Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
Regulacja art. 32 projektu ustawy ma wpływ na prezentowanie danych
w poszczególnych
załącznikach projektu ustawy budżetowej środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w zakresie Perspektywy Finansowej
UE 2014–2020. Wyłączenie stosowania art. 119 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 2, art. 121
oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, określonych w odniesieniu do programów i projektów finansowanych
w ramach Perspektywy Finansowej UE 2014–2020, wynika z faktu, że aktualnie
nie zostały podjęte jeszcze ostateczne ustalenia dotyczące podziału kwot
zobowiązań Komisji Europejskiej dla Perspektywy Finansowej 2014–2020,
sposobów wdrażania projektów oraz ostatecznego kształtu programów
operacyjnych. Ponadto jest spowodowane brakiem ostatecznych rozstrzygnięć
w Unii Europejskiej w zakresie poziomów wsparcia WPR w latach 2014–2020 oraz
maksymalnego poziomu realokacji środków z II filara na płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego, co skutkuje brakiem możliwości
prawidłowego prezentowania kwot wydatków i dochodów budżetu środków
europejskich oraz budżetu krajowego na współfinansowanie zadań WPR w latach
2015–2020. W związku z powyższym zasadne jest jednorazowe wyłączenie
z obowiązku prezentacji w załącznikach do ustawy budżetowej ww. wartości
w odniesieniu do lat 2015 i 2016 dla WPR.
Zmiany zaproponowane w ustawie okołobudżetowej nie podlegają notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projektowane zmiany nie wymagają także przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej
obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego
wymogu, zatem nie występują przesłanki, o których mowa w § 12a Regulaminu pracy
Rady Ministrów.
16
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej
Niniejszy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
W trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa zgłoszenia
zainteresowania pracami nad projektem ustawy wniosły następujące podmioty,
w kolejności:
1) Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe B.J.B. Sp. z o.o.,
2) Firma Handlowa Mariusz Kawa,
3) Imperial Tobacco Polska S.A.,
4) Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne „Polski Tytoń” S.A.,
5) Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego,
6) Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu,
7) Federacja Związków Zawodowych Pracowników Przemysłu Tytoniowego
w Polsce,
8) JTI Polska Sp. z o.o.,
9) WZZ „Sierpień 80” w Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.,
10) Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o.,
11) Okręgowy Związek Plantatorów Tytoniu w Augustowie,
12) Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.,
13) British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o.,
14) Związek Przedsiębiorców i Pracodawców,
15) Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego,
16) Polska Izba Handlu.
17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowane regulacje oddziaływać będą na osoby zatrudnione w jednostkach
sektora finansów publicznych oraz na osoby objęte przepisami ustawy z dnia
3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi, a także na jednostki samorządu terytorialnego.
Przepisy art. 3 projektu ustawy będą miały wpływ na wysokość dofinansowania do
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych udzielanego ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dofinansowanie
będzie przysługiwać w kwocie 480 zł, 960 zł lub 1920 zł, w zależności od stopnia
niepełnosprawności pracownika. Kwotę dofinansowania zwiększa się o 640 zł
w przypadku osób niepełnosprawnych, w stosunku do których orzeczono chorobę
psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub
epilepsję oraz niewidomych.
Z kolei projektowane zmiany dotyczące opodatkowania akcyzą (art. 7 projektu
ustawy) oddziaływać będą bezpośrednio na producentów, importerów, nabywców
wewnątrzwspólnotowych i przedsiębiorców uczestniczących w obrocie alkoholem
etylowym, wyrobami tytoniowymi oraz suszem tytoniowym. Skutki podwyżek
odczują również konsumenci tych wyrobów.
Podwyższenie stawek podatku akcyzowego generować będzie konieczność
przekazania przez podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami akcyzowymi
(podatników) wyższej kwoty akcyzy do budżetu. Dodatkowo należy podkreślić,
iż ze względu na cenotwórczy charakter podatku akcyzowego, należy liczyć się ze
zwiększonymi wydatkami ponoszonymi przez konsumentów przedmiotowych
wyrobów, co może wpłynąć na ograniczenie spożycia tych wyrobów. Ceny
detaliczne alkoholu etylowego i wyrobów tytoniowych należą do kategorii cen
umownych, tj. ustalanych nie administracyjnie lecz przez producentów, nabywców
wewnątrzwspólnotowych i importerów na podstawie mechanizmów rynkowych. Na
poziom cen detalicznych ma wpływ polityka cenowa prowadzona przez firmy
branży tytoniowej i alkoholowej, która uzależniona jest również od pozycji
rynkowej danej firmy w kraju. Przy kształtowaniu poziomu cen na przedmiotowe
wyroby brana jest pod uwagę siła nabywcza i kondycja obu branż. Mnogość
18
i złożoność czynników warunkujących wysokość cen wyrobów akcyzowych,
zwłaszcza tych pozostających po stronie producentów i podmiotów biorących udział
w ich obrocie handlowym, utrudniają precyzyjne określenie poziomu cen.
Ostateczna jednakże weryfikacja przyjętego poziomu cen wyrobów odbywa się na
poziomie konsumenta, zatem producenci i podmioty uczestniczące w obrocie tymi
wyrobami biorą pod uwagę również element akceptacji tych cen przez
konsumentów.
Przepisy art. 13 i art. 15 projektu ustawy będą miały wpływ na jednostki sektora
finansów publicznych, w których wynagrodzenia finansowane są w ramach
programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Przepis art. 32 oddziałuje na Ministra Finansów jako organ odpowiedzialny za
przygotowanie załączników do ustawy budżetowej na rok 2014, jak również
instytucje zarządzające programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej
w ramach Perspektywy Finansowej 2014–2020. Ponadto wskazany przepis wpłynie
bezpośrednio na jednostki realizujące projekty, które w roku 2014 będą mogły
dokonywać wydatków w ramach Perspektywy Finansowej 2014–2020, mimo
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych.
II. Wyniki konsultacji
W toku konsultacji projekt regulacji został zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej (BIP) Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl) – zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Ponadto informacja o zamieszczeniu projektu ustawy w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji została przekazana następującym
podmiotom: Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej, Związkowi Rzemiosła Polskiego,
Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiemu
Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Związkowi Nauczycielstwa Polskiego, Polskiej Radzie Biznesu, Krajowej Izbie
Gospodarczej, Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, Krajowej Radzie
Konsultacyjnej do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Krajowemu Stowarzyszeniu
Przemysłu Tytoniowego, Polskiemu Stowarzyszeniu Przemysłu Tytoniowego,
19
Polskiemu Związkowi Plantatorów Tytoniu, Krajowemu Związkowi Plantatorów
Tytoniu, Związkowi Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
W toku przeprowadzonych konsultacji uwagi do projektu ustawy w zakresie akcyzy
od wyrobów tytoniowych zgłosili w następującej kolejności: Przedsiębiorstwo
Handlowo-Usługowe B.J.B. Sp. z o.o. (dalej BJB), Firma Handlowa Mariusz Kawa
(dalej M. Kawa), Imperial Tobacco Polska S.A., Przedsiębiorstwo Handlowo-
-Produkcyjne „Polski Tytoń”, Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego
(dalej KSPT), Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu (dalej KZPT), Federacja
Związków Zawodowych Pracowników Przemysłu Tytoniowego w Polsce, JTI
Polska Sp. z o.o. (dalej JTI), Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club (dalej
BCC), Krajowa Izba Gospodarcza (dalej KIG), Pracodawcy Rzeczypospolitej
Polskiej (dalej Pracodawcy RP), WZZ „Sierpień 80” w Imperial Tobacco Polska
Manufacturing S.A., Polski Związek Plantatorów Tytoniu (dalej PZPT), Philip
Morris Distribution Sp. z o.o. (dalej Philip Morris), Okręgowy Związek Plantatorów
Tytoniu w Augustowie, Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A., British
American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o. (dalej BAT), Związek
Przedsiębiorców i Pracodawców (dalej ZPiP), Polskie Stowarzyszenie Przemysłu
Tytoniowego oraz Polska Izba Handlu (dalej PIH).
Propozycja doprecyzowania definicji suszu tytoniowego zyskała poparcie
większości podmiotów zgłaszających uwagi, tj.: JTI, KZPT, BJB, M. Kawa, BCC,
Konfederacji Lewiatan, Imperial Tobacco Polska S.A., BAT, Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Przemysłu Tytoniowego w Polsce, WZZ „Sierpień 80”
w Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A., Związku Przedsiębiorców
i Pracodawców, Okręgowego Związku Plantatorów Tytoniu, Polskiego Związku
Plantatorów Tytoniu, Philip Morris, Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.
w Radomiu, Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, KSPT oraz PIH.
PZPT zaproponował dalsze doprecyzowanie ww. definicji, tak aby nie został
uznany za susz tytoniowy tytoń w fazie jego uprawy (tj. przed zbiorem).
Z kolei zarówno KSPT, jak i Philip Morris zaproponowały rozszerzenie definicji
suszu tytoniowego, tak aby za susz tytoniowy uznać, bez względu na wilgotność,
tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym, a także inne wyroby zawierające
w swoim składzie susz tytoniowy.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik