącznym 
przeznaczeniem  i  tym  samym  są  one 
wyłączone spod kognicji przepisu art. 86a 
ust. 5 pkt 1. 

ocenie 
Związku 
Dealerów 
Samochodów  problem  stanowi  także 
konieczność  prowadzenia  ewidencji  dla 
pojazdów  zastępczych  udostępnianych 
klientom  serwisu  nieodpłatnie  na  czas 
naprawy gwarancyjnej, co jest 
powszechną  praktyką  rynkową  w 
autoryzowanych serwisach (klient 
korzystający  z  gwarancji  nie  powinien 
płacić  za  udostępnienie  mu  auta 
zastępczego). 
Propozycja zapisu: 
 
26 
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: