eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1788
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645

1788

właściwego do spraw oświaty i wychowania wyodrębnia się środki na doskonalenie 
zawodowe nauczycieli, i tak odpowiednio: 
1)  w  budżecie  organów  prowadzących  szkoły  –  1% planowanych rocznych 
środków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, 
2)  budżetach  wojewodów  –  5000  średnich  wynagrodzeń  nauczyciela  stażysty, 
z przeznaczeniem na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia 
zawodowego nauczycieli, 
3)  w  budżecie  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania  – 
5000 średnich 
wynagrodzeń 
nauczyciela 
stażysty 
na 
realizację 
ogólnokrajowych zadań w tym obszarze.  
Z  doświadczeń  ostatnich  kilku  lat  wynika,  że  środki  planowane  na  ten cel, 
szczególnie  w  budżetach  wojewodów  oraz  w  budżecie  Ministra  Edukacji 
Narodowej,  były  niewykorzystywane,  a  w  przypadku  wojewodów  planowane 
w niższych wysokościach niż wynika to z obowiązujących przepisów. Praktyka ta 
była  skutkiem  tego,  że  na  doskonalenie zawodowe nauczycieli dysponenci 
pozyskują  środki  unijne  i  te  w  pierwszej  kolejności  wydatkują.  W  szczególności 
w budżetach  wojewodów  faktyczne  wykonane  wydatki  na  doskonalenie  były 
dwukrotnie niższe niż wynikające z obowiązujących przepisów. 
W związku z powyższym proponuje się, aby w roku 2014, analogicznie jak w roku 
2013,  wprowadzić  przepis (art. 9  projektu  ustawy),  który  umożliwia  elastyczne 
planowanie  środków  na  doskonalenie  zawodowe  nauczycieli.  Określenie 
maksymalnej  wysokości  rocznych  środków  na doskonalenie zawodowe 
nauczycieli, w odniesieniu do poziomu dotychczasowych sztywnych kwot, pozwoli 
na urealnienie planowania środków na ten cel. 
Wprowadzenie powyższej zmiany nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu 
państwa  oraz  budżetów  jednostek  samorządu  terytorialnego.  Powstałe  w  wyniku 
zaplanowania niższej kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli oszczędności 
w  budżetach  organów  prowadzących  szkoły,  w  budżetach  wojewodów  oraz 
w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania będą mogły być 
racjonalnie wykorzystane na inne potrzeby w zakresie oświaty.  
Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – 
Karta Nauczyciela corocznie dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń 
socjalnych dla nauczycieli  w  wysokości  ustalanej  jako  iloczyn  planowanej  liczby 
11 
 
nauczycieli  w  przeliczeniu  na  pełny  wymiar  zajęć  i  110%  kwoty  bazowej 
stanowiącej  podstawę  wyliczania  średnich  wynagrodzeń  nauczycieli  w  dniu 
1 stycznia danego roku.  
W związku z powyższym proponuje się (art. 10 projektu ustawy), aby w roku 2014, 
analogicznie jak w roku 2013, wprowadzić przepis, iż odpis na zakładowy fundusz 
świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany jest w oparciu o kwotę bazową 
z dnia 1 stycznia 2012 r. 
Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. –  Prawo o szkolnictwie 
wyższym  (Dz.  U. z 2012 r. poz. 572,  z  późn.  zm.),  dla pracowników uczelni 
publicznych  tworzy  się  odpis  na  zakładowy  fundusz  świadczeń  socjalnych 
w wysokości  6,5%  planowanych  przez  uczelnię  rocznych  wynagrodzeń 
osobowych. Powiązanie sposobu naliczania ww. odpisu z wysokością wynagrodzeń 
powoduje  automatyczny  wzrost  wydatków  na  zakładowy  fundusz  świadczeń 
socjalnych  wynikający  z  podniesienia  płac  pracowników  publicznych  szkół 
wyższych. 
Obecna sytuacja finansów publicznych uzasadnia, analogicznie jak w przypadku 
pracowników  sfery  budżetowej  i  w  przypadku  nauczycieli  zatrudnionych 
w szkołach i placówkach oświatowych, zastosowanie rozwiązania polegającego na 
„zamrożeniu”  wysokości  odpisu  na  zakładowy  fundusz  świadczeń  socjalnych 
również w odniesieniu do pracowników uczelni publicznych. Proponowana zmiana 
(art.  11  projektu  ustawy)  spowoduje,  że  w  roku  2014  wysokość  odpisu  na 
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla ww. grupy zawodowej co do zasady 
utrzyma  się  na poziomie roku 2013, przy czym w uczelniach, w których fundusz 
wynagrodzeń ulegnie zmniejszeniu z tytułu ograniczenia zatrudnienia, odpisy będą 
dokonywane w niższej wysokości.  
VI.  Zmiana dotycząca Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (art. 26) 
W art. 26  ust.  1  projektu  ustawy  proponuje  się  wprowadzenie  rozwiązania 
umożliwiającego  w  roku  2014  dofinansowanie  zadań  związanych 
z przygotowaniami 
zawodników  kadry  narodowej  do  udziału  we 
współzawodnictwie  międzynarodowym  w  sportach  olimpijskich  i nieolimpijskich 
ze  środków  Funduszu  Rozwoju  Kultury  Fizycznej,  utworzonego  na  podstawie 
ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, 
z późn. zm).  
12 
 
W art. 26  ust.  2  projektu  ustawy  proponuje  się  umożliwienie  wydania 
rozporządzenia  określającego  szczegółowe  warunki  uzyskiwania  dofinansowania 
realizacji  ww.  zadań,  tryb  składania  wniosków  oraz  przekazywania  środków 
z uwzględnieniem racjonalności i ciągłości finansowania zadań. 
VII.  Zmiana  dotycząca  planu  finansowego  Zasobu  Własności  Rolnej  Skarbu  Państwa 
(art. 27) 
W art. 27  projektu  ustawy  proponuje  się  wprowadzenie  w  roku  2014  obostrzenia 
w zakresie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. 
Biorąc pod uwagę, że w planie finansowym Zasobu określana jest wysokość wpłaty 
do budżetu państwa, każda zmiana w planie finansowym, w konsekwencji której 
mogłoby  nastąpić  zmniejszenie  wpłat  przekazywanych  do  budżetu  państwa, 
wymaga  akceptacji  ministra  właściwego  do  spraw  finansów  publicznych.  Wpłaty 
Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa do budżetu w roku 2014 mają wynieść 
1.509.200 tys. zł. 
VIII.  Zmiany  związane  z  finansowaniem  zadań  przez  Narodowy  Fundusz  Ochrony 
Środowiska i Gospodarki Wodnej (art. 28) 
Polska  jako  członek  Konwencji  ESA  jest  zobowiązana  do  zapłaty  składki 
członkowskiej.  Udział  w  Konwencji  ESA  pozwoli  na  realizację  zadań  m.in. 
służących rozwojowi technik satelitarnych w zastosowaniu do badań klimatu oraz 
nadzoru morskiego, a także poszerzanie wiedzy w dziedzinie czystych technologii 
napędowych  i  optymalizację  źródeł  energii  oraz  zastosowanie obserwacji 
satelitarnych w zakresie monitorowania i zarządzania środowiskiem. 
Powyższe  cele  wpisują  się  w  zakres  zadań  finansowanych  przez  Narodowy 
Fundusz  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  (art.  400a  ustawy  z  dnia 
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, 
z  późn.  zm.).  W  związku  z  tym  proponuje  się  w  roku  2014  sfinansowanie 
omawianych  składek  w  części  dotyczącej  Ministra  Środowiska  ze  środków 
Narodowego  Funduszu  Ochrony  Środowiska i Gospodarki Wodnej  w ramach 
środków zaplanowanych na realizację zadań w planie finansowym na rok 2014. 
Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych, na rzecz których składki 
regulowane są z budżetu Ministra Środowiska, wiąże się z realizacją przez Ministra 
Środowiska  jego  zadań  z  zakresu  ochrony  środowiska  i  gospodarki  wodnej, 
13 
 
związanych  z  wypełnieniem  zobowiązań  wynikających  z  porozumień 
międzynarodowych  oraz  współpracy  międzynarodowej  w  tym  obszarze. 
W związku  z  tym,  że  zadania  te  wpisują  się  również  w zadania finansowane ze 
środków  Narodowego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i Gospodarki Wodnej, 
proponuje  się  w  roku  2014  uzupełnienie  wydatków  na  przedmiotowe  składki  do 
organizacji międzynarodowych ze środków Funduszu. 
IX.  Zmiana dotycząca ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (art. 29) 
Zgodnie z  art. 37a ust. 2 ustawy z  dnia 25 sierpnia 2006 r. o  biokomponentach 
i biopaliwach  ciekłych  (Dz.  U.  z  2013 r. poz. 1164),  wydatki  związane 
z działaniami,  o  których  mowa  w  art.  37a  ust.  1  tej  ustawy  (mającymi  na  celu 
wsparcie  rynku  biopaliw),  ustala  się  w  ustawie  budżetowej  w  wysokości  1,5% 
planowanych w  poprzednim  roku  wpływów  z  podatku akcyzowego od paliw 
silnikowych.  W art. 29  projektowanej  ustawy  proponuje  się  wprowadzenie 
przepisu,  który  będzie  obowiązywał  w  roku  2014,  przewidującego  obniżenie 
środków  określonych  w  ustawie  budżetowej  (w  rezerwie celowej) na wsparcie 
rynku biopaliw z 1,5% do 0,5% planowanych w  poprzednim  roku  wpływów 
z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co w wymiarze finansowym opiewa 
na kwotę 132.067 tys. zł. Należy zauważyć, że szczegółowe warunki, sposób i tryb 
przyznawania dofinansowania w zakresie biopaliw określa rozporządzenie Ministra 
Gospodarki z dnia 25 kwietnia 2013 r. w  sprawie  szczegółowych  warunków, 
sposobu i trybu  przyznawania  dofinansowania  na  realizację  działań  związanych 
z wytwarzaniem  biokomponentów,  biopaliw  ciekłych  lub  innych  paliw 
odnawialnych i  wykorzystaniem ich w transporcie  (Dz. U. z 2013 r. poz. 609). 
Część  przewidzianych  w  tym  rozporządzeniu  dofinansowań  przeznaczonych  na 
rozwój  rynku  biopaliw,  stanowiących  pomoc  de  minimis,  nie  będzie 
przyznawanych  po  dniu  31  grudnia  2013  r.  Jedno  z  dofinansowań  (pomoc  dla 
wytwórców biokomponentów oraz producentów paliw) stanowi natomiast pomoc 
publiczną  i  może  być  przyznane  jedynie  w  okresie  obowiązywania  pozytywnej 
decyzji  Komisji  Europejskiej  o  zgodności  tej  pomocy  ze  wspólnym  rynkiem. 
Procedura notyfikacji programu pomocowego w  tym zakresie nie została  jeszcze 
wszczęta.  Dodatkowo  na obecnym etapie dokonanie notyfikacji przedmiotowego 
programu pomocowego jest przedwczesne z uwagi na toczące się prace nad zmianą 
dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze  źródeł 
14 
 
odnawialnych  oraz  konieczność  dostosowania  do  obowiązujących  przepisów 
powyższej dyrektywy ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ww. 
rozporządzenia  Ministra  Gospodarki  z  dnia  25  kwietnia  2013  r.  Z  uwagi  na 
powyższe, przewidywane zmniejszenie wysokości dofinansowania rynku biopaliw 
w 2014 r. nie wpłynie negatywnie na rozwój tego rynku. 
X.  Zmiana  dotycząca  wsparcia przez Ministra Sportu i Turystyki działań  miasta 
Krakowa związanych ze staraniem się o przyznanie organizacji XXIV Zimowych 
Igrzysk Olimpijskich i  XIII Zimowych Igrzysk Paraolimpijskich w 2022  roku 
(art. 31) 
Przepis art. 31 projektu ustawy umożliwi w roku 2014 ministrowi właściwemu do 
spraw kultury fizycznej przekazanie miastu Kraków dotacji celowej w kwocie do 
12.772  tys.  zł  na  dofinansowanie  zadania  własnego  z  zakresu kultury fizycznej, 
związanego  z  ubieganiem  się  przez  miasto  Kraków, wspólnie z regionem 
tatrzańskim  po  stronie  polskiej  i  słowackiej,  o  przyznanie roli gospodarza 
XXIV Zimowych Igrzysk Olimpijskich i XIII Zimowych Igrzysk Paraolimpijskich 
w 2022 roku (dalej „ZIO 2022”), w fazie aplikacji oraz fazie kandydatury.  
W dniu 23  lipca  2013  r.  Rada  Ministrów  zapoznała  się  z  przedstawioną  przez 
Ministra Sportu i Turystyki Informacją dotyczącą ubiegania się o przyznanie miastu 
Kraków,  wspólnie  z  regionem  tatrzańskim  po  stronie  polskiej  i  słowackiej,  roli 
gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich  i Paraolimpijskich w roku  2022. 
W dokumencie 
tym  zaprezentowany  został  wstępny  projekt  budżetu 
konkursowego,  budżetu  Komitetu  Organizacyjnego  Igrzysk  (KOIO)  oraz 
inwestycyjnego w obszarach infrastruktury sportowej, pozasportowej, 
transportowej oraz ochrony środowiska tego przedsięwzięcia.  
Dodany przepis będzie stanowił wyraźną podstawę  udzielenia dotacji celowej dla 
miasta  Kraków,  co  uprości  przekazanie  środków  budżetu  państwa  na  to  zadanie. 
Z uwagi na fakt, że działania miasta Krakowa są w trakcie realizacji, konieczne jest 
sprawne  udzielenie  wsparcia  finansowego  na  realizację  fazy  aplikacji  oraz  fazy 
kandydatury ubiegania się o organizację ZIO 2022. 
 
 
15 
 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: