Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
rośliny oraz utworem lub informacją związaną z tymi wynikami, w szczególności
know-how.
Decyzja o sposobie prowadzenia komercjalizacji bezpośredniej będzie należała do
rektora, który będzie mógł powierzyć spółce celowej w drodze umowy zarządzanie
prawami własności przemysłowej w zakresie komercjalizacji bezpośredniej. Przepisy te
będą bardziej przejrzyste, przez co przyczynią się do usprawnienia procesu
komercjalizacji.
Wprowadzone zostaną rozwiązania przewidujące gwarantowanie pracownikowi uczelni
publicznej, praw własności intelektualnej do wyników badań naukowych lub prac
rozwojowych powstałych w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy w tej
uczelni. Podobne rozwiązania będą dotyczyły pracowników instytutów naukowych
PAN. Studentowi oraz doktorantowi studiów doktoranckich prowadzonych w uczelni
publicznej albo w instytucie naukowym PAN również będą przysługiwać prawa
własności intelektualnej do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych
uzyskanych przez nich w czasie trwania studiów w tej uczelni albo instytucie. Kierując
się zasadą równości podmiotów wobec prawa, objęto ww. przepisami pracowników
i doktorantów studiów doktoranckich prowadzonych przez instytuty naukowe PAN,
pomimo iż Założenia do ustawy nie przewidywały takiego rozwiązania.
Instytut naukowy PAN, a w przypadku uczelni publicznej centrum transferu technologii
(jeżeli zostało utworzone) lub spółka celowa, będą obowiązane do udzielania
pracownikowi, doktorantowi lub studentowi uczelni, na jego wniosek, wsparcia
w zakresie komercjalizacji przez tych twórców wyników badań naukowych lub prac
rozwojowych przez nich stworzonych.
W projekcie ustawy proponuje się, aby w przypadku komercjalizacji wyników badań
naukowych lub prac rozwojowych przez pracownika, doktoranta lub studenta uczelni
publicznej przysługiwało uczelni prawo do dochodów z tej komercjalizacji,
w wysokości 25%. W przypadku udzielenia pracownikowi, doktorantowi lub
studentowi uczelni publicznej wsparcia w zakresie komercjalizacji, uczelni
przysługiwałoby prawo do dochodów w wysokości 30% dochodów uzyskanych przez
pracownika, doktoranta lub studenta. Podobne rozwiązania dotyczyłyby instytutów
naukowych PAN.
25
Proponowany 30-procentowy udział uczelni publicznej w dochodach naukowca
z komercjalizacji powinien godzić interesy uczelni związane z wynagrodzeniem za
korzystanie z jej zasobów i potencjału naukowego podczas realizacji projektu
badawczego oraz być jeszcze zachętą dla naukowca do komercyjnego wykorzystania
wyników badań. Zaproponowane rozwiązanie zapewnia godziwe wynagrodzenie dla
uczelni publicznej oraz stanowi istotną motywację dla pracowników do komercjalizacji
wyników badań. Podwyższenie 30-procentowego udziału spowodowałoby wypaczenie
idei nowelizacji, czyli zmniejszenie liczby komercjalizowanych wyników badań.
Doprowadziłoby to do spadku motywacji naukowców w mocniejsze zaangażowanie
(np. wejście w spółkę) w proces wprowadzania ich własności intelektualnej do
gospodarki, a w skrajnym przypadku do szukania sposobu na optymalizację
kształtowania tych dochodów. Idąc za przykładem największych brytyjskich uczelni to
np. w King's College w Londynie naukowiec otrzymuje 90% lub 70% z dochodów
z komercjalizacji dla małych i średnich komercjalizacji. Jedynie w przypadku dużych
ten udział spada do 50%, ale obecnie prowadzone są prace nad zmianą tego systemu.
Tak wysoki dochód dla naukowca w już rozwiniętym środowisku komercjalizacyjnym
występuje pomimo tego, że uczelnia jest właścicielem wyników badań oraz zapewnia
pełne wsparcie w komercjalizacji. Należy wskazać, że w przypadku kilku polskich
uczelni publicznych regulaminy zarządzania własnością intelektualną przyznają udział
naukowców w zyskach z komercjalizacji na poziomie 60–70% osiągniętych dochodów
z komercjalizacji, stąd nowelizacja powinna opierać się na upowszechnieniu
ww. pozytywnych wzorców, a nie promować rozwiązania mniej korzystne dla twórców
– naukowców.
W przypadku komercjalizacji polegającej na sprzedaży praw własności intelektualnej,
uczelni publicznej albo instytutowi naukowemu PAN będzie przysługiwać prawo
pierwokupu, zaś w przypadku innej komercjalizacji oraz w przypadku nieodpłatnego
udostępnienia praw własności intelektualnej, uczelni publicznej albo instytutowi
naukowemu będzie przysługiwać prawo pierwszeństwa (prawo pierwszeństwa nie
przysługuje w przypadku komercjalizacji polegającej na udzieleniu licencji
niewyłącznej).
Pracownik, doktorant lub student będzie zobowiązany do niezwłocznego
zawiadomienia uczelni publicznej albo instytutu naukowego o dokonaniu czynności
26
prawnej, obejmującej komercjalizację nie później niż w ciągu miesiąca od dnia
dokonania czynności prawnej.
Prawo pierwokupu lub pierwszeństwa będzie można wykonać w czasie trwania
stosunku pracy pracownika, w ramach którego powstały prawa własności intelektualnej
lub w ciągu 2 lat od jego ustania. W przypadku studentów i doktorantów prawo
pierwokupu lub pierwszeństwa będzie można wykonać w czasie trwania studiów,
podczas których powstały prawa własności intelektualnej lub w ciągu 2 lat od ich
zakończenia.
Uczelnia będzie mogła, niezależnie od innych uprawnień wynikających z przepisów
prawa bez odrębnego wynagrodzenia, korzystać z wyników badań naukowych lub prac
rozwojowych w celach dydaktycznych lub prowadzenia badań naukowych.
Senat, a w przypadku uczelni niepublicznej organ wskazany w statucie, zaś
w przypadku instytutu naukowego PAN rada naukowa, uchwalą regulamin zarządzania
prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz
zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych. Senat,
a w przypadku uczelni niepublicznej organ wskazany w statucie, uchwali regulamin
korzystania z infrastruktury badawczej uczelni. Regulaminy będą uchwalane w terminie
3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Uczelnia, w celu komercjalizacji pośredniej będzie mogła utworzyć wyłącznie
jednoosobową spółkę kapitałową, zwaną dalej „spółką celową”. Na pokrycie kapitału
zakładowego spółki celowej, uczelnia będzie mogła wnieść w całości albo w części
wkład niepieniężny (aport) w postaci praw własności intelektualnej. Spółkę celową
będzie tworzyć rektor za zgodą senatu uczelni, a w przypadku uczelni niepublicznej
organ wskazany w statucie.
Spółka celowa będzie mogła zostać utworzona przez kilka uczelni publicznych albo
kilka uczelni niepublicznych. Uczelnia publiczna będzie mogła przystąpić do spółki
celowej utworzonej przez inną uczelnię publiczną, uczelnia niepubliczna będzie mogła
przystąpić do spółki celowej utworzonej przez inną uczelnię niepubliczną. Wspólnikami
lub akcjonariuszami spółki celowej mogą być wyłącznie uczelnie. W ww. przypadku
każda z uczelni będzie mogła powierzyć spółce celowej zarządzanie prawami własności
intelektualnej w zakresie komercjalizacji bezpośredniej.
Powyższe rozwiązania mają zastosowanie do praw własności do wyników badań
naukowych lub prac rozwojowych będących wynalazkiem, wzorem użytkowym,
27
wzorem przemysłowym lub topografią układu scalonego, wyhodowaną albo odkrytą
i wyprowadzoną odmianą rośliny oraz utworem lub informacją związaną z tymi
wynikami, w szczególności know-how (prawa własności intelektualnej) powstałych po
wejściu w życie niniejszej ustawy.
Proponowane rozwiązanie ma na celu usprawnienie transferu technologii z uczelni do
praktyki gospodarczej, zwłaszcza poprzez zmotywowanie naukowców do aktywnego
działania na rzecz komercjalizacji. Nowe regulacje powinny wpłynąć na zwiększenie
innowacyjności polskich przedsiębiorstw.
Jednym z głównych problemów sygnalizowanych przez środowiska naukowe
i przedsiębiorców jest to, że jedynie niewielka część uzyskanych patentów jest
komercyjnie wykorzystywana (wskazuje się, że część zgłoszeń dokonywana jest w celu
uzyskania punktów w ramach oceny parametrycznej, zaś same zgłoszenia w niewielkim
zakresie mogą być wykorzystywane komercyjnie). Proponowane zmiany w zakresie
uwłaszczenia naukowców mają na celu przezwyciężenie tych problemów, gdyż kładą
nacisk przede wszystkim na wdrożenie wyników badań naukowych.
Pozostawienie majątkowych praw własności intelektualnej pracownikom uczelni jako
twórcom praw własności intelektualnej obowiązuje w kilku państwach.
Za uwłaszczeniem naukowców uczelni publicznych w Polsce (podobnie jak we
Włoszech) przemawia m.in. fakt, iż będzie to stanowić istotny impuls finansowy dla
naukowców i motywację do aktywnych działań w zakresie komercjalizacji wyników
prowadzonych przez nich badań, zwłaszcza jeśli komercjalizacją tą nie są
zainteresowane uczelnie. Należy założyć, że możliwe kwoty dochodów z tytułu
komercjalizacji wynalazków (wyników B+R) będą stanowić znaczący udział
w dochodach naukowców ogółem, lub będą odpowiadać wielokrotności rocznych
dochodów naukowców – osób fizycznych. W przypadku uczelni/instytutów naukowych
PAN możliwy dochód z komercjalizacji konkretnego wynalazku może stanowić
zazwyczaj znikomy udział w rocznym budżecie uczelni/instytutu. Powoduje to, że
naukowcy – wynalazcy powinni posiadać zdecydowanie wyższą motywację do
komercjalizowania własnych wynalazków, jeśli będą właścicielami praw majątkowych.
Prowadzić to będzie do „uwolnienia” przedsiębiorczości akademickiej krajowych
uczelni. Zmiany umożliwią także podniesienie efektywności usług związanych ze
wsparciem procesu komercjalizacji, gdyż twórcy będą zainteresowani współpracą
z tymi podmiotami (np. centra transferu technologii, brokerzy innowacji), które będą
28
udzielały skutecznego wsparcia (dysponowanie przez naukowców – wynalazców
prawami majątkowymi da im swobodę w wyborze podmiotu, z którego usług
doradczych i coachingowych będą korzystać; aktualnie – gdy prawa te należą do
uczelni/instytutów, centra transferu technologii mają zagwarantowany monopol na
obsługę procesów komercjalizacji wynalazków z macierzystej uczelni, co w małym
stopniu sprzyja efektywności).
Niebagatelnym argumentem za tym rozwiązaniem jest też zwiększenie efektywności
wykorzystania środków publicznych przeznaczanych na B+R – większa motywacja
naukowców komercjalizujących wyniki własnych prac B+R powinna spowodować
komercjalizowanie tych wyników na zdecydowanie większą niż dzisiaj skalę, a to
powinno zwiększyć dochody uczelni/instytutów naukowych PAN z tego tytułu
(w związku z udziałem uczelni/instytutów w zyskach twórców z komercjalizacji
wyników B+R) oraz dochody budżetu państwa z podatków dochodowych i podatku od
towarów i usług.
4.9. Zmiana nazwy uczelni publicznych będzie dokonywana wyłącznie w drodze
rozporządzenia ministra, z pominięciem drogi ustawowej, co znacznie skróci procedurę.
4.10. Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Konferencji Rektorów
Zawodowych Szkół Polskich zostanie nadana osobowość prawna. Jest to realizacja
postulatu środowiska akademickiego, poszerzająca zakres uprawnień KRASP
i KRZaSP. Rozwiązanie to usprawni funkcjonowanie tych konferencji.
4.11. Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie będzie zobligowana do
wyrażania opinii w sprawie wniosków o dofinansowanie inwestycji w zakresie dużej
infrastruktury badawczej oraz sprawozdania z jego wykonania. Wprowadzone
rozwiązanie powinno wpłynąć na znaczne skrócenie procedur. W wyniku uwag
zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych odstąpiono od przewidzianej
Założeniami propozycji wprowadzenia zasady rotacyjnego przewodniczenia pracom
Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Natomiast, na wniosek Rady
wprowadzono zasadę, zgodnie z którą Rada na posiedzeniu plenarnym podejmuje
uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium przewodniczącemu Rady po każdym roku
jego działalności. Zasady udzielania absolutorium określa statut Rady. W przypadku
nieudzielenia absolutorium przewodniczącemu Rada dokonuje wyboru nowego
przewodniczącego.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik