Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1793
- Data wpłynięcia: 2013-10-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23
1793
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa dotyczy przedsiębiorców, którzy będą wykonywać
działalność gospodarczą w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich oraz
producentów niebędących przedsiębiorcami, wyrabiających wino z winogron
zebranych z krajowych upraw winorośli z przeznaczeniem do obrotu.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych zmian nie spowoduje skutków finansowych dla
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw, gdyż dotyczy
niewielkiej grupy producentów. W roku gospodarczym 2011/2012 w ewidencji
producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych
z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej było 40
wpisów.
Projektowana ustawa zmniejsza obciążenia administracyjne przez ograniczenie
ilości wymaganych informacji w zakresie określania lokalizacji działki
ewidencyjnej, eliminuje utrudnienia dla producentów wina występujące w zakresie
ustalania opłaty za certyfikację wina.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rozwój
regionalny.
– 10 –
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został skonsultowany z następującymi organizacjami i związkami:
1) Business Centre Club;
2) Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
3) Federacją Regionów i Komisji Zakładowych Solidarność’80;
4) Federacją Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
5) Forum Związków Zawodowych;
6) Fundacją Polski Instytut Winorośli i Wina;
7) Krajową Izbą Gospodarczą „Przemysł Spożywczy”;
8) Krajową Radą Izb Rolniczych;
9) Krajową Radą Spółdzielczą;
10) Krajową Radą Winiarstwa i Miodosytnictwa;
11) Krajowym Sekretariatem Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego NSZZ
Solidarność’80;
12) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
13) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
14) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw;
15) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Solidarność’80;
16) NSZZ „Solidarność” Komisją Krajową;
17) NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”;
18) Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych, Oddział Siedlce;
19) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
20) Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Plantatorów Winorośli i Producentów Wina;
21) Polską Federacją Producentów Żywności;
22) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
23) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
24) Radą Gospodarki Żywnościowej;
25) Sekcją Krajową NSZZ Solidarność Pracowników ODR;
26) Sekretariatem Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”;
27) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
28) Stowarzyszeniem Małopolskie Forum Winne;
29) Stowarzyszeniem Winiarzy Podkarpacia;
– 11 –
30) Stowarzyszeniem Winnic Doliny Sanu;
31) Zielonogórskim Stowarzyszeniem Winiarskim;
32) Zrzeszeniem Pszczelarzy „APIPOL”;
33) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
34) Związkiem Sadowników Polskich – Sekcją Winoroślarską;
35) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
36) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP;
37) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
38) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
39) Związkiem Zawodowym Rolników i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
40) Związkiem Zawodowym Rolników RP „Solidarni”;
41) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”.
W ramach konsultacji społecznych do projektu ustawy uwagi zgłosiło:
1) Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarskie;
2) Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia;
3) Bractwo Winiarzy Ziemi Tarnowskiej;
4) Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Winnice Lubuskie;
5) Małopolskie Forum Winne;
6) Śląskie Stowarzyszenie Winiarzy.
Ww. organizacje zaproponowały wprowadzenie następujących zmian:
1) przesunięcie terminu składania wniosku do ewidencji producentów
i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw
winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 czerwca
na dzień 31 lipca. W ocenie ww. organizacji umożliwi to podjęcie decyzji
o złożeniu wniosku do Prezesa Agencji Rynku Rolnego o dokonanie wpisu
w okresie zakończenia kwitnienia winorośli. Mając na uwadze powyższe,
w projektowanej ustawie dokonano przesunięcia terminu składania wniosków
o 15 dni, tj. z dnia 30 czerwca na dzień 15 lipca. Przesunięcie ww. terminu na
dzień 31 lipca nie jest możliwe, gdyż uniemożliwi to Prezesowi Agencji Rynku
Rolnego rozpatrzenie złożonych wniosków i wydanie decyzji o wpisie do
ewidencji przed rozpoczęciem roku gospodarczego, tj. do dnia 1 sierpnia;
2) wydawanie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego dla wina
z określonego rocznika lub wina z określonej odmiany winorośli przed
– 12 –
dokonaniem rozlewu certyfikowanego wina, co zdaniem ww. organizacji
pozwoli na jego stopniowe butelkowanie.
Powyższa propozycja nie została uwzględniona w projektowanej ustawie, gdyż
zgodnie z art. 63 ust. 2 rozporządzenia nr 607/2009 certyfikacja wina obejmuje
wszystkie etapy jego produkcji, w tym także rozlew;
3) umożliwienie wyrobu win znakowanych jako „wino regionalne” (lubuskie wino
regionalne, dolnośląskie wino regionalne, opolskie wino regionalne, śląskie
wino regionalne, małopolskie wino regionalne, podkarpackie wino regionalne),
co w ocenie ww. organizacji pozwoli na łatwiejsze utożsamianie się
producentów z ww. regionami oraz uatrakcyjni ich produkty.
Powyższa propozycja nie została uwzględniona w projektowanej ustawie, gdyż
zgodnie z przepisami UE nazwa jednostki geograficznej lub odniesienie do
obszaru geograficznego może być umieszczane na etykiecie wina o chronionej
nazwie pochodzenia (ChNP) lub chronionym oznaczeniu geograficznym
(ChOG). Umieszczanie na etykietach nazw odnoszących się do regionu Polski,
np. „wino dolnośląskie” jest możliwe, jeżeli takie wino posiadać będzie ChNP
lub ChOG. Tryb rejestracji oraz ochrony nazw pochodzenia i oznaczeń
geograficznych wyrobów winiarskich jest określony w przepisach ustawy
o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji
rynku wina (rozdział 6 „Ochrona nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych
wyrobów winiarskich”).
09/63rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I )
z dnia
w sprawie wzorów formularzy deklaracji składanych przez producentów wyrobów
winiarskich i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie
wyrobu i rozlewu tych wyrobów oraz wprowadzających te wyroby do obrotu
Na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690
i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2013 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór formularzy deklaracji o:
1)
ilości win wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku gospodarczym, ze wskazaniem
państwa ich pochodzenia, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
szacowanej ilości win, jaka będzie wyrobiona w danym roku gospodarczym, stanowiący
załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
produkcji win lub moszczów winogronowych z własnych lub zakupionych winogron
w danym roku gospodarczym, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
szacowanej ilości winogron lub moszczu winogronowego, które zostaną użyte, w danym
roku gospodarczym, do wyrobu wina, w tym słodzenia, o którym mowa
w rozporządzenia nr 606/2009 w załączniku ID oraz wzbogacania, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 1234/2007 w załączniku XVa – w terminie do dnia 30 października
każdego roku, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
zbiorach winogron oraz przeznaczeniu tych winogron w danym roku gospodarczym,
stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
posiadanych w dniu 31 lipca zapasach win lub moszczów winogronowych przez
producentów, przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1793
› Pobierz plik