Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
uwaga PZPT.
Przeciwne zakładanej skali podwyższenia stawki akcyzy na wyroby tytoniowe były:
KSPT, PHP „Polski Tytoń”, Konfederacja Lewiatan, JTI, KZPT, KIG, BJB,
M. Kawa, BCC, Imperial Tobacco Polska S.A., Federacja Związków Zawodowych
Pracowników Przemysłu Tytoniowego w Polsce, WZZ „Sierpień 80” w Imperial
Tobacco Polska Manufacturing S.A, BAT, Okręgowy Związek Plantatorów
Tytoniu, Pracodawcy RP, Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A. w Radomiu,
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego oraz PIH.
BAT zaproponował stworzenie i uwzględnienie w przepisach ustawy podwyżek
akcyzy do roku 2018, co nie jest możliwe do wprowadzenia, chociażby ze
względów budżetowych.
PZPT i ZPiP wystąpiły z postulatem niepodnoszenia stawek akcyzy na wyroby
tytoniowe na rok 2014 i utrzymania stawek podatku akcyzowego na te wyroby na
poziomie roku 2013.
Ponadto, zdaniem PZPT, utrzymanie obecnego poziomu opodatkowania akcyzą
wyrobów tytoniowych (papierosów i tytoniu do palenia) powinno być związane ze
zmianą struktury akcyzy, polegającej na wzroście stawki kwotowej przy
jednoczesnym obniżeniu stawki procentowej.
Również Philip Morris opowiedziała się za obniżeniem poziomu stawki
procentowej podatku akcyzowego do poziomu mieszczącego się w przedziale
1–10% na papierosy i tytoń do palenia, przy jednoczesnym podwyższeniu stawki
kwotowej. Dodatkowo wystąpiła z postulatem utrzymania dotychczasowego
opodatkowania podatkiem akcyzowym tytoniu do palenia. Za utrzymaniem
dotychczasowego opodatkowania akcyzą tytoniu do palenia opowiedziało się PSPT.
Ze względu na konieczność prowadzenia określonej polityki budżetowej
i prozdrowotnej nie jest obecnie możliwe pozostawienie bez zmian stawek podatku
akcyzowego na wyroby tytoniowe. Dokonując oceny wyboru relacji między stawką
kwotową i procentową opodatkowania akcyzą wyrobów tytoniowych, wzięto pod
uwagę, że system oparty na podnoszeniu stawki kwotowej, przy pozostawieniu
wysokości stawki procentowej na poziomie 31,41%, zapewnia równomierność
podnoszenia wszystkich cen detalicznych papierosów oraz tytoniu do palenia, bez
względu na segment cenowy, w którym się znajdują. System taki wprowadzi
21
równomierny wzrost cen detalicznych dla wszystkich poziomów cenowych tych
wyrobów. Zapobiegnie to sytuacji nierównomiernego wpływu podwyższenia stawek
podatku akcyzowego na poszczególne segmenty cenowe wyrobów tytoniowych
i zrealizuje cel społeczny przez równomierne obciążenie podwyżką zarówno tanich,
jak i drogich wyrobów tytoniowych. Podkreślenia wymaga, że pozostałe podmioty,
które zgłosiły swoje opinie do projektu ustawy, poparły przyjętą dla wyrobów
tytoniowych strukturę opodatkowania akcyzą.
Jako jeden z argumentów przemawiających za niższym podwyższeniem stawek
akcyzy na wyroby tytoniowe wskazywano wzrost „szarej strefy” w obrocie
wyrobami tytoniowymi. Oczywiście należy mieć świadomość, że wyższe ceny
legalnie sprzedawanych wyrobów tytoniowych stanowią większą pokusę dla
realizacji nieopodatkowanych zysków z tytułu przemytu i nielegalnej produkcji tych
wyrobów. Z całą pewnością duży wpływ na zagrożenie ze strony „szarej strefy”
mają relatywnie niskie ceny wyrobów tytoniowych w państwach ościennych,
szczególnie na Białorusi, Ukrainie i w Rosji.
Ponadto BJB i M. Kawa podniosły w swoich uwagach argument wpływu
podwyższenia stawek akcyzy na wyroby tytoniowe na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
Nie można zgodzić się z tego rodzaju zastrzeżeniami, bowiem podwyższenie stawek
akcyzy dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych branży tytoniowej
w jednakowym stopniu. Z pewnością należy liczyć się z pewnym spadkiem
sprzedaży, co zostało omówione w uzasadnieniu projektu ustawy, jednak jest to
efekt uwzględniany w prowadzonej konsekwentnie przez rząd polityce społecznej
i prozdrowotnej.
Podatek akcyzowy od papierosów liczony w systemie mieszanym składa się ze
stawki kwotowej od 1000 szt. papierosów i stałej stawki procentowej w wysokości
31,41% liczonej od ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym.
W przypadku papierosów podwyższenie stawek akcyzy ogółem o 5% w oparciu
o wysokość średniej ważonej ceny detalicznej na papierosy za rok 2013, przyjętej na
poziomie 11,92 zł/20 szt., wymaga podwyższenia stawki kwotowej
z dotychczasowego poziomu 188,00 zł/1000 szt. do wysokości 206,76 zł/1000 szt.,
przy niezmienionej stawce procentowej 31,41%.
22
Wzrost obciążenia akcyzą ponad wskazane 5% zależy wyłącznie od cen
detalicznych ustalanych przez przedsiębiorców.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej „szarej strefy”, należy zauważyć, iż każda
podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe, przyczyniająca się do wzrostu cen
detalicznych legalnych wyrobów tytoniowych, wpływa na pewną opłacalność
przemytu oraz nielegalnej produkcji i obrotu wyrobami tytoniowymi. Pochodzące
bowiem z nielegalnych źródeł wyroby tytoniowe nie są obciążone żadnymi
należnościami celnymi i podatkowymi.
Niemniej jednak Służba Celna stale monitoruje obrót wyrobami tytoniowymi oraz
podejmuje inicjatywy i działania ukierunkowane na przeciwdziałanie niepożądanym
zjawiskom w obszarze wyrobów tytoniowych.
Należy podkreślić, że ujawnienia nielegalnych wyrobów tytoniowych dokonywane
w ostatnich latach przez Służbę Celną stanowią dominującą część ujawnień
dokonywanych przez polskie służby państwowe. W przypadku nielegalnych
papierosów, procentowy udział ujawnień dokonanych przez Służbę Celną
w porównaniu do innych służb państwowych wyniósł: w latach 2009 i 2010 – 77%,
w 2011 r. – 74,5%, a w 2012 r. – 73%. Natomiast w przypadku nielegalnego tytoniu
udział ten kształtował się następująco: w 2009 r. – 88,5%, w 2010 r. – 78%,
w 2011 r. – 48%, a w 2012 r. – 78%. Na zanotowany w 2011 r. spadek udziału
Służby Celnej w ujawnieniach tytoniu wpłynęły działania Policji związane
z likwidacją nielegalnych wytwórni papierosów i tytoniu do palenia.
Ponadto o skuteczności działań podejmowanych m.in. przez Służbę Celną
w zakresie zwalczania „szarej strefy” w obszarze wyrobów tytoniowych może
świadczyć wielkość wskaźnika procentowego udziału nielegalnych papierosów
w krajowym rynku tytoniowym. Według dostępnych wyników badań rynkowych,
wykonywanych pod kontrolą Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć
Finansowych (OLAF) przez KPMG (międzynarodowa sieć firm audytorsko-
-doradczych), w 2011 r. wskaźnik ten wyniósł 12,9%, natomiast w 2012 r. – 13,0%
i był niższy w porównaniu do innych państw regionu. Należy przy tym zauważyć,
że rynek papierosowy w Polsce z roku na rok się zmniejsza, co potwierdza
systematycznie malejąca sprzedaż papierosów. Zatem utrzymujący się na
niezmienionym poziomie procentowy udział w rynku papierosów nielegalnych
wykazuje tendencję malejącą w „szarej strefie”.
23
Zasygnalizowania wymaga również to, że Służba Celna planuje podjęcie,
w pierwszej połowie 2014 r., działań prewencyjnych w obszarze walki
z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi przez podjęcie stałych czynności
patrolowo-kontrolnych. Objęte zostaną nimi bazary i targowiska (oraz ich pobliskie
rejony) zidentyfikowane jako miejsca największej podaży nielegalnych wyrobów
akcyzowych. Sukcesywnie obszar działań patrolowych rozszerzony będzie na
kolejne ustalane miejsca detalicznej sprzedaży towarów, od których nie został
odprowadzony należny podatek akcyzowy.
W zakresie zmiany opodatkowania akcyzą alkoholu etylowego uwagi zgłosiły:
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (dalej PPS), Pracodawcy
Rzeczypospolitej Polskiej (dalej Pracodawcy RP), Sekcja Krajowa Przemysłu
Spirytusowego i Drożdżowego NSZZ „Solidarność” (dalej SKPSiD) oraz Polska
Izba Handlowa (dalej PIH), podkreślając m.in., że podwyżka nie przyniesie
oczekiwanych wpływów budżetowych oraz zwiększy ryzyko rozwoju szarej strefy.
Ponadto PPS zarzucił projektowanej zmianie nierówne traktowanie poszczególnych
kategorii napojów alkoholowych. Natomiast Pracodawcy RP zakwestionowali
stanowisko o prozdrowotnym charakterze zmiany stawki akcyzy na alkohol
etylowy. SKPSiD i PIH podniosły kwestię pogorszenia kondycji branży
spirytusowej i branż kooperujących z nią pokrewnych, m.in. handlu,
a w konsekwencji zagrożenie ryzykiem zmniejszonych wpływów z tytułu podatków
dochodowych, VAT i składek ZUS.
Odnosząc się do uwag PPS i Pracodawców PR, należy zauważyć, iż według danych
Komisji Europejskiej stawka akcyzy na alkohol etylowy w Polsce w wysokości
1208,08 euro/hl 100% vol. nie należy do najwyższych, kształtuje się bowiem na
średnim poziomie. Wyższe stawki akcyzy nałożono na ten wyrób akcyzowy
w 14 państwach członkowskich Unii Europejskiej. W okresie dekoniunktury oraz
spadku wpływów budżetowych z podatków dochodowych, wpływy z akcyzy, jak
również innych podatków pośrednich podlegają mniejszym wahaniom. Większa
stabilność dochodów budżetowych z tytułu podatków pośrednich wynika z faktu, iż
konsumpcja dóbr opodatkowanych akcyzą co do zasady utrzymuje się na pewnym
określonym poziomie niezależnie od warunków makroekonomicznych.
Zaproponowane podwyższenie stawki akcyzy – z kwoty 4960,00 zł/hl 100% vol. do
kwoty 5704,00 zł/hl 100% vol., tj. o 15%, przyniesie ok. 780 mln zł dodatkowych
24
wpływów do budżetu państwa w stosunku do uzyskanych wpływów w roku 2012.
Szacunek ten oparto na racjonalnych przesłankach uwzględniających zarówno
położenie geopolityczne Polski, spowolnienie gospodarcze, jak i istnienie „szarej
strefy” w obrocie wyrobami spirytusowymi. Z tych też powodów założono ok. 3%
spadek sprzedaży w stosunku do roku 2012.
Wzrost stawki podatku akcyzowego może oznaczać wzrost ceny półlitrowej butelki
wyrobu spirytusowego o mocy 40% o ok. 1,50 zł (z VAT-em ok. 1,80 zł), a nie, jak
wynika z wyliczeń PPS, o 2 zł.
Stawka akcyzy na napoje spirytusowe nie była zmieniana od dnia 1 stycznia 2009 r.,
kiedy to podwyższono stawkę akcyzy z 4550,00 zł do 4960,00 zł za 1 hektolitr
alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie, tj. o 410,00 zł.
Z obserwacji rynku wynika, iż ówczesna podwyżka praktycznie nie wpłynęła na
ceny detaliczne wyrobów spirytusowych, natomiast ceny detaliczne
wysokogatunkowych wyrobów spirytusowych, wódek czy whisky uległy
znacznemu obniżeniu. „Wojna cenowa”, która trwa od kilku lat na rynku wódek,
w dużym stopniu zatarła różnice między segmentami cenowymi. Według raportu
KPMG, przygotowanego na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł
Spirytusowy, wielkość „szarej strefy” wyrobów spirytusowych w latach 2009–2012
pozostaje na zbliżonym poziomie (niewielki spadek: w 2009 r. – 10%, 2010 r.
– 9,6%, 2011 r. – 9,5% i w 2012 r. – 9,5%) legalnego rynku.
W okresie obowiązywania dotychczasowych stawek akcyzy wskaźnik wzrostu cen
towarów i usług konsumpcyjnych (rok 2009 do roku 2012) wyniósł 114,9% (według
danych GUS). Oznacza to spadek realnego obciążenia podatkowego tej grupy
wyrobów w ciągu tego okresu.
Nie sposób zgodzić się z uwagą Pracodawców RP, że zmiana nie ma charakteru
prozdrowotnego. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 70, poz. 473, z późn.
zm.) zobowiązuje organy administracji rządowej i jednostki samorządu
terytorialnego do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia
napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania
i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu
spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy,
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik