eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1793
  • Data wpłynięcia: 2013-10-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23

1793

– 9 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa 
Projektowana  ustawa  dotyczy  przedsiębiorców,  którzy  będą  wykonywać 
działalność gospodarczą w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich oraz 
producentów  niebędących  przedsiębiorcami,  wyrabiających  wino  z  winogron 
zebranych z krajowych upraw winorośli z przeznaczeniem do obrotu. 
 
2.  Wpływ  projektowanej  ustawy  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na  budżet 
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego  
Wejście w życie projektowanych zmian nie spowoduje skutków finansowych dla 
sektora  finansów  publicznych,  w  tym  budżetu  państwa  i  budżetów  jednostek 
samorządu terytorialnego.  
 
3.  Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy 
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy. 
 
4.  Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, 
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Projektowana  ustawa  nie  będzie  miała  wpływu  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość  oraz  na  funkcjonowanie  przedsiębiorstw,  gdyż  dotyczy 
niewielkiej grupy producentów. W roku gospodarczym 2011/2012 w  ewidencji 
producentów i przedsiębiorców  wyrabiających  wino  z  winogron  pozyskanych 
z upraw  winorośli  położonych  na  terytorium Rzeczypospolitej Polskiej było  40 
wpisów.  
Projektowana  ustawa  zmniejsza  obciążenia  administracyjne  przez  ograniczenie 
ilości  wymaganych  informacji  w  zakresie  określania  lokalizacji  działki 
ewidencyjnej, eliminuje utrudnienia dla producentów wina występujące w zakresie 
ustalania opłaty za certyfikację wina.  
 
5.  Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście  w  życie  projektowanej  ustawy  nie  będzie  miało  wpływu  na  rozwój 
regionalny.  
– 10 – 
6.  Konsultacje społeczne 
Projekt ustawy został skonsultowany z następującymi organizacjami i związkami: 
1)  Business Centre Club; 
2)  Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych; 
3)  Federacją Regionów i Komisji Zakładowych Solidarność’80; 
4)  Federacją Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych; 
5)  Forum Związków Zawodowych; 
6)  Fundacją Polski Instytut Winorośli i Wina; 
7)  Krajową Izbą Gospodarczą „Przemysł Spożywczy”; 
8)  Krajową Radą Izb Rolniczych; 
9)  Krajową Radą Spółdzielczą; 
10)   Krajową Radą Winiarstwa i Miodosytnictwa;  
11)  Krajowym  Sekretariatem  Rolnictwa  i  Przemysłu  Rolno-Spożywczego  NSZZ 
Solidarność’80; 
12)  Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;  
13)  Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych; 
14)  Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw; 
15)  Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Solidarność’80; 
16)  NSZZ „Solidarność” Komisją Krajową; 
17)  NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”; 
18)  Ogólnopolskim 
Porozumieniem  Związków  Zawodowych  Rolników 
i Organizacji Rolniczych, Oddział Siedlce; 
19)  Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;  
20)  Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Plantatorów Winorośli i Producentów Wina; 
21)  Polską Federacją Producentów Żywności; 
22)  Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”; 
23)  Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej; 
24)  Radą Gospodarki Żywnościowej; 
25)  Sekcją Krajową NSZZ Solidarność Pracowników ODR; 
26)  Sekretariatem Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”; 
27)  Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”; 
28)  Stowarzyszeniem Małopolskie Forum Winne; 
29)  Stowarzyszeniem Winiarzy Podkarpacia; 
– 11 – 
30)  Stowarzyszeniem Winnic Doliny Sanu; 
31)  Zielonogórskim Stowarzyszeniem Winiarskim; 
32)  Zrzeszeniem Pszczelarzy „APIPOL”; 
33)  Związkiem Rzemiosła Polskiego; 
34)  Związkiem Sadowników Polskich – Sekcją Winoroślarską; 
35)  Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;  
36)  Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP; 
37)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”; 
38)  Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”; 
39)  Związkiem Zawodowym Rolników i Obszarów Wiejskich „REGIONY”; 
40)  Związkiem Zawodowym Rolników RP „Solidarni”; 
41)  Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”. 
W ramach konsultacji społecznych do projektu ustawy uwagi zgłosiło:  
1)  Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarskie; 
2)  Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia; 
3)  Bractwo Winiarzy Ziemi Tarnowskiej; 
4)  Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Winnice Lubuskie; 
5)  Małopolskie Forum Winne; 
6)  Śląskie Stowarzyszenie Winiarzy. 
Ww. organizacje zaproponowały wprowadzenie następujących zmian:  
1)  przesunięcie  terminu  składania  wniosku  do  ewidencji  producentów 
i przedsiębiorców  wyrabiających  wino  z  winogron  pozyskanych  z  upraw 
winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 czerwca 
na  dzień  31  lipca. W ocenie ww. organizacji  umożliwi  to  podjęcie  decyzji 
o złożeniu  wniosku  do  Prezesa  Agencji  Rynku Rolnego o dokonanie wpisu 
w okresie  zakończenia  kwitnienia  winorośli.  Mając  na  uwadze  powyższe, 
w projektowanej  ustawie  dokonano  przesunięcia  terminu  składania  wniosków 
o 15 dni, tj. z dnia 30 czerwca  na  dzień  15  lipca.  Przesunięcie ww. terminu na 
dzień 31 lipca nie jest możliwe, gdyż uniemożliwi to Prezesowi Agencji Rynku 
Rolnego  rozpatrzenie  złożonych  wniosków  i  wydanie  decyzji  o  wpisie  do 
ewidencji przed rozpoczęciem roku gospodarczego, tj. do dnia 1 sierpnia;  
2)  wydawanie  decyzji  w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego dla wina 
z określonego  rocznika  lub  wina  z  określonej  odmiany  winorośli  przed 
– 12 – 
dokonaniem rozlewu certyfikowanego wina, co zdaniem ww. organizacji 
pozwoli na jego stopniowe butelkowanie. 
Powyższa propozycja nie została uwzględniona  w projektowanej ustawie, gdyż 
zgodnie z art. 63 ust. 2 rozporządzenia nr 607/2009 certyfikacja wina obejmuje 
wszystkie etapy jego produkcji, w tym także rozlew;  
3) umożliwienie wyrobu win znakowanych jako „wino regionalne” (lubuskie wino 
regionalne,  dolnośląskie  wino  regionalne,  opolskie  wino  regionalne,  śląskie 
wino regionalne, małopolskie wino regionalne, podkarpackie wino regionalne), 
co  w  ocenie  ww.  organizacji  pozwoli  na  łatwiejsze  utożsamianie  się 
producentów z ww. regionami oraz uatrakcyjni ich produkty.  
Powyższa propozycja nie została uwzględniona  w projektowanej ustawie, gdyż 
zgodnie z przepisami UE nazwa jednostki geograficznej  lub odniesienie do 
obszaru geograficznego może być umieszczane na etykiecie wina o chronionej 
nazwie pochodzenia (ChNP) lub chronionym oznaczeniu geograficznym 
(ChOG). Umieszczanie na etykietach nazw odnoszących się do regionu  Polski, 
np. „wino  dolnośląskie”  jest  możliwe,  jeżeli takie wino  posiadać  będzie  ChNP 
lub ChOG. Tryb rejestracji oraz ochrony nazw pochodzenia i oznaczeń 
geograficznych  wyrobów  winiarskich  jest  określony  w  przepisach  ustawy 
o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji 
rynku wina (rozdział 6 „Ochrona nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych 
wyrobów winiarskich”). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
09/63rch 
Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   R O L N I C T W A   I   R O Z W O J U   W S I )  
z dnia 
 
w sprawie wzorów formularzy deklaracji składanych przez producentów wyrobów 
winiarskich i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie 
wyrobu i rozlewu tych wyrobów oraz wprowadzających te wyroby do obrotu  
 
Na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów 
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690 
i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2013 r. poz. ...) zarządza się, co następuje: 
 
§ 1. Określa się wzór formularzy deklaracji o: 
1) 
ilości win wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku gospodarczym, ze wskazaniem 
państwa ich pochodzenia, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia; 
2) 
szacowanej ilości win, jaka będzie wyrobiona w danym roku gospodarczym, stanowiący 
załącznik nr 2 do rozporządzenia;  
3) 
produkcji  win  lub  moszczów  winogronowych  z  własnych  lub  zakupionych  winogron 
w danym roku gospodarczym, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia; 
4) 
szacowanej ilości winogron lub moszczu winogronowego, które zostaną użyte, w danym 
roku gospodarczym, do wyrobu wina, w  tym  słodzenia,  o  którym mowa 
w rozporządzenia  nr  606/2009  w  załączniku  ID  oraz  wzbogacania,  o  którym mowa 
w rozporządzeniu nr 1234/2007 w załączniku XVa – w terminie do dnia 30 października 
każdego roku, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia; 
5) 
zbiorach winogron oraz przeznaczeniu tych winogron w danym roku gospodarczym, 
stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia; 
6) 
posiadanych w dniu 31  lipca zapasach win lub moszczów winogronowych przez 
producentów,  przedsiębiorców  prowadzących  działalność  gospodarczą  w  zakresie 
                                                 
1)  Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie § 1 
ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego 
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486). 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: