Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
sposób obsługi klientów urzędów pracy finansowane będą w ramach posiadanych środków.
W związku ze zmianą przepisów ustawy, przewiduje się objęcie zakresem nowej
regulacji ok. 7400 pracowników publicznych służb zatrudnienia, tj. pośredników pracy,
doradców zawodowych, specjalistów ds. programów, specjalistów ds. rozwoju zawodowego,
doradców i asystentów EURES, którym powierzona zostanie funkcja doradcy klienta
(szacunki wg tekstu regulacyjnego z 1.07.2013r.). Zgodnie z założeniami ustawy, zadania
związane z obsługą KFS w wojewódzkich i powiatowych urzędach będą wykonywane przez
pracowników obecnie zatrudnionych do obsługi funduszu szkoleniowego i nie będą
generowały nowych potrzeb zatrudnieniowych, a w związku z tym dodatkowych kosztów.
Dla porównania, liczba pracowników publicznych służb zatrudnienia objętych
dotychczas obowiązującym zakresem regulacji, w tym pośredników pracy, doradców
zawodowych, specjalistów ds. programów, specjalistów ds. rozwoju zawodowego, doradców
i asystentów EURES oraz liderów klubu pracy, wynosiła łącznie 9070 osób (wg stanu na
dzień 31 grudnia 2012r.), w tymŚ
8363 pracowników urzędów pracy (7508 pracowników PUP i 855 pracowników
WUP),
707 pracowników OHP.
W 2012 r. wydatki poniesione z Funduszu Pracy na wypłatę dodatków do
wynagrodzeń pracowników powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz OHP
zaplanowano w wysokości 35 000 000 zł, a kwota wydatkowanych środków wyniosła 28 492
000 zł. W 2013 r. zaplanowano 41 000 000 zł.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Proponowane rozwiązania będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie zapewni wzrost efektywności pracy pracownika bezpośrednio
zaangażowanego w pracę z klientami urzędów pracy i kontynuację rozwoju zawodowego
pracowników urzędów pracy oraz OHP. Zmiana mechanizmu wynagradzania powinna
skutkować zwiększeniem efektywności działań pracowników, co powinno się przełożyć na
większą efektywność działania urzędów pracy, w tym większą efektywność zatrudnieniową.
8
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie poszczególnych województw oraz na
politykę gospodarczą i regionalną państwa.
13/11-kt
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia
w sprawie trybu przyznawania samorz dom powiatów
środków Funduszu Pracy na finansowanie kosztów
nagród specjalnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne
pracowników powiatowych urzędów pracy, które uzyskuj najlepsze wskaźniki
efektywności zatrudnieniowej i kosztowej
Na podstawie art. 109 ust. 7l ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i…) zarządza się,
co następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie określa tryb przyznawania samorządom powiatów, w latach
2014–2017, środków Funduszu Pracy na finansowanie kosztów nagród specjalnych oraz
składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowych urzędów pracy, które
uzyskują najlepsze wskaźniki efektywności zatrudnieniowej i kosztowej podstawowych form
aktywizacji zawodowej, o których mowa w art. 4 ust. 1b pkt 2 lit. b i c ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej
„ustawą”.
§ 2. Minister właściwy do spraw pracy, zwany dalej „ministrem”, może przyznać
samorządom powiatów środki Funduszu Pracy, o których mowa w art. 109 ust. 7k ustawy
na finansowanie kosztów nagród specjalnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne
pracowników powiatowych urzędów pracy, które uzyskują założone wskaźniki efektywności
zatrudnieniowej i kosztowej, o których mowa w art. 109 ust. 7h pkt 2 i 3 oraz ust. 7j pkt 2 i 3
ustawy.
1)
Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
§ 3. 1. rodki, o których mowa w § 2, przyznawane są na wniosek starosty
lub marszałka województwa, w terminie do dnia 15 października danego roku
kalendarzowego.
2. Do wniosku o przyznanie środków dołącza się uzasadnienie zawierające co najmniej
informacje i dane dotycząceŚ
1) osiągniętego wskaźnika efektywności zatrudnieniowej, o którym mowa w art. 4 ust. 1b
pkt 2 lit. b ustawy,
2) osiągniętego wskaźnika efektywności kosztowej, o którym mowa w art. 4 ust. 1b pkt 2
lit. c ustawy,
– ogłoszonego w roku, w którym składany jest wniosek;
3) średniej stopy bezrobocia i liczby bezrobotnych na obszarze działania powiatowego
urzędu pracy, za rok poprzedzający rok złożenia wnioskuś
4) działań
zastosowanych na rzecz optymalizacji wskaźników efektywności
zatrudnieniowej i kosztowej, wymienionych w pkt 1 i 2.
§ 4. 1. Minister powołuje komisję w celu opiniowania wniosków, o których mowa
w § 3 ust. 1.
2. Do zadań komisji należyŚ
1) opiniowanie wniosków o przyznanie środkówś
2) przedkładanie ministrowi list rekomendowanych samorządów powiatów spełniających
warunki do przyznania środków oraz propozycji kwot środków dla poszczególnych
samorządów powiatów.
§ 5. W skład komisji wchodzi trzech przedstawicieli urzędu obsługującego ministra.
§ 6. Minister określi w drodze regulaminu tryb pracy komisji.
§ 7. Udział w pracach komisji odbywa się w ramach obowiązków służbowych bez
prawa do dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu.
§ 8. Obsługę organizacyjną i administracyjno-biurową komisji zapewnia urząd
obsługujący ministra.
2
§ 9. rodki, o których mowa w § 2, minister przyznaje corocznie, w terminie do dnia
31 października.
§ 10. Minister corocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu obsługującego
ministra informację o samorządach powiatów, którym przekazano środki, o których mowa
w § 2.
§ 11. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik