eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1789
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646

1789

samorządowych.  Dane  miesięczne  dotyczyć  będą  podsektora  instytucji 
rządowych  na  szczeblu  centralnym  oraz  funduszy  ubezpieczeń 
społecznych,  a  kwartalne  –  podsektora instytucji  samorządowych  na 
szczeblu lokalnym. Dane  będą  publikowane  przez  Ministerstwo 
Finansów.  W Polsce podsektor instytucji  rządowych  i  samorządowych 
na szczeblu regionalnym nie występuje; 
-  tablica    korelacji  przedstawiającą  metodę przejścia między  danymi  w 
ujęciu kasowym a statystykami deficytu sektora instytucji rządowych i 
samorządowych  opracowywanych  zgodnie  z  metodologią  ESA 
publikowana będzie natomiast przez Główny Urząd Statystyczny.  
4. 
Rozdział  1.  Państwa  członkowskie  gwarantują,  że  N/T  
 
Planowanie  budżetowe  w  Polsce  odbywa  się  w  oparciu  o  najbardziej 
 
III 
podstawą  planowania  budżetowego  są 
 
aktualne prognozy makroekonomiczne.  Prognozy  te  są  opracowywane 
Art. 4 
realistyczne prognozy makroekonomiczne i 
 
po konsultacjach z partnerami społecznymi i niezależnymi instytucjami, 
budżetowe  sporządzone  w  oparciu  o 
 
uzasadnienie przyjętej prognozy makroekonomicznej jest zaś publicznie 
najaktualniejsze  informacje.  Podstawą 
 
dostępne. 
planowania  budżetowego  jest  najbardziej 
 
Rząd  porównuje  swoje  prognozy  z  dostępnymi  prognozami  innych 
prawdopodobny 
scenariusz 
 
instytucji i przedstawia swoje dane innym organom instytucjonalnym 
makroekonomiczno 
budżetowy 
lub 
 
(Rada  Polityki  Pieniężnej,  Komisja  Trójstronna  ds.  Społeczno-
ostrożniejszy scenariusz. Prognozy 
 
Gospodarczych, Parlament, analitycy bankowi), celem uzyskania opinii. 
makroekonomiczne  i  budżetowe  są 
 
Niektóre  z  tych  działań  są  regulowane  aktami  prawnymi.  Prognozy 
porównywane z najbardziej aktualnymi 
 
budżetowe są oceniane przez Radę Polityki Pieniężnej (art. 23 ust. 1 pkt 
prognozami Komisji i, w stosownych 
 
2 ustawy o Narodowym Banku Polskim – Prezes NBP w imieniu Rady 
przypadkach, z prognozami 
 
Polityki  Pieniężnej,  przedstawia  opinie  w  sprawie  projektu  ustawy 
przygotowanymi  przez  inne  niezależne 
 
budżetowej  Radzie  Ministrów  i  Ministrowi  Finansów).  Natomiast  na 
instytucje.  Znaczące  rozbieżności  między 
 
podstawie art. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do 
wybranym scenariuszem 
 
Spraw  Społeczno-Gospodarczych    i wojewódzkich komisjach dialogu 
makroekonomiczno-budżetowym 

 
społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.) do dnia 10 maja 
prognozami  Komisji  są  określane  i 
 
każdego  roku  Rząd  przedstawia  Komisji  wstępną  prognozę  wielkości 
uzasadniane, w szczególności jeżeli poziom 
 
makroekonomicznych. Na początku procesu budżetowego, Ministerstwo 
lub  wzrost  wartości  zmiennych  w 
 
Finansów, które jest odpowiedzialne za przygotowanie prognoz 
założeniach 
zewnętrznych 
znacząco 
 
makroekonomicznych organizuje spotkania z analitykami bankowymi, 
odbiega  od  wartości  przedstawionych  w 
 
aby wyrazić pogląd na temat krótko- i średnioterminowych perspektyw 
prognozach Komisji. 
 
polskiej gospodarki. Dodatkowo, prognozy makroekonomiczne dla 
2. Komisja podaje do wiadomości 
 
polskiej gospodarki wykorzystywane do planowania  budżetowego  są 
publicznej  metodologię,  założenia  i 
 
oparte  na  założeniach  zewnętrznych  dostarczonych  przez  Komisję 
 

stosowne  parametry,  które  stanowią 
 
Europejską.  W  przypadku  braku  dostępności  takich  prognoz 
podstawę sporządzanych przez nią prognoz 
 
wykorzystywane  są  projekcje  innych  międzynarodowych  instytucji, 
makroekonomicznych i budżetowych. 
 
zwłaszcza MFW czy OECD.  
3.  Aby  wspierać  państwa  członkowskie  w 
 
Dokumentem, w którym przedstawiana  jest  wstępna  prognoza 
procesie przygotowywania ich prognoz 
 
podstawowych  wielkości  makroekonomicznych  jest  Wieloletni Plan 
budżetowych, 
Komisja 
przedstawia 
 
Finansowy Państwa.  
prognozy unijnych wydatków na podstawie 
Art. 
Jednakże  w  celu  pełnego  dostosowania  przepisów  krajowych  z 
poziomu wydatków  
103-
przepisami  unijnymi  niezbędne  jest,  w  kontekście  wprowadzenia  w 
zaplanowanego w wieloletnich ramach 
108 i 
ustawie o finansach  publicznych  stabilizującej  reguły  wydatkowej, 
finansowych. 
 
doprowadzenie  także  do  zgodności  regulacji  odnoszących  się  do 
4.  W  ramach  analizy  wrażliwości  w 
Art. 
Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.  
prognozach makroekonomicznych i 
182 
Wprowadzenie nowych norm  prawnych  będzie  prowadzić  do  
budżetowych analizuje się ścieżki głównych 
 
kompleksowego uregulowania 
kwestii 
opracowywania 
prognoz 
zmiennych  budżetowych  przy  różnych 
 
makroekonomicznych  oraz  średniookresowych  ram  budżetowych. 
założeniach 
dotyczących 
wzrostu 
 
Częścią  WPFP  będzie  aktualizacja  Programu  Konwergencji,  który 
gospodarczego i stóp procentowych. Zakres 
 
zawiera m.in.  analizę  wrażliwości  (szczegółowe  kwestie  dotyczące 
alternatywnych  założeń  wykorzystywanych 
 
zmiany  w  zakresie  WPFP  zostały  przedstawione  przy  omawianiu 
do 
sporządzania 
prognoz 
 
rozdziału V Dyrektywy).  
makroekonomicznych i budżetowych zależy 
 
Założenia do projektu budżetu państwa na rok następny (art. 138 ust. 1) 
od  wykonania  prognoz  w  przeszłości  i  w 
 
oraz projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem 
miarę możliwości uwzględnia istotne  
Art. 
(art. 139 ust. 1) przedstawia Minister Finansów. Dokumenty te, 
scenariusze ryzyka. 
138 
zawierające prognozy, zatwierdzane są następnie przez Radę Ministrów. 
5.  Państwa  członkowskie  określają 
ust. 1 i 
Prognozy  budżetowe,  przed  ostatecznym  przyjęciem  przez  Rząd  w 
instytucję  odpowiedzialną  za  sporządzanie 
Art.  
uzasadnieniu  do  ustawy  budżetowej,  są  konsultowane  z  partnerami 
prognoz makroekonomicznych i 
139 
społecznymi  w  ramach  Trójstronnej  Komisji  ds.  Społeczno-
budżetowych  oraz  podają  do  wiadomości 
ust. 1 
Gospodarczych, która reprezentuje przedstawicieli pracowników, 
publicznej oficjalne prognozy 
 
pracodawców i rządu. Na etapie prac na budżetem poszczególne resorty 
makroekonomiczne 

budżetowe 
 
administracji  publicznej,  jak  również  instytucje  typu  Rada  Polityki 
przygotowane na potrzeby planowania 
Pieniężnej,  prezentują  swoje  stanowisko  m.  in.  w  sprawie 
budżetowego, 

tym 
metodologię, 
proponowanych  przez  rząd  założeń  makroekonomicznych.  Stanowiska 
założenia  i  istotne  parametry  stanowiące 
te są przedmiotem wyjaśnień i uzgodnień w ramach posiedzenia KRM i 
podstawę tych prognoz. Co najmniej raz w 
RM. Opis narzędzi wykorzystywanych przy przygotowywaniu prognoz 
roku  państwa  członkowskie  i  Komisja 
jest  publicznie  dostępny  na  stronie  Ministerstwa  Finansów  (np.  opis 
podejmują  techniczny  dialog  dotyczący 
modelu eMPF), a sama metodologia jest również na bieżąco oceniana w 
założeń leżących u podstaw przygotowania 
ramach corocznych kontroli NIK. Przyjęte założenia makroekonomiczne 
 

prognoz makroekonomicznych i 
są również konsultowane z przedstawicielami rynku podczas corocznych 
budżetowych. 
spotkań  w  Ministerstwie  Finansów.  Ocenę  tych  założeń  uwzględniają 
6. Prognozy makroekonomiczne i 
również  wydawane rekomendacje agencji ratingowych oraz opinia 
budżetowe  przygotowane  na  potrzeby 
Komisji Europejskiej. 
planowania 
budżetowego 
podlegają 
Jednocześnie  należy  zauważyć,  że  prognozy makroekonomiczne 
regularnej, bezstronnej i kompleksowej 
wykorzystywane do planowania budżetowego oceniane są ex post przez 
ocenie opartej na obiektywnych kryteriach, 
Najwyższą  Izbę  Kontroli.  W protokole kontroli NIK zawarty jest 
w tym ocenie ex post. Wyniki tej oceny 
zwięzły  opis  ustalonego  stanu  faktycznego  i  ocena  kontrolowanej 
podaje  się  do  wiadomości publicznej i 
działalności  oraz  uwagi  i  wnioski  w  sprawie  usunięcia  stwierdzonych 
odpowiednio uwzględnia  
nieprawidłowości  (art.  53  ustawy  z dnia 23 grudnia 1994 r. o 

przyszłych 
prognozach 
Najwyższej  Izbie  Kontroli (Dz. U. z 2012 r. poz. 82)).  Kierownik 
makroekonomicznych i budżetowych. Jeżeli 
jednostki  kontrolowanej  jest  obowiązany,  w  terminie  określonym  w 
ocena  wykaże  znaczące  odchylenia 
wystąpieniu,  nie  krótszym  niż  14  dni  od  dnia  otrzymania  wystąpienia 
negatywnie  wpływające  na  prognozy 
pokontrolnego,  a  w  przypadku  wniesienia  zastrzeżeń,  od  dnia 
makroekonomiczne w okresie co najmniej 
otrzymania uchwały o oddaleniu zastrzeżeń w całości lub zmienionego 
czterech  kolejnych  lat,  dane  państwo 
wystąpienia  pokontrolnego,  poinformować  Najwyższą  Izbę  Kontroli  o 
członkowskie  
sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków sformułowanych 
podejmuje  niezbędne  działania  i  podaje  je 
w  wystąpieniu  pokontrolnym  oraz  o  podjętych  działaniach  lub 
do wiadomości publicznej. 
przyczynach niepodjęcia tych działań (art. 62 ustawy z dnia 23 grudnia 
7.  Komisja  (Eurostat)  co  trzy  miesiące 
1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli). 
publikuje  kwartalne  poziomy  długu  i 
Zgodnie z  art. 182 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach 
deficytu w państwach członkowskich. 
publicznych  Rada  Ministrów  musi  przedstawić  Sejmowi  i  Najwyższej 
Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja, roczne sprawozdanie z 
wykonania  ustawy  budżetowej  za  rok  poprzedni.  Najwyższa  Izba 
Kontroli przedstawia swoją opinię do Sejmu na temat realizacji ustawy 
budżetowej  z  roku  poprzedniego  i  udzielenia  absolutorium  dla  Rady 
Ministrów. 
 
5. 
Rozdział  Każde  państwo  członkowskie  dysponuje, 

Art. 
„Art. 112a. 1. Kwota wydatków na dany rok organów i jednostek, 
 
IV 
specyficznymi dla niego, numerycznymi 
112a 
o których mowa w art. 9 pkt 1-3,  pkt  8  z  wyłączeniem  Zakładu 
Art. 5 
regułami  fiskalnymi,  które  w  wieloletniej 
Ubezpieczeń  Społecznych,  i  w  pkt  9  oraz  Funduszu  Pracy,  a także 
 
perspektywie 
skutecznie 
wspierają 
funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi 
 
realizację przez sektor instytucji rządowych 
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, jest obliczana 
 
i samorządowych jako całość, wynikających 
według wzoru:  
 
z TFUE zobowiązań państw członkowskich 
 
 

 
w  obszarze  polityki  budżetowej.  Reguły 
2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, i w kwocie, o którą 
 
takie wspierają w szczególności: 
pomniejsza się tę kwotę zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się wydatków 
 
a)  stosowanie  się  do  wartości  odniesienia 
budżetu środków europejskich oraz wydatków finansowanych środkami, 
 
dotyczących  deficytu  i  długu  zgodnie  z 
o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2. W kwocie wydatków, o której 
 
TFUE; 
mowa  w  ust.  1,  nie  uwzględnia  się  również  przepływów  finansowych 
 
b)  przyjęcie  wieloletniej  perspektywy 
między  organami  i  jednostkami,  o  których  mowa  w  ust.  1,  z  tytułu 
 
planowania 
budżetowego, 

tym 
dotacji i subwencji.  
 
przestrzeganie  średniookresowych  celów 
3. Kwota wydatków, o której mowa w ust. 1, pomniejszona o kwotę:  
 
budżetowych  założonych  przez  dane 
1)  prognozowanych  w  projekcie  ustawy  budżetowej  wydatków 
 
państwo członkowskie. 
jednostek,  o  których  mowa  w  art.  9 pkt  2  i  samorządowych  jednostek 
 
 
budżetowych,  uwzględniających  założenia  makroekonomiczne,  o 
Art. 7 
Uchwalana co roku przez poszczególne 
których mowa w art.  142 pkt 2 lit. a i b, oraz wieloletnie prognozy 
państwa  członkowskie  ustawa  budżetowa 
finansowe tych jednostek, a także wysokość wydatków wykonanych w 
uwzględnia  specyficzne  dla  nich  i 
latach  poprzednich,  po  odjęciu  kwot  odpowiadających  wielkościom 
obowiązujące  w  nich  numeryczne  reguły 
planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych 
fiskalne. 
organów i jednostek, o których mowa w ust. 1, 
 
 2) planowanych wydatków organów i jednostek, o których mowa w 
art. 139 ust. 2,  
3) planowanych kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia 
określonych  w  planie  finansowym  Funduszu,  po  odjęciu  kwot 
odpowiadających wielkościom planowanych do otrzymania kwot dotacji 
od organów i jednostek, o których mowa w ust. 1 
-  stanowi nieprzekraczalny limit wydatków organów i jednostek, o 
których mowa w art. 9 pkt 1 i państwowych jednostek budżetowych z 
wyłączeniem organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, w 
pkt 8 z wyłączeniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, oraz Funduszu 
Pracy, a także funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych 
Bankowi  Gospodarstwa  Krajowego  na  podstawie  odrębnych  ustaw.4. 
Wielkość korekty kwoty wydatków, o której mowa w ust. 1, wynosi: 
1) minus dwa punkty procentowe -  jeżeli  wartość  relacji  wyniku 
nominalnego  sektora  instytucji  rządowych  i  samorządowych, 
ogłoszonego  zgodnie  z  art.  38b  pkt  1,  zwanego  dalej  "wynikiem 
nominalnym", powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone 
zgodnie z art.  38c, do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o 
którym mowa w ust. 1, mniejsza od -3%,  lub  gdy  wartość  relacji,  o 
 

której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 55% albo 
2) minus półtora punktu procentowego - jeżeli: 
a)  wartość  relacji  wyniku  nominalnego  powiększonego  o  koszty 
reformy  emerytalnej,  ogłoszone  zgodnie  z  art.  38c,  do  produktu 
krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od 
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest 
w roku n-2 większa od 50%, a nie większa od 55% oraz prognozowana 
w projekcie  ustawy  budżetowej  na  rok  n,  o  którym  mowa  w  ust.  1, 
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku 
n nie jest mniejsza o więcej  niż  dwa  punkty  procentowe  od  wskaźnika 
średniookresowej  dynamiki  wartości  produktu  krajowego  brutto,  o 
którym mowa w ust. 1, lub 
b)  wartość  relacji  wyniku  nominalnego  powiększonego  o  koszty 
reformy  emerytalnej,  ogłoszone  zgodnie  z  art.  38c,  do  produktu 
krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od 
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest 
w roku n-2 mniejsza od lub równa 50% oraz suma, obliczona zgodnie z 
ust. 5, jest w roku n-2 mniejsza od -6% oraz prognozowana w projekcie 
ustawy  budżetowej  na  rok  n  dynamika  wartości  produktu  krajowego 
brutto  w  cenach  stałych  w  roku  n  nie  jest  mniejsza  o  więcej  niż  dwa 
punkty  procentowe  od  wskaźnika  średniookresowej  dynamiki  wartości 
produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, albo  
3) plus półtora punktu procentowego - jeżeli wartość relacji wyniku 
nominalnego  powiększonego  o  koszty  reformy  emerytalnej,  ogłoszone 
zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o 
którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość relacji, o 
której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 mniejsza od lub równa 
50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2 większa od 
6%  oraz  prognozowana  w  projekcie  ustawy  budżetowej  na  rok  n 
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku 
n  nie jest  większa  o  więcej  niż  dwa  punkty  procentowe  od  wskaźnika 
średniookresowej  dynamiki  wartości  produktu  krajowego  brutto,  o 
którym mowa w ust. 1, albo  
4) zero punktu procentowego – w pozostałych przypadkach.  
5. Minister Finansów oblicza  sumę  corocznych  różnic  między 
 

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 . 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: