eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2094
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161

2094-cz-II

– 8 – 
26)  inne organizacje  społeczne  i  zawodowe,  co  obejmuje  podmioty,  które  na  mocy 
przepisów szczególnych podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, 
27)  nieposiadające osobowości prawnej organizacje pożytku publicznego, 
28)  inne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego, 
29)  kościelne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego, 
30)  nieposiadające  osobowości  prawnej  instytucje  kościelne  będące  organizacjami  pożytku 
publicznego. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
01/24rch 
U Z A S A D N I E N I E  
Konieczność wydania rozporządzenia wynika ze zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze 
Sądowym  dokonanej  ustawą  z  dnia  ...  o  zmianie  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym 
oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.  ...).  Wskazaną  ustawą  zmieniającą 
uchylono art. 48, art.  54  i  art.  60  ust.  2  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym.  Art.  48 
ustawy  stanowił  upoważnienie  dla  Ministra  Sprawiedliwości  do  określenia  szczegółowego 
sposobu  prowadzenia  rejestru  przedsiębiorców  oraz  szczegółowej  treści  wpisów w tym 
rejestrze, art. 54 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego sposobu prowadzenia 
rejestru  stowarzyszeń,  innych  organizacji  społecznych  i  zawodowych,  fundacji, 
samodzielnych  publicznych  zakładów  opieki  zdrowotnej  oraz  szczegółowej  treść  wpisów 
w tym rejestrze, natomiast art. 60 ust. 2 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego 
sposobu  prowadzenia  rejestru  dłużników  niewypłacalnych  oraz  szczegółowej  treść  wpisów 
w tym rejestrze. Ustawą z dnia …  o  zmianie  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym oraz 
o zmianie  niektórych  innych  ustaw  uchylono  wskazane  upoważnienia  oraz  dodano  art.  35a 
stanowiący nowe upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia szczegółowego 
sposobu  prowadzenia  rejestru  przedsiębiorców,  rejestru  stowarzyszeń,  innych organizacji 
społecznych  i  zawodowych,  fundacji  oraz  samodzielnych  publicznych  zakładów  opieki 
zdrowotnej, rejestru dłużników niewypłacalnych oraz określenia szczegółowej treści wpisów 
w  tych  rejestrach.  Jak  wynika  z  powyższego,  dokonano  korekty  legislacyjnej w zakresie 
konstrukcji upoważnienia ustawowego przez połączenie 3 upoważnień, z uwagi na celowość 
i zasadność  określenia  w  jednym  akcie  wykonawczym  sposobu  prowadzenia  rejestrów  oraz 
treści  wpisów  w  tych  rejestrach  oraz  wyeliminowano  upoważnienie  ustawowe do wydania 
aktu wykonawczego nieposiadające wytycznych.  
Podstawowym celem zmiany dokonywanej na podstawie ustawy o zmianie ustawy 
o Krajowym  Rejestrze  Sądowym  oraz  zmianie  niektórych  innych  ustaw  w  zakresie 
obejmującym funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego jest wprowadzenie zasady, iż 
dane  objęte  treścią  wpisu  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym,  z  wyłączeniem  rejestru 
dłużników niewypłacalnych:  
1) 
staną  się  danymi  podstawowymi  i  wiążącymi  dla  organów  administracji  publicznej 
w procesie  związanym  z  dokonywaniem  wpisu  do  krajowego  rejestru  urzędowego 
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej przez 
– 2 – 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz nadawaniem numeru identyfikacyjnego REGON 
i identyfikatora podatkowego NIP, 
2) 
będą  w  sposób  automatyczny  zasilały  ewidencje  i  rejestry  prowadzone  przez  organy 
administracji  publicznej  po  dokonaniu  wpisu  lub  zmiany  w  KRS,  bez  konieczności 
weryfikacji tych danych przez organ prowadzący rejestr lub ewidencję. 
Celem  wprowadzonych  powyższą  ustawą  zmian  w  zakresie  obejmującym 
funkcjonowanie  krajowego  rejestru  urzędowego  podmiotów  gospodarki  narodowej 
i Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników jest zmiana trybu 
nadawania  podmiotom  wpisanym  do  Krajowego  Rejestru  Sądowego  numeru 
identyfikacyjnego  REGON  oraz  identyfikatora  NIP,  a  także  trybu  ich  ujawniania 
w Krajowym Rejestrze Sądowym. 
Należy  podnieść,  że  projektowane  rozporządzenie  opiera  się  na  dotychczasowej 
organizacji  Krajowego  Rejestru  Sądowego  oraz  na  dotychczasowym  sposobie  prowadzenia 
rejestru  przedsiębiorców,  rejestru  stowarzyszeń,  innych  organizacji  społecznych 
i zawodowych,  fundacji  oraz  samodzielnych  publicznych  zakładów  opieki  zdrowotnej, 
rejestru  dłużników  niewypłacalnych.  Szczegółowa  treść  wpisów  w  tych  rejestrach  również 
nie  ulega  zmianie.  W  projekcie  przepisów  uwzględniono  jedynie  konieczność  dodania 
przepisów  gwarantujących  realizację  tzw.  „jednego  okienka”,  a  co  za  tym  idzie, 
w konsekwencji określono dodatkowo treść wpisów w KRS w tym zakresie. 
Konieczne jest zatem  wprowadzenie  w  niniejszym  rozporządzeniu  regulacji 
pozwalających  na  realizację  tych  celów  przez  określenie  odpowiedniej  treści  wpisów 
dokonywanych  w  rejestrach,  która  umożliwi  funkcjonowanie  mechanizmów  automatycznej 
wymiany danych i automatycznego dokonywania  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym  wpisu 
w zakresie  REGON  i  NIP,  jak  też  weryfikacji  zamieszczanych  w  rejestrze  danych 
adresowych  podmiotu    z  krajowym  rejestrem  urzędowym  podziału  terytorialnego  kraju, 
w wymaganym  przez  ustawę  zakresie.  Powyższe  umożliwi  również  weryfikację 
zamieszczanego w rejestrze, na wniosek podmiotu, identyfikatora podatkowego NIP przez 
KRS z Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajową Ewidencją Podatników. 
Zmiana art. 35 pkt 2 i art. 38 pkt 1 lit.  h  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym, 
w wyniku  której  w  Krajowym  Rejestrze  Sadowym  zamieszczana  będzie  informacja  o  NIP 
przekształcanego podmiotu, a także informacja o unieważnieniu lub uchyleniu NIP, znalazła 
odzwierciedlenie w projektowanych § 20 pkt 1 lit. b, § 32 pkt 1 lit. b, § 42 pkt 1 lit. b, § 52 
– 3 – 
pkt 1 lit. b, § 62 pkt 1 lit. b, § 75 pkt 1 lit. b, § 86 pkt 1 lit. b, § 98 pkt 1 lit. b, § 108 pkt 1 
lit. b, § 118 pkt 1 lit. b, § 127 pkt 1 lit. b, § 137 pkt 1 lit. b, § 148 pkt 1 lit. b, § 157 pkt 1 lit. b 
rozporządzenia. W związku z powyższym w dziale pierwszym rejestru, w rubryce pierwszej, 
przewidziano,  że  w  polu  drugim  zamieszczana  będzie  poza  informacją  o  numerze 
identyfikacyjnym  REGON  oraz  identyfikatorze  podatkowym  NIP,  także  informacja 
o unieważnieniu  lub  uchyleniu  NIP,  z  jednoczesnym  wymogiem  wypełnienia  tego  pola 
w zakresie  danych  REGON/NIP  w  przypadku  podmiotu,  który  uzyskał  te  identyfikatory 
przed wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. W § 20 pkt 6, § 42 pkt 6, § 52 pkt 6, § 62 
pkt 6, § 86 pkt 6, § 98 pkt 6 i § 127 pkt 6 i § 157 pkt 6 określających treść wpisu w dziale 
pierwszym w rubryce szóstej w podrubryce pierwszej, wprowadzono dodatkowe pole dla 
identyfikatora  NIP  podmiotu  przekształcanego.  Powyższe  zabezpieczy  KRS  przed 
podwójnym nadaniem NIP przez CRP KEP i REGON przez GUS podmiotom, które 
w wyniku  przekształcenia  zachowują  nadany  przekształcanemu  podmiotowi  identyfikator 
podatkowy.  
Z  uwagi  na  wprowadzone  w  art.  40  pkt  1  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym 
ograniczenie  liczby  ujawnianych  w  rejestrze  przedsiębiorców  przedmiotów  działalności  do 
dziesięciu pozycji i wprowadzenie wymogu zgłaszania przedmiotu przeważającej działalności 
określonego  do  poziomu  podklasy  dostosowano  w  rozporządzeniu  treść  wpisu  w  dziale 
trzecim  rejestru  do  ustawowej  regulacji  przez  określenie,  że  w  rubryce pierwszej, w polu 
pierwszym tego działu wpisuje się przedmiot działalności według PKD, określony rodzajem 
działalności, nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jako pierwszą przedmiot przeważającej 
działalności na poziomie podklasy  (projektowany § 24 pkt 1, § 36 pkt 1, § 46 pkt 1, § 67 
pkt 1, § 79 pkt 1, § 91 pkt 1,§ 102 pkt 1, § 112 pkt 1, § 131 pkt 1 i  § 140 pkt 1). Z tych 
względów  w  §  9  ust.  2  wprowadzono  regulację  zgodnie  z  którą  sąd  bada  merytoryczną 
zgodność w zakresie przedmiotu działalności zgłoszonego we wniosku o wpis z przedmiotem 
działalności zawartym w umowie lub statucie oraz czy przedmiot przeważającej działalności 
został określony na poziomie podklasy. 
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz 
zmianie niektórych innych ustaw dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 
art. 48, art. 54 i  art.  60  ust.  2  ustawy  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym,  zachowują  moc  do 
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a wskazanej 
ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, 
– 4 – 
to jest od dnia …  .  Jednakże  z  uwagi  na  konieczność  dostosowania  Krajowego  Rejestru 
Sądowego  do  nowego  sposobu  –  automatycznego wpisywania numeru NIP i REGON, 
proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem … . 
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia 
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego 
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), dlatego 
nie  podlega  notyfikacji  ani  obowiązkowi  przedstawienia  instytucjom  i  organom  Unii 
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii. 
Przedmiot projektowanych regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. 
Stosownie  do  postanowień  art.  5  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt 
ustawy  został  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji Publicznej na stronach internetowych 
Ministerstwa  Sprawiedliwości  oraz  na  stronach  internetowych  Rządowego  Centrum 
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. 
 
 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: