eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1789
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646

1789

bezpośrednie  przełożenie  na  poprawę  konkurencyjności  polskiej  gospodarki 
i szybsze tempo konwergencji realnej do poziomów wyznaczonych przez 
wysokorozwinięte  gospodarki  światowe,  jak np. Niemcy  czy Stany Zjednoczone 
Ameryki.  
Zwiększenie  możliwości  absorpcji  środków  unijnych  przez  jednostki  samorządu 
terytorialnego poprzez zmianę art. 243 będzie miało również pozytywny wpływ na 
funkcjonowanie  przedsiębiorców  i  przedsiębiorczość.  Związane  to  będzie 
z większymi  nakładami  na  inwestycje,  co  przyczyni  się  do  rozwoju  polskich 
przedsiębiorców.  
 
VI.  Wpływ na sytuację i rozwój regionalny 
W  związku  z  oczekiwanym  przyspieszeniem  tempa  konwergencji  realnej 
gospodarki  polskiej  jako  całości,  oczekuje  się  również  proporcjonalnej  poprawy 
sytuacji i rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów.  
 
VII. Źródła finansowania 
Wejście w życie projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą wydatków budżetu 
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
09/78rch 
51 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TABELA ZBIEŻNOŚCI 
 
 
TYTUŁ PROJEKTU 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw 
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU 
Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram 
PRAWNEGO/WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 
budżetowych państw członkowskich (D. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, s. 41) 
 
 
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 
 
Lp. 
Jedn. red. 
Treść przepisu UE 
Koni
Jedn. 
Treść przepisu/ów projektu 
Uzasadnienie 
eczn
red. 
uwzględnienia 
ość 
w projekcie 
wdro
przepisów poza 
żenia 
minimalne 
T/N 
wymogi prawa 
UE 
1. 
Rozdział  Niniejsza dyrektywa ustanawia 


Zasady w zakresie finansów publicznych oraz  zasady  rachunkowości, 
 

szczegółowe zasady dotyczące właściwości 
tryb badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów oraz 
Art. 1 
ram  budżetowych  państw  członkowskich. 
zasady wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia 
Zasady te są niezbędne w celu zapewnienia 
ksiąg  rachunkowych  uregulowane  zostały  odpowiednio  w przepisach 
przestrzegania obowiązków 
państw 
ustawowych, tj. m.in.  w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach 
członkowskich  wynikających  z  TFUE  w 
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938),  w ustawie z dnia 29 
odniesieniu do unikania nadmiernego 
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. 
deficytu 
zm.),  a  także  w  aktach  wykonawczych  wydanych  na  podstawie 
upoważnień ustawowych. 
 
2. 
Rozdział  Do celów niniejszej dyrektywy N 

Pojęcia wskazane w przepisach dyrektywy mają już swoje unormowania 
 

zastosowanie  mają  definicje  terminów 
 
prawne w polskich przepisach krajowych, w tym przede wszystkim w 
 

Art. 2 
„publiczny”, „deficyt” i „inwestycja” 
 
regulacjach odnoszących się do sektora finansów publicznych.  
określone  w  art.  2  Protokołu  (nr  12)  w 
 
Termin  „publiczny”  należy  interpretować  w  kontekście  regulacji 
sprawie  procedury  dotyczącej  nadmiernego 
 
odnoszących  się  m.in.  do  zagadnień  związanych  z  finansami 
deficytu,  załączonego  do  TUE  i  TFUE. 
 
publicznymi (art. 3), środkami publicznymi (art. 5) i określeniem sektora 
Zastosowanie ma definicja podsektorów 
 
finansów publicznych (art. 9) zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia 
sektora 
instytucji 
rządowych 

 
2009 r. o finansach publicznych,  natomiast  terminologia  dotycząca 
samorządowych  określona  w  pkt  2.70 
 
deficytu zawarta została w art. 7.  
załącznika  A  do  rozporządzenia (WE) nr 
 
Jednocześnie  ustawa  z  dnia  29  września  1994  r.  o  rachunkowości 
2223/96.  
 
definiuje w art. 3 ust. 1 pkt 17 pojęcie inwestycji.  
Dodatkowo  zastosowanie  mają  następujące 
 
Definicja podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych w 
 
przepisach  krajowych  przekłada  się  na  treść  art.  9  ustawy o finansach 
definicje: 
„ramy  budżetowe”  oznaczają  zbiór 
 
publicznych.  Przepis  ten  umożliwia  wyodrębnienie  i  zaliczenie 
uzgodnień,  procedur,  reguł  i  instytucji 
 
poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych do wskazanych 
stanowiących 
podstawę 
prowadzenia 
podsektorów pomimo, że nie zawiera legalnej definicji podsektorów. 
polityki  budżetowej  sektora  instytucji 
W  zakresie  definicji  „ramy  budżetowe”  w  polskim prawodawstwie 
rządowych 

samorządowych, 

znajdują odzwierciedlenie uregulowania określające procedury i reguły 
stanowiące podstawę prowadzenia polityki budżetowej.  
szczególności: 
a)  systemy  rachunkowości  budżetowej  i 
Zawarte  one  zostały  w  ustawie  o  finansach  publicznych,  która  określa 
sprawozdawczości statystycznej;
m.in.  
 
b)  reguły  i  procedury  regulujące 
-  szczególne  zasady  rachunkowości,  planowania  i  sprawozdawczości 
obowiązujące w sektorze finansów publicznych (art. 40 i 41),  
przygotowywanie prognoz na potrzeby 
planowania budżetowego;
-  regulacje    dotyczące  średniookresowych  ram  budżetowych,  tj.  WPFP 
 
c) numeryczne reguły fiskalne, specyficzne 
(art. 103-108), Strategii Zarządzania Długiem Skarbu Państwa (art. 75) 
oraz wieloletnich prognoz jednostek samorządu terytorialnego (art. 226-
dla poszczególnych krajów, które 
232), 
przyczyniają  się  do  prowadzenia  polityki 
budżetowej  przez  państwa  członkowskie 
 -  regulacje  dotyczące  planowania  budżetowego,  które  odbywa  się  w 
stosownie 
do 
ich 
obowiązków 
oparciu o aktualne prognozy makroekonomiczne zawarte  w  WPFP  a 
wynikających  z  TFUE;  reguły  te  są 
także o kierunki działań zawarte w Aktualizacji Programu Konwergencji 
wyrażone 
zbiorczym 
wskaźnikiem 
(zgodnie  z  proponowanymi  zmianami  w  celu  zachowania  spójności 
wyników  budżetowych,  np.  deficyt 
prezentacji  danych  Aktualizacja  Programu  Konwergencji  stanowić  ma 
budżetowy  sektora  instytucji  rządowych  i 
część WPFP),  
samorządowych,  potrzeby  pożyczkowe  lub 
-  numeryczne  reguły  fiskalne  tj.  procedury  ostrożnościowe  i  sanacyjne 
dług, lub ich główne składniki;
(art. 86-87),  określanie  indywidualnego  wskaźnika  zadłużenia  dla 
 
d) procedury budżetowe obejmujące zasady 
jednostek samorządu terytorialnego (art. 243); uzupełnieniem ww. reguł 
proceduralne  stanowiące  podstawę  procesu 
będą  przepisy  w  zakresie  stabilizującej  reguły  wydatkowej 
 

budżetowego na wszystkich etapach; 
(projektowany art. 112a ustawy). 
e)  średniookresowe  ramy  budżetowe 
 
stanowiące  określony  zbiór  krajowych 
procedur  budżetowych  wydłużających 
perspektywę 
kształtowania 
polityki 
budżetowej poza roczny cykl budżetowy, w 
tym ustalanie priorytetów politycznych i 
średniookresowych celów budżetowych; 
f)  uzgodnienia  dotyczące  niezależnego 
monitorowania  i  analizy  mających  na  celu 
zwiększenie 
przejrzystości  elementów 
procesu budżetowego; 
g)  mechanizmy  i  zasady  regulujące  relacje 
budżetowe  między  organami  publicznymi 
we wszystkich podsektorach sektora 
instytucji rządowych i samorządowych. 
3. 
Rozdział  1.  Jeśli  chodzi  o  krajowe  systemy 


Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości 
 
II 
rachunkowości 
publicznej, 
państwa 
zawiera  katalog  jednostek  zobowiązanych  do  stosowania 
Art. 3 
członkowskie 
dysponują 
systemami 
przepisów  tej  ustawy.  Zalicza  się  do  nich  w  szczególności 
rachunkowości  publicznej obejmującymi  w 
jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną (art. 2 ust. 
sposób kompleksowy i spójny wszystkie 
1 pkt 1), a także gminy, powiaty, województwa i ich związki oraz 
podsektory  sektora  instytucji  rządowych  i 
samorządowych i zawierającymi informacje 
państwowe  i  samorządowe  jednostki  budżetowe  oraz 
niezbędne do generowania danych w ujęciu 
samorządowe  zakłady  budżetowe  (art.  2  ust.  1  pkt  4).  Jednostki 
sektora finansów publicznych zobowiązane są 
memoriałowym 

myślą 

– na podstawie art. 
przygotowywaniu danych opartych na 
40 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009  r. o finansach publicznych – 
standardach ESA 95. Te systemy 
do  prowadzenia  rachunkowości  zgodnie  z  przepisami  o 
rachunkowości 
publicznej 
podlegają 
rachunkowości,  z  uwzględnieniem  zasad  określonych  w  ustawie 
kontroli  wewnętrznej  i  niezależnym 
o finansach  publicznych.  Oznacza  to,  że  obowiązujący  w  Polsce 
audytom. 
system rachunkowości obejmuje w sposób kompleksowy i spójny 
 
wszystkie jednostki podsektora  i  sektora  instytucji  rządowych 
 
i samorządowych.  Jednocześnie  wszystkie  jednostki  sektora 
 
finansów  publicznych  zobowiązane  są,  przy  prowadzeniu  ksiąg 
2.  Państwa  członkowskie  zapewniają 
terminowe  i  regularne  udostępnianie 
rachunkowych i sporządzaniu  sprawozdań  finansowych,  do 
uwzględnienia  nadrzędnych  zasad  rachunkowości, w tym zasady 
 

publiczne danych budżetowych 
memoriału  (art.  6  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  września  1994  r. 
dotyczących 
wszystkich 
podsektorów 
o rachunkowości). 
sektora 
instytucji 
rządowych 

Jednocześnie,  prace implementacyjne w zakresie systemów 
samorządowych zgodnie z definicją zawartą 
rachunkowości  zostały  uzależnione  od  zaleceń  zawartych  w  raporcie 
w  rozporządzeniu  (WE)  nr  2223/96. 
oceniającym 
przydatność 
Międzynarodowych 
Standardów 
Państwa  członkowskie  publikują  w 
Rachunkowości  Sektora  Publicznego  (IPSAS)  dla  państw 
szczególności: 
członkowskich.  Obecnie  wskazano,  iż  przed  podjęciem  decyzji  w 
a) dane budżetowe w ujęciu kasowym (lub 
sprawie konkretnego projektu opracowania Europejskich Standardów 
równoważne  dane  liczbowe  pochodzące  z 
Rachunkowości  Sektora  Publicznego  i  wdrożenia  go  w  państwach 
rachunkowości  publicznej,  jeżeli  dane  w 
członkowskich  konieczne  są  dalsze  działania  przygotowawcze. 
ujęciu  kasowym  nie  są  dostępne)  w 
Kontynuowane więc będzie opracowywanie strategii, która uwzględniać 
następujących odstępach czasowych: 
będzie  kwestie  wynikające  z  oceny  skutków  oraz  obejmować  będzie 
—  co  miesiąc  w  przypadku  podsektorów 
szczegółowy plan kolejnych etapów działania.  
instytucji 
rządowych 
na 
szczeblu 
Ponadto, obowiązujące przepisy art. 68 i 69 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. 
centralnym, 
instytucji 
rządowych 

o  finansach  publicznych  dotyczące  kontroli  zarządczej  w  jednostkach 
samorządowych  na  szczeblu regionalnym 
sektora finansów publicznych obejmują całość działalności jednostek, w 
oraz  funduszy  ubezpieczeń  społecznych, 
tym  system  rachunkowości  publicznej  w  tych  jednostkach.  Przepisy 
przed końcem kolejnego miesiąca, oraz 
ustawy dotyczące kontroli zarządczej w sposób ogólny wskazują w art. 
—  co  kwartał  w  przypadku  podsektora 
68 ust 2 pkt 1 i 3 ww. ustawy na niektóre cele kontroli zarządczej, jakimi 
instytucji  samorządowych  na  szczeblu 
są  zgodność  działalności  z  przepisami  prawa  oraz  procedurami 
lokalnym,  przed  końcem  kolejnego 
wewnętrznymi  i  zapewnienie  wiarygodności  sprawozdań.  Tym samym 
kwartału; 
kontrola,  o  której  mowa  w  dyrektywie,  wpisuje  się  w  zakres  działań 
b) 
szczegółową 
tabelę 
korelacji 
podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i  zadań,  a  więc  w 
przedstawiającą  metodę  przejścia  między 
zakres kontroli zarządczej zdefiniowanej w art. 68 ust. 1 i 2 ww. ustawy.   
danymi  w  ujęciu  kasowym  (lub 
Przepisy z zakresu finansów publicznych regulują kwestie publikowania 
równoważnymi 
danymi 
liczbowymi 
danych  budżetowych  w  art.  36  ust.  2  i  art. 37, w zakresie 
pochodzącymi z rachunkowości publicznej, 
sprawozdawczości – w art. 41. 
jeżeli  dane  w  ujęciu  kasowym  nie  są 
Dodatkowo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r. 
dostępne)  a  danymi  opartymi  na 
w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 
standardach ESA 95. 
2014 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1159) wprowadzono nowe badanie 1.65.31 
Dane fiskalne na potrzeby nadzoru budżetowego UE, w ramach którego 
publikowane będą m.in.: 
-  informacje  o  dochodach  ogółem,  wydatkach  ogółem,  przychodach 
ogółem,  kosztach  ogółem  oraz  wyniku poszczególnych jednostek/grup 
jednostek  zaliczonych  do  sektora  instytucji  rządowych  i 
 

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: