Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-II
– 8 –
26) inne organizacje społeczne i zawodowe, co obejmuje podmioty, które na mocy
przepisów szczególnych podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,
27) nieposiadające osobowości prawnej organizacje pożytku publicznego,
28) inne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
29) kościelne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
30) nieposiadające osobowości prawnej instytucje kościelne będące organizacjami pożytku
publicznego.
01/24rch
U Z A S A D N I E N I E
Konieczność wydania rozporządzenia wynika ze zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym dokonanej ustawą z dnia ... o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...). Wskazaną ustawą zmieniającą
uchylono art. 48, art. 54 i art. 60 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Art. 48
ustawy stanowił upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru przedsiębiorców oraz szczegółowej treści wpisów w tym
rejestrze, art. 54 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego sposobu prowadzenia
rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji,
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowej treść wpisów
w tym rejestrze, natomiast art. 60 ust. 2 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru dłużników niewypłacalnych oraz szczegółowej treść wpisów
w tym rejestrze. Ustawą z dnia … o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
o zmianie niektórych innych ustaw uchylono wskazane upoważnienia oraz dodano art. 35a
stanowiący nowe upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji
społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej, rejestru dłużników niewypłacalnych oraz określenia szczegółowej treści wpisów
w tych rejestrach. Jak wynika z powyższego, dokonano korekty legislacyjnej w zakresie
konstrukcji upoważnienia ustawowego przez połączenie 3 upoważnień, z uwagi na celowość
i zasadność określenia w jednym akcie wykonawczym sposobu prowadzenia rejestrów oraz
treści wpisów w tych rejestrach oraz wyeliminowano upoważnienie ustawowe do wydania
aktu wykonawczego nieposiadające wytycznych.
Podstawowym celem zmiany dokonywanej na podstawie ustawy o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw w zakresie
obejmującym funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego jest wprowadzenie zasady, iż
dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych:
1)
staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla organów administracji publicznej
w procesie związanym z dokonywaniem wpisu do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej przez
– 2 –
Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz nadawaniem numeru identyfikacyjnego REGON
i identyfikatora podatkowego NIP,
2)
będą w sposób automatyczny zasilały ewidencje i rejestry prowadzone przez organy
administracji publicznej po dokonaniu wpisu lub zmiany w KRS, bez konieczności
weryfikacji tych danych przez organ prowadzący rejestr lub ewidencję.
Celem wprowadzonych powyższą ustawą zmian w zakresie obejmującym
funkcjonowanie krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
i Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników jest zmiana trybu
nadawania podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego numeru
identyfikacyjnego REGON oraz identyfikatora NIP, a także trybu ich ujawniania
w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Należy podnieść, że projektowane rozporządzenie opiera się na dotychczasowej
organizacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz na dotychczasowym sposobie prowadzenia
rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych
i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
rejestru dłużników niewypłacalnych. Szczegółowa treść wpisów w tych rejestrach również
nie ulega zmianie. W projekcie przepisów uwzględniono jedynie konieczność dodania
przepisów gwarantujących realizację tzw. „jednego okienka”, a co za tym idzie,
w konsekwencji określono dodatkowo treść wpisów w KRS w tym zakresie.
Konieczne jest zatem wprowadzenie w niniejszym rozporządzeniu regulacji
pozwalających na realizację tych celów przez określenie odpowiedniej treści wpisów
dokonywanych w rejestrach, która umożliwi funkcjonowanie mechanizmów automatycznej
wymiany danych i automatycznego dokonywania w Krajowym Rejestrze Sądowym wpisu
w zakresie REGON i NIP, jak też weryfikacji zamieszczanych w rejestrze danych
adresowych podmiotu z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju,
w wymaganym przez ustawę zakresie. Powyższe umożliwi również weryfikację
zamieszczanego w rejestrze, na wniosek podmiotu, identyfikatora podatkowego NIP przez
KRS z Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajową Ewidencją Podatników.
Zmiana art. 35 pkt 2 i art. 38 pkt 1 lit. h ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
w wyniku której w Krajowym Rejestrze Sadowym zamieszczana będzie informacja o NIP
przekształcanego podmiotu, a także informacja o unieważnieniu lub uchyleniu NIP, znalazła
odzwierciedlenie w projektowanych § 20 pkt 1 lit. b, § 32 pkt 1 lit. b, § 42 pkt 1 lit. b, § 52
– 3 –
pkt 1 lit. b, § 62 pkt 1 lit. b, § 75 pkt 1 lit. b, § 86 pkt 1 lit. b, § 98 pkt 1 lit. b, § 108 pkt 1
lit. b, § 118 pkt 1 lit. b, § 127 pkt 1 lit. b, § 137 pkt 1 lit. b, § 148 pkt 1 lit. b, § 157 pkt 1 lit. b
rozporządzenia. W związku z powyższym w dziale pierwszym rejestru, w rubryce pierwszej,
przewidziano, że w polu drugim zamieszczana będzie poza informacją o numerze
identyfikacyjnym REGON oraz identyfikatorze podatkowym NIP, także informacja
o unieważnieniu lub uchyleniu NIP, z jednoczesnym wymogiem wypełnienia tego pola
w zakresie danych REGON/NIP w przypadku podmiotu, który uzyskał te identyfikatory
przed wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. W § 20 pkt 6, § 42 pkt 6, § 52 pkt 6, § 62
pkt 6, § 86 pkt 6, § 98 pkt 6 i § 127 pkt 6 i § 157 pkt 6 określających treść wpisu w dziale
pierwszym w rubryce szóstej w podrubryce pierwszej, wprowadzono dodatkowe pole dla
identyfikatora NIP podmiotu przekształcanego. Powyższe zabezpieczy KRS przed
podwójnym nadaniem NIP przez CRP KEP i REGON przez GUS podmiotom, które
w wyniku przekształcenia zachowują nadany przekształcanemu podmiotowi identyfikator
podatkowy.
Z uwagi na wprowadzone w art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
ograniczenie liczby ujawnianych w rejestrze przedsiębiorców przedmiotów działalności do
dziesięciu pozycji i wprowadzenie wymogu zgłaszania przedmiotu przeważającej działalności
określonego do poziomu podklasy dostosowano w rozporządzeniu treść wpisu w dziale
trzecim rejestru do ustawowej regulacji przez określenie, że w rubryce pierwszej, w polu
pierwszym tego działu wpisuje się przedmiot działalności według PKD, określony rodzajem
działalności, nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jako pierwszą przedmiot przeważającej
działalności na poziomie podklasy (projektowany § 24 pkt 1, § 36 pkt 1, § 46 pkt 1, § 67
pkt 1, § 79 pkt 1, § 91 pkt 1,§ 102 pkt 1, § 112 pkt 1, § 131 pkt 1 i § 140 pkt 1). Z tych
względów w § 9 ust. 2 wprowadzono regulację zgodnie z którą sąd bada merytoryczną
zgodność w zakresie przedmiotu działalności zgłoszonego we wniosku o wpis z przedmiotem
działalności zawartym w umowie lub statucie oraz czy przedmiot przeważającej działalności
został określony na poziomie podklasy.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
zmianie niektórych innych ustaw dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 48, art. 54 i art. 60 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a wskazanej
ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej,
– 4 –
to jest od dnia … . Jednakże z uwagi na konieczność dostosowania Krajowego Rejestru
Sądowego do nowego sposobu – automatycznego wpisywania numeru NIP i REGON,
proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem … .
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), dlatego
nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych
Ministerstwa Sprawiedliwości oraz na stronach internetowych Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
26) inne organizacje społeczne i zawodowe, co obejmuje podmioty, które na mocy
przepisów szczególnych podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,
27) nieposiadające osobowości prawnej organizacje pożytku publicznego,
28) inne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
29) kościelne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
30) nieposiadające osobowości prawnej instytucje kościelne będące organizacjami pożytku
publicznego.
01/24rch
U Z A S A D N I E N I E
Konieczność wydania rozporządzenia wynika ze zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym dokonanej ustawą z dnia ... o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...). Wskazaną ustawą zmieniającą
uchylono art. 48, art. 54 i art. 60 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Art. 48
ustawy stanowił upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru przedsiębiorców oraz szczegółowej treści wpisów w tym
rejestrze, art. 54 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego sposobu prowadzenia
rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji,
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowej treść wpisów
w tym rejestrze, natomiast art. 60 ust. 2 stanowił upoważnienie do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru dłużników niewypłacalnych oraz szczegółowej treść wpisów
w tym rejestrze. Ustawą z dnia … o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
o zmianie niektórych innych ustaw uchylono wskazane upoważnienia oraz dodano art. 35a
stanowiący nowe upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia szczegółowego
sposobu prowadzenia rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji
społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej, rejestru dłużników niewypłacalnych oraz określenia szczegółowej treści wpisów
w tych rejestrach. Jak wynika z powyższego, dokonano korekty legislacyjnej w zakresie
konstrukcji upoważnienia ustawowego przez połączenie 3 upoważnień, z uwagi na celowość
i zasadność określenia w jednym akcie wykonawczym sposobu prowadzenia rejestrów oraz
treści wpisów w tych rejestrach oraz wyeliminowano upoważnienie ustawowe do wydania
aktu wykonawczego nieposiadające wytycznych.
Podstawowym celem zmiany dokonywanej na podstawie ustawy o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw w zakresie
obejmującym funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego jest wprowadzenie zasady, iż
dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych:
1)
staną się danymi podstawowymi i wiążącymi dla organów administracji publicznej
w procesie związanym z dokonywaniem wpisu do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej, ewidencji podatkowej i ewidencji prowadzonej przez
– 2 –
Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz nadawaniem numeru identyfikacyjnego REGON
i identyfikatora podatkowego NIP,
2)
będą w sposób automatyczny zasilały ewidencje i rejestry prowadzone przez organy
administracji publicznej po dokonaniu wpisu lub zmiany w KRS, bez konieczności
weryfikacji tych danych przez organ prowadzący rejestr lub ewidencję.
Celem wprowadzonych powyższą ustawą zmian w zakresie obejmującym
funkcjonowanie krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
i Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników jest zmiana trybu
nadawania podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego numeru
identyfikacyjnego REGON oraz identyfikatora NIP, a także trybu ich ujawniania
w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Należy podnieść, że projektowane rozporządzenie opiera się na dotychczasowej
organizacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz na dotychczasowym sposobie prowadzenia
rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych
i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
rejestru dłużników niewypłacalnych. Szczegółowa treść wpisów w tych rejestrach również
nie ulega zmianie. W projekcie przepisów uwzględniono jedynie konieczność dodania
przepisów gwarantujących realizację tzw. „jednego okienka”, a co za tym idzie,
w konsekwencji określono dodatkowo treść wpisów w KRS w tym zakresie.
Konieczne jest zatem wprowadzenie w niniejszym rozporządzeniu regulacji
pozwalających na realizację tych celów przez określenie odpowiedniej treści wpisów
dokonywanych w rejestrach, która umożliwi funkcjonowanie mechanizmów automatycznej
wymiany danych i automatycznego dokonywania w Krajowym Rejestrze Sądowym wpisu
w zakresie REGON i NIP, jak też weryfikacji zamieszczanych w rejestrze danych
adresowych podmiotu z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju,
w wymaganym przez ustawę zakresie. Powyższe umożliwi również weryfikację
zamieszczanego w rejestrze, na wniosek podmiotu, identyfikatora podatkowego NIP przez
KRS z Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajową Ewidencją Podatników.
Zmiana art. 35 pkt 2 i art. 38 pkt 1 lit. h ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
w wyniku której w Krajowym Rejestrze Sadowym zamieszczana będzie informacja o NIP
przekształcanego podmiotu, a także informacja o unieważnieniu lub uchyleniu NIP, znalazła
odzwierciedlenie w projektowanych § 20 pkt 1 lit. b, § 32 pkt 1 lit. b, § 42 pkt 1 lit. b, § 52
– 3 –
pkt 1 lit. b, § 62 pkt 1 lit. b, § 75 pkt 1 lit. b, § 86 pkt 1 lit. b, § 98 pkt 1 lit. b, § 108 pkt 1
lit. b, § 118 pkt 1 lit. b, § 127 pkt 1 lit. b, § 137 pkt 1 lit. b, § 148 pkt 1 lit. b, § 157 pkt 1 lit. b
rozporządzenia. W związku z powyższym w dziale pierwszym rejestru, w rubryce pierwszej,
przewidziano, że w polu drugim zamieszczana będzie poza informacją o numerze
identyfikacyjnym REGON oraz identyfikatorze podatkowym NIP, także informacja
o unieważnieniu lub uchyleniu NIP, z jednoczesnym wymogiem wypełnienia tego pola
w zakresie danych REGON/NIP w przypadku podmiotu, który uzyskał te identyfikatory
przed wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. W § 20 pkt 6, § 42 pkt 6, § 52 pkt 6, § 62
pkt 6, § 86 pkt 6, § 98 pkt 6 i § 127 pkt 6 i § 157 pkt 6 określających treść wpisu w dziale
pierwszym w rubryce szóstej w podrubryce pierwszej, wprowadzono dodatkowe pole dla
identyfikatora NIP podmiotu przekształcanego. Powyższe zabezpieczy KRS przed
podwójnym nadaniem NIP przez CRP KEP i REGON przez GUS podmiotom, które
w wyniku przekształcenia zachowują nadany przekształcanemu podmiotowi identyfikator
podatkowy.
Z uwagi na wprowadzone w art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
ograniczenie liczby ujawnianych w rejestrze przedsiębiorców przedmiotów działalności do
dziesięciu pozycji i wprowadzenie wymogu zgłaszania przedmiotu przeważającej działalności
określonego do poziomu podklasy dostosowano w rozporządzeniu treść wpisu w dziale
trzecim rejestru do ustawowej regulacji przez określenie, że w rubryce pierwszej, w polu
pierwszym tego działu wpisuje się przedmiot działalności według PKD, określony rodzajem
działalności, nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jako pierwszą przedmiot przeważającej
działalności na poziomie podklasy (projektowany § 24 pkt 1, § 36 pkt 1, § 46 pkt 1, § 67
pkt 1, § 79 pkt 1, § 91 pkt 1,§ 102 pkt 1, § 112 pkt 1, § 131 pkt 1 i § 140 pkt 1). Z tych
względów w § 9 ust. 2 wprowadzono regulację zgodnie z którą sąd bada merytoryczną
zgodność w zakresie przedmiotu działalności zgłoszonego we wniosku o wpis z przedmiotem
działalności zawartym w umowie lub statucie oraz czy przedmiot przeważającej działalności
został określony na poziomie podklasy.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
zmianie niektórych innych ustaw dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 48, art. 54 i art. 60 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a wskazanej
ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej,
– 4 –
to jest od dnia … . Jednakże z uwagi na konieczność dostosowania Krajowego Rejestru
Sądowego do nowego sposobu – automatycznego wpisywania numeru NIP i REGON,
proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem … .
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), dlatego
nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych
Ministerstwa Sprawiedliwości oraz na stronach internetowych Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2094-cz-II
› Pobierz plik
-
2094-cz-I
› Pobierz plik