Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1793
- Data wpłynięcia: 2013-10-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23
1793
dokonuje wpisu do ewidencji na wniosek producenta albo przedsiębiorcy niebędącego
producentem, na każdy rok gospodarczy, w którym będzie wyrabiane wino, w terminie
do dnia 1 sierpnia. Prezes Agencji Rynku Rolnego przekazuje corocznie, w terminie do
dnia 15 sierpnia, stosowną informację Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych, który z kolei przekazuje ją właściwym miejscowo
wojewódzkim inspektorom jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, gdzie,
w terminie do dnia 15 sierpnia, są składane wnioski o certyfikację wina. Wprowadzenie
zmiany terminu przekazywania danych z Agencji Rynku Rolnego do Inspekcji Jakości
Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa umożliwi rozpoczęcie weryfikacji wniosków złożonych przed dniem
15 sierpnia.
W art. 1 pkt 6 projektowana ustawa wprowadza zmiany przepisów art. 35 ustawy, gdzie
zostały zawarte przepisy dotyczące obowiązków statystycznych nakładanych na
podmioty uczestniczące w produkcji i handlu winem, wynikające z przepisów
rozporządzenia Komisji (WE) nr 436/2009 z dnia 26 maja 2009 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu
do rejestru winnic, obowiązkowych deklaracji i sporządzania informacji na potrzeby
monitorowania rynku, dokumentów towarzyszących przewozowi produktów i rejestrów
prowadzonych w sektorze wina (Dz. Urz. UE L 128 z 27.05.2009, str. 15, z późn. zm.).
W ramach realizacji obowiązków wynikających z ww. przepisów art. 35 zmienianej
ustawy podmioty wyrabiające i rozlewające wyroby winiarskie (zarówno wina, wina
aromatyzowane oraz fermentowane napoje winiarskie) wskazywały na problemy
wynikające z nieprecyzyjnego określenia produktów i wyrobów winiarskich objętych
ww. obowiązkiem statystycznym. W związku z powyższym projektowana zmiana
przepisów art. 35 ust. 1 pkt 1 ma na celu wyeliminowanie listy surowców, gdyż
surowce, z których można wyrabiać wino, są wymienione w przepisach Unii
Europejskiej. Projektowana zmiana przepisów art. 35 ust. 1 pkt 4 ma na celu
doprecyzowanie zakresu deklaracji dotyczącej szacowanej ilości winogron lub moszczy
winogronowych przeznaczonych do wyrobu wina przez dodanie, że obejmuje to nie
tylko przeznaczanie ich do nastawu do wyrobu wina, ale także użycie ich do
wzbogacania i słodzenia, co przewidują przepisy UE. Nie jest konieczne konstruowanie
przepisu przejściowego w tym zakresie.
– 5 –
Projektowana zmiana przepisu art. 35 ust. 3 zmienianej ustawy ma na celu
doprecyzowanie informacji dotyczących wykorzystania wyrobów winiarskich użytych
do wyrobu wyrobów winiarskich. W projektowanym przepisie zaproponowano, aby
przedsiębiorcy przekazywali ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych
informacje o wykorzystaniu wyrobów winiarskich, o których mowa w załączniku XIb
rozporządzenia nr 1234/2007, to jest wina, moszczu winogronowego, zagęszczonego
moszczu winogronowego czy rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego, do
produkcji fermentowanych napojów winiarskich, takich jak: miód pitny, wino z soku
winogronowego, aromatyzowane wino z soku winogronowego, nalewka na winie
z soku winogronowego, aromatyzowana nalewka na winie z soku winogronowego, czy
wyrobów określonych w art. 2 rozporządzenia nr 1601/1991.
Konsekwencją projektowanej zmiany będzie utrata mocy przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 11 maja 2011 r. o wyrobie
i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.
Z uwagi na to niezbędne jest czasowe zachowanie w mocy przepisów wykonawczych
do czasu wydania nowego rozporządzenia.
W art. 1 pkt 7 projektowana ustawa koryguje odesłanie zawarte w art. 40 ust. 1 pkt 1
zmienianej ustawy, które powinno odwoływać się do tytułu III rozdziału II, a nie
rozdziału I rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008 z dnia 27 czerwca 2008 r.
ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE)
nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów
wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze
wina (Dz. Urz. UE L 170 z 30.06.2008, str. 1, z późn. zm.).
W art. 1 pkt 8 projektu (art. 43 zmienianej ustawy) określa specjalny numer
ewidencyjny, który musi być umieszczany na dokumencie towarzyszącym przewozowi
wyrobów winiarskich, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007
z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych
oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (Dz. Urz. UE
L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), w ramach państwa członkowskiego lub między
państwami członkowskimi. W wyniku uchylenia załącznika nr VII do rozporządzenia
nr 436/2009, który określał wzór dokumentu towarzyszącego, konieczne jest dokonanie
zmiany art. 43 ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi
wyrobami i organizacji rynku wina, aby spełniać wymagania nałożone na
– 6 –
Rzeczpospolitą Polską art. 24 rozporządzenia nr 436/2009. Zgodnie z tym przepisem
państwa członkowskie UE są zobligowane do określenia warunków, jakie muszą
spełniać ww. dokumenty towarzyszące. Nie jest konieczne konstruowanie przepisu
przejściowego w tym zakresie.
W art. 1 pkt 9 lit. a projektowana ustawa wprowadza zmiany mające na celu
usprawnienie funkcjonowania systemu certyfikacji wina. Zmiana art. 44 ust. 4 pkt 3
lit. c ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie
tymi wyrobami i organizacji rynku wina ogranicza zakres informacji przekazywanych
we wniosku o przeprowadzenie certyfikacji wina – nie będzie trzeba podawać numeru
arkusza mapy oraz całkowitej powierzchni posiadanej uprawy winorośli, gdyż
informacja o całkowitej powierzchni uprawy jest dostępna w ewidencji producentów
wina z krajowych upraw winorośli prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego.
W art. 1 pkt 9 lit. b projektowana ustawa wprowadza zmiany w zakresie certyfikacji
wina, o której mowa w art. 63 rozporządzenia nr 607/2009. W ramach ww. certyfikacji
przeprowadza się kontrolę upraw winorośli przeznaczonej do pozyskiwania winogron
do wyrobu wina oraz kontrolę wyrobu i rozlewu wina. Zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy
z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi
wyrobami i organizacji rynku wina, opłatę za przeprowadzenie certyfikacji wina
(obejmującą kontrolę upraw winorośli oraz wyrób i rozlew) wnosi się wraz
z wnioskiem o jej przeprowadzenie. W wyniku projektowanej zmiany wnoszenie opłaty
będzie następować po zakończeniu kontroli uprawy winorośli oraz wyrobu i rozlewu
wina. Wyeliminuje to utrudnienie dla producentów wina, którzy obecnie muszą
obliczyć wysokość należnej opłaty i dokonać jej zapłaty przed przeprowadzeniem
czynności kontrolnych podlegających różnym stawkom opłat w zależności od czasu
niezbędnego do przeprowadzenia tych czynności.
Zmiana zaproponowana w art. 1 pkt 10 projektu (art. 45 ust. 1 pkt 2 zmienianej ustawy)
doprecyzowuje przepisy określające zakres zadań realizowanych w ramach certyfikacji
wina z określonej odmiany winorośli oraz wina z określonego rocznika przez
wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa oraz wojewódzkiego
inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zgodnie z zakresem
kompetencji określonym w art. 44 ust. 1 i 2 zmienianej ustawy.
Ww. certyfikacja wina obejmuje cały proces wyrobu wina, w tym jego rozlew, zgodnie
z art. 63 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 607/2009 z dnia 14 lipca 2009 r.
– 7 –
ustanawiającego niektóre szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady
(WE) nr 479/2008 w odniesieniu do chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń
geograficznych, określeń tradycyjnych, etykietowania i prezentacji niektórych
produktów sektora wina (Dz. Urz. UE L 193 z 24.07.2009, str. 60, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 45 zmienianej ustawy kontrola wykonywana przez wojewódzkiego
inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ramach certyfikacji jest
prowadzona w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 21 grudnia
2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. W celu ograniczenia
kontroli proponuje się wyraźnie wskazać czynności, które mogą być wykonywane
w ramach przedmiotowej kontroli: sprawdzenie dokumentów sporządzanych przez
producenta (takich jak: rejestr przychodu i rozchodu wyrobów winiarskich, dokumenty
towarzyszące oraz deklaracji, o których mowa odpowiednio w art. 24 ust. 1 pkt 2a i 2c
oraz art. 35 zmienianej ustawy), sposobu wyrobu i rozlewu, opakowania, oznakowania
oraz warunków przechowywania.
W art. 1 pkt 11 projektowanej ustawy dokonuje się zmiany brzmienia przepisów art. 89
ustawy. Zaproponowane brzmienie art. 89 nowelizowanej ustawy reguluje wyłącznie
kwestię egzekucji kar pieniężnych, która ma odbywać się w trybie przepisów
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Do wszelkich pozostałych spraw
związanych z karami pieniężnymi zastosowanie będą miały przepisy Ordynacji
podatkowej.
W art. 1 pkt 12 projektowanej ustawy dodaje się do nowelizowanej ustawy art. 89a,
który stanowi, że w zakresie nieuregulowanym w ustawie do kar pieniężnych będą
odpowiednio stosowane przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa. Rozwiązanie to przyjęto w celu uproszczenia i racjonalizacji
zadań organów egzekucyjnych przez zapewnienie większej jednolitości regulacji
prawnych dotyczących dochodzenia należności publicznoprawnych przez te organy,
w tym w szczególności terminów przedawnienia należności. Proponowane rozwiązanie
zmniejszy możliwość wystąpienia wątpliwości prawnych co do stosowania przepisów
w wymienionym zakresie oraz przyczyni się do sprawnego działania systemu analizy
przedawnień, zarówno na rzecz wierzyciela występującego o egzekucję należności
pieniężnych, jak i naczelnika urzędu skarbowego jako organu egzekucyjnego.
Art. 2 ma charakter porządkowy i jest konsekwencją nowelizacji art. 22 zmienianej
ustawy. Przepis nakłada na ministra właściwego do spraw rynków rolnych obowiązek
– 8 –
uporządkowania rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu
lub rozlewu wyrobów winiarskich przez wykreślenie z niego przedsiębiorców,
w stosunku do których wydana została ostateczna decyzja zakazująca wykonywania
działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich.
Przepisy art. 3 projektowanej ustawy są konsekwencją zmian wprowadzonych w art. 1
pkt 5 projektu.
Projektowana ustawa wykonuje postanowienia Unii Europejskiej oraz nie wprowadza
przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji aktów
prawnych określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r.
Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projekt ustawy został zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponadto
projekt ustawy został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji. Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami
nad projektem ustawy w trybie ww. ustawy.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1793
› Pobierz plik