Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
wspierania działalności organizacji społecznych i zakładów pracy w tym zakresie.
Powyższa ustawa określa również zadania w zakresie przeciwdziałania
alkoholizmowi, które wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki
społecznej, m.in. przez:
1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie
motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,
2) działalność wychowawczą i informacyjną,
3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów
alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju,
4) ograniczanie dostępności alkoholu.
Należy zauważyć, że art. 10 ww. ustawy zobowiązuje tworzących akty prawne
wpływające na strukturę cen napojów alkoholowych do konstruowania przepisów,
tak aby służyły ograniczaniu ich spożycia oraz zmianie struktury spożycia na
korzyść napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu.
Biorąc pod uwagę negatywne konsekwencje spożywania alkoholu, w tym wypadki,
absencję chorobową, niższą wydajność pracy, koszty leczenia i profilaktyki, bilans
skutków społeczno-gospodarczych proponowanego podwyższenia stawek akcyzy na
alkohol etylowy w skali kraju będzie z pewnością pozytywny. Dlatego też
zaproponowano podwyższoną stawkę akcyzy na wyroby spirytusowe.
Dodatkowo należy zauważyć, że koszt 1% alkoholu zawartego w 1 litrze napoju
alkoholowego jest najniższy w wyrobach spirytusowych, według cen detalicznych
wynosi:
1) wódka 40% 0,5 l (cena detal. 22 zł) – 1,10 zł,
2) piwo (cena 3,30 zł za puszkę 0,5 l, 5%) – 1,32 zł,
3) wino (cena 18 zł za butelkę 0,75 l, 12%) – 2,00 zł.
Podwyższenie stawek akcyzy na wyroby spirytusowe zmniejszy więc różnicę kosztu
1% alkoholu etylowego zawartego w 1 litrze wyrobów spirytusowych w stosunku
do wyrobów winiarskich i piwa – w efekcie wpłynie stymulująco na zmianę
struktury spożycia napojów alkoholowych.
Ponadto sprzeciw wobec finansowania staży podyplomowych oraz szkoleń
specjalistycznych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych ze środków
Funduszu Pracy zgłosili Pracodawcy RP, wskazując m.in., że zasoby pieniężne
26
funduszy celowych, które mają zapewnione odrębne źródło finansowania z tytułu
składek, powinny być przeznaczone wyłącznie na cele, do których realizacji zostały
powołane.
Należy zauważyć, że staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy,
lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, począwszy od 2009 r., finansowane są
ze środków Funduszu Pracy. Projektodawca przedstawił propozycję przepisów
umożliwiających kontynuowanie realizacji tych zadań i finansowania ich ze
środków Funduszu Pracy w roku 2014. Na przedmiotowy cel w planie finansowym
Funduszu Pracy zaplanowano środki w wysokości 835,3 mln zł.
Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym utworzonym w celu
łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Sfinansowanie ze
środków Funduszu Pracy staży podyplomowych oraz specjalizacji lekarzy, lekarzy
dentystów, pielęgniarek i położnych umożliwia aktywizację zawodową młodym
przedstawicielom zawodów medycznych.
Pracodawcy RP z zadowoleniem przyjęli propozycję uniezależnienia wysokości
dofinansowania wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego z PFRON-u od
kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Związek Nauczycielstwa Polskiego wniósł o wykreślenie art. 9 i art. 10 projektu
ustawy z uwagi na niewystarczające uzasadnienie pozostawienia kwoty bazowej,
koniecznej do ustalenia wielkości funduszu doskonalenia zawodowego i funduszu
socjalnego nauczycieli, na poziomie obowiązującym w styczniu 2012 r.
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli naliczany jest na
zasadach preferencyjnych w stosunku do pozostałych pracowników.
W 2013 r. świadczenie dla nauczyciela stanowi ponad 260% wysokości odpisu dla
pozostałych pracowników. Od dnia 1 września 2012 r. kwota bazowa dla
nauczycieli wzrosła o 3,8%, co spowodowałoby wzrost wysokości odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na 1 nauczyciela o kwotę 109 zł.
Należy mieć na uwadze, iż mrożenie w 2014 r. zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych dotyczy nie tylko nauczycieli, ale też pozostałych grup pracowniczych.
Proponowany w ustawie przepis dotyczący kształtowania środków na doskonalenie
zawodowe nauczycieli nie nakłada obowiązku planowania środków na ten cel
w wysokości niższej niż dotychczas. Obecna „sztywna” regulacja została zastąpiona
elastycznym mechanizmem, pozwalającym na planowanie wysokości tych środków
27
na poziomie niezbędnym do realizacji zadań. Tym samym powstała możliwość
odpowiedniego do potrzeb planowania wydatków w tym zakresie.
III. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany w zakresie „zamrożenia” na poziomie roku 2011
podstawy naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
przyniosą oszczędności w tej grupie wydatków w roku 2014. Kwota łącznych
oszczędności z tego tytułu nie jest możliwa do oszacowania. W wydatkach
budżetu państwa wyniesie ok. 42 mln zł (art. 1 projektu ustawy), a łącznie
z oszczędnościami z art. 24 i art. 25 projektu ustawy – ok. 56,9 mln zł.
Powyższe oszczędności z tytułu zamrożenia funduszu socjalnego zostały
uwzględnione w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014, która została
przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2013 r. (art. 1, art. 24
i art. 25 projektu ustawy).
W roku 2014 proponuje się sfinansowanie staży podyplomowych oraz szkoleń
specjalizacyjnych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych ze
środków Funduszu Pracy. W planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2014
przeznaczono na ten cel kwotę 835,3 mln zł (art. 2, art. 6, art. 8, art. 21 i art. 22
projektu ustawy).
W celu umożliwienia, w obecnych warunkach realizacji zrównoważenia rynku,
zatrudniania osób niepełnosprawnych niezbędne jest określenie innych zasad
kształtowania stawek dofinansowania do wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych. Projektowana zmiana pozwoli na obniżenie wydatków
PFRON-u na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
w roku 2014 o ok. 200–400 mln zł (w zależności od realizacji planu
finansowego PFRON-u do końca roku 2013). Z drugiej zaś strony projektowana
zmiana pozwoli na zwiększenie udziału pracodawców z otwartego rynku pracy
w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (art. 3 projektu ustawy).
Zaproponowane utrzymanie wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe na poziomie 2013 r. skutkować będzie utrzymaniem na
tym samym poziomie uposażeń i diet parlamentarnych posłów i senatorów,
których wysokość jest uzależniona właśnie od wysokości wynagrodzenia
28
podsekretarza stanu zgodnie z art. 25 ust. 2 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja
1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2003 r. Nr 221,
poz. 2199, z późn. zm.). Potencjalne oszczędności dla budżetu państwa są trudne
do oszacowania, gdyż od kilku lat nie ma podwyżek dla kwoty bazowej dla osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (art. 4 projektu ustawy).
Alkohol etylowy (art. 7 pkt 1 projektu ustawy)
Z uwagi na fakt, iż projekt ustawy wprowadza zmiany stawek podatku
akcyzowego, jego wejście w życie powinno również pociągać za sobą
zwiększenie wpływów budżetu państwa; nie przewiduje się natomiast wpływu
regulacji na budżety jednostek samorządu terytorialnego. Przewiduje się, że
zmiana stawek akcyzy na alkohol etylowy spowoduje dodatkowy wpływ do
budżetu państwa szacowany na ok. 780 mln zł w skali roku.
Założenie takie przyjęto na podstawie szacunkowych danych dotyczących
wielkości sprzedaży alkoholu etylowego na poziomie sprzedaży w roku 2012,
uwzględniając spadek sprzedaży tych wyrobów o ok. 3% w stosunku do
roku 2012.
Stawka podatku akcyzowego na alkohol etylowy (wyroby spirytusowe) wynosi
obecnie 4960,00 zł/hl 100% obj., co oznacza, że obciążenie akcyzą półlitrowej
butelki dowolnego wyrobu spirytusowego o mocy 40% obj. wynosi 9,92 zł.
Stawka akcyzy na napoje spirytusowe nie była zmieniana od dnia 1 stycznia
2009 r., kiedy to podwyższono akcyzę z 4550,00 zł do 4960,00 zł za 1 hektolitr
alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie, tj. o 410,00 zł.
Oznaczało to wówczas wzrost ceny detalicznej półlitrowej butelki wyrobu
spirytusowego o mocy 40% o 1 zł.
W okresie obowiązywania dotychczasowych stawek podatku akcyzowego
wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (rok 2009 do roku
2012) wyniósł 114,9% (dane GUS). Tym samym zaprojektowane w ustawie
podwyższenie stawek podatku akcyzowego na ww. wyroby odpowiada jedynie
wskaźnikowi wzrostu inflacji z tego okresu.
W strukturze spożycia wyrobów spirytusowych w Polsce dominują wódki –
ok. 90% rynku, w tym ok. 20% udział mają zyskujące na popularności wódki
smakowe. Na drugim miejscu znajduje się whisky, która stanowi kategorię
29
stosunkowo małą (4,6%), jednak rokrocznie zyskuje na znaczeniu (przeszło 20%
wzrost sprzedaży w ciągu roku).
Wpływ dokonanej od dnia 1 stycznia 2009 r. podwyżki stawki akcyzy na
alkohol etylowy (wyroby spirytusowe) na:
a) ceny detaliczne wyrobów spirytusowych
Z obserwacji rynku podwyżka praktycznie nie wpłynęła na ceny detaliczne
wyrobów spirytusowych (na przykładzie butelki wódki czystej Smirnoff
produkowanej w Polsce), natomiast ceny detaliczne wysokogatunkowych
wyrobów spirytusowych, takich jak wódki Absolut, Finlandia czy whisky
Johnnie Walker i Ballantines, uległy znacznemu obniżeniu. Wojna cenowa,
która trwa od kilku lat na rynku wódek, w dużym stopniu zatarła różnice
między segmentami cenowymi, zatem podział rynku wódek (wg Nielsena)
na segment ekonomiczny (do 17 zł za butelkę 0,5 l, 40%), mainstream (do
20 zł), premium (do 25 zł) i top premium (powyżej 25 zł) traci powoli na
znaczeniu.
b) spożycie wyrobów spirytusowych
Oddziaływanie dokonanego podwyższenia stawek akcyzy na spożycie
wyrobów spirytusowych, mając na uwadze wpływy budżetowe jako
najbardziej wiarygodny wskaźnik w tym zakresie, było stosunkowo
niewielkie.
Dochody budżetowe oraz odpowiadającą wielkość sprzedaży napojów
spirytusowych w latach 2008–2012 przedstawia poniższa tabela.
wpływy z ak
wielkość sprzedaży w mln
cyzy
rok
litrów 100% alkoholu
w mln zł
etylowego
2008
5.880,7
129,2
2009
6.393,2
128,9
2010
6.500,2
131,1
2011
6.445,1
129,9
2012
6.612,4
133,3
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik