eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

zostaną zastosowane, aby zachować na dłużej
jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi;
wiedzę na temat danego obiektu;
12) wskazanie sposobu udziału społeczeństwa w procesie podejmowania
decyzji w sprawach związanych z gospodarowaniem wypalonym paliwem
f)
działania
badawcze,
rozwojowe
i
jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi.
demonstracyjne, które są niezbędne do wdrożenia
3. Krajowy plan postępowania z odpadami zawiera:
rozwiązań w zakresie gospodarowania wypalonym
1) część prognostyczną obejmującą okres nie krótszy niż 20 lat od dnia
paliwem
jądrowym
i
odpadami
przyjęcia albo ostatniej aktualizacji;
promieniotwórczymi;
2) program działań wykonawczych wraz z wskazanymi instrumentami
jego realizacji.
g) obowiązek w odniesieniu do wdrażania
programu krajowego oraz najważniejsze wskaźniki

wykonania zadań służących monitorowaniu
postępów wdrażania;
h) ocenę kosztów programu krajowego oraz
zasadnicze podstawy i założenia tej oceny, która
musi obejmować rozkład kosztów w czasie;
i) obowiązujące rozwiązania finansowe;
j) politykę lub proces przejrzystości, o której
mowa w art. 10;
k) umowę(-y), jeżeli istnieje(-ą), zawartą(-e) z
danym państwem członkowskim lub państwem
trzecim w sprawie gospodarowania wypalonym
paliwem
jądrowym
lub
odpadami
promieniotwórczymi, w tym w sprawie
użytkowania obiektów trwałego składowania.
50. Art.
N
§ 2
§ 2. Ustawa powinna wyczerpująco regulować daną dziedzinę spraw, nie
12
2. Program krajowy wraz z polityką krajową mogą
załącznika pozostawiając poza zakresem swego unormowania istotnych fragmentów tej
ust. 2
być zamieszczone w jednym dokumencie lub w
do
dziedziny.
różnych dokumentach.
rozporząd

zenia

Rady

Ministrów

z 20

czerwca

2002 r. w

sprawie

„Zasad

techniki

prawodaw

czej”




125
Art. 1 pkt
Art. 1. W ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2012
17
r. poz. 264 i 908) wprowadza się następujące zmiany:
projektu
17) po art. 57 dodaje się art. 57a–57g w brzmieniu:
Art. 57c. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki opracowuje krajowy plan
postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem
jądrowym, zwany dalej „krajowym planem postępowania z odpadami”..
51. Art.
Powiadamianie
T
Art. 1 pkt 17) po art. 57 dodaje się art. 57a – 57g w brzmieniu:

13
1. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o
17
Art. 57e. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki przekazuje krajowy plan
ust. 5
projektu
postępowania z odpadami Komisji Europejskiej niezwłocznie po jego
swoich programach krajowych oraz o wszelkich
późniejszych istotnych zmianach do nich.
przyjęciu przez Radę Ministrów.

2. Jeżeli w wyniku aktualizacji krajowego planu postępowania z odpadami
2. W terminie sześciu miesięcy od daty
dokonano istotnych zmian jego treści, minister właściwy do spraw gospodarki
powiadomienia Komisja może zwrócić się o
powiadamia o nich Komisję Europejską.
wyjaśnienia lub wyrazić swoją opinię na temat
3. Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia wyjaśnienia lub
tego, czy treść programów krajowych jest zgodna
informację o zmianach wprowadzonych do krajowego planu postępowania z
z art. 12.
odpadami w terminie sześciu miesięcy od dnia otrzymania zapytania Komisji
3. W terminie sześciu miesięcy od daty otrzymania
Europejskiej.
odpowiedzi Komisji państwa członkowskie
.
przedkładają wyjaśnienia, o które prosiła Komisja,
lub informują o wszelkich zmianach programów
krajowych.
4. Podejmując decyzję w sprawie przyznania
finansowej lub technicznej pomocy wspólnotowej
w odniesieniu do obiektów lub działań związanych
z gospodarowaniem wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi,
Komisja
uwzględnia
wyjaśnienia
państw
członkowskich oraz postępy w realizacji
programów krajowych.
52. Art.
Sprawozdawczość
N



14
1. Państwa członkowskie składają Komisji
sprawozdanie z wdrażania niniejszej dyrektywy po
raz pierwszy do dnia 23 sierpnia 2015 r., a
następnie co trzy lata, wykorzystując przeglądy i
sprawozdawczość w ramach wspólnej konwencji.
53. Art.
2.
Na
podstawie
sprawozdań
państw
N



14
członkowskich Komisja przedstawia Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie:
a) sprawozdanie z postępów we wdrażaniu
niniejszej dyrektywy; oraz

126
b) rejestr odpadów promieniotwórczych i
wypalonego paliwa jądrowego znajdujących się na
terytorium Wspólnoty, jak również prognozy na
przyszłość.
54. Art.
3. Okresowo, a przynajmniej raz na 10 lat,
T
Art. 113 a Art. 113a.

14
państwa członkowskie przeprowadzają samooceny
ustawy – 1. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 3 lata, przeprowadza ocenę
swoich ram krajowych, właściwego organu
Prawo
funkcjonowania dozoru jądrowego oraz analizę obowiązującego stanu
regulacyjnego, krajowego programu i jego
atomowe
prawnego pod względem jego adekwatności do potrzeb zapewnienia
wdrażania, a także organizują międzynarodową
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
ocenę wzajemną swoich ram krajowych,
2. Prezes Agencji, nie rzadziej niż co 10 lat, poddaje funkcjonowanie
właściwego organu regulacyjnego lub programu
krajowego systemu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, w
krajowego, mając na uwadze zapewnienie
tym funkcjonowanie dozoru jądrowego, międzynarodowym przeglądom
osiągnięcia wysokich norm bezpieczeństwa w
zewnętrznym.
dziedzinie bezpiecznego gospodarowania
3. Informację o wynikach oceny i analizy, o których mowa w ust. 1, oraz
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes Agencji niezwłocznie przekazuje
promieniotwórczymi. Rezultaty wszelkich ocen
ministrowi właściwemu do spraw środowiska i Prezesowi Rady Ministrów.
wzajemnych przekazuje się Komisji i innym
4. Informację o wynikach przeglądu, o którym mowa w ust. 2, Prezes Agencji
państwom członkowskim; mogą one być
niezwłocznie przekazuje także Komisji Europejskiej oraz właściwym organom
udostępnione społeczeństwu, jeżeli nie stoi to w
państw członkowskich Unii Europejskiej.
konflikcie z kwestiami bezpieczeństwa i
informacji zastrzeżonych.
55. Art.
Transpozycja
T
Art. 8 i 10
Art. 8. Minister właściwy do spraw gospodarki po raz pierwszy
15
1. Państwa członkowskie wprowadzą w życie
projektu
przekazuje Komisji Europejskiej krajowy plan postępowania z odpadami nie
później niż do dnia 23 sierpnia 2015 r.
przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne
niezbędne
do
wykonania

Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
niniejszej dyrektywy przed dniem 23 sierpnia 2013
r. Niezwłocznie informują one o tym Komisję.
ogłoszenia.

Środki te przyjęte przez państwa członkowskie

zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub
odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania
określane są przez państwa członkowskie.
2. Obowiązek transpozycji i wprowadzenia w
życie przepisów niniejszej dyrektywy, które
dotyczą wypalonego paliwa jądrowego, nie mają
zastosowania do Cypru, Danii, Estonii, Irlandii,
Łotwy, Luksemburga i Malty, tak długo, jak długo
państwa
te
postanowią
nie
prowadzić
jakiejkolwiek działalności związanej z paliwem

127
jądrowym.
3. Państwa członkowskie przekazują Komisji
teksty podstawowych przepisów prawa krajowego,
przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą
dyrektywą oraz każde kolejne zmiany tych
przepisów.
4. Państwa członkowskie powiadamiają po raz
pierwszy Komisję o treści swojego programu
krajowego obejmującego wszystkie elementy
określone w art. 12 możliwie jak najszybciej, ale
nie później niż dnia 23 sierpnia 2015 r.
56. Art.
Wejście w życie
N


16

Niniejsza
dyrektywa
wchodzi
w
życie
dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
57. Art.
Adresaci
N


17
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw

członkowskich.
Pozostałe przepisy projektu
Jednostka
Treść przepisu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
redakcyjna

Art. 1 pkt
a) w art. 48 w ust. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
Dodanie kolejnego punktu w art. 48 ust. 2 ustawy do katalogu sytuacji, w których
4 projektu
„3) niedokonania przez kierownika jednostki organizacyjnej
kwalifikacji odpadów promieniotwórczych może dokonać Prezes Agencji jest konieczne,
obowiązku kwalifikacji odpadów promieniotwórczych.”;
gdyż kwalifikacja odpadów promieniotwórczych jest niezbędna do dalszego postępowania

z nimi, toteż należy przewidzieć i zapobiec wszelkim sytuacjom, w których nie zostałaby
ona przeprowadzona.

Art. 1 pkt
12) w art. 53:
Uchylenie art. 53 ust. 1a jest konsekwencją przeniesienia zmodyfikowanej treści tego
12
a)
uchyla się ust. 1a,
przepisu do art. 53 a ust. 4.
projektu
b)
dodaje się ust. 3–5 w brzmieniu:
„3. Składowisko powierzchniowe odpadów promieniotwórczych może być
Dodanie ust. 3 i 4 w art. 53 jest konieczne w celu kompleksowego i szczegółowego
uznane za Krajowe Składowisko Odpadów Promieniotwórczych, jeżeli co
najmniej przez 11 miesięcy w roku umożliwia:
uregulowania kwestii KSOP. Obecnie ustawa – Prawo atomowe stanowi jedynie, że Prezes

Agencji może, w drodze decyzji administracyjnej, uznać składowisko za składowisko
1)
składowanie:
a)
odpadów promieniotwórczych krótkożyciowych niskoaktywnych
krajowe. Art. 53 ust. 3 oraz 4 wprowadzają kolejne kryteria umożliwiające podjęcie

128
i średnioaktywnych,
przedmiotowej decyzji w stosunku do składowiska powierzchniowego oraz głębokiego.
b)
zużytych zamkniętych źródeł promieniotwórczych krótkożyciowych
Opracowane kryteria za punkt odniesienia przyjmują krótkożyciowe niskoaktywne i
niskoaktywnych i średnioaktywnych;
średnioaktywne odpady promieniotwórcze i źródła promieniotwórcze, co wynika z faktu, że
2)
przechowywanie:
to te kategorie odpadów przechowuje się w składowiskach powierzchniowych oraz
a)
odpadów promieniotwórczych długożyciowych niskoaktywnych
i średnioaktywnych
wskazują na okres, przez jaki dane warunki muszą być spełniane.
,

b)
zużytych zamkniętych źródeł promieniotwórczych długożyciowych
niskoaktywnych i średnioaktywnych.

4. Składowisko głębokie odpadów promieniotwórczych może być uznane za
Krajowe Składowisko Odpadów Promieniotwórczych, jeżeli co najmniej
przez 11 miesięcy w roku umożliwia składowanie wszystkich kategorii
odpadów promieniotwórczych.
5. W przypadku gdy składowisko odpadów promieniotwórczych przestanie
spełniać którykolwiek z wymogów, o których mowa w ust. 3 lub 4, Prezes
Agencji cofa, w drodze decyzji, uznanie tego składowiska za Krajowe
Składowisko Odpadów Promieniotwórczych.”;

Art. 1 pkt
26) w art. 116 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Proponowana zmiana wynika z faktu, że obecny termin przedstawiania Prezesowi Rady
26
„2. Minister właściwy do spraw gospodarki przeprowadza kontrolę i Ministrów przez ministra właściwego ds. gospodarki corocznej oceny działalności ZUOP (do
projektu
dokonuje corocznej oceny działalności Zakładu, którą przedstawia 30 marca roku następnego) jest zbyt krótki. Powoduje to zbędny pośpiech oraz nadmierne
Prezesowi Rady Ministrów do dnia 31 maja roku następnego.”;
obciążenie pracą ZUOP, gdyż jednostka ta musi obecnie do końca lutego przygotować

sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności oraz roczny raport z wykorzystania
dotacji podmiotowej i celowej, które są podstawą do dokonania wskazanej oceny. Rozwiązanie
takie jest również niezgodne z przepisami ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 1994 r., Nr 121, poz. 591), które stanowią, że na złożenie sprawozdania finansowego
przedsiębiorstwo ma czas do końca marca następnego roku.

Art. 3 pkt
1) w art. 13 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
Proponuje się zawężenie zakresu art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
1 projektu
„5. Umowę, o której mowa w ust. 1 w odniesieniu do ustanowienia – Prawo geologiczne i górnicze przez usunięcie słów: „a także podziemne składowanie
użytkowania górniczego dla podziemnego składowania odpadów odpadów promieniotwórczych”, gdyż zakres ten będzie regulował projektowany przepis 27
promieniotwórczych zawiera się na czas nieokreślony.”
ust. 2a wskazanej ustawy.


Art. 3 pkt
2)
w art. 23 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Zawężenie zakresu art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze przez usunięcie
2 projektu
„1) poszukiwanie lub rozpoznawanie rud pierwiastków słów: „a także podziemne składowanie odpadów promieniotwórczych”, jest konsekwencją
promieniotwórczych oraz wydobywanie tych rud ze złóż, wymaga opinii
dodania do ustawy art. 23 ust. 1 pkt 1a, którego wprowadzenie zapewni wewnętrzną
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
spójność systemu prawa, gdyż przepis ten jest tożsamy z dodanym do ustawy Prawo

atomowe art. 4 ust.1 pkt 1a.
Art. 3 pkt
3) w art. 27:
Uzupełnienie art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze czyni zawartą w nim
3 projektu
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
regulację zgodną z przepisami ustawy Prawo atomowe, co korzystnie wpływa na spójność
2) aktualne i przewidywane warunki geologiczne, hydrogeologiczne i

129
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: