eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1793
  • Data wpłynięcia: 2013-10-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23

1793

– 5 – 
właściwego ze względu na miejsce wyrobu wina przed wydaniem decyzji, o której 
mowa w art. 46 ust. 1, na wezwanie wojewódzkiego inspektora.”, 
c)   uchyla się ust. 7; 
10)   art. 45 otrzymuje brzmienie:  
„Art. 45. 1. W ramach certyfikacji wina z określonej odmiany winorośli: 
1)   wojewódzki  inspektor  ochrony  roślin  i  nasiennictwa  właściwy  ze  względu  na 
miejsce  wyrobu  wina,  na  wniosek  wojewódzkiego  inspektora  właściwego  ze 
względu na to miejsce: 
a)   niezwłocznie  przeprowadza  kontrolę  mającą  na  celu  ustalenie  zgodności  ze 
stanem faktycznym informacji, o której mowa w art. 44 ust. 4 pkt 3, 
b) 
przekazuje wyniki kontroli, o której mowa w lit. a, w terminie 7 dni od dnia 
przeprowadzenia  kontroli,  wojewódzkiemu  inspektorowi  właściwemu  ze 
względu na miejsce wyrobu wina; 
2)   wojewódzki  inspektor  właściwy  ze  względu  na  miejsce  wyrobu  wina 
przeprowadza  kontrolę  wyrobu  i  rozlewu  win  podlegających  certyfikacji  oraz 
wielkości  posiadanych  zapasów  win  podlegających  certyfikacji  w  poprzednich 
latach gospodarczych.  
2. W ramach certyfikacji wina z określonego rocznika przeprowadza się kontrolę 
określoną w ust. 1 pkt 2. 
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest przeprowadzana w trybie i na 
zasadach  określonych  w  ustawie  z  dnia  21  grudnia  2000  r.  o  jakości  handlowej 
artykułów rolno-spożywczych w rozdziale 4, z tym że kontrola ta obejmuje co najmniej 
jedną z następujących czynności: 
1)   sprawdzenie dokumentów związanych z wyrobem wina podlegającego certyfikacji, 
w tym rejestru przychodu i rozchodu  wyrobów winiarskich, o  którym mowa 
w art. 36  rozporządzenia  nr  436/2009,  oraz  potwierdzenie  zgodności  informacji 
zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym; 
2)   sprawdzenie  dokumentu  towarzyszącego,  o  którym  mowa  w  art.  185c  ust.  1 
rozporządzenia nr 1234/2007, oraz potwierdzenie zgodności informacji zawartych 
w tym dokumencie ze stanem faktycznym; 
3)   sprawdzenie sposobu wyrobu i rozlewu wina podlegającego certyfikacji.”; 
11)   art. 89 otrzymuje brzmienie:  
– 6 – 
„Art.  89.  Egzekucja  wymierzonych  kar  pieniężnych,  o  których  mowa  w  art.  88 
ust. 1, następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.”; 
12)   po art. 89 dodaje się art. 89a w brzmieniu: 
„Art. 89a. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do kar pieniężnych stosuje się 
odpowiednio  przepisy  działu  III  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja 
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z poźn. zm.).”.  
Art. 2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w terminie 30 dni od dnia wejścia 
w  życie  niniejszej  ustawy,  wykreśla  wpisy  przedsiębiorców  w rejestrze  przedsiębiorców 
wykonujących  działalność  w  zakresie  wyrobu  lub  rozlewu  wyrobów  winiarskich,  którym 
wydano,  do  dnia  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy,  ostateczną  decyzję  zakazującą 
wykonywania  działalności  gospodarczej  w  zakresie  wyrobu lub rozlewu wyrobów 
winiarskich.  
Art. 3.  Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy wymienionej 
w art.  1  zachowują  moc  do  dnia  wejścia  w  życie  przepisów  wykonawczych  wydanych  na 
podstawie art. 35 ust. 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, 
nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia jej wejścia w życie. 
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
                                                      
2)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101, 1342 i 1529 
oraz z 2013 r. poz. 35. 
 
09/62rch 
UZASADNIENIE 
 
Opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów 
winiarskich,  obrocie  tymi  wyrobami  i  organizacji  rynku  wina  ma  na  celu  wdrożenie 
zmian wprowadzonych w przepisach Unii Europejskiej o  wspólnej organizacji rynku 
wina,  usprawnienie ewidencjonowania producentów oraz systemu certyfikacji wina 
z określonej odmiany winorośli oraz określonego rocznika. 
Projektowana ustawa w art. 1 pkt 1 (art. 19 zmienianej ustawy) wprowadza 
uproszczenie  dla  małych  producentów  win  owocowych  markowych, cydrów, perry 
i miodów  pitnych  markowych  uzyskanych  z  własnych  surowców  umożliwiające  tym 
przedsiębiorcom zlecanie rozlewu wyrobów przedsiębiorcom wykonującym działalność 
gospodarczą  w  zakresie  rozlewu  wyrobów  winiarskich.  Umożliwi  to  prowadzenie 
wyrobu ww. wyrobów winiarskich bez konieczności posiadania własnych urządzeń do 
rozlewu wyrobów winiarskich do opakowań jednostkowych. Projektowana zmiana nie 
ogranicza  możliwości  rozlewu  wyrobionych  wyrobów  winiarskich  we  własnym 
zakresie,  gdyż  art.  17  ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i  rozlewie 
wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, 
poz. 690 i  Nr 171, poz. 1016) stanowi, że działalność gospodarcza w zakresie wyrobu 
wyrobów  winiarskich  może  również  obejmować  rozlew  wyrobionych  wyrobów 
winiarskich. W konsekwencji ww. zmiany w  pozostałych  przepisach  art.  19  usunięte 
zostały wyrazy „i rozlewa”. 
W związku z tym, że art. 19 zmienianej ustawy określa uproszczone wymagania, jakie 
muszą  spełniać  producenci  win owocowych markowych, cydrów, perry i miodów 
pitnych  markowych  uzyskanych  z  własnych  surowców  w  określonych  tam  ilościach, 
w stosunku  do  wymagań  określonych  w  art.  18  przedmiotowej  ustawy,  w  przypadku 
chęci  rozszerzenia  produkcji  o  inne  fermentowane  napoje winiarskie lub ponad limit 
określony  w  art.  19  ust.  1  niezbędne  jest  rozszerzenie  wpisu.  Wówczas  taki 
przedsiębiorca  jest  zobowiązany  do  zmiany  wpisu  w rejestrze  przedsiębiorców 
wykonujących  działalność  w  zakresie  wyrobu  i  rozlewu  wyrobów  winiarskich, 
spełniając  wymagania  określone  w  art.  18  ustawy  o  wyrobie  i  rozlewie wyrobów 
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. 
W  art.  19  ujednolicono  przepisy  dotyczące  wymagań,  jakie  musi  spełniać 
przedsiębiorca,  przez  dodanie  w  art. 19 ust. 4 pkt 3 i ust. 5 pkt 3 ustawy wymogu 
– 2 – 
spełniania  warunku  o  niezaleganiu z należnościami  wobec  Skarbu  Państwa  oraz  ZUS 
lub KRUS. Odpowiednie przepisy w tym zakresie znajdują się w art. 20 ust. 3 pkt 5 
oraz ust. 4 pkt 2 lit. a.  
Zmiana w art. 1 pkt 2 lit. a projektu  ma  charakter  porządkowy.  Nie  ma  potrzeby 
odsyłania  w art. 20  ust.  3  zmienianej  ustawy  do  art.  17  ust.  2,  gdyż  przepis  ten 
doprecyzowuje jedynie ust. 1 i nie wprowadza nowej kategorii przedsiębiorcy.  
Art. 1 pkt 2 lit. b projektowanej ustawy (art. 20 ust. 3 pkt 5 zmienianej ustawy) 
rozszerza  zakres  oświadczenia  składanego  przez  przedsiębiorcę  w  zakresie  spełniania 
wymogów  określonych  w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o  wyrobie 
i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. 
Dotyczy to  objęcia  ww.  oświadczeniem  tytułu  prawnego,  którego  posiadanie  jest 
warunkiem niezbędnym do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu 
lub rozlewu wyrobów winiarskich, co określają przepisy art. 18 ust. 2 pkt 1 zmienianej 
ustawy. 
W art. 1 pkt 3 projektu (art. 22 zmienianej ustawy) wprowadza się, przez odesłanie do 
właściwego  stosowania  przepisów  ustawy  z  dnia  2  lipca  2004  r. o swobodzie 
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), zmiany 
umożliwiające  nadanie  rygoru  natychmiastowej  wykonalności  decyzji  ministra 
właściwego do spraw rynków rolnych zakazującej wykonywania przez przedsiębiorcę 
działalności  gospodarczej  w  zakresie  wyrobu  lub  rozlewu  wyrobów  winiarskich 
w przypadku  cofnięcia  z  urzędu  przez  naczelnika  urzędu  celnego  zezwolenia  na 
prowadzenie składu podatkowego, a także wykreślenie z urzędu takiego przedsiębiorcy 
z  rejestru  przedsiębiorców  wykonujących  działalność  w  zakresie  wyrobu  lub  rozlewu 
wyrobów winiarskich.  
Ponadto przedsiębiorcy,  którzy  zostali  ukarani  w  ww.  sposób,  uzyskają  prawo  do 
ponownego  wpisu  do  rejestru,  nie  wcześniej  niż  po  upływie  3  lat  od  dnia  wydania 
decyzji  zakazującej  wykonywania  działalności  gospodarczej  w  zakresie  wyrobu  lub 
rozlewu wyrobów winiarskich.  
Proponowane  zmiany  umożliwią  jednakowe  traktowanie  przedsiębiorców,  którym 
zakazano  prowadzenia  działalności  gospodarczej  w  zakresie  wyrobu  lub  rozlewu 
wyrobów  winiarskich,  niezależnie  od  tego,  czy  decyzja  taka  została  wydana 
w przypadkach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności 
– 3 – 
gospodarczej, czy art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym 
(Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.). 
W art. 1 pkt 4 lit. a projektu (art. 29 ust. 3  zmienianej ustawy)  zmienia  się  termin 
składania wniosku o wpis do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających 
wino  z  winogron  pozyskanych  z  upraw  winorośli  położonych  na  terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. 
Projektowana  zmiana  została  wprowadzona  w  wyniku  uwag  zgłoszonych  podczas 
konsultacji społecznych.  
W art. 1 pkt 4 lit. b projektu (art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. c zmienianej ustawy) ogranicza się 
zakres  informacji  przekazywanej  we  wniosku  składanym  do  Prezesa Agencji Rynku 
Rolnego o wpis do ewidencji producentów i  przedsiębiorców  wyrabiających  wino 
z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej. W krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych 
oraz  ewidencji wniosków o  przyznanie  płatności  nie  stosuje  się  już  wymogu 
wskazywania  numeru  arkusza  mapy.  Wobec  powyższego  utrzymanie  tego  obowiązku 
jedynie w  zakresie  mechanizmu  WPR  „Administrowanie  potencjałem  produkcyjnym 
winorośli i wina” stanowi dodatkowe obciążenie dla producentów wina. Z informacji 
uzyskanych  z  Agencji  Rynku  Rolnego  wynika,  że  ww.  producenci  wielokrotnie 
sygnalizowali, że ustalenie numeru arkusza mapy jest uciążliwe z uwagi na fakt, że jest 
to wymagane wyłącznie w ramach ww. mechanizmu WPR. Analogiczne uproszczenie 
zostało zaproponowane w art. 44 ust. 4 pkt 3 lit. c zmienianej ustawy.  
W  art.  1  pkt  5  lit.  a  projektu  (art.  30  ust.  4  zmienianej  ustawy)  skraca  się  termin 
przekazania  Głównemu  Inspektorowi  Jakości  Handlowej  Artykułów  Rolno- 
-Spożywczych oraz Głównemu Inspektorowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa informacji 
o  producentach  i  przedsiębiorcach  wpisanych  w  danym  roku  gospodarczym  do 
ewidencji prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Skrócenie tego terminu 
z dnia 15 sierpnia do  dnia  5  sierpnia  umożliwi  Państwowej  Inspekcji  Ochrony  Roślin 
i Nasiennictwa 
wcześniejsze  dokonanie  weryfikacji  złożonych  wniosków 
o przeprowadzenie certyfikacji wina. Wyrób wina z winogron pozyskanych z upraw 
winorośli  położonych  na  terytorium  Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonego do 
wprowadzenia do obrotu, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji producentów 
i przedsiębiorców  wyrabiających  wino  z  winogron  pozyskanych  z  upraw  winorośli 
położonych  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej.  Prezes  Agencji  Rynku  Rolnego 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: