Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1793
- Data wpłynięcia: 2013-10-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 23
1793
właściwego ze względu na miejsce wyrobu wina przed wydaniem decyzji, o której
mowa w art. 46 ust. 1, na wezwanie wojewódzkiego inspektora.”,
c) uchyla się ust. 7;
10) art. 45 otrzymuje brzmienie:
„Art. 45. 1. W ramach certyfikacji wina z określonej odmiany winorośli:
1) wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa właściwy ze względu na
miejsce wyrobu wina, na wniosek wojewódzkiego inspektora właściwego ze
względu na to miejsce:
a) niezwłocznie przeprowadza kontrolę mającą na celu ustalenie zgodności ze
stanem faktycznym informacji, o której mowa w art. 44 ust. 4 pkt 3,
b)
przekazuje wyniki kontroli, o której mowa w lit. a, w terminie 7 dni od dnia
przeprowadzenia kontroli, wojewódzkiemu inspektorowi właściwemu ze
względu na miejsce wyrobu wina;
2) wojewódzki inspektor właściwy ze względu na miejsce wyrobu wina
przeprowadza kontrolę wyrobu i rozlewu win podlegających certyfikacji oraz
wielkości posiadanych zapasów win podlegających certyfikacji w poprzednich
latach gospodarczych.
2. W ramach certyfikacji wina z określonego rocznika przeprowadza się kontrolę
określoną w ust. 1 pkt 2.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest przeprowadzana w trybie i na
zasadach określonych w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych w rozdziale 4, z tym że kontrola ta obejmuje co najmniej
jedną z następujących czynności:
1) sprawdzenie dokumentów związanych z wyrobem wina podlegającego certyfikacji,
w tym rejestru przychodu i rozchodu wyrobów winiarskich, o którym mowa
w art. 36 rozporządzenia nr 436/2009, oraz potwierdzenie zgodności informacji
zawartych w tych dokumentach ze stanem faktycznym;
2) sprawdzenie dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 185c ust. 1
rozporządzenia nr 1234/2007, oraz potwierdzenie zgodności informacji zawartych
w tym dokumencie ze stanem faktycznym;
3) sprawdzenie sposobu wyrobu i rozlewu wina podlegającego certyfikacji.”;
11) art. 89 otrzymuje brzmienie:
– 6 –
„Art. 89. Egzekucja wymierzonych kar pieniężnych, o których mowa w art. 88
ust. 1, następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.”;
12) po art. 89 dodaje się art. 89a w brzmieniu:
„Art. 89a. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do kar pieniężnych stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z poźn. zm.).”.
Art. 2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w terminie 30 dni od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy, wykreśla wpisy przedsiębiorców w rejestrze przedsiębiorców
wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, którym
wydano, do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, ostateczną decyzję zakazującą
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów
winiarskich.
Art. 3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 35 ust. 7 ustawy wymienionej
w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 35 ust. 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia jej wejścia w życie.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101, 1342 i 1529
oraz z 2013 r. poz. 35.
09/62rch
UZASADNIENIE
Opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina ma na celu wdrożenie
zmian wprowadzonych w przepisach Unii Europejskiej o wspólnej organizacji rynku
wina, usprawnienie ewidencjonowania producentów oraz systemu certyfikacji wina
z określonej odmiany winorośli oraz określonego rocznika.
Projektowana ustawa w art. 1 pkt 1 (art. 19 zmienianej ustawy) wprowadza
uproszczenie dla małych producentów win owocowych markowych, cydrów, perry
i miodów pitnych markowych uzyskanych z własnych surowców umożliwiające tym
przedsiębiorcom zlecanie rozlewu wyrobów przedsiębiorcom wykonującym działalność
gospodarczą w zakresie rozlewu wyrobów winiarskich. Umożliwi to prowadzenie
wyrobu ww. wyrobów winiarskich bez konieczności posiadania własnych urządzeń do
rozlewu wyrobów winiarskich do opakowań jednostkowych. Projektowana zmiana nie
ogranicza możliwości rozlewu wyrobionych wyrobów winiarskich we własnym
zakresie, gdyż art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie
wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120,
poz. 690 i Nr 171, poz. 1016) stanowi, że działalność gospodarcza w zakresie wyrobu
wyrobów winiarskich może również obejmować rozlew wyrobionych wyrobów
winiarskich. W konsekwencji ww. zmiany w pozostałych przepisach art. 19 usunięte
zostały wyrazy „i rozlewa”.
W związku z tym, że art. 19 zmienianej ustawy określa uproszczone wymagania, jakie
muszą spełniać producenci win owocowych markowych, cydrów, perry i miodów
pitnych markowych uzyskanych z własnych surowców w określonych tam ilościach,
w stosunku do wymagań określonych w art. 18 przedmiotowej ustawy, w przypadku
chęci rozszerzenia produkcji o inne fermentowane napoje winiarskie lub ponad limit
określony w art. 19 ust. 1 niezbędne jest rozszerzenie wpisu. Wówczas taki
przedsiębiorca jest zobowiązany do zmiany wpisu w rejestrze przedsiębiorców
wykonujących działalność w zakresie wyrobu i rozlewu wyrobów winiarskich,
spełniając wymagania określone w art. 18 ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.
W art. 19 ujednolicono przepisy dotyczące wymagań, jakie musi spełniać
przedsiębiorca, przez dodanie w art. 19 ust. 4 pkt 3 i ust. 5 pkt 3 ustawy wymogu
– 2 –
spełniania warunku o niezaleganiu z należnościami wobec Skarbu Państwa oraz ZUS
lub KRUS. Odpowiednie przepisy w tym zakresie znajdują się w art. 20 ust. 3 pkt 5
oraz ust. 4 pkt 2 lit. a.
Zmiana w art. 1 pkt 2 lit. a projektu ma charakter porządkowy. Nie ma potrzeby
odsyłania w art. 20 ust. 3 zmienianej ustawy do art. 17 ust. 2, gdyż przepis ten
doprecyzowuje jedynie ust. 1 i nie wprowadza nowej kategorii przedsiębiorcy.
Art. 1 pkt 2 lit. b projektowanej ustawy (art. 20 ust. 3 pkt 5 zmienianej ustawy)
rozszerza zakres oświadczenia składanego przez przedsiębiorcę w zakresie spełniania
wymogów określonych w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie
i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.
Dotyczy to objęcia ww. oświadczeniem tytułu prawnego, którego posiadanie jest
warunkiem niezbędnym do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu
lub rozlewu wyrobów winiarskich, co określają przepisy art. 18 ust. 2 pkt 1 zmienianej
ustawy.
W art. 1 pkt 3 projektu (art. 22 zmienianej ustawy) wprowadza się, przez odesłanie do
właściwego stosowania przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), zmiany
umożliwiające nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji ministra
właściwego do spraw rynków rolnych zakazującej wykonywania przez przedsiębiorcę
działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich
w przypadku cofnięcia z urzędu przez naczelnika urzędu celnego zezwolenia na
prowadzenie składu podatkowego, a także wykreślenie z urzędu takiego przedsiębiorcy
z rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu
wyrobów winiarskich.
Ponadto przedsiębiorcy, którzy zostali ukarani w ww. sposób, uzyskają prawo do
ponownego wpisu do rejestru, nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania
decyzji zakazującej wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub
rozlewu wyrobów winiarskich.
Proponowane zmiany umożliwią jednakowe traktowanie przedsiębiorców, którym
zakazano prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu
wyrobów winiarskich, niezależnie od tego, czy decyzja taka została wydana
w przypadkach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
– 3 –
gospodarczej, czy art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.).
W art. 1 pkt 4 lit. a projektu (art. 29 ust. 3 zmienianej ustawy) zmienia się termin
składania wniosku o wpis do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających
wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego.
Projektowana zmiana została wprowadzona w wyniku uwag zgłoszonych podczas
konsultacji społecznych.
W art. 1 pkt 4 lit. b projektu (art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. c zmienianej ustawy) ogranicza się
zakres informacji przekazywanej we wniosku składanym do Prezesa Agencji Rynku
Rolnego o wpis do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino
z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej. W krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych
oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności nie stosuje się już wymogu
wskazywania numeru arkusza mapy. Wobec powyższego utrzymanie tego obowiązku
jedynie w zakresie mechanizmu WPR „Administrowanie potencjałem produkcyjnym
winorośli i wina” stanowi dodatkowe obciążenie dla producentów wina. Z informacji
uzyskanych z Agencji Rynku Rolnego wynika, że ww. producenci wielokrotnie
sygnalizowali, że ustalenie numeru arkusza mapy jest uciążliwe z uwagi na fakt, że jest
to wymagane wyłącznie w ramach ww. mechanizmu WPR. Analogiczne uproszczenie
zostało zaproponowane w art. 44 ust. 4 pkt 3 lit. c zmienianej ustawy.
W art. 1 pkt 5 lit. a projektu (art. 30 ust. 4 zmienianej ustawy) skraca się termin
przekazania Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych oraz Głównemu Inspektorowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa informacji
o producentach i przedsiębiorcach wpisanych w danym roku gospodarczym do
ewidencji prowadzonej przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Skrócenie tego terminu
z dnia 15 sierpnia do dnia 5 sierpnia umożliwi Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa
wcześniejsze dokonanie weryfikacji złożonych wniosków
o przeprowadzenie certyfikacji wina. Wyrób wina z winogron pozyskanych z upraw
winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonego do
wprowadzenia do obrotu, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji producentów
i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli
położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes Agencji Rynku Rolnego
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1793
› Pobierz plik