Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
przestrzegania rozbudowanych norm bezpieczeństwa, po obowiązek
informacyjny względem społeczeństwa,
d)
sytuację i rozwój regionalny
Uchwalenie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację
i rozwój regionalny. Jednak przepisy regulujące kryteria uznania składowiska
za KSOP mogą mieć pośredni wpływ na rozwój gminy, w której zostanie ono
zlokalizowane. Mianowicie, jeżeli dane składowisko spełni te kryteria
i zostanie uznane za KSOP, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami
gmina, na której terenie się ono znajduje, otrzyma z tego tytułu opłaty
z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wydatki wynikające z projektowanej ustawy będą wiązać się głównie
z gospodarowaniem odpadami promieniotwórczymi (a zwłaszcza z ich
przechowywaniem) i wypalonym paliwem jądrowym oraz budową składowiska
tych substancji. Wszystkie etapy gospodarowania odpadami promieniotwórczymi
i wypalonym paliwem jądrowym, w myśl zasady „zanieczyszczający płaci”, będą
finansować podmioty, które substancje te wytworzyły. W przypadku kosztów
składowania odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
powstałych w elektrowniach jądrowych, będą one pokrywane z środków
zgromadzonych przez inwestora na funduszu likwidacyjnym stosownie do art. 38d
ustawy.
10/07rch
46
TABELA ZBIEŻNOŚCI
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw,
TYTUŁ
stanowiącej transpozycję Dyrektywy Rady 2011/70/Euratom z dnia
PROJEKTU
19 lipca 2011 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym
i odpadami promieniotwórczymi
Dyrektywa Rady 20011/70/Euratom
TYTUŁ WDRAŻANEGO
z dnia 19 lipca 2011 r.
AKTU
ustanawiająca ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym
PRAWNEGO/WDRAŻANYCH
i odpadami promieniotwórczymi
AKTÓW PRAWNYCH
(Dz. Urz. UE L 199 z 02.08.2011r., str. 48)
PRZEPISY PRAWA EUROPEJSKIEGO
Uzasadnienie
Lp
Jedn.
Treść przepisu UE
Koni
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
uwzględnienia
red.
eczn
(ustawy/
w projekcie
ość
projektu)
przepisów poza
wdr
minimalne
ożen
wymogi prawa
ia
UE
T/N
1.
Art. 1
Przedmiot
N
1. Niniejsza dyrektywa ustanawia wspólnotowe
ramy służące zapewnieniu odpowiedzialnego i
bezpiecznego gospodarowania wypalonym
paliwem
jądrowym
i
odpadami
promieniotwórczymi, celem wyeliminowania
tworzenia nieuzasadnionych obciążeń dla
przyszłych pokoleń.
2. Zapewnia ona wprowadzenie przez państwa
członkowskie odpowiednich rozwiązań krajowych
gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
odpadami promieniotwórczymi, aby chronić
pracowników i ogół społeczeństwa przed
zagrożeniami wynikającymi z promieniowania
jonizującego.
3. Zapewnia ona informowanie i uczestnictwo
społeczeństwa w odniesieniu do gospodarowania
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi, zwracając jednocześnie
należytą uwagę na kwestie bezpieczeństwa i
informacji zastrzeżonych.
4. Bez uszczerbku dla dyrektywy 96/29/Euratom,
niniejsza dyrektywa uzupełnia podstawowe
normy, o których mowa w art. 30 Traktatu
Euratom,
w
zakresie
bezpieczeństwa
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
odpadami promieniotwórczymi.
2.
Art. 2
Zakres stosowania
N
1. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
wszystkich etapów:
a) gospodarowania wypalonym paliwem
jądrowym, w przypadku gdy wypalone paliwo
jądrowe powstaje w wyniku działań cywilnych;
b) postępowania z odpadami promieniotwórczymi
– od ich wytworzenia do trwałego składowania –
w przypadku gdy odpady promieniotwórcze
powstają w wyniku działań cywilnych.
2. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do:
a) odpadów pochodzących z przemysłu
wydobywczego,
które
mogą
być
promieniotwórcze i które są objęte zakresem
stosowania dyrektywy 2006/21/WE;
b) zatwierdzonych uwolnień.PL 2.8.2011 Dziennik
Urzędowy Unii Europejskiej L 199/51
3. Artykuł 4 ust. 4 niniejszej dyrektywy nie ma
zastosowania do:
a)
zwrotu
niewykorzystywanych
źródeł
zamkniętych dostawcy lub producentowi;
b) przemieszczania wypalonego paliwa jądrowego
z reaktorów badawczych do kraju, który dostarcza
lub produkuje paliwa do reaktorów badawczych,
2
przy uwzględnieniu obowiązujących umów
międzynarodowych;
c) odpadów i wypalonego paliwa jądrowego z
istniejącej elektrowni Krško, jeżeli chodzi o
przemieszczanie między Słowenią a Chorwacją.
4. Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawa
państwa członkowskiego lub przedsiębiorstwa w
tym państwie członkowskim do zwrotu odpadów
promieniotwórczych po przerobie do ich kraju
pochodzenia, w przypadku gdy:
a) odpady promieniotwórcze mają być
przemieszczone do tego państwa członkowskiego
lub przedsiębiorstwa w celu przerobu; lub
b) inny materiał ma być przemieszczony do tego
państwa członkowskiego lub przedsiębiorstwa w
celu przeprowadzenia odzysku odpadów
promieniotwórczych.
Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawa
państwa członkowskiego lub przedsiębiorstwa w
tym państwie członkowskim, do którego wypalone
paliwo jądrowe ma być przemieszczone w celu
przetworzenia lub ponownego przerobu, do zwrotu
do kraju pochodzenia odpadów
promieniotwórczych odzyskanych w wyniku tej
operacji przetworzenia lub ponownego przerobu,
lub uzgodnionego odpowiednika.
3.
Art. 3
Definicje
N
Art. 1 pkt
g)
pkt 54 otrzymuje brzmienie:
pkt 1
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się
1 lit. g
„54) zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych –
następujące definicje:
projektu
zaprzestanie dostarczania odpadów promieniotwórczych do
1) „zamknięcie” oznacza zakończenie prowadzenia
wszelkich działań eksploatacyjnych w jakiś czas
składowiska, na podstawie decyzji właściwego organu, oraz
po umieszczeniu wypalonego paliwa jądrowego
wykonanie wszelkich prac koniecznych dla zapewnienia
lub odpadów promieniotwórczych w obiekcie
trwałego składowania; obejmuje to również
bezpieczeństwa składowiska;”;
końcowe prace projektowe lub inne prace, których
przeprowadzenie jest niezbędne w celu
zapewnienia długoterminowego bezpieczeństwa
tego obiektu;
4.
Art. 3 2) „właściwy organ regulacyjny” oznacza organ
N
Art. 109 Art. 109.
pkt 2
lub system organów wyznaczonych w państwie
ust. 1, 110 1. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest centralnym organem
członkowskim
w
dziedzinie
regulacji
pkt 1 i 2, 5 administracji rządowej właściwym w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i
bezpieczeństwa gospodarowania wypalonym
ust.
3 ochrony radiologicznej w zakresie określonym ustawą.
3
paliwem
jądrowym
lub
odpadami
ustawy –
promieniotwórczymi, zgodnie z art. 6;
Prawo
Art. 110.
atomowe
Do zakresu działania Prezesa Agencji należy wykonywanie zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju, a w
szczególności:
1) przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących polityki państwa w
zakresie zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
uwzględniających program rozwoju energetyki jądrowej i zagrożenia
wewnętrzne i zewnętrzne;
2) sprawowanie nadzoru nad działalnością powodującą lub mogącą
powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące oraz
przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, w tym wydawanie decyzji w
sprawach zezwoleń i uprawnień oraz innych decyzji przewidzianych w
ustawie;
Art. 5 ust. 3. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej „Prezesem
Agencji”, wydaje zezwolenia i przyjmuje zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
5.
Art. 3 3) „trwałe składowanie” oznacza umieszczenie
N
Art. 1 pkt
f)
pkt 44 otrzymuje brzmienie:
pkt 3
wypalonego paliwa jądrowego lub odpadów
1 li. f
„44)
składowanie odpadów promieniotwórczych – złożenie odpadów
promieniotwórczych w obiekcie bez zamiaru
projektu
ponownego ich wydobycia;
promieniotwórczych w składowisku odpadów promieniotwórczych bez
zamiaru ponownego ich wydobycia;”,
6.
Art. 3 4) „obiekt trwałego składowania” oznacza
N
Art. 3 pkt Art. 3 pkt 44) składowanie odpadów promieniotwórczych lub wypalonego
pkt 4
dowolny obiekt lub instalację, których głównym
44 oraz
paliwa jądrowego – złożenie odpadów promieniotwórczych lub wypalonego
celem jest trwałe składowanie odpadów
art. 52 ust. paliwa jądrowego w obiekcie do tego przeznaczonym bez zamiaru ponownego
promieniotwórczych;
2 ustawy – ich wydobycia;
Prawo
atomowe
Art. 52 ust. 2. Odpady promieniotwórcze, które zostały przetworzone lub nie
wymagają przetwarzania, oraz wypalone paliwo jądrowe, które nie będzie
przerabiane – są składowane w składowiskach.
7.
Art. 3
N
Art. 1 pkt 2)
w art. 4:
pkt 5
5) „zezwolenie” oznacza każdy dokument
2 projektu
urzędowy wydany na mocy jurysdykcji państwa
a)
w ust. 1:
członkowskiego do celów prowadzenia wszelkiego
–
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
rodzaju działań związanych z gospodarowaniem
wypalonym paliwem jądrowym lub odpadami
„1)
wytwarzaniu, przetwarzaniu, przechowywaniu, transporcie,
promieniotwórczymi, lub w celu przyznania
stosowaniu materiałów jądrowych lub źródeł promieniotwórczych i obrocie
odpowiedzialności za lokalizację, projektowanie,
budowę, rozruch, eksploatację, likwidację lub
tymi materiałami lub źródłami,”,
zamknięcie obiektu gospodarowania wypalonym
–
po pkt 1 dodaje się pkt 1a–1c w brzmieniu:
paliwem jądrowym lub obiektu gospodarowania
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik