Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
i szybsze tempo konwergencji realnej do poziomów wyznaczonych przez
wysokorozwinięte gospodarki światowe, jak np. Niemcy czy Stany Zjednoczone
Ameryki.
Zwiększenie możliwości absorpcji środków unijnych przez jednostki samorządu
terytorialnego poprzez zmianę art. 243 będzie miało również pozytywny wpływ na
funkcjonowanie przedsiębiorców i przedsiębiorczość. Związane to będzie
z większymi nakładami na inwestycje, co przyczyni się do rozwoju polskich
przedsiębiorców.
VI. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
W związku z oczekiwanym przyspieszeniem tempa konwergencji realnej
gospodarki polskiej jako całości, oczekuje się również proporcjonalnej poprawy
sytuacji i rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów.
VII. Źródła finansowania
Wejście w życie projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą wydatków budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
09/78rch
51
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU
Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram
PRAWNEGO/WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH
budżetowych państw członkowskich (D. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, s. 41)
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Lp.
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Koni
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
eczn
red.
uwzględnienia
ość
w projekcie
wdro
przepisów poza
żenia
minimalne
T/N
wymogi prawa
UE
1.
Rozdział Niniejsza dyrektywa ustanawia
N
-
Zasady w zakresie finansów publicznych oraz zasady rachunkowości,
I
szczegółowe zasady dotyczące właściwości
tryb badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów oraz
Art. 1
ram budżetowych państw członkowskich.
zasady wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia
Zasady te są niezbędne w celu zapewnienia
ksiąg rachunkowych uregulowane zostały odpowiednio w przepisach
przestrzegania obowiązków
państw
ustawowych, tj. m.in. w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
członkowskich wynikających z TFUE w
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938), w ustawie z dnia 29
odniesieniu do unikania nadmiernego
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn.
deficytu
zm.), a także w aktach wykonawczych wydanych na podstawie
upoważnień ustawowych.
2.
Rozdział Do celów niniejszej dyrektywy N
-
Pojęcia wskazane w przepisach dyrektywy mają już swoje unormowania
I
zastosowanie mają definicje terminów
prawne w polskich przepisach krajowych, w tym przede wszystkim w
1
Art. 2
„publiczny”, „deficyt” i „inwestycja”
regulacjach odnoszących się do sektora finansów publicznych.
określone w art. 2 Protokołu (nr 12) w
Termin „publiczny” należy interpretować w kontekście regulacji
sprawie procedury dotyczącej nadmiernego
odnoszących się m.in. do zagadnień związanych z finansami
deficytu, załączonego do TUE i TFUE.
publicznymi (art. 3), środkami publicznymi (art. 5) i określeniem sektora
Zastosowanie ma definicja podsektorów
finansów publicznych (art. 9) zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia
sektora
instytucji
rządowych
i
2009 r. o finansach publicznych, natomiast terminologia dotycząca
samorządowych określona w pkt 2.70
deficytu zawarta została w art. 7.
załącznika A do rozporządzenia (WE) nr
Jednocześnie ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
2223/96.
definiuje w art. 3 ust. 1 pkt 17 pojęcie inwestycji.
Dodatkowo zastosowanie mają następujące
Definicja podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych w
przepisach krajowych przekłada się na treść art. 9 ustawy o finansach
definicje:
„ramy budżetowe” oznaczają zbiór
publicznych. Przepis ten umożliwia wyodrębnienie i zaliczenie
uzgodnień, procedur, reguł i instytucji
poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych do wskazanych
stanowiących
podstawę
prowadzenia
podsektorów pomimo, że nie zawiera legalnej definicji podsektorów.
polityki budżetowej sektora instytucji
W zakresie definicji „ramy budżetowe” w polskim prawodawstwie
rządowych
i
samorządowych,
w
znajdują odzwierciedlenie uregulowania określające procedury i reguły
stanowiące podstawę prowadzenia polityki budżetowej.
szczególności:
a) systemy rachunkowości budżetowej i
Zawarte one zostały w ustawie o finansach publicznych, która określa
sprawozdawczości statystycznej;
m.in.
b) reguły i procedury regulujące
- szczególne zasady rachunkowości, planowania i sprawozdawczości
obowiązujące w sektorze finansów publicznych (art. 40 i 41),
przygotowywanie prognoz na potrzeby
planowania budżetowego;
- regulacje dotyczące średniookresowych ram budżetowych, tj. WPFP
c) numeryczne reguły fiskalne, specyficzne
(art. 103-108), Strategii Zarządzania Długiem Skarbu Państwa (art. 75)
oraz wieloletnich prognoz jednostek samorządu terytorialnego (art. 226-
dla poszczególnych krajów, które
232),
przyczyniają się do prowadzenia polityki
budżetowej przez państwa członkowskie
- regulacje dotyczące planowania budżetowego, które odbywa się w
stosownie
do
ich
obowiązków
oparciu o aktualne prognozy makroekonomiczne zawarte w WPFP a
wynikających z TFUE; reguły te są
także o kierunki działań zawarte w Aktualizacji Programu Konwergencji
wyrażone
zbiorczym
wskaźnikiem
(zgodnie z proponowanymi zmianami w celu zachowania spójności
wyników budżetowych, np. deficyt
prezentacji danych Aktualizacja Programu Konwergencji stanowić ma
budżetowy sektora instytucji rządowych i
część WPFP),
samorządowych, potrzeby pożyczkowe lub
- numeryczne reguły fiskalne tj. procedury ostrożnościowe i sanacyjne
dług, lub ich główne składniki;
(art. 86-87), określanie indywidualnego wskaźnika zadłużenia dla
d) procedury budżetowe obejmujące zasady
jednostek samorządu terytorialnego (art. 243); uzupełnieniem ww. reguł
proceduralne stanowiące podstawę procesu
będą przepisy w zakresie stabilizującej reguły wydatkowej
2
budżetowego na wszystkich etapach;
(projektowany art. 112a ustawy).
e) średniookresowe ramy budżetowe
stanowiące określony zbiór krajowych
procedur budżetowych wydłużających
perspektywę
kształtowania
polityki
budżetowej poza roczny cykl budżetowy, w
tym ustalanie priorytetów politycznych i
średniookresowych celów budżetowych;
f) uzgodnienia dotyczące niezależnego
monitorowania i analizy mających na celu
zwiększenie
przejrzystości elementów
procesu budżetowego;
g) mechanizmy i zasady regulujące relacje
budżetowe między organami publicznymi
we wszystkich podsektorach sektora
instytucji rządowych i samorządowych.
3.
Rozdział 1. Jeśli chodzi o krajowe systemy
N
-
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
II
rachunkowości
publicznej,
państwa
zawiera katalog jednostek zobowiązanych do stosowania
Art. 3
członkowskie
dysponują
systemami
przepisów tej ustawy. Zalicza się do nich w szczególności
rachunkowości publicznej obejmującymi w
jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną (art. 2 ust.
sposób kompleksowy i spójny wszystkie
1 pkt 1), a także gminy, powiaty, województwa i ich związki oraz
podsektory sektora instytucji rządowych i
samorządowych i zawierającymi informacje
państwowe i samorządowe jednostki budżetowe oraz
niezbędne do generowania danych w ujęciu
samorządowe zakłady budżetowe (art. 2 ust. 1 pkt 4). Jednostki
sektora finansów publicznych zobowiązane są
memoriałowym
z
myślą
o
– na podstawie art.
przygotowywaniu danych opartych na
40 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych –
standardach ESA 95. Te systemy
do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami o
rachunkowości
publicznej
podlegają
rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie
kontroli wewnętrznej i niezależnym
o finansach publicznych. Oznacza to, że obowiązujący w Polsce
audytom.
system rachunkowości obejmuje w sposób kompleksowy i spójny
wszystkie jednostki podsektora i sektora instytucji rządowych
i samorządowych. Jednocześnie wszystkie jednostki sektora
finansów publicznych zobowiązane są, przy prowadzeniu ksiąg
2. Państwa członkowskie zapewniają
terminowe i regularne udostępnianie
rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych, do
uwzględnienia nadrzędnych zasad rachunkowości, w tym zasady
3
publiczne danych budżetowych
memoriału (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r.
dotyczących
wszystkich
podsektorów
o rachunkowości).
sektora
instytucji
rządowych
i
Jednocześnie, prace implementacyjne w zakresie systemów
samorządowych zgodnie z definicją zawartą
rachunkowości zostały uzależnione od zaleceń zawartych w raporcie
w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
oceniającym
przydatność
Międzynarodowych
Standardów
Państwa członkowskie publikują w
Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) dla państw
szczególności:
członkowskich. Obecnie wskazano, iż przed podjęciem decyzji w
a) dane budżetowe w ujęciu kasowym (lub
sprawie konkretnego projektu opracowania Europejskich Standardów
równoważne dane liczbowe pochodzące z
Rachunkowości Sektora Publicznego i wdrożenia go w państwach
rachunkowości publicznej, jeżeli dane w
członkowskich konieczne są dalsze działania przygotowawcze.
ujęciu kasowym nie są dostępne) w
Kontynuowane więc będzie opracowywanie strategii, która uwzględniać
następujących odstępach czasowych:
będzie kwestie wynikające z oceny skutków oraz obejmować będzie
— co miesiąc w przypadku podsektorów
szczegółowy plan kolejnych etapów działania.
instytucji
rządowych
na
szczeblu
Ponadto, obowiązujące przepisy art. 68 i 69 ustawy z 27 sierpnia 2009 r.
centralnym,
instytucji
rządowych
i
o finansach publicznych dotyczące kontroli zarządczej w jednostkach
samorządowych na szczeblu regionalnym
sektora finansów publicznych obejmują całość działalności jednostek, w
oraz funduszy ubezpieczeń społecznych,
tym system rachunkowości publicznej w tych jednostkach. Przepisy
przed końcem kolejnego miesiąca, oraz
ustawy dotyczące kontroli zarządczej w sposób ogólny wskazują w art.
— co kwartał w przypadku podsektora
68 ust 2 pkt 1 i 3 ww. ustawy na niektóre cele kontroli zarządczej, jakimi
instytucji samorządowych na szczeblu
są zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami
lokalnym, przed końcem kolejnego
wewnętrznymi i zapewnienie wiarygodności sprawozdań. Tym samym
kwartału;
kontrola, o której mowa w dyrektywie, wpisuje się w zakres działań
b)
szczegółową
tabelę
korelacji
podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań, a więc w
przedstawiającą metodę przejścia między
zakres kontroli zarządczej zdefiniowanej w art. 68 ust. 1 i 2 ww. ustawy.
danymi w ujęciu kasowym (lub
Przepisy z zakresu finansów publicznych regulują kwestie publikowania
równoważnymi
danymi
liczbowymi
danych budżetowych w art. 36 ust. 2 i art. 37, w zakresie
pochodzącymi z rachunkowości publicznej,
sprawozdawczości – w art. 41.
jeżeli dane w ujęciu kasowym nie są
Dodatkowo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r.
dostępne) a danymi opartymi na
w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok
standardach ESA 95.
2014 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1159) wprowadzono nowe badanie 1.65.31
Dane fiskalne na potrzeby nadzoru budżetowego UE, w ramach którego
publikowane będą m.in.:
- informacje o dochodach ogółem, wydatkach ogółem, przychodach
ogółem, kosztach ogółem oraz wyniku poszczególnych jednostek/grup
jednostek zaliczonych do sektora instytucji rządowych i
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei