Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
Proponuje się wprowadzenie definicji pracy dyplomowej. Obejmie ona nie tylko prace
pisemne, ale także opublikowany artykuł, prace projektowe (w tym projekt i wykonanie
programu lub systemu komputerowego), konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne.
Zakłada się uzupełnienie katalogu wymagań niezbędnych do ukończenia studiów
pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich o obowiązek
złożenia pracy dyplomowej. Ograniczenie tych wymagań do egzaminu dyplomowego
może okazać się niewystarczające do zweryfikowania poziomu wiedzy i umiejętności
absolwenta.
Na uczelnie zostanie nałożony obowiązek sprawdzania prac dyplomowych przed ich
obroną z wykorzystaniem programów antyplagiatowych i ogólnopolskiego
repozytorium pisemnych prac dyplomowych. Przyczyni się to do ograniczenia
nierzetelności w ich przygotowywaniu. Uczelnia jest obowiązana do niezwłocznego
przekazania pracy dyplomowej po pozytywnym zakończeniu obrony do
ogólnopolskiego repozytorium pisemnych prac dyplomowych. Włączenie prac
dyplomowych do ogólnopolskiego repozytorium poszerzy możliwości dokonywania
porównań zarówno przez promotora, jak też przez PKA. Rektorzy uczelni w terminie
do dnia 31 grudnia 2016 r. będą obowiązani wprowadzić do ogólnopolskiego
repozytorium pisemnych prac dyplomowych dane dotyczące prac dyplomowych,
których obrona zakończona pozytywnym wynikiem odbyła się po dniu 30 września
2009 r.
Zapewnieniu jakości kształcenia ma służyć również doprecyzowana regulacja
określająca warunki podziału podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni,
wprowadzająca zakaz przenoszenia uprawnień poza siedzibę uczelni na nowo
utworzone jednostki zamiejscowe. Ma ona na celu zapewnienie odpowiednich
warunków do prowadzenia kierunku, w tym w szczególności w zakresie bazy
materialnej i minimum kadrowego, oraz uniemożliwienie korzystania z jednego
uprawnienia do kierunku w więcej niż jednym miejscu. Uruchomienie kierunku studiów
w nowo powstałej jednostce zamiejscowej będzie każdorazowo wymagało opinii
Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Podniesieniu jakości kształcenia na studiach drugiego stopnia służyć ma również
umożliwienie zwiększenia maksymalnej liczby semestrów kształcenia z 4 do 5,
w zależności od uzasadnionych potrzeb.
10
3) usprawnienie trybu postępowania w sprawach uruchamiania i zawieszania kierunków
studiów uczelni publicznych i niepublicznych oraz likwidacji uczelni niepublicznych.
Skutki niżu demograficznego powodują znaczne zwiększenie liczby zawieszanych
kierunków studiów oraz procesów konsolidacji i likwidacji uczelni niepublicznych.
Nowe kierunki uruchamiane są nieraz z naruszaniem zasad minimum kadrowego,
nieprzestrzeganiem innych określonych w ustawie przepisów, brakiem dostosowania
wewnętrznych uregulowań i procedur do przepisów ustawy i wydanych na jej
podstawie aktów wykonawczych, a nawet zdarzają się przypadki prowadzenia
kształcenia bez wymaganych uprawnień.
Stąd też proponuje się usprawnienie trybu zawieszania i cofania uprawnień do
prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, uszczegółowienie
przesłanek i terminu likwidacji uczelni niepublicznych, uregulowanie konsekwencji
prawnych niezrealizowania przez uczelnie zaleceń i wniosków sporządzonych
w wyniku kontroli dokonanej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa
wyższego, uszczegółowienie trybu postępowania w ramach czynności nadzorczych
w przypadku powstania nieprawidłowości.
W celu ochrony jakości kształcenia wprowadzono rozwiązania wychodzące poza zakres
przewidziany w Założeniach. Zakłada się bowiem wyeliminowanie sytuacji, w której
uczelnia kształci, nie spełniając wymaganych warunków prowadzenia studiów
wyższych, w tym minimum kadrowego, tylko dlatego, że zawiadamia o tym ministra.
W przypadku zaprzestania przez jednostkę spełniania warunków do prowadzenia
studiów lub dokonania negatywnej oceny jakości kształcenia przez Polską Komisję
Akredytacyjną, minister będzie mógł zawiesić albo cofnąć uprawnienie podstawowej
jednostce organizacyjnej do prowadzenia studiów na danym kierunku, poziomie
i profilu kształcenia (a nie, jak obecnie, musiał). Wychodząc poza Założenia, dokonano
zmian w zakresie „związania” ministra opiniami PKA w przypadku podejmowania
przez niego decyzji dotyczących zawieszania lub cofania uprawnień do prowadzenia
kierunków studiów (art. 11b ust. 2 i 3) w związku z wyrokiem Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 25 lipca 2013 r. (SK 61/12W).
Proponuje się wprowadzenie zasady, iż wszczęcie postępowania w sprawie
przywrócenia zawieszonego uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym
kierunku, poziomie i profilu kształcenia, następuje na wniosek uczelni, złożony do
11
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. W przypadku niezłożenia przez
uczelnię wniosku przed upływem dwunastu miesięcy od dnia doręczenia decyzji
o zawieszeniu uprawnienia, wygasa ono z upływem ostatniego dnia tego terminu.
W przypadku cofnięcia albo wygaśnięcia uprawnienia do prowadzenia studiów na
danym kierunku z wnioskiem o przyznanie podstawowej jednostce organizacyjnej
nieposiadającej uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego,
uprawnienia do prowadzenia studiów na tym samym kierunku uczelnia będzie mogła
wystąpić po upływie dwudziestu czterech miesięcy od dnia wygaśnięcia uprawnienia
albo doręczenia decyzji o cofnięciu uprawnienia. Natomiast, jeżeli cofnięcie lub
wygaśnięcie uprawnienia do prowadzenia kształcenia na kierunku dotyczy podstawowej
jednostki organizacyjnej uczelni posiadającej uprawnienia do nadawania stopnia
doktora habilitowanego, uczelnia będzie mogła utworzyć w tej jednostce ten sam
kierunek studiów po upływie dwudziestu czterech miesięcy od dnia wygaśnięcia
uprawnienia albo doręczenia decyzji o cofnięciu uprawnienia.
W przypadku wydania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
decyzji o cofnięciu albo zawieszeniu podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni
nieposiadającej uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego uprawnienia
do prowadzenia studiów na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia,
z wnioskiem o przyznanie tej jednostce uprawnienia do prowadzenia studiów na innym
kierunku, poziomie i profilu kształcenia, uczelnia może wystąpić po upływie dwunastu
miesięcy od dnia doręczenia decyzji o cofnięciu albo zawieszeniu uprawnienia.
W analogicznej sytuacji dotyczącej podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni
posiadającej uprawnienie do nadawania stopnia doktora habilitowanego, uczelnia może
utworzyć w tej jednostce inny kierunek studiów po upływie dwunastu miesięcy od dnia
doręczenia decyzji o cofnięciu albo zawieszeniu uprawnienia.
Proponuje się wprowadzenie regulacji dotyczącej uprawnień jednostek, które przez
kilka lat wstrzymują rekrutację na dany kierunek i poziom studiów, przez wskazanie
okresu, po upływie którego uprawnienie to wygaśnie z mocy prawa (art. 25 projektu
ustawy). Termin opiniowania wniosków o uruchomienie nowych kierunków studiów
przez PKA zostanie skrócony z czterech do trzech miesięcy. Regulacja ta skróci całą
procedurę tworzenia nowych kierunków, wychodzących naprzeciw potrzebom rynku
pracy, do okresu jednego semestru.
12
Nadanie uprawnienia do prowadzenia kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego
oraz kierunku farmacja będzie wymagało, poza opinią PKA, opinii ministra właściwego
do spraw zdrowia, także w przypadku podstawowych jednostek organizacyjnych
uczelni nienadzorowanych przez tego ministra.
Obecnie ustawa zobowiązuje rektora do przedstawienia do wiadomości ministra –
w terminie 30 dni od dnia uchwalenia przez senat uczelni nowego statutu lub zmian
w statucie. Takiego obowiązku nie ma w przypadku statutów nadawanych decyzją
założyciela. W ramach proponowanych rozwiązań przewiduje się nałożenie na
założyciela uczelni niepublicznej obowiązku przesyłania ministrowi statutów
nadawanych przez tego założyciela. W wyniku konsultacji społecznych odstąpiono
natomiast od wynikającej z Założeń regulacji dotyczącej wprowadzenia przepisów
przewidujących nadawanie statutów uczelni przez ministra, w przypadku stwierdzenia
niezgodności statutu z obowiązującym prawem oraz dwukrotnego bezskutecznego
wezwania uczelni do wprowadzenia zmian.
Założyciel uczelni niepublicznej zobowiązany będzie do pokrywania z własnego
majątku kosztów wynagrodzenia likwidatora uczelni. Zasada ta będzie dotyczyła
przypadku, gdy koszty likwidacji uczelni niepublicznej przekroczą jej majątek.
Przewiduje się, zgodnie z art. 28 projektu ustawy, że założyciel uczelni niepublicznej,
w której w dniu wejścia w życie ustawy nie prowadzi się kształcenia studentów, będzie
obowiązany do otwarcia likwidacji w terminie trzech miesięcy. Do likwidacji uczelni
niepublicznych otwartych przed dniem wejścia w życie ustawy zasada ponoszenia
kosztów likwidacji przez założyciela uczelni będzie miała zastosowanie po upływie
12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów.
Wprowadzenie tego rozwiązania jest konieczne z uwagi na istniejące uczelnie
niepubliczne, które nie posiadają już uprawnień do prowadzenia studiów, nie mają
studentów i nie zatrudniają nauczycieli akademickich, natomiast założyciel uczelni
niepublicznej zwleka, nawet w niektórych przypadkach kilkanaście lat, z jej likwidacją.
Uczelnie te już nie prowadzą studiów, ale nadal jako niezlikwidowane przez założyciela
figurują w rejestrze uczelni niepublicznych i mogą nawet pod szyldem uczelni
prowadzić inną działalność niż kształcenie studentów. Jeżeli uczelnia nie ma majątku,
koszty jej likwidacji powinny być pokryte przez osobę fizyczną lub prawną, która
zakładała uczelnię, a nie przez Skarb Państwa. W sytuacji niżu demograficznego
13
zwiększy się liczba uczelni, które z uwagi na brak studentów i utratę uprawnień do
prowadzenia kierunków studiów powinny być zlikwidowane.
Zostanie wyłączona możliwość wydania pozwolenia na utworzenie uczelni
niepublicznej osobie skazanej za umyślne przestępstwo skarbowe. Przewiduje się też,
że pozwolenie na utworzenie uczelni niepublicznej może być cofnięte przez ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, w przypadku gdy wszystkie uprawnienia
podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni do prowadzenia kierunków studiów
zostały cofnięte lub wygasły oraz gdy działania lub zaniechania założyciela uczelni
uniemożliwiają jej funkcjonowanie zgodnie z prawem.
3. Dostosowanie funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego
3.1. Z szacunków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, iż w roku
akademickim 2017/2018 studenci studiów stacjonarnych na uczelniach publicznych
będą stanowili 71% ogółu studiujących, studenci studiów niestacjonarnych na
uczelniach publicznych – 12%, a studenci uczelni niepublicznych studiów
stacjonarnych i niestacjonarnych – 17%.
Aby niż demograficzny nie wpłynął na likwidację tych uczelni niepublicznych, które
zapewniają wysoką jakość kształcenia oraz rzetelnie stosują prawo, zaproponowano
nowe rozwiązania nadzorcze wobec uczelni niestosujących się do przepisów prawa oraz
w odniesieniu do kierunków studiów, które uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji
Akredytacyjnej.
Projektowane rozwiązania zmierzają do skutecznego zapewnienia studentom oraz
kandydatom na studia pełnej i rzetelnej informacji na temat uczelni, które nie
przestrzegają prawa, w szczególności praw studentów, zapewniając tym samym
ochronę tych uczelni, które gwarantują wysoką jakość kształcenia oraz rzetelnie stosują
przepisy prawa.
W ramach nowelizacji przewiduje się wzmocnienie mechanizmów nadzoru w stosunku
do uczelni, które nie realizują obowiązków ustawowych, naruszają lub omijają prawo.
Nowe przepisy będą przewidywać, że na stronach internetowych Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego będą publikowane informacje na temat uczelni publicznych
i niepublicznych, które uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej, jak
również informacje dotyczące wszczęcia postępowań w sprawie zawieszenia lub
cofnięcia uprawnień do prowadzenia kierunków lub też cofnięcia pozwolenia na
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik