Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
rządowych na szczeblu centralnym oraz funduszy ubezpieczeń
społecznych, a kwartalne – podsektora instytucji samorządowych na
szczeblu lokalnym. Dane będą publikowane przez Ministerstwo
Finansów. W Polsce podsektor instytucji rządowych i samorządowych
na szczeblu regionalnym nie występuje;
- tablica korelacji przedstawiającą metodę przejścia między danymi w
ujęciu kasowym a statystykami deficytu sektora instytucji rządowych i
samorządowych opracowywanych zgodnie z metodologią ESA
publikowana będzie natomiast przez Główny Urząd Statystyczny.
4.
Rozdział 1. Państwa członkowskie gwarantują, że N/T
Planowanie budżetowe w Polsce odbywa się w oparciu o najbardziej
III
podstawą planowania budżetowego są
aktualne prognozy makroekonomiczne. Prognozy te są opracowywane
Art. 4
realistyczne prognozy makroekonomiczne i
po konsultacjach z partnerami społecznymi i niezależnymi instytucjami,
budżetowe sporządzone w oparciu o
uzasadnienie przyjętej prognozy makroekonomicznej jest zaś publicznie
najaktualniejsze informacje. Podstawą
dostępne.
planowania budżetowego jest najbardziej
Rząd porównuje swoje prognozy z dostępnymi prognozami innych
prawdopodobny
scenariusz
instytucji i przedstawia swoje dane innym organom instytucjonalnym
makroekonomiczno
budżetowy
lub
(Rada Polityki Pieniężnej, Komisja Trójstronna ds. Społeczno-
ostrożniejszy scenariusz. Prognozy
Gospodarczych, Parlament, analitycy bankowi), celem uzyskania opinii.
makroekonomiczne i budżetowe są
Niektóre z tych działań są regulowane aktami prawnymi. Prognozy
porównywane z najbardziej aktualnymi
budżetowe są oceniane przez Radę Polityki Pieniężnej (art. 23 ust. 1 pkt
prognozami Komisji i, w stosownych
2 ustawy o Narodowym Banku Polskim – Prezes NBP w imieniu Rady
przypadkach, z prognozami
Polityki Pieniężnej, przedstawia opinie w sprawie projektu ustawy
przygotowanymi przez inne niezależne
budżetowej Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów). Natomiast na
instytucje. Znaczące rozbieżności między
podstawie art. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do
wybranym scenariuszem
Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu
makroekonomiczno-budżetowym
a
społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.) do dnia 10 maja
prognozami Komisji są określane i
każdego roku Rząd przedstawia Komisji wstępną prognozę wielkości
uzasadniane, w szczególności jeżeli poziom
makroekonomicznych. Na początku procesu budżetowego, Ministerstwo
lub wzrost wartości zmiennych w
Finansów, które jest odpowiedzialne za przygotowanie prognoz
założeniach
zewnętrznych
znacząco
makroekonomicznych organizuje spotkania z analitykami bankowymi,
odbiega od wartości przedstawionych w
aby wyrazić pogląd na temat krótko- i średnioterminowych perspektyw
prognozach Komisji.
polskiej gospodarki. Dodatkowo, prognozy makroekonomiczne dla
2. Komisja podaje do wiadomości
polskiej gospodarki wykorzystywane do planowania budżetowego są
publicznej metodologię, założenia i
oparte na założeniach zewnętrznych dostarczonych przez Komisję
5
stosowne parametry, które stanowią
Europejską. W przypadku braku dostępności takich prognoz
podstawę sporządzanych przez nią prognoz
wykorzystywane są projekcje innych międzynarodowych instytucji,
makroekonomicznych i budżetowych.
zwłaszcza MFW czy OECD.
3. Aby wspierać państwa członkowskie w
Dokumentem, w którym przedstawiana jest wstępna prognoza
procesie przygotowywania ich prognoz
podstawowych wielkości makroekonomicznych jest Wieloletni Plan
budżetowych,
Komisja
przedstawia
Finansowy Państwa.
prognozy unijnych wydatków na podstawie
Art.
Jednakże w celu pełnego dostosowania przepisów krajowych z
poziomu wydatków
103-
przepisami unijnymi niezbędne jest, w kontekście wprowadzenia w
zaplanowanego w wieloletnich ramach
108 i
ustawie o finansach publicznych stabilizującej reguły wydatkowej,
finansowych.
doprowadzenie także do zgodności regulacji odnoszących się do
4. W ramach analizy wrażliwości w
Art.
Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.
prognozach makroekonomicznych i
182
Wprowadzenie nowych norm prawnych będzie prowadzić do
budżetowych analizuje się ścieżki głównych
kompleksowego uregulowania
kwestii
opracowywania
prognoz
zmiennych budżetowych przy różnych
makroekonomicznych oraz średniookresowych ram budżetowych.
założeniach
dotyczących
wzrostu
Częścią WPFP będzie aktualizacja Programu Konwergencji, który
gospodarczego i stóp procentowych. Zakres
zawiera m.in. analizę wrażliwości (szczegółowe kwestie dotyczące
alternatywnych założeń wykorzystywanych
zmiany w zakresie WPFP zostały przedstawione przy omawianiu
do
sporządzania
prognoz
rozdziału V Dyrektywy).
makroekonomicznych i budżetowych zależy
Założenia do projektu budżetu państwa na rok następny (art. 138 ust. 1)
od wykonania prognoz w przeszłości i w
oraz projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem
miarę możliwości uwzględnia istotne
Art.
(art. 139 ust. 1) przedstawia Minister Finansów. Dokumenty te,
scenariusze ryzyka.
138
zawierające prognozy, zatwierdzane są następnie przez Radę Ministrów.
5. Państwa członkowskie określają
ust. 1 i
Prognozy budżetowe, przed ostatecznym przyjęciem przez Rząd w
instytucję odpowiedzialną za sporządzanie
Art.
uzasadnieniu do ustawy budżetowej, są konsultowane z partnerami
prognoz makroekonomicznych i
139
społecznymi w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-
budżetowych oraz podają do wiadomości
ust. 1
Gospodarczych, która reprezentuje przedstawicieli pracowników,
publicznej oficjalne prognozy
pracodawców i rządu. Na etapie prac na budżetem poszczególne resorty
makroekonomiczne
i
budżetowe
administracji publicznej, jak również instytucje typu Rada Polityki
przygotowane na potrzeby planowania
Pieniężnej, prezentują swoje stanowisko m. in. w sprawie
budżetowego,
w
tym
metodologię,
proponowanych przez rząd założeń makroekonomicznych. Stanowiska
założenia i istotne parametry stanowiące
te są przedmiotem wyjaśnień i uzgodnień w ramach posiedzenia KRM i
podstawę tych prognoz. Co najmniej raz w
RM. Opis narzędzi wykorzystywanych przy przygotowywaniu prognoz
roku państwa członkowskie i Komisja
jest publicznie dostępny na stronie Ministerstwa Finansów (np. opis
podejmują techniczny dialog dotyczący
modelu eMPF), a sama metodologia jest również na bieżąco oceniana w
założeń leżących u podstaw przygotowania
ramach corocznych kontroli NIK. Przyjęte założenia makroekonomiczne
6
prognoz makroekonomicznych i
są również konsultowane z przedstawicielami rynku podczas corocznych
budżetowych.
spotkań w Ministerstwie Finansów. Ocenę tych założeń uwzględniają
6. Prognozy makroekonomiczne i
również wydawane rekomendacje agencji ratingowych oraz opinia
budżetowe przygotowane na potrzeby
Komisji Europejskiej.
planowania
budżetowego
podlegają
Jednocześnie należy zauważyć, że prognozy makroekonomiczne
regularnej, bezstronnej i kompleksowej
wykorzystywane do planowania budżetowego oceniane są ex post przez
ocenie opartej na obiektywnych kryteriach,
Najwyższą Izbę Kontroli. W protokole kontroli NIK zawarty jest
w tym ocenie ex post. Wyniki tej oceny
zwięzły opis ustalonego stanu faktycznego i ocena kontrolowanej
podaje się do wiadomości publicznej i
działalności oraz uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych
odpowiednio uwzględnia
nieprawidłowości (art. 53 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o
w
przyszłych
prognozach
Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2012 r. poz. 82)). Kierownik
makroekonomicznych i budżetowych. Jeżeli
jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie określonym w
ocena wykaże znaczące odchylenia
wystąpieniu, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia
negatywnie wpływające na prognozy
pokontrolnego, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń, od dnia
makroekonomiczne w okresie co najmniej
otrzymania uchwały o oddaleniu zastrzeżeń w całości lub zmienionego
czterech kolejnych lat, dane państwo
wystąpienia pokontrolnego, poinformować Najwyższą Izbę Kontroli o
członkowskie
sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków sformułowanych
podejmuje niezbędne działania i podaje je
w wystąpieniu pokontrolnym oraz o podjętych działaniach lub
do wiadomości publicznej.
przyczynach niepodjęcia tych działań (art. 62 ustawy z dnia 23 grudnia
7. Komisja (Eurostat) co trzy miesiące
1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli).
publikuje kwartalne poziomy długu i
Zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
deficytu w państwach członkowskich.
publicznych Rada Ministrów musi przedstawić Sejmowi i Najwyższej
Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja, roczne sprawozdanie z
wykonania ustawy budżetowej za rok poprzedni. Najwyższa Izba
Kontroli przedstawia swoją opinię do Sejmu na temat realizacji ustawy
budżetowej z roku poprzedniego i udzielenia absolutorium dla Rady
Ministrów.
5.
Rozdział Każde państwo członkowskie dysponuje,
T
Art.
„Art. 112a. 1. Kwota wydatków na dany rok organów i jednostek,
IV
specyficznymi dla niego, numerycznymi
112a
o których mowa w art. 9 pkt 1-3, pkt 8 z wyłączeniem Zakładu
Art. 5
regułami fiskalnymi, które w wieloletniej
Ubezpieczeń Społecznych, i w pkt 9 oraz Funduszu Pracy, a także
perspektywie
skutecznie
wspierają
funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi
realizację przez sektor instytucji rządowych
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, jest obliczana
i samorządowych jako całość, wynikających
według wzoru:
z TFUE zobowiązań państw członkowskich
7
w obszarze polityki budżetowej. Reguły
2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, i w kwocie, o którą
takie wspierają w szczególności:
pomniejsza się tę kwotę zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się wydatków
a) stosowanie się do wartości odniesienia
budżetu środków europejskich oraz wydatków finansowanych środkami,
dotyczących deficytu i długu zgodnie z
o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2. W kwocie wydatków, o której
TFUE;
mowa w ust. 1, nie uwzględnia się również przepływów finansowych
b) przyjęcie wieloletniej perspektywy
między organami i jednostkami, o których mowa w ust. 1, z tytułu
planowania
budżetowego,
w
tym
dotacji i subwencji.
przestrzeganie średniookresowych celów
3. Kwota wydatków, o której mowa w ust. 1, pomniejszona o kwotę:
budżetowych założonych przez dane
1) prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej wydatków
państwo członkowskie.
jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 2 i samorządowych jednostek
budżetowych, uwzględniających założenia makroekonomiczne, o
Art. 7
Uchwalana co roku przez poszczególne
których mowa w art. 142 pkt 2 lit. a i b, oraz wieloletnie prognozy
państwa członkowskie ustawa budżetowa
finansowe tych jednostek, a także wysokość wydatków wykonanych w
uwzględnia specyficzne dla nich i
latach poprzednich, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom
obowiązujące w nich numeryczne reguły
planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych
fiskalne.
organów i jednostek, o których mowa w ust. 1,
2) planowanych wydatków organów i jednostek, o których mowa w
art. 139 ust. 2,
3) planowanych kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia
określonych w planie finansowym Funduszu, po odjęciu kwot
odpowiadających wielkościom planowanych do otrzymania kwot dotacji
od organów i jednostek, o których mowa w ust. 1
- stanowi nieprzekraczalny limit wydatków organów i jednostek, o
których mowa w art. 9 pkt 1 i państwowych jednostek budżetowych z
wyłączeniem organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, w
pkt 8 z wyłączeniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, oraz Funduszu
Pracy, a także funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych
Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw.4.
Wielkość korekty kwoty wydatków, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) minus dwa punkty procentowe - jeżeli wartość relacji wyniku
nominalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych,
ogłoszonego zgodnie z art. 38b pkt 1, zwanego dalej "wynikiem
nominalnym", powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone
zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o
którym mowa w ust. 1, mniejsza od -3%, lub gdy wartość relacji, o
8
której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 55% albo
2) minus półtora punktu procentowego - jeżeli:
a) wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty
reformy emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu
krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest
w roku n-2 większa od 50%, a nie większa od 55% oraz prognozowana
w projekcie ustawy budżetowej na rok n, o którym mowa w ust. 1,
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku
n nie jest mniejsza o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o
którym mowa w ust. 1, lub
b) wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty
reformy emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu
krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest
w roku n-2 mniejsza od lub równa 50% oraz suma, obliczona zgodnie z
ust. 5, jest w roku n-2 mniejsza od -6% oraz prognozowana w projekcie
ustawy budżetowej na rok n dynamika wartości produktu krajowego
brutto w cenach stałych w roku n nie jest mniejsza o więcej niż dwa
punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości
produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, albo
3) plus półtora punktu procentowego - jeżeli wartość relacji wyniku
nominalnego powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone
zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o
którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość relacji, o
której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 mniejsza od lub równa
50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2 większa od
6% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku
n nie jest większa o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o
którym mowa w ust. 1, albo
4) zero punktu procentowego – w pozostałych przypadkach.
5. Minister Finansów oblicza sumę corocznych różnic między
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei