Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
kierunku i poziomie kształcenia lub w przypadku nieprzeprowadzenia jeszcze
oceny – jednostki, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora
w zakresie obszaru kształcenia i dziedziny, do których jest przyporządkowany
kierunek studiów;
− uprawnienie senatu uczelni do określenia procedur, w związku z potwierdzaniem
efektów uczenia się, a także zasady dotyczące opłat za potwierdzanie przez
uczelnię efektów uczenia się.
Nowe regulacje nie przewidują prowadzenia studiów eksternistycznych. W celu
zagwarantowania odpowiedniego poziomu kształcenia osoba ubiegająca się
o potwierdzenie efektów uczenia się nie będzie mogła w ten sposób uzyskać więcej niż
50% puli punktów ECTS przypisanych do danego programu kształcenia, w tym efektów
kształcenia dla tego kierunku. Ogólna liczba osób, które uzyskały takie potwierdzenie,
na danym kierunku studiów i poziomie kształcenia, nie będzie mogła przekroczyć 20%
ogólnej liczby studentów na tym kierunku, poziomie i profilu. Zasada ta ma zapewnić
włączenie studentów w realizowany już tok studiów i realizowany program kształcenia
oraz zapobiec tworzeniu odrębnych grup, czy też wyspecjalizowaniu się uczelni
w kształceniu wyłącznie w skróconym trybie. System potwierdzania efektów uczenia
się i jego jakość będzie podlegać ocenie Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Z procedury potwierdzania efektów uczenia się będą wyłączone kierunki, dla których
zgodnie z przepisami UE zostały określone standardy kształcenia.
2. Zapewnienie lepszej jakości kształcenia
Nowe rozwiązania mają przeciwdziałać dominującemu w uczelniach zawodowych,
trendowi kształcenia na kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim,
w szczególności na kierunkach tzw. „masowych”. Ponieważ w uczelniach tych
(publicznych i niepublicznych) studenci mają ograniczony dostęp do wysoko
wyspecjalizowanej kadry naukowej (niższe wymogi dotyczące minimum kadrowego),
a zajęcia dydaktyczne często odbywają się w dużych grupach wykładowych powoduje
to zanikanie relacji „mistrz-uczeń”, a tym samym obniżanie jakości kształcenia.
Masowe kształcenie studentów na kierunkach ogólnoakademickich powoduje też, że
kwalifikacje i kompetencje ich absolwentów nie odpowiadają oczekiwaniom
pracodawców, co z kolei wpływa na poziom bezrobocia wśród tych absolwentów.
5
Nowa regulacja wprowadza zasadę, że tylko ta podstawowa jednostka organizacyjna
uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora
habilitowanego lub doktora będzie mogła prowadzić kształcenie na kierunkach o profilu
ogólnoakademickim – w ramach obszarów kształcenia oraz dziedzin odpowiadających
uprawnieniom do nadawania tych stopni, a także będzie mogła prowadzić kształcenie
na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Natomiast jednostka organizacyjna
nieposiadająca uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego
i doktora w obszarze kształcenia i dziedziny, do których jest przyporządkowany
kierunek, będzie zobowiązana do prowadzenia studiów na kierunkach o profilu
praktycznym.
Regulacja
dotycząca
uprawnień
podstawowych jednostek
organizacyjnych uczelni do nadawania stopni naukowych w obszarze kształcenia
i dziedziny, do których jest przyporządkowany kierunek, jest doprecyzowaniem
dotychczas obowiązujących przepisów. Ponad połowa programu studiów określonego
liczbą punktów ECTS, na kierunku studiów o profilu praktycznym obejmować będzie
zajęcia praktyczne kształtujące kompetencje społeczne i umiejętności praktyczne,
w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które będą prowadzone
przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie
związanej z kierunkiem studiów. Natomiast zajęcia na kierunku studiów pierwszego
i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim byłyby powiązane z realizowanymi
w uczelni badaniami. Ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS
na takim kierunku obejmować będzie zajęcia służące zdobywaniu przez studenta
pogłębionej wiedzy.
W przypadku nieposiadania przez podstawową jednostkę organizacyjną uprawnień do
nadawania stopnia naukowego w obszarze kształcenia i dziedzinie, do których
przyporządkowano kierunek studiów, uruchomienie studiów pierwszego lub drugiego
stopnia na kierunku o profilu ogólnoakademickim będzie również możliwe po zdobyciu
doświadczenia w tym zakresie, rozpoczęciu prowadzenia badań naukowych i uzyskaniu
co najmniej pozytywnej oceny jakości kształcenia wydanej przez Polską Komisję
Akredytacyjną na prowadzonym kierunku studiów odpowiednio pierwszego lub
drugiego stopnia o profilu praktycznym (nie wcześniej niż po zakończeniu cyklu
kształcenia). Ponadto, podstawowa jednostka organizacyjna ubiegająca się
o uruchomienie ogólnoakademickiego profilu kształcenia na kierunku studiów
pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich powinna zatrudnić
6
w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej ośmiu nauczycieli akademickich
posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego,
lub uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego nabyte na
podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, dla których uczelnia stanowi
podstawowe miejsce pracy, reprezentujących dziedzinę nauki lub sztuki, związaną
z danym kierunkiem studiów. Natomiast warunki dotyczące minimum kadrowego
w tym zakresie pozostaną bez zmian.
Zmiany w zakresie minimum kadrowego studiów drugiego stopnia o profilu
praktycznym mają na celu stworzenie dogodnych warunków do prowadzenia takich
studiów. Umożliwią one zastąpienie samodzielnego nauczyciela akademickiego dwoma
nauczycielami posiadającymi stopień naukowy doktora oraz znaczne doświadczenie
zawodowe zdobyte poza uczelnią. Nauczyciela posiadającego stopień naukowy doktora
można będzie zastąpić dwoma osobami z tytułem zawodowym magistra, oraz
posiadającymi znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie
związanej z kierunkiem studiów. W obydwu przypadkach zmiany te nie mogą
przekroczyć 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego. Obecnie taka
możliwość istnieje tylko na studiach pierwszego stopnia o profilu praktycznym.
Dla podstawowych jednostek organizacyjnych realizujących studia na określonych
kierunkach, poziomach i profilach w dniu wejścia w życie ustawy zostanie
wprowadzony okres na dostosowanie się do nowych rozwiązań. Zgodnie z art. 23
projektu ustawy senaty uczelni będą obowiązane dostosować profile i programy
kształcenia do wymagań określonych w art. 11 znowelizowanej ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym, w przypadku studiów pierwszego stopnia – w terminie do dnia
31 grudnia 2016 r., a w przypadku – studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów
magisterskich – w terminie do dnia 31 grudnia 2017 r. W przypadku niedostosowania
profili i programów kształcenia w tych terminach, uczelnia nie będzie mogła
przeprowadzać rekrutacji na dany kierunek, poziom i profil kształcenia, a uprawnienie
podstawowej jednostki organizacyjnej do prowadzenia studiów na danym kierunku,
poziomie i profilu kształcenia wygaśnie z dniem zakończenia ostatniego cyklu
kształcenia rozpoczętego przed upływem terminu na dostosowanie.
Nowe przepisy będą nakładały obowiązek organizowania co najmniej trzymiesięcznych
praktyk zawodowych na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Obecnie praktyki
7
są nieobowiązkowe zarówno na profilu praktycznym, jak i ogólnoakademickim.
Większość uczelni prowadzi praktyki na kierunku studiów o profilu praktycznym,
jednak trwają one z reguły 1 do 2 miesięcy. Proponowana zmiana uwzględnia sygnały
pracodawców, zgodnie z którymi praktyki w takim wymiarze są zbyt krótkie i studenci
nie osiągają zakładanych praktycznych umiejętności.
Proponuje się ponadto wprowadzenie przepisów umożliwiających naprzemienne
kształcenie w uczelni i odbywanie praktyk.
Przewiduje się także, z uwagi na konieczność dostosowania kształcenia do potrzeb
rynku pracy, zmianę przepisów dotyczących konwentu publicznych uczelni
zawodowych, ustalając liczbę przedstawicieli pracodawców wchodzących w jego skład.
Uprawnienia Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw
wewnętrznych w zakresie określania składu konwentu pozostaną bez zmian.
W publicznej uczelni zawodowej opis efektów kształcenia określa senat, po
zasięgnięciu opinii konwentu.
Biorąc pod uwagę, że jakość kształcenia ma zasadniczy wpływ na powodzenie
absolwentów na rynku pracy oraz na poziom konkurencyjności polskiego szkolnictwa
wyższego w skali międzynarodowej, w niniejszym projekcie proponuje się dodatkowo:
1) zmiany rozszerzające możliwości kształcenia interdyscyplinarnego i umożliwiające
nadawanie stopni naukowych przez dwie lub więcej jednostki organizacyjne
Krokiem w stronę unowocześnienia i uatrakcyjnienia oferty kształcenia jest
umożliwienie prowadzenia wspólnych studiów interdyscyplinarnych nie tylko przez
podstawowe jednostki organizacyjne tej samej uczelni, ale też jednostki różnych uczelni
publicznych lub niepublicznych. Uczelnie te w umowie powinny określić zasady
finansowania i rozliczenia kosztów prowadzenia wspólnych studiów
interdyscyplinarnych, a także sposób ich prowadzenia i organizację. Uprawnienia do
prowadzenia takich studiów przysługiwać będą wyłącznie tym podstawowym
jednostkom organizacyjnym uczelni, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia
naukowego doktora habilitowanego, każda w ramach innej dyscypliny naukowej lub
artystycznej odpowiadającej kierunkowi studiów interdyscyplinarnych. Jednostki te
będą mogły tworzyć wspólne minimum kadrowe dla wspólnie prowadzonego kierunku
studiów. Regulacja ma bowiem na celu stworzenie możliwości łączenia odmiennych
dyscyplin naukowych, np. informatyki, biotechnologii, mechatroniki i medycyny, na
jednym kierunku studiów.
8
Dookreślone zostaną również warunki prowadzenia środowiskowych studiów
doktoranckich. Do ich prowadzenia będą upoważnione tylko jednostki, z których każda
posiadać będzie uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich.
Projekt ustawy wprowadza też rozwiązania ułatwiające przygotowywanie
interdyscyplinarnych rozpraw doktorskich. W przypadku takich rozpraw będzie można
powołać drugiego promotora, a nie – jak dotychczas – kopromotora tylko w ramach
współpracy międzynarodowej.
Proponuje się również stworzenie możliwości przeprowadzania wspólnego przewodu
doktorskiego, w ramach którego będzie przygotowywana interdyscyplinarna rozprawa
doktorska. Dyplom będzie wydawany w jednej dziedzinie w zakresie dyscypliny
wiodącej, w którą osoba ubiegająca się o stopień doktora wniosła największy wkład
naukowy. Wspólne przewody doktorskie prowadzą, na podstawie porozumienia, rady
jednostek organizacyjnych szkół wyższych lub innych jednostek organizacyjnych,
w tym także zagranicznych, jeżeli posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora
w zakresie dyscyplin, w których prowadzony jest przewód doktorski. Do
przeprowadzenia przewodu doktorskiego rady jednostek organizacyjnych) powołają
wspólną komisję. Komisja będzie miała uprawnienia w przedmiocie przyjęcia rozprawy
doktorskiej i dopuszczenia jej do publicznej obrony oraz przyjęcia publicznej obrony
rozprawy doktorskiej. Uchwały w sprawie nadania stopnia doktora oraz wydanie
dyplomu będą w kompetencji rad jednostek organizacyjnych. Zakłada się, że jednostki
przeprowadzające taki przewód będą mogły wydać osobie, której nadano stopień
doktora w zakresie dyscypliny, w której przeprowadzony został przewód doktorski,
wspólny dyplom albo dyplom będzie mogła wydać jednostka wskazana
w porozumieniu. Ponadto, jednostki przeprowadzające wspólny przewód doktorski,
w ramach którego przygotowywana jest interdyscyplinarna rozprawa doktorska, będą
mogły wydać osobie, której nadano stopień doktora wspólny dyplom w zakresie
dyscypliny wiodącej, w którą osoba ta wniosła największy wkład naukowy albo dyplom
będzie mogła wydać jednostka wskazana w porozumieniu posiadająca uprawnienie do
nadawania stopnia doktora w zakresie tej dyscypliny;
1) Jednostka organizacyjna – wydział, inna jednostka organizacyjna szkoły wyższej, instytut naukowy
Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy albo międzynarodowy instytut naukowy utworzony na
podstawie odrębnych przepisów, działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik