eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1793
  • Data wpłynięcia: 2013-10-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23

1793

– 4 – 
dokonuje wpisu do ewidencji na wniosek producenta albo przedsiębiorcy niebędącego 
producentem, na każdy rok gospodarczy, w którym będzie wyrabiane wino, w terminie 
do dnia 1 sierpnia. Prezes Agencji Rynku Rolnego przekazuje corocznie, w terminie do 
dnia 15 sierpnia,  stosowną  informację  Głównemu  Inspektorowi  Jakości  Handlowej 
Artykułów  Rolno-Spożywczych, który z kolei przekazuje  ją  właściwym  miejscowo 
wojewódzkim  inspektorom  jakości  handlowej  artykułów  rolno-spożywczych,  gdzie, 
w terminie do dnia 15 sierpnia, są składane wnioski o certyfikację wina. Wprowadzenie 
zmiany terminu przekazywania danych z Agencji Rynku Rolnego do Inspekcji Jakości 
Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin 
i  Nasiennictwa  umożliwi  rozpoczęcie  weryfikacji  wniosków  złożonych  przed  dniem 
15 sierpnia.  
W art. 1 pkt 6 projektowana ustawa wprowadza zmiany przepisów art. 35 ustawy, gdzie 
zostały  zawarte  przepisy  dotyczące  obowiązków  statystycznych  nakładanych  na 
podmioty  uczestniczące  w  produkcji  i  handlu  winem,  wynikające  z  przepisów 
rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr  436/2009  z  dnia  26  maja  2009  r.  ustanawiającego 
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu 
do  rejestru  winnic,  obowiązkowych  deklaracji  i  sporządzania informacji na potrzeby 
monitorowania rynku, dokumentów towarzyszących przewozowi produktów i rejestrów 
prowadzonych w sektorze wina (Dz. Urz. UE L 128 z 27.05.2009, str. 15, z późn. zm.).  
W  ramach  realizacji  obowiązków  wynikających  z  ww.  przepisów  art.  35 zmienianej 
ustawy  podmioty  wyrabiające  i  rozlewające  wyroby  winiarskie  (zarówno  wina, wina 
aromatyzowane oraz fermentowane napoje winiarskie)  wskazywały  na  problemy 
wynikające  z nieprecyzyjnego  określenia  produktów  i  wyrobów  winiarskich  objętych 
ww. obowiązkiem  statystycznym.  W  związku  z  powyższym  projektowana  zmiana 
przepisów  art. 35 ust. 1 pkt 1  ma  na  celu  wyeliminowanie  listy  surowców,  gdyż 
surowce,  z  których  można  wyrabiać  wino,  są  wymienione  w  przepisach Unii 
Europejskiej.  Projektowana zmiana przepisów  art. 35 ust. 1 pkt 4 ma na celu 
doprecyzowanie zakresu deklaracji dotyczącej szacowanej ilości winogron lub moszczy 
winogronowych przeznaczonych do wyrobu wina przez dodanie, że  obejmuje to nie 
tylko przeznaczanie ich do nastawu do wyrobu wina, ale także  użycie  ich  do 
wzbogacania i słodzenia, co przewidują przepisy UE. Nie jest konieczne konstruowanie 
przepisu przejściowego w tym zakresie.  
– 5 – 
Projektowana zmiana przepisu art. 35 ust. 3 zmienianej ustawy ma na celu 
doprecyzowanie informacji dotyczących wykorzystania wyrobów winiarskich użytych 
do wyrobu wyrobów winiarskich. W projektowanym przepisie zaproponowano, aby 
przedsiębiorcy  przekazywali  ministrowi  właściwemu  do  spraw  rynków  rolnych 
informacje o wykorzystaniu wyrobów winiarskich, o których mowa w załączniku  XIb 
rozporządzenia  nr  1234/2007,  to  jest  wina,  moszczu  winogronowego,  zagęszczonego 
moszczu winogronowego czy rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego, do 
produkcji fermentowanych napojów winiarskich, takich jak:  miód pitny, wino z soku 
winogronowego, aromatyzowane wino z soku winogronowego, nalewka na winie 
z soku winogronowego, aromatyzowana nalewka na winie z soku winogronowego, czy 
wyrobów określonych w art. 2 rozporządzenia nr 1601/1991. 
Konsekwencją  projektowanej  zmiany  będzie  utrata  mocy przepisów wykonawczych 
wydanych na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 11 maja 2011 r. o  wyrobie 
i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. 
Z uwagi  na  to  niezbędne  jest  czasowe  zachowanie  w  mocy  przepisów  wykonawczych 
do czasu wydania nowego rozporządzenia.  
W art. 1 pkt 7 projektowana ustawa koryguje odesłanie zawarte w art. 40 ust. 1 pkt 1 
zmienianej  ustawy,  które  powinno  odwoływać  się  do  tytułu  III  rozdziału  II,  a  nie 
rozdziału  I  rozporządzenia  Komisji  (WE) nr 555/2008 z dnia 27 czerwca 2008 r. 
ustanawiającego  szczegółowe  przepisy  wykonawcze  do  rozporządzenia  Rady  (WE) 
nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów 
wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze 
wina (Dz. Urz. UE L 170 z 30.06.2008, str. 1, z późn. zm.).  
W  art. 1 pkt 8 projektu  (art.  43  zmienianej  ustawy)  określa  specjalny  numer 
ewidencyjny, który musi być umieszczany na dokumencie towarzyszącym przewozowi 
wyrobów winiarskich, o których mowa w  rozporządzeniu  Rady  (WE)  nr  1234/2007 
z dnia  22  października  2007  r.  ustanawiającym  wspólną  organizację  rynków  rolnych 
oraz  przepisy  szczegółowe  dotyczące  niektórych  produktów  rolnych  (Dz.  Urz.  UE 
L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), w ramach państwa członkowskiego lub między 
państwami członkowskimi. W wyniku uchylenia załącznika nr VII do rozporządzenia 
nr 436/2009, który określał wzór dokumentu towarzyszącego, konieczne jest dokonanie 
zmiany art. 43 ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi 
wyrobami i organizacji rynku wina, aby  spełniać  wymagania  nałożone  na 
– 6 – 
Rzeczpospolitą  Polską  art.  24  rozporządzenia  nr  436/2009.  Zgodnie  z  tym przepisem 
państwa  członkowskie  UE  są  zobligowane  do  określenia  warunków,  jakie  muszą 
spełniać  ww.  dokumenty  towarzyszące.  Nie  jest  konieczne  konstruowanie  przepisu 
przejściowego w tym zakresie.  
W  art.  1  pkt  9  lit.  a  projektowana  ustawa  wprowadza  zmiany  mające  na  celu 
usprawnienie funkcjonowania systemu certyfikacji wina. Zmiana  art. 44 ust. 4 pkt 3 
lit. c ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie 
tymi wyrobami i organizacji rynku wina ogranicza  zakres informacji przekazywanych 
we wniosku o przeprowadzenie certyfikacji wina –  nie będzie trzeba podawać numeru 
arkusza  mapy  oraz  całkowitej  powierzchni  posiadanej  uprawy  winorośli,  gdyż 
informacja  o  całkowitej  powierzchni  uprawy  jest  dostępna  w  ewidencji  producentów 
wina z krajowych upraw winorośli prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. 
W art. 1 pkt 9 lit. b projektowana ustawa wprowadza zmiany w zakresie certyfikacji 
wina, o której mowa w art. 63 rozporządzenia nr 607/2009. W ramach ww. certyfikacji 
przeprowadza się kontrolę upraw  winorośli przeznaczonej do pozyskiwania winogron 
do wyrobu wina oraz kontrolę wyrobu i rozlewu wina. Zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy 
z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi 
wyrobami  i  organizacji  rynku  wina,  opłatę  za  przeprowadzenie certyfikacji wina 
(obejmującą  kontrolę  upraw  winorośli  oraz  wyrób  i rozlew)  wnosi  się  wraz 
z wnioskiem o jej przeprowadzenie. W wyniku projektowanej zmiany wnoszenie opłaty 
będzie  następować  po  zakończeniu  kontroli  uprawy  winorośli  oraz  wyrobu  i rozlewu 
wina. Wyeliminuje to utrudnienie  dla  producentów  wina,  którzy  obecnie  muszą 
obliczyć  wysokość  należnej  opłaty  i  dokonać  jej  zapłaty  przed  przeprowadzeniem 
czynności  kontrolnych  podlegających  różnym  stawkom  opłat  w  zależności  od  czasu 
niezbędnego do przeprowadzenia tych czynności.  
Zmiana zaproponowana w art. 1 pkt 10 projektu (art. 45 ust. 1 pkt 2 zmienianej ustawy) 
doprecyzowuje przepisy określające zakres zadań realizowanych w ramach certyfikacji 
wina z określonej  odmiany  winorośli  oraz  wina  z  określonego  rocznika  przez 
wojewódzkiego  inspektora  ochrony  roślin  i  nasiennictwa  oraz  wojewódzkiego 
inspektora  jakości  handlowej  artykułów  rolno-spożywczych,  zgodnie z zakresem 
kompetencji określonym w art. 44 ust. 1 i 2 zmienianej ustawy. 
Ww. certyfikacja wina obejmuje cały proces wyrobu wina, w tym jego rozlew, zgodnie 
z  art.  63  ust.  2  rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr  607/2009  z  dnia  14  lipca  2009  r. 
– 7 – 
ustanawiającego niektóre szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady 
(WE) nr  479/2008 w odniesieniu do chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń 
geograficznych,  określeń  tradycyjnych,  etykietowania  i  prezentacji niektórych 
produktów sektora wina (Dz. Urz. UE L 193 z 24.07.2009, str. 60, z późn. zm.). 
Zgodnie z art. 45 zmienianej ustawy  kontrola wykonywana przez wojewódzkiego 
inspektora jakości  handlowej  artykułów  rolno-spożywczych  w  ramach  certyfikacji  jest 
prowadzona w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 21 grudnia 
2000  r.  o  jakości  handlowej  artykułów  rolno-spożywczych.  W  celu  ograniczenia 
kontroli  proponuje  się  wyraźnie  wskazać  czynności,  które  mogą  być  wykonywane 
w ramach  przedmiotowej  kontroli:  sprawdzenie  dokumentów  sporządzanych  przez 
producenta (takich jak: rejestr przychodu i rozchodu wyrobów winiarskich, dokumenty 
towarzyszące oraz deklaracji, o których mowa odpowiednio w art. 24 ust. 1 pkt 2a i 2c 
oraz art. 35 zmienianej ustawy), sposobu wyrobu i rozlewu, opakowania, oznakowania 
oraz warunków przechowywania. 
W art. 1 pkt 11 projektowanej ustawy dokonuje się zmiany brzmienia przepisów art. 89 
ustawy.  Zaproponowane  brzmienie  art.  89  nowelizowanej  ustawy  reguluje  wyłącznie 
kwestię  egzekucji  kar  pieniężnych,  która  ma  odbywać  się  w  trybie  przepisów 
o postępowaniu  egzekucyjnym  w administracji.  Do  wszelkich  pozostałych  spraw 
związanych  z  karami  pieniężnymi  zastosowanie  będą  miały  przepisy Ordynacji 
podatkowej.  
W art. 1 pkt 12 projektowanej ustawy dodaje się  do nowelizowanej ustawy art. 89a, 
który  stanowi,  że  w  zakresie  nieuregulowanym  w  ustawie  do  kar  pieniężnych  będą 
odpowiednio  stosowane  przepisy  działu  III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – 
Ordynacja  podatkowa.  Rozwiązanie  to  przyjęto  w  celu  uproszczenia  i  racjonalizacji 
zadań  organów  egzekucyjnych  przez  zapewnienie  większej  jednolitości  regulacji 
prawnych  dotyczących  dochodzenia  należności  publicznoprawnych przez te organy, 
w tym w szczególności terminów przedawnienia należności. Proponowane rozwiązanie 
zmniejszy możliwość wystąpienia wątpliwości prawnych co do stosowania przepisów 
w wymienionym  zakresie  oraz  przyczyni  się  do  sprawnego  działania  systemu  analizy 
przedawnień,  zarówno  na  rzecz  wierzyciela  występującego  o egzekucję  należności 
pieniężnych, jak i naczelnika urzędu skarbowego jako organu egzekucyjnego.  
Art.  2  ma  charakter  porządkowy  i  jest  konsekwencją  nowelizacji  art.  22  zmienianej 
ustawy. Przepis  nakłada  na  ministra  właściwego  do  spraw  rynków  rolnych  obowiązek 
– 8 – 
uporządkowania rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu 
lub  rozlewu  wyrobów  winiarskich  przez  wykreślenie  z  niego  przedsiębiorców, 
w stosunku do których wydana została  ostateczna  decyzja  zakazująca  wykonywania 
działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich.  
Przepisy art. 3 projektowanej ustawy są konsekwencją zmian wprowadzonych w art. 1 
pkt 5 projektu. 
Projektowana ustawa wykonuje postanowienia Unii Europejskiej oraz nie wprowadza 
przepisów technicznych i  w  związku  z  tym nie podlega procedurze notyfikacji aktów 
prawnych określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm 
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie 
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. 
Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966)  projekt  ustawy  został  zamieszczony  na  stronie 
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i  Rozwoju Wsi. Ponadto 
projekt  ustawy  został  zamieszczony  na  stronie  Biuletynu  Informacji  Publicznej 
Rządowego  Centrum  Legislacji.  Żaden  podmiot  nie  zgłosił  zainteresowania  pracami 
nad projektem ustawy w trybie ww. ustawy. 
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.  
 
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: