Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
naliczonego tego podatnika, który będzie techniki legislacyjne. Ewentualne
wykorzystywał te pojazdy również do wątpliwości co do kwalifikowania
celów
innych
niż
działalność niektórych
wydatków
zostaną
gospodarcza. Takie uregulowanie może wyjaśnione
materiałach
prowadzić do wątpliwości, które z informacyjnych,
należy
jedynie
wydatków nie wymienionych w tym zaznaczyć, że np. wydatek dotyczący
katalogu
także
podlegać
będzie usługi załadunku samochodu nie
powyższym ograniczeniom.
dotyczy pojazdu, ale towarów będących
przedmiotem załadunku.
Art. 1 pkt 3
Pracodawcy Rzeczypospolitej W opinii Pracodawców RP
Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 2 Polskiej
zaproponowana zmiana art. 86a ust. 2 pkt Wydatki
eksploatacyjne dotyczące
pkt 3)
3 jest negatywnym rozwiązaniem dla pojazdu służącego wyłącznie do
podatników prowadzących działalność działalności gospodarczej nadal będą
gospodarczą z uwagi na rozszerzenie odliczane w 100%. 50% odliczenie
katalogu wydatków związanych z będzie jedynie dotyczyć wydatków do
pojazdami samochodowymi, od których użytku mieszanego, nie ma logicznego
będzie przysługiwało prawo odliczenia uzasadnienia, aby takie wydatki były
podatku naliczonego tylko do wysokości odliczane w100%, jeżeli służą też
50% kwoty podatku. W chwili obecnej użytkowi prywatnemu, gdyż wówczas
czynnym podatnikom VAT przysługuje konsumpcja
byłaby
w
ogóle
prawo do pełnego odliczenia wydatków nieopodatkowana w przeciwieństwie do
eksploatacyjnych
na
naprawę
i pojazdów prywatnych, gdzie konsument
konserwację pojazdów, co potwierdził w ponosi ciężar podatku.
wydanej interpretacji z dnia 19.01.2012r.
nr IPPP1/443-1539/11-4/MP Dyrektor
Izby Skarbowej w Warszawie. W
przedstawionej propozycji ujęcie w
powyższym przepisie usług naprawy i
konserwacji tych pojazdów oraz innych
towarów i usług związanych z
12
eksploatacją pojazdu w porównaniu z
obecnym stanem prawnym spowoduje,
iż podatnik nie odzyska pozostałej części
podatku naliczonego. Należy zauważyć,
że
takie
rozwiązanie
naraża
przedsiębiorców
na
ponoszenie
dodatkowych kosztów prowadzenia
działalności gospodarczej i może
negatywnie wpłynąć na ich rozwój.
Dlatego rezygnacja z ujęcia w art. 86a ust.
2 pkt 3 zapisu ograniczającego do 50%
kwoty podatku naliczonego od nabycia
usług naprawy i konserwacji tych
pojazdów oraz innych towarów i usług
związanych z eksploatacją tych pojazdów
gwarantowałoby
przedsiębiorcom
pewność stanu prawnego i neutralność
podatku VAT.
Ponadto należy zwrócić uwagę, iż
zaproponowane w art. 86a ust. 2 ustawy o
VAT
użycie
sformułowania
„w
szczególności”
wprowadza
otwarty
katalog
wydatków,
związanych
pojazdami, których poniesienie nie będzie
uprawniało do odliczenia podatku
naliczonego tego podatnika, który będzie
wykorzystywał te pojazdy również do
celów innych niż działalność gospodarcza.
Takie uregulowanie może prowadzić do
wątpliwości,
które
z
wydatków
niewymienionych w tym katalogu także
podlegać
będzie
powyższym
13
ograniczeniom.
Art. 1 pkt 3
Lewiatan
W uzasadnieniu do projektowanego 86a Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 3)
ust. 3 wskazano, że pełne odliczenie Założenia przyjęte w projekcie są
podatku VAT powinno przysługiwać zgodne z prawem i orzecznictwem Unii
tylko do pojazdów służbowych, co do Europejskiej. Istotne dla prawidłowej
których nie ma możliwości, aby realizacji decyzji derogacyjnej jest to
pracownik podatnika korzystał z nich w aby użytek prywatny był wykluczony
celu dojazdu do swojego miejsca przy „przypisaniu” pojazdu wyłącznie
zamieszkania. W praktyce zdarzają się do działalności gospodarczej. W tym
jednak sytuacje, gdy pracownik bierze kontekście należy rozpatrywać różne
udział w porannym spotkaniu (np. o sytuacje, które mogą się pojawić w
godz.. 8.00) w miejscowości oddalonej o bogatym
życiu gospodarczym
2 godziny jazdy od siedziby firmy, w przedsiębiorstwa.
której to siedzibie rozpoczyna się o 7.00 (i
o tej godzinie najwcześniej mógłby mu
zostać wydany samochód). W tej sytuacji
jedynym możliwym rozwiązaniem jest
wzięcie
przez
tego
pracownika
samochodu służbowego na koniec pracy
w dniu poprzedzającym, aby już ze
swojego domu wyjechał, przed godz. 6.00
w dniu spotkania. Czytając literalnie
projekt nowelizacji oraz jego uzasadnienie
(str. 9) można przypuszczać, iż
wystąpienie w praktyce przywołanej
sytuacji
spowodowałoby zakwestio-
nowanie przez organ podatkowy prawa
podatnika do odliczenia 100% kwoty
podatku VAT. Podnosimy zatem
konieczność odpowiedniego zastrzeżenia
w ustawie, iż za niezwiązane z
14
działalnością gospodarczą nie uważa się
wykorzystania samochodu służbowego
przez pracownika podatnika na dojazd
do i z domu, jeżeli z przyczyn
logistycznych niezależnych od tego
pracownika jest to niezbędne do
odbycia podróży służbowej.
Art. 1 pkt 3
Związek
Dealerów Wątpliwości od strony zasady równości Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 3 Samochodów
podmiotów prowadzących działalność Założenia przyjęte w projekcie są
pkt 1 lit a)
gospodarczą
budzi
opisany
w zgodne z prawem i orzecznictwem Unii
uzasadnieniu do ustawy brak możliwość Europejskiej. Istotne dla prawidłowej
stosowania pełnego odliczania podatku w realizacji decyzji derogacyjnej jest to
przypadku przedsiębiorcy prowadzącego aby użytek prywatny był wykluczony
działalność gospodarczą w miejscu przy „przypisaniu” pojazdu wyłącznie
zamieszkania i brak sprecyzowania w do działalności gospodarczej. W tym
przepisach czy osoba taka – w przypadku kontekście należy rozpatrywać różne
spełniania przesłanek ustawowych – sytuacje, które mogą się pojawić w
uprawniona będzie do zastosowania bogatym
życiu
gospodarczym
pełnego
odliczenia w przypadku
przedsiębiorstwa.
prowadzenia ewidencji. Wynika to z
faktu, że okoliczność prowadzenia
działalności gospodarczej w miejscu
zamieszkania
może
powodować
wątpliwości, czy użycie pojazdu na
przykład do przejazdu do klienta i powrót
nim do miejsca prowadzenia działalności
będącego
jednocześnie
miejscem
zamieszkania traktowane ma być jako
użycie pojazdu w celach działalności
gospodarczej czy nie. Zdaniem Związku
Dealerów Samochodów powinno to
15
zostać w sposób bezsporny przesądzone w
formie zapisu ustawowego.
Propozycja zapisu:
Art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a
1. wykorzystywane
wyłącznie do
działalności
gospodarczej
podatnika, bez względu na miejsce
prowadzenia tej działalaności, lub
Art. 1 pkt 3
Sądecka Izba Gospodarcza Zapis dotyczący możliwości pełnego Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 4-
(KIG)
Doprecyzowano przepis odnoszący się
odliczenia podatku dla pojazdów dla
5)
do tej kwestii. Należy podkreślić, że
których prowadzona jest ewidencja ich istotne są obiektywne okoliczności
przebiegu do celów
działalności
gospodarczej jest zapisem nie do końca wykorzystywania pojazdów, natomiast
precyzyjnym, budzącym uzasadnioną ewidencja dodatkowo tylko potwierdza
spełnienie tych okoliczności.
wątpliwość, czy fakt prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu do celów
działalności gospodarczej jest jedyną i
wystarczającą przesłanką pozwalającą na
zastosowanie pełnego odliczenia, czy też
konieczne jest spełnienie dodatkowo
innych przesłanek przez które należy
rozumieć zawarte w tym przepisie
sformułowanie
„okoliczności
wykorzystywania
(…)
wykluczające
możliwość użycia [pojazdu] do celów
niezwiązanych
z
działalnością
gospodarczą”.
Projekt stanowi zaostrzenie wymagań
przy pełnym odliczeniu podatku od
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik