eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

Projektowany okres 18 miesięcy wynika z faktu, że szacunkowo tyle czasu upłynie
do wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia (uwzględniając okres
wstrzymania prac legislacyjnych wynikający z obowiązku notyfikacji
projektowanych przepisów, zgodnie z art. 33 Traktatu Euratom oraz przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych).
47. Art. 10 projektu
Przepis ten wskazuje termin wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy.


36

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przewiduje się, że projektowana ustawa będzie miała bezpośredni lub pośredni
wpływ na kilka rodzajów podmiotów:
1) podmioty prowadzące działalność, w wyniku której powstają odpady
promieniotwórcze (331 podmiotów) i wypalone paliwo jądrowe (jeden
podmiot) oraz podmioty, na terenie których substancje te się znajdują, w tym
na ZUOP, będący jedynym w Polsce podmiotem, na terenie którego znajdują
się odpady promieniotwórcze, mimo że nie jest on ich wytwórcą. Szczególna
rola przypada w tym zakresie kierownikowi jednostki prowadzącej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na postępowaniu z odpadami
promieniotwórczymi, gdyż to on ma być odpowiedzialny za wykonywanie
większości obowiązków nałożonych projektowaną ustawą na wskazane
podmioty (jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, większość tych
obowiązków jest obecnie uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie odpadów promieniotwórczych
i wypalonego paliwa jądrowego, dlatego projekt nie zwiększy w istotny sposób
obciążeń administracyjnych tego podmiotu).
Projektowana ustawa doprecyzuje obowiązki wskazanych podmiotów
dotyczące postępowania ze wskazanymi substancjami. Należy zaznaczyć, że
projektowana nowelizacja nie wpłynie na koszty działalności podmiotów
będących wytwórcami odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa
jądrowego, gdyż projektowane rozwiązania nie odbiegają od
dotychczasowych, wynikających z przepisów rangi podustawowej oraz od
bieżącej praktyki w zakresie postępowania z odpadami promieniotwórczymi.
Z tego samego powodu projektowane przepisy nie spowodują zwiększenia
obciążeń administracyjnych wskazanych podmiotów;
2) podmioty, które będą prowadzić działania w zakresie lokalizacji, budowy,
eksploatacji i zamykania składowisk odpadów promieniotwórczych.
Projektowana ustawa doprecyzuje oraz uporządkuje obowiązki związane
z tymi działaniami. Ponieważ w dużej mierze, będzie ona stanowić
przeniesienie na grunt ustawowy przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
37

z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie odpadów promieniotwórczych
i wypalonego paliwa jądrowego, nie wpłynie ona na koszty działalności tych
podmiotów ani na zwiększenie ich obciążeń administracyjnych;
3) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (Prezes Agencji).
Projektowana ustawa będzie mieć istotny wpływ na Prezesa Agencji, gdyż
doprecyzowuje i poszerza zakres jego obowiązków. Prezes Agencji jest
organem właściwym do wydawania zezwoleń na prowadzenie wskazanej
w ustawie
działalności związanej z odpadami promieniotwórczymi
i wypalonym paliwem jądrowym. Ponadto jako organ dozoru jądrowego czuwa
nad bezpieczeństwem jądrowym. W związku z tym, Prezes Agencji będzie
zatwierdzać plan przeprowadzenia okresowej oceny bezpieczeństwa
eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych oraz zatwierdzać
raport z jej przeprowadzenia, jak również zatwierdzać program zamknięcia
składowiska i raport z przeprowadzenia tego procesu. Do jego obowiązków
będzie również należeć sporządzanie bilansu odpadów na podstawie kart
ewidencyjnych przedstawianych mu przez kierownika jednostki organizacyjnej
prowadzącej działalność dotyczącą odpadów promieniotwórczych.
Projektowana ustawa nakłada również na Prezesa Agencji szereg obowiązków
dotyczących informowania społeczeństwa.
Należy jednak zaznaczyć, że projektowane przepisy nie spowodują
zwiększenia obciążeń administracyjnych Prezesa Agencji. Przede wszystkim
dlatego, że kluczowa kwestia, jaką jest wydawanie zezwoleń na budowę,
eksploatację i zamkniecie składowisk odpadów promieniotwórczych, jest
również obecnie uregulowana w ustawie, natomiast pozostałe zagadnienia
wiążą się z istniejącymi już zadaniami podmiotu, toteż Prezes Agencji
i obsługujący go urząd są przygotowani do realizacji nowych zadań za pomocą
dotychczasowych sił i środków;
4) Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego (GIDJ).
Projekt przewiduje likwidację funkcji GIDJ, którego zadania obecnie w dużej
mierze powielają zadania Prezesa Agencji. W związku z tym, istnienie
oddzielnego organu dozoru, jakim jest GIDJ jest zbędne. Mimo, że GIDJ jest
organem wyższego stopnia w stosunku do inspektorów dozoru jądrowego,
projektowana zmiana w praktyce nie zlikwiduje możliwości odwoływania się
38

kierownika jednostki organizacyjnej od nakazów i zakazów wydanych przez
organy dozoru jądrowego i nie będzie mieć żadnego wpływu na możliwość
przeprowadzenia procedury mającej na celu zmianę lub uchylenie postanowień
organów dozoru jądrowego. Zgodnie z uchylanym art. 68 ust. 3, „kierownik
kontrolowanej jednostki organizacyjnej może wystąpić z wnioskiem
o uchylenie lub zmianę nakazu lub zakazu, o którym mowa w ust. 1, do
Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, jeżeli nakaz lub zakaz został wydany
przez inspektora dozoru jądrowego, albo do Prezesa Agencji, jeżeli został on
wydany przez Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego”. Po likwidacji
stanowiska GIDJ nakazy lub zakazy będzie wydawał tylko Prezes Agencji,
zatem tylko do niego będą kierowane wnioski o ich uchylenie lub zmianę.
Odwołanie takie będzie następowało w trybie określonym przez przepisy
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
5) ministra właściwego do spraw gospodarki.
Organem administracji publicznej, którego projektowane zmiany również
dotyczą w istotnym stopniu, jest minister właściwy do spraw gospodarki.
Ustawa nakłada na niego szereg nowych obowiązków związanych
z opracowaniem, aktualizacją i raportowaniem realizacji krajowego planu
postępowania z odpadami. Minister właściwy do spraw gospodarki oraz
obsługujący go urząd jest jednak do realizacji tych zadań w pełni
przygotowany, wobec tego nie będą one miały wpływu na wzrost obciążeń
administracyjnych urzędu. Ponadto działania w zakresie opracowania
krajowego planu postępowania z odpadami zostały już podjęte (zarządzenie
Ministra Gospodarki nr 24 z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie utworzenia
Zespołu do spraw opracowania projektu Krajowego planu postępowania
z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym);
6) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych (ZUOP).
Oprócz wpływu, jaki projektowana regulacja wywrze na ZUOP jako jednostkę
zajmującą się postępowaniem z odpadami promieniotwórczymi oraz
prowadzącą KSOP, opisanego w pkt 1 i 2, projektowana regulacja zawiera
również przepis, który będzie miał wpływ na termin sporządzania przez tę
jednostkę rocznych sprawozdań finansowych. Obecnie ZUOP musi sporządzić
takie sprawozdanie do końca lutego, co powoduje nadmierne obciążenie
39

jednostki pracą, nie ma natomiast żadnego uzasadnienia merytorycznego.
Wobec tego termin przedstawiania Prezesowi Rady Ministrów przez ministra
właściwego do spraw gospodarki corocznej oceny działalności ZUOP, do
której wykonania jest niezbędne sprawozdanie finansowe, zostanie
przedłużony do 30 maja roku następnego. W związku z tym ZUOP będzie
mieć więcej czasu na przygotowanie przedmiotowego sprawozdania;
7) projektowana ustawa będzie miała również pośredni wpływ na całe
społeczeństwo. Przede wszystkim przestrzeganie zawartych w niej regulacji
stanowi gwarancję, że działalność polegająca na lokalizacji, budowie,
eksploatacji i zamknięciu składowiska odpadów promieniotwórczych będzie
prowadzona w sposób bezpieczny. Po drugie, dzięki projektowanym przepisom
społeczeństwo będzie miało zagwarantowany dostęp do informacji na temat
przedmiotowej działalności, a także możliwość uczestnictwa w procesie
decyzyjnym.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt został przekazany do konsultacji społecznych do następujących podmiotów:
1) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44/140, 02-026
Warszawa;
2) Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, ul Konwaliowa 7, 01-194
Warszawa;
3) Centrum Europejskie Zrównoważonego Rozwoju, ul. Kołłątaja 21, 50-006
Wrocław;
4) Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław;
5) Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT ul. Czackiego 3/5,
00-043 Warszawa;
6) Fundacja ClientEarth, Aleje Ujazdowskie 39/4, 00-540 Warszawa;
7) Fundacja Ekologiczna „Arka” ul. Piastowska 4, 43-300 Bielsko-Biała;
8) Fundacja Greenpeace Polska, ul. Lirowa 13, 02-387 Warszawa;
9) Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, ul. Rymera 3/4,
40-048 Katowice;
10) Fundacja Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, ul. Indiri Ghandi 21, 02-776
Warszawa;
40

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: