Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
rachunek spełnione w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie,
o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, mogą mieć wpływ jedynie na wysokość
lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b, starosta wydaje
decyzję na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. b, z uwzględnieniem jedynie okresów
wymienionych w art. 71 ust. 1 i 2.
2. Po wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, starosta niezwłocznie przekazuje
sprawę do marszałka województwa w celu ustalenia, czy okresy ubezpieczenia,
zatrudnienia lub pracy na własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3
pkt 2 lit. b i c, mają wpływ na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa
w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b.
3. W przypadku ustalenia, że okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy
na własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, mają
wpływ na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2
lit. b, marszałek województwa wydaje decyzję na podstawie art. 8a ust. 1.
4. Wydanie przez marszałka województwa decyzji, o której mowa w ust. 3,
oznacza uchylenie decyzji wydanej na mocy ust. 1, przy czym świadczenia wypłacone
na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 1, zalicza się na poczet świadczeń
wynikających z decyzji, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadku ustalenia, że okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy
na własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym państwie członkowskim
Unii Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, nie mają
wpływu na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2
lit. b, marszałek województwa umarza prowadzone postępowanie administracyjne.”;
8)
w art. 10:
a)
w ust. 1:
–
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy, o których
mowa w art. 35;”,
–
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań
wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej;”,
– 16 –
–
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania
działań aktywizacyjnych;”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.
Wojewoda, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa
oraz wojewódzkiej rady rynku pracy, ustala kryteria wydawania zezwoleń na pracę
cudzoziemców.”;
9)
w art. 12:
a)
w ust. 5:
–
w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„prowadzą pośrednictwo pracy oraz organizują zatrudnianie dla:”,
–
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) refundują koszty poniesione przez pracodawcę na wynagrodzenia
i składki na ubezpieczenia społeczne młodocianych pracowników,
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania
zawodowego.”,
b)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Refundacja, o której mowa w ust. 6, stanowi pomoc udzielaną zgodnie
z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.”,
c)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. Na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw pracy
Ochotnicze Hufce Pracy mogą prowadzić, z wykorzystaniem systemów
teleinformatycznych, działania mające na celu upowszechnianie informacji o rynku
pracy i ofertach pracy, możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie.”,
d)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i tryb refundowania pracodawcom ze środków Funduszu
Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom oraz składek
na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń, w szczególności
elementy wniosku o zawarcie umowy o refundację, terminy składania i kryteria
rozpatrywania wniosku, podmioty uprawnione do zawarcia umowy o refundację,
elementy umowy o refundację i wniosku o zwrot poniesionych kosztów przez
pracodawcę, mając na względzie zapewnienie młodocianym pracownikom
– 17 –
właściwych warunków odbywania przygotowania zawodowego oraz konieczność
zapewnienia zgodności udzielania pomocy z warunkami dopuszczalności pomocy
de minimis.”;
10) w art. 14 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zadania, o których mowa w art. 12 ust. 1, 2 i 7a, są realizowane przez Komendanta
Głównego Ochotniczych Hufców Pracy, w szczególności przy pomocy:”;
11) uchyla się art. 18b;
12) w art. 18e w ust. 1 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) numer wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo
informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej – w przypadku przedsiębiorcy;
6)
adres poczty elektronicznej, o ile podmiot taki adres posiada.”;
13) art. 18f otrzymuje brzmienie:
„Art. 18f. Wniosek o wpis do rejestru może być złożony w postaci elektronicznej.
Wniosek składany w postaci elektronicznej zawiera dane w ustalonym formacie
elektronicznym, zawarte we wzorze wniosku, o którym mowa w art. 19k, oraz powinien
być opatrzony:
1)
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262), albo
2)
podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.”;
14) w art. 18h dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Do zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w ust. 1, przepis art. 18f stosuje
się odpowiednio.”;
15) w art. 18m:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) postawienia przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości;”,
b)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przepis art. 18f stosuje się
odpowiednio.”;
– 18 –
16) art. 19c i art. 19d otrzymują brzmienie:
„Art. 19c. Agencja zatrudnienia oraz podmioty, o których mowa w art. 18c, nie
mogą dyskryminować ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię,
pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne
i wyznanie, ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukują
zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Art. 19d. Agencja zatrudnienia oraz podmioty, o których mowa w art. 18c:
1)
nie mogą pobierać kwot innych niż określone w art. 85 ust. 2 pkt 7 od osób, dla
których poszukują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, lub którym udzielają
pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia;
2)
przed skierowaniem osoby do pracy za granicą albo pracy tymczasowej, do
podmiotu działającego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązane
do przekazania jej na piśmie informacji o kosztach, opłatach i innych
należnościach, w tym określonych w art. 85 ust. 2 pkt 7, związanych
z kierowaniem do pracy oraz podjęciem i wykonywaniem pracy za granicą.”;
17) w art. 19e dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Do informacji, o których mowa w ust. 1, przepis art. 18f stosuje się
odpowiednio.”;
18) w art. 19f:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) osób skierowanych przez agencję zatrudnienia do wykonywania pracy
tymczasowej.”,
b)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Do informacji, o których mowa w ust. 1, przepis art. 18f stosuje się
odpowiednio.”;
19) po art. 19g dodaje się art. 19ga w brzmieniu:
„Art. 19ga. Agencja zatrudnienia oraz podmioty, o których mowa w art. 18c, są
obowiązane do niezwłocznego zwrócenia osobie, na rzecz której świadczą lub
świadczyły usługi z zakresu działalności agencji zatrudnienia, na jej pisemny wniosek,
złożonych przez nią oryginałów dokumentów, w szczególności dokumentów
potwierdzających posiadane wykształcenie, kwalifikacje oraz doświadczenie
zawodowe.”;
– 19 –
20) w art. 20 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Instytucja szkoleniowa może ubiegać się o wpis do rejestru instytucji
szkoleniowych po złożeniu wniosku o wpis wraz z informacją o:
1)
tematyce prowadzonych szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych;
2)
kadrze dydaktycznej;
3)
bazie lokalowej, jej wyposażeniu i środkach dydaktycznych;
4)
metodach oceny jakości szkoleń;
5)
liczbie bezrobotnych i
poszukujących pracy objętych szkoleniami
i przygotowaniem zawodowym dorosłych w okresie ostatniego roku;
6)
pomocy udzielonej nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkolenia lub
przygotowania zawodowego dorosłych, polegającej na informowaniu o sytuacji na
rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.
4. Wojewódzki urząd pracy zawiadamia w postaci papierowej lub elektronicznej
instytucję szkoleniową o dokonanym wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych oraz
przekazuje tę informację ministrowi właściwemu do spraw pracy.”;
21) w art. 21 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) działalności rad rynku pracy;”;
22) art. 22 i art. 23 otrzymują brzmienie:
„Art. 22. 1. Rada Rynku Pracy jest organem opiniodawczo-doradczym ministra
właściwego do spraw pracy w sprawach polityki rynku pracy oraz organem
stanowiącym w zakresie ustalania priorytetów wydatkowania środków z rezerwy KFS,
o której mowa w art. 109 ust. 2f.
2. Wojewódzkie rady rynku pracy są organami opiniodawczo-doradczymi
marszałka województwa w sprawach polityki rynku pracy.
3. Powiatowe rady rynku pracy są organami opiniodawczo-doradczymi starosty
w sprawach polityki rynku pracy.
4. Do zakresu działania Rady Rynku Pracy należy w szczególności:
1)
inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego
zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich;
2)
opiniowanie projektu Krajowego Planu Działań oraz okresowych sprawozdań
z jego realizacji;
3)
opiniowanie przedłożonych przez ministra właściwego do spraw pracy
priorytetów, wzoru podziału środków KFS i planu ich wydatkowania;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik