Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
i określonych uczelni. System ten umożliwi prowadzenie właściwej polityki w zakresie
kształcenia, uczelniom dostarczy informacji będących podstawą do zmiany struktury
prowadzonych kierunków studiów, a kandydatom na studia informacji pomocnych
w wyborze uczelni i kierunku studiów. Monitoringiem będą objęci absolwenci, którzy
ukończyli studia nie wcześniej niż w roku 2014.
Ustawowy obowiązek prowadzenia monitorowania losów absolwentów przez każdą
uczelnię zostanie zastąpiony ogólnopolskim systemem monitorowania prowadzonym
przez ministra. Uczelnia będzie natomiast mogła wyniki z ogólnopolskiego systemu,
dostępne w postaci zagregowanych danych, uzupełnić własnym monitoringiem karier
zawodowych swoich absolwentów. Badania te mogą być dostosowane do specyfiki
uczelni oraz służyć pogłębionej analizie wybranych aspektów karier zawodowych
absolwentów i jako takie powinny być kontynuowane. Mogą być one bowiem istotnym,
uzupełniającym wobec badania ogólnopolskiego, źródłem wiedzy dla samych uczelni,
ponieważ pozwalają na pozyskanie „miękkich” (jakościowych) informacji, których nie
da się uzyskać na podstawie danych ZUS (np. opinii absolwentów na temat tego, jak
postrzegają oni przydatność poszczególnych elementów ukończonych studiów do
wykonywanej pracy).
4. Pozostałe zmiany mające na celu doprecyzowanie niektórych rozwiązań w oparciu
o doświadczenia z wdrażania nowelizacji przepisów dotyczących szkolnictwa wyższego
Proponowane regulacje, z których najważniejsze wymieniono poniżej, mają głównie
charakter porządkujący, zwiększają efektywność w zarządzaniu uczelniami i precyzują
stosowaną w ustawie terminologię.
4.1. W celu zwiększenia efektywności wydatkowania środków publicznych projekt
przewiduje
wprowadzenie
zmian
precyzujących
dofinansowanie
zadań
projakościowych przyznawanych jednostkom posiadającym status KNOW lub ocenę
wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Proponuje się również wprowadzenie
zmian dotyczących prawa do ubiegania się o status KNOW służących identyfikacji
najlepszych jednostek w Polsce.
W przypadku centrum naukowego lub konsorcjum naukowego liczba jednostek
wchodzących w jego skład zostałaby ograniczona do dwóch, przy czym co najmniej
jedna z tych jednostek musiałaby być podstawową jednostką organizacyjną uczelni.
20
Przy ubieganiu się o status KNOW uwzględnia się w szczególności jakość
prowadzonych badań naukowych oraz jakość kształcenia i współpracę z otoczeniem
społeczno-gospodarczym. Jednostka, która otrzymała status KNOW, jest finansowana
z dotacji projakościowej wypłacanej z części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe.
Projektowana zmiana zwiększy efektywność wykorzystania środków finansowych
z dotacji projakościowej. Z uwagi na fakt, że podmiot o statusie KNOW otrzymuje
rocznie dofinansowanie w wysokości do 10 mln zł (w ramach dotacji podmiotowej, co
w znacznej mierze determinuje przeznaczenie tych środków), bardziej efektywne będzie
ich wydatkowanie przez konsorcja o ograniczonej liczbie podmiotów. Wprowadzona
zmiana zapobiegnie rozdrobnieniu środków z dotacji projakościowej i tym samym
umożliwi lepsze osiągnięcie zakładanych efektów działania podmiotów, które uzyskały
status KNOW.
W przypadku centrów naukowych prawo do ubiegania się o status KNOW miałyby
tylko te centra, które funkcjonują nie krócej niż 2 lata.
Przewiduje się również uszczegółowienie zakresu informacji uwzględnianych przy
ustalaniu wysokości oraz trybu przekazywania dotacji z tytułu posiadania statusu
KNOW.
Doprecyzowany zostanie także zakres informacji uwzględnianych przy naliczaniu
dotacji przeznaczonej na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych
uczelni posiadających ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Polskiej Komisji
Akredytacyjnej.
Do jednostek, którym nadano status KNOW przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe,
z wyłączeniem przepisów dotyczących raportu końcowego i końcowego sprawozdania
finansowego oraz możliwości przedłużenia dofinansowania na kolejny okres pięciu lat.
Jednostki te będą składały raport końcowy na nowych zasadach. Minister właściwy do
spraw szkolnictwa wyższego będzie mógł przedłużyć status KNOW tym jednostkom,
jeżeli spełnią one warunki określone w znowelizowanym art. 84a ust. 2–5 ustawy –
Prawo o szkolnictwie wyższym.
Jednostki, którym nadano status KNOW w roku 2012, będą otrzymywać
dofinansowanie z dotacji na zadania projakościowe przez okres pięciu kolejnych lat
budżetowych, włącznie z rokiem nadania statusu.
21
4.2. Dotychczasowe doświadczenia ze stosowania ustawy wykazują, że konieczne są też
zmiany dotyczące potencjalnego przeznaczenia dotacji, które uczelnia niepubliczna
może fakultatywnie otrzymać na podstawie art. 94 ust. 5 ustawy – Prawo o szkolnictwie
wyższym, odnoszącego się do możliwości dotowania określonych zadań.
Reforma szkolnictwa wyższego z 2011 r. wprowadziła precyzyjne rozwiązania, dzięki
którym od 2012 r. dofinansowanie z budżetu państwa o charakterze projakościowym
mogą otrzymać najlepsze uczelnie zarówno publiczne, jak i niepubliczne. Dotyczy to
także dofinansowania uczelni niepublicznych w zakresie prowadzonych stacjonarnych
studiów doktoranckich, stąd też należało zmodyfikować katalog celów, zawarty
w art. 94 ust. 5 ustawy, na które może być przyznana dotacja z budżetu państwa.
Obecne brzmienie przepisu mogłoby prowadzić do podwójnego, a nawet potrójnego
finansowania tych samych celów. Dostosowanie przepisów dotyczy także art. 95 ust. 1
i 2 ustawy, w tym zawartego w art. 95 ust. 1 upoważnienia ministra właściwego do
spraw szkolnictwa wyższego do wydania rozporządzenia określającego warunki i tryb
występowania przez uczelnie niepubliczne o dotacje, o których mowa w art. 94 ustawy.
Ponadto, proponuje się wprowadzenie obowiązku prowadzenia przez uczelnie
niepubliczne odrębnych rachunków bankowych przeznaczonych do gromadzenia
środków z budżetu państwa pochodzących z dotacji na realizację zadań określonych
w ustawie. Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem symetrycznym do określonego
w art. 92 ust. 2 ustawy zobowiązującego uczelnie publiczne do gromadzenia na
odrębnych rachunkach bankowych przychodów własnych i ma na celu zapewnienie
większej przejrzystości oraz możliwości kontroli w zakresie gospodarowania środkami
pochodzącymi z budżetu państwa.
Proponuje się również doprecyzowanie przepisów ustawy o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych. Przepis art. 5 pkt 1 powinien dotyczyć wyłącznie uczelni
publicznych. Propozycja ma na celu ujednolicenie terminologii z innymi aktami
prawnymi.
4.3. Proponuje się rozszerzenie obecnie funkcjonującego Systemu Informacji
o Szkolnictwie Wyższym prowadzonego w systemie informatycznym POL-on
o informacje dotyczące doktorantów i świadczeń pomocy materialnej dla doktorantów,
a także o informacje dotyczące osób, którym nadano stopień doktora lub doktora
habilitowanego oraz osób, którym nadano tytuł naukowy profesora. Zostanie również
doprecyzowany zakres danych osobowych zbieranych w Systemie, w tym o drugim
22
imieniu oraz kraju wystawienia dokumentu tożsamości cudzoziemcom. Zgodnie
z przepisem przejściowym art. 34 projektu ustawy dane w ogólnopolskim wykazie
nauczycieli akademickich i pracowników naukowych, ogólnopolskim wykazie
studentów i ogólnopolskim wykazie doktorantów będą musiały zostać wprowadzone do
dnia 31 grudnia 2014 r.
Do Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym zostanie dołączone ogólnopolskie
repozytorium prac dyplomowych.
W regulacji znalazły się także propozycje eliminujące podwójną sprawozdawczość
poprzez docelowe przejęcie zadania gromadzenia większości danych statystycznych
przez POL-on zamiast dotychczasowych corocznych sprawozdań zbieranych przez
Główny Urząd Statystyczny na formularzach S-10, S-11 i S-12. Aktualnie zakres
danych przekazywanych przez uczelnie – do GUS i do Systemu Informacji
o Szkolnictwie Wyższym częściowo pokrywa się. Prezes Głównego Urzędu
Statystycznego będzie miał dostęp do danych rozszerzonego Systemu Informacji
o Szkolnictwie Wyższym POL-on w zakresie wynikającym z przepisów o statystyce
publicznej.
4.4. Zmniejszona zostanie z 60 do 30 liczba punktów ECTS przypisanych do studiów
podyplomowych w związku z sygnalizowaną przez środowisko akademickie
koniecznością ich dostosowania do realizowanych programów, potrzeb słuchaczy
i rynku pracy. Jednocześnie regulacja nie zmieni czasu trwania samych studiów
podyplomowych i intensywności realizacji programu kształcenia.
4.5. Określanie wzorcowych efektów kształcenia będzie następować w drodze
komunikatu Ministra, a nie rozporządzenia. Regulacja zostanie wprowadzona ze
względu na konieczność skrócenia procesu legislacyjnego, publikowania wzorcowych
efektów kształcenia, będących dobrymi przykładami opisów tych efektów, których
stosowanie nie jest obligatoryjne. Uczelnia będzie mogła skorzystać z wzorcowego
opisu efektów kształcenia dla określonego kierunku studiów lub opracować dla tego
kierunku własny opis efektów.
4.6. W miejsce obecnej dotacji przedmiotowej udzielanej wydawcom proponuje się
wprowadzenie możliwości ustanowienia przez Ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego programu dotyczącego realizacji przez uczelnie zadań
związanych
z
udostępnianiem
studentom
podręczników akademickich
23
wykorzystywanych w procesie kształcenia. Dzięki nowemu rozwiązaniu studenci będą
mieli większy dostęp do najlepszych i potrzebnych podręczników.
4.7. Proponuje się uchylenie przepisu dotyczącego możliwości zawarcia
ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla cywilnych pracowników uczelni
publicznych przez ministra nadzorującego uczelnie, ponieważ:
− minister nadzorujący nie jest pracodawcą pracowników uczelni publicznych (jest
nim rektor), ani nie ustala już limitu środków na wynagrodzenia w uczelniach,
− minimalna wysokość wynagrodzenia w uczelniach publicznych regulowana jest
rozporządzeniem wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w art. 151
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
Przepisy rozporządzenia dotyczące warunków wynagradzania za pracę i przyznawania
innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni
publicznej będą obowiązywać do czasu objęcia tych pracowników układem zbiorowym
pracy lub regulaminem wynagradzania.
4.8. Przewiduje się zmianę obowiązujących regulacji dotyczących tworzenia przez
uczelnie spółek i ich funkcjonowania. Wprowadzone zostaną w szczególności zmiany
w zakresie funkcjonowania centrów transferu technologii oraz spółek celowych.
Uczelnia będzie miała większą swobodę co do kształtowania uczelnianego systemu
komercjalizacji. Zdefiniowane zostaną pojęcia komercjalizacji wyników badań
naukowych i prac rozwojowych, a także komercjalizacji bezpośredniej i komercjalizacji
pośredniej. Komercjalizacja bezpośrednia należy do zadań centrum transferu
technologii lub może być realizowana przez spółkę celową (decyzja uczelni – uczelnia,
w drodze odpłatnej albo nieodpłatnej umowy, może powierzyć spółce celowej
zarządzanie prawami własności intelektualnej w zakresie komercjalizacji
bezpośredniej). Komercjalizacja bezpośrednia to sprzedaż praw własności intelektualnej
do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz oddawanie do używania
tych praw, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy.
Komercjalizacja pośrednia to obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji
w spółkach w celu wdrożenia lub przygotowania do wdrożenia wyników badań
naukowych lub prac rozwojowych. Komercjalizacja pośrednia może być realizowana
tylko przez spółkę celową. Na potrzeby ustawy zdefiniowany został termin prawa
własności intelektualnej jako prawa własności do wyników badań naukowych lub prac
rozwojowych będących wynalazkiem, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym lub
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik