Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów zgłosiły uwagi, które wyjaśniono.
Projekt został także udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.).
Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad ww. projektem ustawy w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zapewnienie stabilności finansów publicznych w średnim i długim okresie jest
podstawowym ograniczeniem, do którego musi się stosować rząd, realizując cele
społeczno-gospodarcze państwa, do których należy m.in. zapewnienie
odpowiednich warunków sprzyjających wzrostowi gospodarczemu i zatrudnienia.
Podstawowym aspektem stabilności jest konieczność zapewnienia odpowiedniego
podziału obciążeń między obecne a przyszłe pokolenia. Niestosowanie się do tego
ograniczenia może spowodować w określonym momencie w przyszłości
konieczność znaczącego i trwałego podniesienia podatków. Już wcześniej jednak
brak dyscypliny fiskalnej może prowadzić do negatywnej i gwałtownej reakcji
rynków finansowych i w efekcie do negatywnych konsekwencji
makroekonomicznych, w postaci spadku zagregowanego popytu i pogorszenia
sytuacji na rynku pracy. Stabilność finansów publicznych wyznacza zatem
określone ramy, w których powinny być realizowane inne funkcje polityki
fiskalnej, tj. alokacyjna, redystrybucyjna oraz stabilizacyjna.
Obowiązujący dotychczas system reguł okazał się niewystarczający do zapewnienia
dyscypliny fiskalnej. Nierównowaga finansów publicznych w Polsce ma charakter
trwały, co doprowadziło do akumulacji zadłużenia i w konsekwencji do
przekroczenia w 2010 r. przez państwowy dług publiczny pierwszego progu
ostrożnościowego zapisanego w ustawie o finansach publicznych (50% PKB).
Wejście w życie projektowanych przepisów prowadzić będzie do istotnej zmiany
w zakresie prowadzonej polityki fiskalnej. Ich skutkiem będzie nałożenie limitu na
poziom wydatków części sektora instytucji rządowych i samorządowych
46
uwzględniającego osiągnięcie w średnim okresie poziomu wyniku strukturalnego
wyznaczonego przez MTO (średniookresowy cel budżetowy). Pozwoli to na
redukcję w długim okresie poziomu państwowego długu publicznego znacznie
poniżej progu konstytucyjnego (60% PKB) i utrzymanie deficytu sektora instytucji
rządowych i samorządowych poniżej kryterium fiskalnego wartości referencyjnej
wynikającego z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, tj. poniżej 3%
PKB. Powyższe oznacza, że wprowadzenie reguły wydatkowej zapewni utrzymanie
stabilności fiskalnej, co z kolei sprzyjać będzie stabilności makroekonomicznej.
Wprowadzenie reguły wydatkowej pozwoli dodatkowo na zwiększenie
przewidywalności procesu budżetowego. Reguła taka będzie bowiem w jasny
i stabilny w czasie sposób prowadzić do wyznaczenia limitu wydatkowego
objętego nią sektora na każdy rok. Przejrzystość i ograniczenie dyskrecjonalności
w ustalaniu łącznego limitu wydatkowego dla części jednostek sektora GG oraz
funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa
Krajowego na podstawie odrębnych ustaw pozwoli utrwalić dobre praktyki
w zakresie prowadzonej polityki budżetowej polegające m.in. na ograniczeniu
nadmiernego wzrostu wydatków i w konsekwencji deficytu sektora instytucji
rządowych i samorządowych w czasach dobrej koniunktury gospodarczej w celu
zwiększenia elastyczności polityki fiskalnej w okresach spowolnienia wzrostu
gospodarczego.
Proponowana reguła fiskalna umożliwi również dokończenie procesu konsolidacji
finansów publicznych, który rozpoczęto w 2010 r., by następnie doprowadzić do
ich ustabilizowania.
Wpływ proponowanej reguły na poziom deficytu i długu analizowano przy
wykorzystaniu eksperymentów symulacyjnych Monte Carlo. Podstawę symulacji
stanowiły prognozy Komisji Europejskiej na lata 2013–2014, od 2015 do 2040 –
prognozowana ścieżka potencjalnego realnego tempa wzrostu PKB przyjęta została
z wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich
prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego opracowanych przez
Ministerstwo Finansów. Na lata 2041–2050 założono utrzymanie potencjalnego
realnego tempa wzrostu PKB w wysokości z roku 2040. Następnie, na ścieżkę
potencjalnego PKB, „nałożono” modelowane stochastycznymi procesami
autoregresyjnymi (wyestymowanymi na historycznych danych dla Polski) lukę
47
produktową oraz inflację. Jednocześnie symulowano, również stochastycznie,
udział dochodów w PKB oraz błędy prognoz PKB i inflacji.
Z uzyskanych symulacji wynika, że, przy zastosowaniu reguły, średni wynik
nominalny sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2014–2050
kształtuje się (automatycznie) na poziomie bliskim celowi operacyjnemu (-1%
PKB), a ustabilizowanie wydatków na poziomie celu operacyjnego gwarantuje
stabilizację relacji PDP do PKB na bezpiecznym poziomie (poniżej 40% PKB).
Wdrożenie przedmiotowej reguły stanowić będzie również wypełnienie wymogów
unijnych w zakresie numerycznych reguł fiskalnych dyrektywy Rady
nr 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich.
Projektowane zmiany dla jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności
przepisy art. 240a ustawy o finansach publicznych, normują w pierwszej kolejności
kwestie programu postępowania naprawczego jednostki samorządu terytorialnego
w sytuacji niespełnienia przez jednostkę relacji wynikających z art. 242–244
ustawy o finansach publicznych oraz w następnej kolejności kwestie zastępczego
ustalenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego (JST) przez regionalną izbę
obrachunkową. Na potrzebę uregulowania powyższych kwestii, ze względu na lukę
prawną, wskazywała m.in. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania dotyczące jednostek samorządu
terytorialnego w zakresie zmiany art. 243 ustawy o finansach publicznych
zmieniają dotychczas obowiązujące ograniczenia dla JST. Prowadzą one do
zwiększenia możliwości absorpcji środków unijnych przez jednostki samorządu
terytorialnego. Rozwiązanie przewidziane w nowym brzmieniu ust. 3 w art. 243
zmierza do wyłączenia odsetek od zobowiązań zaciągniętych na finansowanie
projektów z udziałem środków UE z limitu spłaty zobowiązań.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że proponowane zmiany w art. 243 nie mają
wpływu na kwotę wydatków sektora finansów publicznych, określanej zgodnie ze
wzorem zdefiniowanym w art. 112a ust. 1. W związku z tym zmiany te nie mają
wpływu na poziom wydatków całego sektora finansów publicznych. Proponowane
zmiany będą miały wpływ na strukturę wydatków, będą promowały wydatki
związane z realizacją projektów UE i wymuszały odpowiednią konsolidację
w innych obszarach i podsektorach sektora finansów publicznych, które nie
realizują projektów UE.
48
IV. Wpływ na rynek pracy
Praca jest jednym z podstawowych czynników wzrostu gospodarczego, w związku
z czym kształtowanie się sytuacji na rynku pracy jest bezpośrednio powiązane
z rozwojem koniunktury gospodarczej. Oczekuje się, że proponowane zmiany
w zakresie regulacji dotyczących funkcjonowania polityki fiskalnej w Polsce
przyczynią się do wzrostu wykorzystania środków UE, zwiększenia potencjalnego
tempa wzrostu PKB i przyspieszenia konwergencji realnej gospodarki polskiej do
poziomów wyznaczonych przez wysokorozwinięte gospodarki światowe.
W związku z tym należy założyć, że wraz z poprawą koniunktury, proporcjonalnie
poprawi się również sytuacja na rynku pracy, co przejawiać się będzie
w przyspieszeniu tempa wzrostu zatrudnienia i poprawy sytuacji dochodowej
gospodarstw domowych.
V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Jednym z podstawowych zadań wprowadzanej stabilizującej reguły wydatkowej
jest doprowadzanie w średnim okresie do stabilizacji deficytu sektora instytucji
rządowych i samorządowych na poziomie średniookresowego celu budżetowego
w celu zapewnienia średnio- i długookresowej stabilności finansów publicznych.
Zdrowe finanse publiczne sprzyjają poprawie wyników gospodarki w średnim
i długim okresie. Polityka fiskalna polegająca na utrzymywaniu dyscypliny
budżetowej w średnim okresie, poprzez pozytywny wpływ na oszczędności
krajowe, ograniczenie premii za ryzyko, redukcję kosztu kapitału i kosztów obsługi
długu publicznego, przyczynia się do wzrostu akumulacji kapitału i w efekcie
prowadzi do podwyższenia tempa wzrostu potencjalnego PKB. Dodatkowym
wsparciem dla wzrostu gospodarczego będzie również wzrost transparentności
prowadzonej polityki fiskalnej. Przyczyni się to do wzrostu wiarygodności sektora
finansów publicznych w Polsce i w efekcie podniesie zaufanie do całej gospodarki.
W konsekwencji poprawi się konkurencyjność gospodarki i podniesienie jakości
funkcjonowania przedsiębiorstw.
Podstawową cechą proponowanej stabilizującej reguły wydatkowej jest jej
antycykliczny charakter. Ustalenie limitu wydatków w oparciu o zmiany wskaźnika
średniorocznej dynamiki wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych oraz
49
ustabilizowanie strukturalnego deficytu sektora instytucji rządowych
i samorządowych na poziomie MTO pozwolą na nieskrępowane działanie
automatycznych stabilizatorów koniunktury i wygospodarowanie nadwyżek
finansowych w dobrych czasach w celu wparcia gospodarki w okresie słabej
koniunktury.
Główną zaletą automatycznych stabilizatorów w porównaniu z dyskrecjonalną
polityką jest to, że elastyczność reakcji dochodów i wydatków jest wbudowana
w system fiskalny i nie ma potrzeby podejmowania dodatkowych aktywnych
operacji, które mogłyby działać z opóźnieniem i w sposób trudny do precyzyjnego
przewidzenia, w wyniku czego mogłyby one nie tyle mało efektywnie ograniczać
niestabilność, co – w skrajnym przypadku – samemu stać się źródłem zaburzeń.
Z tego samego powodu automatyczne stabilizatory są bardziej przewidywalne,
pozwalając podmiotom w lepszy sposób formułować oczekiwania. Zmiany
wielkości automatycznych stabilizatorów są proporcjonalne – im większe
fluktuacje makroekonomiczne, tym większy ich wpływ na sektor finansów
publicznych. Ważne jest również to, że działają one w różnych fazach cyklu. Ten
instrument polityki fiskalnej zmniejsza tym samym potrzebę częstych zmian stawek
podatkowych, co przyczynia się do zwiększenia przewidywalności systemu
podatkowego i stabilności otoczenia gospodarczego. Ostatni kryzys w gospodarce
światowej pokazał jednak, że w wyjątkowych przypadkach (np. głębokiej recesji)
władze gospodarcze mogą użyć polityki dyskrecjonalnej dla łagodzenia skutków
recesji.
Zarówno w przypadku działań dyskrecjonalnych, jak i dla efektywnego
funkcjonowania automatycznych stabilizatorów koniunktury powinna jednak
istnieć odpowiednia przestrzeń wygospodarowana w dobrych czasach, dzięki
czemu pogorszenie nominalnego wyniku sektora w okresie dekoniunktury nie
zagroziłoby stabilności finansów publicznych. Taką przestrzeń zapewni
proponowana stabilizująca reguła wydatkowa.
Wspominany wyżej antycykliczny charakter proponowanych zmian regulacyjnych
pozwoli na stabilizację wahań koniunktury w gospodarce i zwiększy stabilność
wzrostu gospodarczego. Skutkiem tego będzie ograniczenie ryzyka prowadzenia
działalności gospodarczej i wzrost atrakcyjności kraju z punktu widzenia
długookresowo lokowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Znajdzie to
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei