Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
zawodowe nauczycieli, i tak odpowiednio:
1) w budżecie organów prowadzących szkoły – 1% planowanych rocznych
środków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli,
2) budżetach wojewodów – 5000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,
z przeznaczeniem na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia
zawodowego nauczycieli,
3) w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania –
5000 średnich
wynagrodzeń
nauczyciela
stażysty
na
realizację
ogólnokrajowych zadań w tym obszarze.
Z doświadczeń ostatnich kilku lat wynika, że środki planowane na ten cel,
szczególnie w budżetach wojewodów oraz w budżecie Ministra Edukacji
Narodowej, były niewykorzystywane, a w przypadku wojewodów planowane
w niższych wysokościach niż wynika to z obowiązujących przepisów. Praktyka ta
była skutkiem tego, że na doskonalenie zawodowe nauczycieli dysponenci
pozyskują środki unijne i te w pierwszej kolejności wydatkują. W szczególności
w budżetach wojewodów faktyczne wykonane wydatki na doskonalenie były
dwukrotnie niższe niż wynikające z obowiązujących przepisów.
W związku z powyższym proponuje się, aby w roku 2014, analogicznie jak w roku
2013, wprowadzić przepis (art. 9 projektu ustawy), który umożliwia elastyczne
planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Określenie
maksymalnej wysokości rocznych środków na doskonalenie zawodowe
nauczycieli, w odniesieniu do poziomu dotychczasowych sztywnych kwot, pozwoli
na urealnienie planowania środków na ten cel.
Wprowadzenie powyższej zmiany nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powstałe w wyniku
zaplanowania niższej kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli oszczędności
w budżetach organów prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz
w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania będą mogły być
racjonalnie wykorzystane na inne potrzeby w zakresie oświaty.
Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. –
Karta Nauczyciela corocznie dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych dla nauczycieli w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej liczby
11
nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i 110% kwoty bazowej
stanowiącej podstawę wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli w dniu
1 stycznia danego roku.
W związku z powyższym proponuje się (art. 10 projektu ustawy), aby w roku 2014,
analogicznie jak w roku 2013, wprowadzić przepis, iż odpis na zakładowy fundusz
świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany jest w oparciu o kwotę bazową
z dnia 1 stycznia 2012 r.
Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), dla pracowników uczelni
publicznych tworzy się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
w wysokości 6,5% planowanych przez uczelnię rocznych wynagrodzeń
osobowych. Powiązanie sposobu naliczania ww. odpisu z wysokością wynagrodzeń
powoduje automatyczny wzrost wydatków na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych wynikający z podniesienia płac pracowników publicznych szkół
wyższych.
Obecna sytuacja finansów publicznych uzasadnia, analogicznie jak w przypadku
pracowników sfery budżetowej i w przypadku nauczycieli zatrudnionych
w szkołach i placówkach oświatowych, zastosowanie rozwiązania polegającego na
„zamrożeniu” wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
również w odniesieniu do pracowników uczelni publicznych. Proponowana zmiana
(art. 11 projektu ustawy) spowoduje, że w roku 2014 wysokość odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla ww. grupy zawodowej co do zasady
utrzyma się na poziomie roku 2013, przy czym w uczelniach, w których fundusz
wynagrodzeń ulegnie zmniejszeniu z tytułu ograniczenia zatrudnienia, odpisy będą
dokonywane w niższej wysokości.
VI. Zmiana dotycząca Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (art. 26)
W art. 26 ust. 1 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie rozwiązania
umożliwiającego w roku 2014 dofinansowanie zadań związanych
z przygotowaniami
zawodników kadry narodowej do udziału we
współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich i nieolimpijskich
ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, utworzonego na podstawie
ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540,
z późn. zm).
12
W art. 26 ust. 2 projektu ustawy proponuje się umożliwienie wydania
rozporządzenia określającego szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania
realizacji ww. zadań, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków
z uwzględnieniem racjonalności i ciągłości finansowania zadań.
VII. Zmiana dotycząca planu finansowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
(art. 27)
W art. 27 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie w roku 2014 obostrzenia
w zakresie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Biorąc pod uwagę, że w planie finansowym Zasobu określana jest wysokość wpłaty
do budżetu państwa, każda zmiana w planie finansowym, w konsekwencji której
mogłoby nastąpić zmniejszenie wpłat przekazywanych do budżetu państwa,
wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Wpłaty
Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa do budżetu w roku 2014 mają wynieść
1.509.200 tys. zł.
VIII. Zmiany związane z finansowaniem zadań przez Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej (art. 28)
Polska jako członek Konwencji ESA jest zobowiązana do zapłaty składki
członkowskiej. Udział w Konwencji ESA pozwoli na realizację zadań m.in.
służących rozwojowi technik satelitarnych w zastosowaniu do badań klimatu oraz
nadzoru morskiego, a także poszerzanie wiedzy w dziedzinie czystych technologii
napędowych i optymalizację źródeł energii oraz zastosowanie obserwacji
satelitarnych w zakresie monitorowania i zarządzania środowiskiem.
Powyższe cele wpisują się w zakres zadań finansowanych przez Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (art. 400a ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150,
z późn. zm.). W związku z tym proponuje się w roku 2014 sfinansowanie
omawianych składek w części dotyczącej Ministra Środowiska ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach
środków zaplanowanych na realizację zadań w planie finansowym na rok 2014.
Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych, na rzecz których składki
regulowane są z budżetu Ministra Środowiska, wiąże się z realizacją przez Ministra
Środowiska jego zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
13
związanych z wypełnieniem zobowiązań wynikających z porozumień
międzynarodowych oraz współpracy międzynarodowej w tym obszarze.
W związku z tym, że zadania te wpisują się również w zadania finansowane ze
środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
proponuje się w roku 2014 uzupełnienie wydatków na przedmiotowe składki do
organizacji międzynarodowych ze środków Funduszu.
IX. Zmiana dotycząca ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (art. 29)
Zgodnie z art. 37a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164), wydatki związane
z działaniami, o których mowa w art. 37a ust. 1 tej ustawy (mającymi na celu
wsparcie rynku biopaliw), ustala się w ustawie budżetowej w wysokości 1,5%
planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw
silnikowych. W art. 29 projektowanej ustawy proponuje się wprowadzenie
przepisu, który będzie obowiązywał w roku 2014, przewidującego obniżenie
środków określonych w ustawie budżetowej (w rezerwie celowej) na wsparcie
rynku biopaliw z 1,5% do 0,5% planowanych w poprzednim roku wpływów
z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co w wymiarze finansowym opiewa
na kwotę 132.067 tys. zł. Należy zauważyć, że szczegółowe warunki, sposób i tryb
przyznawania dofinansowania w zakresie biopaliw określa rozporządzenie Ministra
Gospodarki z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków,
sposobu i trybu przyznawania dofinansowania na realizację działań związanych
z wytwarzaniem biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw
odnawialnych i wykorzystaniem ich w transporcie (Dz. U. z 2013 r. poz. 609).
Część przewidzianych w tym rozporządzeniu dofinansowań przeznaczonych na
rozwój rynku biopaliw, stanowiących pomoc de minimis, nie będzie
przyznawanych po dniu 31 grudnia 2013 r. Jedno z dofinansowań (pomoc dla
wytwórców biokomponentów oraz producentów paliw) stanowi natomiast pomoc
publiczną i może być przyznane jedynie w okresie obowiązywania pozytywnej
decyzji Komisji Europejskiej o zgodności tej pomocy ze wspólnym rynkiem.
Procedura notyfikacji programu pomocowego w tym zakresie nie została jeszcze
wszczęta. Dodatkowo na obecnym etapie dokonanie notyfikacji przedmiotowego
programu pomocowego jest przedwczesne z uwagi na toczące się prace nad zmianą
dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł
14
odnawialnych oraz konieczność dostosowania do obowiązujących przepisów
powyższej dyrektywy ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ww.
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 25 kwietnia 2013 r. Z uwagi na
powyższe, przewidywane zmniejszenie wysokości dofinansowania rynku biopaliw
w 2014 r. nie wpłynie negatywnie na rozwój tego rynku.
X. Zmiana dotycząca wsparcia przez Ministra Sportu i Turystyki działań miasta
Krakowa związanych ze staraniem się o przyznanie organizacji XXIV Zimowych
Igrzysk Olimpijskich i XIII Zimowych Igrzysk Paraolimpijskich w 2022 roku
(art. 31)
Przepis art. 31 projektu ustawy umożliwi w roku 2014 ministrowi właściwemu do
spraw kultury fizycznej przekazanie miastu Kraków dotacji celowej w kwocie do
12.772 tys. zł na dofinansowanie zadania własnego z zakresu kultury fizycznej,
związanego z ubieganiem się przez miasto Kraków, wspólnie z regionem
tatrzańskim po stronie polskiej i słowackiej, o przyznanie roli gospodarza
XXIV Zimowych Igrzysk Olimpijskich i XIII Zimowych Igrzysk Paraolimpijskich
w 2022 roku (dalej „ZIO 2022”), w fazie aplikacji oraz fazie kandydatury.
W dniu 23 lipca 2013 r. Rada Ministrów zapoznała się z przedstawioną przez
Ministra Sportu i Turystyki Informacją dotyczącą ubiegania się o przyznanie miastu
Kraków, wspólnie z regionem tatrzańskim po stronie polskiej i słowackiej, roli
gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w roku 2022.
W dokumencie
tym zaprezentowany został wstępny projekt budżetu
konkursowego, budżetu Komitetu Organizacyjnego Igrzysk (KOIO) oraz
inwestycyjnego w obszarach infrastruktury sportowej, pozasportowej,
transportowej oraz ochrony środowiska tego przedsięwzięcia.
Dodany przepis będzie stanowił wyraźną podstawę udzielenia dotacji celowej dla
miasta Kraków, co uprości przekazanie środków budżetu państwa na to zadanie.
Z uwagi na fakt, że działania miasta Krakowa są w trakcie realizacji, konieczne jest
sprawne udzielenie wsparcia finansowego na realizację fazy aplikacji oraz fazy
kandydatury ubiegania się o organizację ZIO 2022.
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik