Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
4. Minister może przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty
środków Funduszu Pracy na realizacjęŚ
1) programów specjalnych oraz Programu Aktywizacji i Integracji (PAI), na wniosek starosty
(prezydenta miasta);
2) projektów pilotażowych, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta
miasta).
5. Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, przyznać
z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na
finansowanie zlecania działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 66d ustawy.
6. Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa lub starosty
(prezydenta miasta) zaopiniowany przez marszałka województwa, przyznać z rezerwy, o której
mowa w ust. 1 pkt 2, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie innych
fakultatywnych zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 2 ust. 2 pkt 2.
7. Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek wojewody lub Komendanta
Głównego Ochotniczych Hufców Pracy, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na realizację przez te organy zadań określonych
ustawą. Kwota zwiększenia nie może być wyższa niż 5% kwoty rezerwy, o której mowa w ust. 1
pkt 2.
§ 10. Minister może przyznać samorządom województw i powiatów, wojewodom oraz
Komendantowi Głównemu Ochotniczych Hufców Pracy dodatkowe środki Funduszu Pracy na
finansowanie zadań określonych ustawą realizowanych przez te organy z niewykorzystanej
kwoty na bezpośrednie finansowanie tych zadań przewidzianych w planie, o którym mowa w § 7.
§ 11. 1. Minister, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta),
złożony do dnia 31 października, może zmniejszyć kwotę środków Funduszu Pracy ustaloną dla
samorządu województwa lub powiatu na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, jeżeli
ich wykorzystanie w roku budżetowym nie jest możliwe lub byłoby nieefektywne.
2. Kwota, o którą zmniejszono środki dla samorządu województwa lub powiatu, na wniosek
marszałka województwa, jest przyznawana innemu samorządowi powiatu, a w przypadku braku
takiej możliwości zwiększa rezerwę, o której mowa w § 9 ust. 1.
7
§ 12. 1. Minister, na wniosek marszałka województwa, może zmniejszyć kwotę środków
Funduszu Pracy ustaloną dla samorządu województwa, na podstawie art. 109 ust. 2b ustawy,
z przeznaczeniem na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3, jeżeli ich
wykorzystanie w danym roku budżetowym nie jest możliwe.
2. Kwota, o którą zmniejszono środki dla samorządu województwa zwiększa rezerwę,
o której mowa w § 9 ust. 1.
§ 13. Na złożony w terminie do dnia 31 października wniosek starosty (prezydenta miasta),
zaopiniowany przez marszałka województwa, minister może wyrazić zgodę na zwiększenie
kwoty środków ustalonej dla samorządu powiatu na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust.
1 pkt 1, o część kwoty środków ustalonej dla samorządu powiatu na realizację zadań, o których
mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, jeżeli jej wykorzystanie w danym roku budżetowym nie jest możliwe
lub byłoby nieefektywne.
§ 14. Minister może wyrazić zgodę na wykorzystanie przez samorządy województw
i powiatów w następnym roku budżetowym części nieprzewidzianych w planie środków
Funduszu Pracy przekazanych w ciągu roku budżetowego na rachunek dysponenta Funduszu
Pracy przez organy, organizacje i inne podmioty, jeżeli wykorzystanie ich w danym roku nie jest
możliwe lub byłoby nieefektywne.
§ 15. 1. W przypadku przekazania w trakcie roku budżetowego na rachunek dysponenta
Funduszu Pracy środków, które nie były przewidziane w planowanych przychodach tego
Funduszu, lub gdy faktyczne przychody są większe od planowanych, środki te zwiększają kwotę
rezerwy, o której mowa w § 9 ust. 1.
2. rodki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać wydatkowane na zasadach określonych
w § 9 ust. 2–6 po spełnieniu wymogów określonych w art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
§ 16. Kwota środków, o którą zwiększono, w trakcie roku budżetowego po spełnieniu
wymogów określonych w art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
8
publicznych, wydatki Funduszu Pracy na zadania określone w § 2 ust. 1 pkt 1–2 i ust. 2 pkt 1,
zwiększa kwotę rezerwy, o której mowa w § 9 ust. 1.
§ 17. 1. W przypadku powstania po dniu 30 listopada poprzedniego roku nowego lub zmiany
obszaru działania powiatowego urzędu pracy, starostowie (prezydenci miast) sprawujący
zwierzchnictwo nad tymi urzędami pracy przedstawiają marszałkowi województwa na jego
wniosek informacje o dokonanych uzgodnieniach dotyczących przejęcia zobowiązań
z poprzednich okresów oraz o proponowanym podziale środków na finansowanie zadań,
o których mowa w § 2 ust. 1.
2. W razie niedokonania w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku marszałka
województwa uzgodnień, o których mowa w ust. 1, decyzję o przysługujących kwotach środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatów podejmuje
minister, na wniosek marszałka województwa.
§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
§ 2 ust. 4–5, § 4, § 5 oraz § 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
9
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 109 ust. 11 ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r.
poz. 674, 675, 829 i…) i określaŚ
1) algorytm, o którym mowa w art. 109 ust. 2ś
2) sposób ustalania kwot środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu
województwa z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych
z Europejskiego Funduszu Społecznegoś
3) wysokość i przeznaczenie rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw
pracy.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wynika ze
zmiany przepisu art. 109 ust. 11 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
zawierającego upoważnienie do wydania rozporządzenia określającego algorytm ustalania kwot
środków na finansowanie zadań w województwie.
Analiza danych dotyczących efektów zatrudnieniowych uzyskiwanych przez urzędy pracy
w wyniku aktywizacji bezrobotnych i dynamika zmian w poziomie bezrobocia spowodowały
konieczność wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie proefektywnościowego gospodarowania
środkami Funduszu Pracy przeznaczonymi na ww. cel.
W związku z powyższym w projekcie rozporządzenia zaproponowany został nowy wzór
algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie w województwie
programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
zawodowej.
Zgodnie ze zmienionym przepisem art. 109 ust. 11 ustawy, ww. wzór algorytmu będzie się
opierał na 2 głównych czynnikach – poziomie bezrobocia w 75% (liczbie osób bezrobotnych
zarejestrowanych w urzędach pracy danego województwa oraz stopie bezrobocia) i efektywności
działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych – w 25%.
Projektowany algorytm uwzględniaŚ liczbę bezrobotnych, stopę bezrobocia, efektywność
zatrudnieniową działań edukacyjnych, efektywność zatrudnienia subsydiowanego i liczbę osób
wyłączonych z ewidencji bezrobotnych wskutek podjęcia pracy niesubsydiowanej.
10
Symulacja podziału środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz
promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej
w województwie, dokonanych na podstawie projektowanego wzoru algorytmu, przedstawia
poniższa tabela.
Do ww. symulacji podziału środków przyjęte zostały następujące daneŚ
– określoną w planie Funduszu Pracy na 2013 r. kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie
programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
zawodowej,
– uzyskane na podstawie sprawozdania o rynku pracy MPiPS-01 dane, za okres wrzesień 2011–
sierpień 2012, dotyczące liczby osób zarejestrowanych, aktywizowanych oraz powracających do
ewidencji bezrobotnych,
– publikowane w comiesięcznych informacjach GUS dane o stopie bezrobocia za okres wrzesień
2011–sierpień 2012.
Obliczenie części limitu wynikającej ze zmniejszenia liczby bezrobotnych w ewidencji
urzędów pracy po zastosowaniu działań aktywizacyjnych o charakterze subsydiowanym
(kolumna nr 6 tabeli) zostało oparte na danych, ze sprawozdania o rynku pracy MPiPS-01,
dotyczących prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, podjęcia
działalności gospodarczej oraz refundacji kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska
pracy.
Wielkość ta odpowiada różnicy średniomiesięcznej liczby osób w województwie wyłączonych
z ewidencji bezrobotnych w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku
poprzedniego w związku z zastosowaniem działań aktywizacyjnych związanych z działaniami
urzędów pracy o charakterze zatrudnienia subsydiowanego – oraz średniomiesięcznej liczbie
osób rejestrujących się po odbyciu działań aktywizacyjnych o charakterze zatrudnienia
subsydiowanego w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego.
Obliczenie części limitu wynikającej ze zmniejszenia liczby bezrobotnych w ewidencji
urzędów pracy po zastosowaniu działań aktywizacyjnych o charakterze edukacyjnym (kolumna
nr 7 tabeli) zostało oparte na danych, ze sprawozdania o rynku pracy MPiPS-01, o liczbie osób
obejmowanych szkoleniami, przygotowaniem zawodowym dorosłych oraz stażami.
Wielkość ta odpowiada różnicy średniomiesięcznej liczby osób w województwie wyłączonych
z ewidencji bezrobotnych w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik