Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
Funkcja 8. Kultura fizyczna
Funkcja obejmuje zadania i podzadania mające na celu promocję i upowszechnianie aktywności fizycznej
w społeczeństwie, wspieranie sportu wyczynowego oraz rozwój infrastruktury sportowej. Realizowane
w ramach funkcji przedsięwzięcia przyczyniają się także do poprawy stanu zdrowia społeczeństwa, poziomu
edukacji czy zwiększenia wydajności pracy. Jednym z celów dla funkcji 8. jest poszerzenie oferty
ogólnodostępnej infrastruktury sportowej. Stan realizacji tego celu określony jest przez liczbę obiektów
dofinansowanych w danym roku narastającą do liczby obiektów istniejących w roku 2011. Prognozowane
w WPFP na lata 2013-2016 wartości miernika wzrosną w ujęciu procentowym z 109,6 % w 2013 r. do 121,6 %
w 2016 r. W ramach funkcji 8. wyodrębniono 4 zadania budżetowe.
Zadanie 8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu dla wszystkich
Z
a
Celem zadania jest zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa – ze środków publicznych
d
a
dofinansowywane są przedsięwzięcia z zakresu upowszechniania aktywności fizycznej wśród dzieci
n
i
i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz różnych grup społecznych i środowiskowych. W ramach zadania
e p
realizowane są także działania promujące społeczne, edukacyjne, wychowawcze i zdrowotne wartości sportu, jak
rio
również inicjowane i realizowane są kampanie społeczne na rzecz kształtowania świadomości zachowań
ry
i nawyków prozdrowotnych społeczeństwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Kultura
teto
fizyczna. Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa
w
w wysokości 0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
e
Liczba osób deklarujących aktywność fizyczną w danym roku w stosunku do liczby takich osób w roku
poprzednim (w %)
Opis miernika: Miernik umożliwia bezpośrednie
monitorowanie skuteczności oraz efektywności działań
finansowanych
ze
środków
publicznych,
które
105
zorientowane są na sukcesywne zwiększanie się
poziomu
aktywności
fizycznej
społeczeństwa,
104
a jednocześnie – w sposób pośredni – mają kształtować
104
świadomość,
co
do
korzyści
wynikających
z podejmowania aktywnego trybu życia, w tym
103
w szczególności – przejawiających się w postaci
poprawy ogólnej kondycji zdrowotnej.
%
Pomiar pozwala na porównywanie danych na temat
102
deklarowanej
aktywności
fizycznej
Polaków
w
perspektywie wieloletniej, co ma szczególne znaczenie
101
101
101
z punktu widzenia planowania sposobu finansowania
101
omawianego obszaru działalności publicznej.
Ocena ryzyka: O powodzeniu realizacji zadania
100
decyduje powszechność uczestnictwa w programach
100
realizowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki –
ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
związane jest np. z warunkami pogodowymi. Na poziom
99
miernika może wpłynąć zaangażowanie podmiotów
2012
2013
2014
2015
2016
zewnętrznych
zorientowanych
na
podnoszenie
aktywności fizycznej.
Informacje dodatkowe:
1.
Bazowy poziom deklarowanej aktywności fizycznej został ustalony w oparciu o badania ankietowe prowadzone
w 2012 r., których wyniki przyjęto jako wartość odniesienia przy planowaniu wartości mierników na lata 2014 i 2015.
Przewiduje się, iż w perspektywie planowania będzie następował powolny, ale stabilny wzrost poziomu aktywności
społecznej – stabilna dynamika rok do roku przyrostu liczby osób aktywnych fizycznie (rzędu 1% rocznie
w odniesieniu do wartości roku poprzedniego) przełoży się na osiągnięcie ok. 24-26% odsetka osób deklarujących
aktywność fizyczną, (w grupie wiekowej 20-50 lat) do 2016 r.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
finansowane ze środków dwóch państwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
55
Zadanie 8.2. Wspieranie sportu wyczynowego
Celem polityki państwa realizowanym w ramach zadania jest poprawa poziomu reprezentantów Polski we
współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych. Zadanie
obejmuje wspieranie działalności związków sportowych, sportu młodzieżowego, współzawodnictwa sportowego
osób niepełnosprawnych i innych organizacji funkcjonujących w obszarze sportu. Istotnym obszarem
działalności Państwa jest także utrzymanie i zarządzanie obiektami sportowymi. Prowadzone są działania w celu
poprawy poziomu sportowego oraz wzmocnienia pozycji Polski we współzawodnictwie międzynarodowym
w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych, co realizowane jest poprzez kompleksową
i całościową opiekę nad zawodnikami kadry narodowej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,42 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba zdobytych medali przez członków kadry narodowej w igrzyskach olimpijskich, paraolimpijskich
i głuchych oraz MŚ i ME w danym roku (szt.) w relacji do przyjętych założeń przed wydarzeniem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba zdobytych medali we współzawodnictwie
międzynarodowym
odzwierciedla
poziom
przygotowania sportowców oraz wskazuje na
Bazowa
PW
Planowane
pozycję,
jaką
zajmuje
obecnie
polski
sport
wyczynowy na arenie międzynarodowej. Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w sposób pośredni umożliwia jednocześnie ocenę
sprawności
i
skuteczności
systemu
szkolenia
sportowego w Polsce oraz monitorowanie jakości
359/100
460/100
475/100
490/100
380/100
przygotowania kadry narodowej.
Informacje dodatkowe:
1.
Przewiduje się, że w okresie planowania odbywać się będą
Ocena ryzyka:
m.in. Letnie Igrzyska Olimpijskie i Letnie Igrzyska
Na niewykonanie wartości docelowej miernika mogą
Paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016, Zimowe Igrzyska
mieć wpływ przede wszystkim czynniki losowe, takie
Olimpijskie i Zimowe Igrzyska Paraolimpijskie Soczi 2014
jak kontuzje, choroby czy nieszczęśliwe wypadki,
oraz Zimowe Igrzyska Głuchych Soczi 2015.
a także indywidualne decyzje zawodników (np.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się
rezygnacje z uprawiania sportu wyczynowego).
również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
finansowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury
Fizycznej.
Zadanie 8.2. realizowane jest również przez Centralny Ośrodek Sportu, dla którego działalności przyjęto miernik
pn. „Liczba polskich związków sportowych i innych organizacji funkcjonujących w obszarze sportu
korzystających w ciągu roku z obiektów sportowych COS (szt.)”. Wartość docelowa miernika na 2014-2016
wynosi w każdym roku 2.350 szt.
Zadanie 8.3. Wspieranie rozwoju infrastruktury sportowej
Głównym celem zadania jest zwiększenie liczby obiektów nowoczesnej infrastruktury sportowej. Realizacji
celu służą inicjatywy wspierające rozwój infrastruktury w sporcie powszechnym i wyczynowym –
w szczególności związane z budową, remontami i przebudowywaniem obiektów infrastruktury sportowej, aby
spełniały one wymogi europejskie i międzynarodowe. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,35 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
56
Ogółem liczba obiektów wybudowanych, wyremontowanych i przebudowanych w danym roku oraz
narastająco (w szt./szt. narastająco)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pokazuje
liczbę
zrealizowanych
zadań
Bazowa
PW
Planowane
inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury
sportowej i umożliwia monitorowanie rozwoju bazy
2012 r.
2013
2014
2015
2016 r.
infrastruktury
sportowej
w
Polsce,
w
tym
w szczególności na obszarach wiejskich.
492
240/732
325/1057
280/1337
270/1607
Ocena ryzyka:
Na realizację zadania wpływ mogą mieć przede
Informacje dodatkowe:
wszystkim klęski żywiołowe, czy też niesprzyjające
1.
Wartość miernika od 2013 r. prezentowana jest poprzez
warunki
atmosferyczne,
skutkujące
niemożnością
podanie dwóch wartości w podziale na dany rok
realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem, a także
i narastająco, przy ustaleniu jako wartości początkowej
problemy z właściwym przeprowadzeniem procesu
danych dla 2011 r.
inwestycyjnego
przez
beneficjentów
objętych
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
wsparciem
finansowym
(np.
problemy
się również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
z rozstrzygnięciem procedury przetargowej, problemy
finansowane
ze
środków
państwowego
funduszu
z zamknięciem montażu finansowego w zakresie
celowego, tj.: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
środków
własnych
beneficjentów,
nierzetelne
a także Centralnego Ośrodka Sportu.
wykonawstwo robót itp.).
Zadanie 8.4. Kreowanie polityki państwa w zakresie kultury fizycznej
Zasadniczy cel zadania stanowi wdrożenie zadań na dany rok w ramach polityki państwa w zakresie
kultury fizycznej wynikającej z dokumentów strategicznych resortu na lata 2012-2020. Kreowanie polityki
państwa w zakresie kultury fizycznej obejmuje m.in. działania z zakresu bezpieczeństwa imprez sportowych
oraz zwalczania niedozwolonego dopingu i innych negatywnych zjawisk w sporcie. W ramach zadania
prowadzona jest obsługa i rozbudowa Systemu Informacji Sportowej, tworzone są warunki dla współpracy
w obszarze kultury fizycznej w kraju i zagranicą, a także prowadzone jest kształcenie i doskonalenie kadr
kultury fizycznej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Poziom realizacji rezultatów określonych w rocznym planie realizacji programu rozwoju sportu do roku
2020 (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik w sposób syntetyczny odnosi się do
całokształtu
działań
prowadzonych
przez
MSiT
Bazowa
PW
Planowane
w obszarze kultury fizycznej, w tym związanych
z realizacją
nowego
dokumentu
strategicznego,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wytyczającego kierunki rozwoju sportu w Polsce do
2020 r.
0
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko realizacji zadania z uwagi na wtórny charakter
miernika
jest
w
dużym
stopniu
wewnętrznie
Informacje dodatkowe:
zróżnicowane, gdyż wynik pomiaru jest wypadkową
Planowane wartości miernika na poszczególne lata dotyczą
wielu działań o różnym charakterze przedmiotowym,
stopnia wykonania zadań w odniesieniu do poziomów
cechujących się często indywidualną specyfiką oraz
wynikających z aktualnych dokumentów strategicznych MSiT
odmiennymi
uwarunkowaniami
procesu
w danym roku. Przewiduje się, iż projekt nowego dokumentu
wykonawczego. Ryzyko związane jest ze zdarzeniami
strategicznego zostanie przygotowany do końca 2013 r.,
losowymi uniemożliwiającymi prawidłowe i terminowe
natomiast realizacja zadań z niego wynikających rozpocznie się
przeprowadzenie zaplanowanych działań. Swoiste
w 2014 r.
ryzyko dotyczy terminu zakończenia prac nad
programem rozwoju sportu do roku 2020.
57
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe
Funkcja ta obejmuje działalność kulturalną oraz sprawy rozwoju i opieki nad materialnym oraz niematerialnym
dziedzictwem
narodowym. W tym obszarze działalności państwa
mieści się podtrzymywanie
i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, ochrona zabytków i miejsc pamięci narodowej.
Wspierana jest działalność muzeów, działalność twórcza i artystyczna, realizowane są przedsięwzięcia związane
z zachowaniem, ochroną i rewitalizacją dziedzictwa materialnego. Ważnymi elementami działań są
przedsięwzięcia związane z budową i modernizacją infrastruktury kultury. Jednym z celów zadań i podzadań
przyjętych w ramach funkcji 9. jest rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego.
Efekty realizacji tego celu odnoszące się do popularności instytucji kultury wykorzystujących dotacje budżetowe
mierzone są za pomocą miernika: widzowie i słuchacze w teatrach i instytucjach muzycznych, otrzymujących
dotacje podmiotowe na 1000 osób w danym roku. Przewidywana zmiana miernika zawiera się pomiędzy 45,10
w 2013 r. do 46,94 na 1000 osób w 2016 r.
Zadanie 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za granicą
Zadanie obejmuje działania, które mają na celu kształtowanie patriotyzmu i świadomości narodowej oraz
zapewnienie ochrony prawnej zabytków i miejsc pamięci. Służą one ochronie, poprawie i upowszechnianiu
stanu zachowania dziedzictwa narodowego, ochronie i utrzymywaniu miejsc pamięci narodowej, podstawowej
działalności muzeów, archiwów, bibliotek oraz innych jednostek związanych z popularyzacją i zachowaniem
materialnego dziedzictwa narodowego w kraju i za granicą oraz propagowaniem wiedzy o polskim dziedzictwie
kulturowym. Dbając o stworzenie odpowiednich warunków dla ochrony dziedzictwa narodowego władze
publiczne realizują przedsięwzięcia polegające m.in. na digitalizacji i restytucji dóbr kultury, a także
zachowaniu, utrzymaniu oraz zagospodarowaniu zabytków. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Frekwencja w jednostkach podległych i nadzorowanych na 1000 osób w danym roku (w os.)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla wpływ działań podejmowanych
Wartości miernika
przez jednostki podległe i nadzorowane przez MKiDN
na tworzenie warunków sprzyjających aktywności
obywateli i budowaniu tożsamości na wszystkich
Bazowa
PW
Planowane
poziomach funkcjonowania wspólnoty. Frekwencja
w jednostkach kultury jest jedną z miar ukazujących
w sposób precyzyjny ową aktywność obywateli.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Miernik pozwoli określić stopień upowszechnienia
i pogłębiania wiedzy o dziedzictwie kulturowym wśród
społeczeństwa,
oraz
rozwijania
i
umacniania
312
321
336
348
355
świadomości
historycznej
poprzez
upamiętnianie
wydarzeń historycznych.
Informacje dodatkowe:
W perspektywie planowania zakłada się wzrost wartości miernika w związku z realizowanymi obecnie przedsięwzięciami
inwestycyjnymi w zakresie tworzenia infrastruktury kultury (np. Muzeum Historii Żydów Polskich), jak również
urozmaiconym programem wystawienniczym i edukacyjnym instytucji kultury. Do zwiększenia frekwencji przyczyni się
również realizowany od września 2013 r. projekt pn. Muzeum za złotówkę.
58
Miernik 2: Liczba obiektów zabytkowych poddanych pracom remontowo-konserwatorskim w danym
roku w stosunku do liczby obiektów zabytkowych poddanych pracom remontowo-konserwatorskim
w roku poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
dotyczy
rezultatów
finansowania
przez
Bazowa
PW
Planowane
Kancelarię Prezydenta RP działań z zakresu ochrony,
poprawy
i
upowszechniania
stanu
zachowania
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dziedzictwa narodowego, polegających na rewaloryzacji
zabytków Krakowa.
82
100
100
100
100
Informacje dodatkowe:
W 2014 r., dotacja z budżetu państwa pozwoli na
Ocena ryzyka:
dofinansowanie działań Narodowego Funduszu Rewaloryzacji
Ryzyka
dotyczą
prawidłowości
i
terminowości
Zabytków Krakowa w ramach następujących priorytetów
wykonania prac remontowo-konserwatorskich przez
(zgodnie z uchwałą SKOZK nr 5/2013 z dnia 16 marca 2013 r.):
wykonawców i mają charakter typowy dla procesu
− I. Obiekty użyteczności publicznej,
inwestycyjnego (np. warunki pogodowe).
− II. Obiekty sakralne,
− III. Obiekty mieszkalne i usługowe,
− IV. Kaplice grobowe, nagrobki i pomniki cmentarne.
Miernik 3: Dynamika liczby wizyt czytelniczych w bibliotece Polskiego Instytutu Spraw
Międzynarodowych ( w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa stopień wykonania zadań Polskiego
Instytutu
Spraw
Międzynarodowych
w
zakresie
Bazowa
PW
Planowane
prowadzenia
otwartej
działalności
bibliotecznej,
udostępniania
czytelnikom
książek,
czasopism,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
periodyków opisujących historię polskiej dyplomacji
oraz jej bieżącą działalność, a tym samym promowania
100
100
100
100
100
postaw propaństwowych i patriotycznych.
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka, które mogą utrudnić realizację
Informacje dodatkowe:
planowanej wartości miernika dotyczą możliwości
Osiągnięcie wartości docelowej oznaczać będzie utrzymanie
wystąpienia:
poziomu zainteresowania usługami świadczonymi przez
− spadku zainteresowania czytelników korzystaniem Bibliotekę PISM, informując również o stopniu zaspokojenia
ze zbiorów Biblioteki PISM,
potrzeb w zakresie upowszechniania wiedzy o sprawach
− zwiększenia
kosztów
pozyskania
książek
międzynarodowych.
czasopism i innych dokumentów
Miernik 4: Liczba wypożyczeń woluminów i udostępnień bibliograficznych w Głównej Bibliotece
Lekarskiej w stosunku do liczby wypożyczeń i udostępnień w roku poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę podstawowej działalności
Głównej Biblioteki Lekarskiej, której zadaniem jest
Bazowa
PW
Planowane
gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów
medycznych (w formie odbitek kserograficznych,
zeskanowanych
jednostek
bibliograficznych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dokumentów, bazy Polskiej Bibliografii Lekarskiej,
elektronicznych baz czasopiśmienniczych, e-booków,
105
105
105
105
105
plików on-line).
Miernik 5: Liczba imprez i wystaw organizowanych w muzeach finansowanych przez MON w danym
roku w stosunku do liczby takich imprez i wystaw w roku poprzednim (w%)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa stopień realizacji jednego z zadań
muzeów. Jego wartości w kolejnych latach wynikają
Bazowa
PW
Planowane
z atrakcyjności prezentowanych muzealiów, sposobu ich
prezentacji dla publiczności oraz skali poszczególnych
przedsięwzięć. Minister Obrony Narodowej realizuje
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zadanie zgodnie z koncepcją utworzenia systemu
muzeów wojskowych ukierunkowanych na historie
poszczególnych rodzajów sił zbrojnych z wiodącą rolą
152
117
95
101
100
Muzeum Wojska Polskiego.
59
Funkcja obejmuje zadania i podzadania mające na celu promocję i upowszechnianie aktywności fizycznej
w społeczeństwie, wspieranie sportu wyczynowego oraz rozwój infrastruktury sportowej. Realizowane
w ramach funkcji przedsięwzięcia przyczyniają się także do poprawy stanu zdrowia społeczeństwa, poziomu
edukacji czy zwiększenia wydajności pracy. Jednym z celów dla funkcji 8. jest poszerzenie oferty
ogólnodostępnej infrastruktury sportowej. Stan realizacji tego celu określony jest przez liczbę obiektów
dofinansowanych w danym roku narastającą do liczby obiektów istniejących w roku 2011. Prognozowane
w WPFP na lata 2013-2016 wartości miernika wzrosną w ujęciu procentowym z 109,6 % w 2013 r. do 121,6 %
w 2016 r. W ramach funkcji 8. wyodrębniono 4 zadania budżetowe.
Zadanie 8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu dla wszystkich
Z
a
Celem zadania jest zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa – ze środków publicznych
d
a
dofinansowywane są przedsięwzięcia z zakresu upowszechniania aktywności fizycznej wśród dzieci
n
i
i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz różnych grup społecznych i środowiskowych. W ramach zadania
e p
realizowane są także działania promujące społeczne, edukacyjne, wychowawcze i zdrowotne wartości sportu, jak
rio
również inicjowane i realizowane są kampanie społeczne na rzecz kształtowania świadomości zachowań
ry
i nawyków prozdrowotnych społeczeństwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Kultura
teto
fizyczna. Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa
w
w wysokości 0,1 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
e
Liczba osób deklarujących aktywność fizyczną w danym roku w stosunku do liczby takich osób w roku
poprzednim (w %)
Opis miernika: Miernik umożliwia bezpośrednie
monitorowanie skuteczności oraz efektywności działań
finansowanych
ze
środków
publicznych,
które
105
zorientowane są na sukcesywne zwiększanie się
poziomu
aktywności
fizycznej
społeczeństwa,
104
a jednocześnie – w sposób pośredni – mają kształtować
104
świadomość,
co
do
korzyści
wynikających
z podejmowania aktywnego trybu życia, w tym
103
w szczególności – przejawiających się w postaci
poprawy ogólnej kondycji zdrowotnej.
%
Pomiar pozwala na porównywanie danych na temat
102
deklarowanej
aktywności
fizycznej
Polaków
w
perspektywie wieloletniej, co ma szczególne znaczenie
101
101
101
z punktu widzenia planowania sposobu finansowania
101
omawianego obszaru działalności publicznej.
Ocena ryzyka: O powodzeniu realizacji zadania
100
decyduje powszechność uczestnictwa w programach
100
realizowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki –
ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
związane jest np. z warunkami pogodowymi. Na poziom
99
miernika może wpłynąć zaangażowanie podmiotów
2012
2013
2014
2015
2016
zewnętrznych
zorientowanych
na
podnoszenie
aktywności fizycznej.
Informacje dodatkowe:
1.
Bazowy poziom deklarowanej aktywności fizycznej został ustalony w oparciu o badania ankietowe prowadzone
w 2012 r., których wyniki przyjęto jako wartość odniesienia przy planowaniu wartości mierników na lata 2014 i 2015.
Przewiduje się, iż w perspektywie planowania będzie następował powolny, ale stabilny wzrost poziomu aktywności
społecznej – stabilna dynamika rok do roku przyrostu liczby osób aktywnych fizycznie (rzędu 1% rocznie
w odniesieniu do wartości roku poprzedniego) przełoży się na osiągnięcie ok. 24-26% odsetka osób deklarujących
aktywność fizyczną, (w grupie wiekowej 20-50 lat) do 2016 r.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
finansowane ze środków dwóch państwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
55
Zadanie 8.2. Wspieranie sportu wyczynowego
Celem polityki państwa realizowanym w ramach zadania jest poprawa poziomu reprezentantów Polski we
współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych. Zadanie
obejmuje wspieranie działalności związków sportowych, sportu młodzieżowego, współzawodnictwa sportowego
osób niepełnosprawnych i innych organizacji funkcjonujących w obszarze sportu. Istotnym obszarem
działalności Państwa jest także utrzymanie i zarządzanie obiektami sportowymi. Prowadzone są działania w celu
poprawy poziomu sportowego oraz wzmocnienia pozycji Polski we współzawodnictwie międzynarodowym
w sportach olimpijskich i paraolimpijskich oraz głuchych, co realizowane jest poprzez kompleksową
i całościową opiekę nad zawodnikami kadry narodowej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,42 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba zdobytych medali przez członków kadry narodowej w igrzyskach olimpijskich, paraolimpijskich
i głuchych oraz MŚ i ME w danym roku (szt.) w relacji do przyjętych założeń przed wydarzeniem (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Liczba zdobytych medali we współzawodnictwie
międzynarodowym
odzwierciedla
poziom
przygotowania sportowców oraz wskazuje na
Bazowa
PW
Planowane
pozycję,
jaką
zajmuje
obecnie
polski
sport
wyczynowy na arenie międzynarodowej. Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w sposób pośredni umożliwia jednocześnie ocenę
sprawności
i
skuteczności
systemu
szkolenia
sportowego w Polsce oraz monitorowanie jakości
359/100
460/100
475/100
490/100
380/100
przygotowania kadry narodowej.
Informacje dodatkowe:
1.
Przewiduje się, że w okresie planowania odbywać się będą
Ocena ryzyka:
m.in. Letnie Igrzyska Olimpijskie i Letnie Igrzyska
Na niewykonanie wartości docelowej miernika mogą
Paraolimpijskie Rio de Janeiro 2016, Zimowe Igrzyska
mieć wpływ przede wszystkim czynniki losowe, takie
Olimpijskie i Zimowe Igrzyska Paraolimpijskie Soczi 2014
jak kontuzje, choroby czy nieszczęśliwe wypadki,
oraz Zimowe Igrzyska Głuchych Soczi 2015.
a także indywidualne decyzje zawodników (np.
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się
rezygnacje z uprawiania sportu wyczynowego).
również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
finansowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury
Fizycznej.
Zadanie 8.2. realizowane jest również przez Centralny Ośrodek Sportu, dla którego działalności przyjęto miernik
pn. „Liczba polskich związków sportowych i innych organizacji funkcjonujących w obszarze sportu
korzystających w ciągu roku z obiektów sportowych COS (szt.)”. Wartość docelowa miernika na 2014-2016
wynosi w każdym roku 2.350 szt.
Zadanie 8.3. Wspieranie rozwoju infrastruktury sportowej
Głównym celem zadania jest zwiększenie liczby obiektów nowoczesnej infrastruktury sportowej. Realizacji
celu służą inicjatywy wspierające rozwój infrastruktury w sporcie powszechnym i wyczynowym –
w szczególności związane z budową, remontami i przebudowywaniem obiektów infrastruktury sportowej, aby
spełniały one wymogi europejskie i międzynarodowe. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,35 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
56
Ogółem liczba obiektów wybudowanych, wyremontowanych i przebudowanych w danym roku oraz
narastająco (w szt./szt. narastająco)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pokazuje
liczbę
zrealizowanych
zadań
Bazowa
PW
Planowane
inwestycyjnych w zakresie rozwoju infrastruktury
sportowej i umożliwia monitorowanie rozwoju bazy
2012 r.
2013
2014
2015
2016 r.
infrastruktury
sportowej
w
Polsce,
w
tym
w szczególności na obszarach wiejskich.
492
240/732
325/1057
280/1337
270/1607
Ocena ryzyka:
Na realizację zadania wpływ mogą mieć przede
Informacje dodatkowe:
wszystkim klęski żywiołowe, czy też niesprzyjające
1.
Wartość miernika od 2013 r. prezentowana jest poprzez
warunki
atmosferyczne,
skutkujące
niemożnością
podanie dwóch wartości w podziale na dany rok
realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem, a także
i narastająco, przy ustaleniu jako wartości początkowej
problemy z właściwym przeprowadzeniem procesu
danych dla 2011 r.
inwestycyjnego
przez
beneficjentów
objętych
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
wsparciem
finansowym
(np.
problemy
się również przedsięwzięcia Ministra Sportu i Turystki
z rozstrzygnięciem procedury przetargowej, problemy
finansowane
ze
środków
państwowego
funduszu
z zamknięciem montażu finansowego w zakresie
celowego, tj.: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
środków
własnych
beneficjentów,
nierzetelne
a także Centralnego Ośrodka Sportu.
wykonawstwo robót itp.).
Zadanie 8.4. Kreowanie polityki państwa w zakresie kultury fizycznej
Zasadniczy cel zadania stanowi wdrożenie zadań na dany rok w ramach polityki państwa w zakresie
kultury fizycznej wynikającej z dokumentów strategicznych resortu na lata 2012-2020. Kreowanie polityki
państwa w zakresie kultury fizycznej obejmuje m.in. działania z zakresu bezpieczeństwa imprez sportowych
oraz zwalczania niedozwolonego dopingu i innych negatywnych zjawisk w sporcie. W ramach zadania
prowadzona jest obsługa i rozbudowa Systemu Informacji Sportowej, tworzone są warunki dla współpracy
w obszarze kultury fizycznej w kraju i zagranicą, a także prowadzone jest kształcenie i doskonalenie kadr
kultury fizycznej. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Kultura fizyczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Poziom realizacji rezultatów określonych w rocznym planie realizacji programu rozwoju sportu do roku
2020 (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik w sposób syntetyczny odnosi się do
całokształtu
działań
prowadzonych
przez
MSiT
Bazowa
PW
Planowane
w obszarze kultury fizycznej, w tym związanych
z realizacją
nowego
dokumentu
strategicznego,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wytyczającego kierunki rozwoju sportu w Polsce do
2020 r.
0
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Ryzyko realizacji zadania z uwagi na wtórny charakter
miernika
jest
w
dużym
stopniu
wewnętrznie
Informacje dodatkowe:
zróżnicowane, gdyż wynik pomiaru jest wypadkową
Planowane wartości miernika na poszczególne lata dotyczą
wielu działań o różnym charakterze przedmiotowym,
stopnia wykonania zadań w odniesieniu do poziomów
cechujących się często indywidualną specyfiką oraz
wynikających z aktualnych dokumentów strategicznych MSiT
odmiennymi
uwarunkowaniami
procesu
w danym roku. Przewiduje się, iż projekt nowego dokumentu
wykonawczego. Ryzyko związane jest ze zdarzeniami
strategicznego zostanie przygotowany do końca 2013 r.,
losowymi uniemożliwiającymi prawidłowe i terminowe
natomiast realizacja zadań z niego wynikających rozpocznie się
przeprowadzenie zaplanowanych działań. Swoiste
w 2014 r.
ryzyko dotyczy terminu zakończenia prac nad
programem rozwoju sportu do roku 2020.
57
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe
Funkcja ta obejmuje działalność kulturalną oraz sprawy rozwoju i opieki nad materialnym oraz niematerialnym
dziedzictwem
narodowym. W tym obszarze działalności państwa
mieści się podtrzymywanie
i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, ochrona zabytków i miejsc pamięci narodowej.
Wspierana jest działalność muzeów, działalność twórcza i artystyczna, realizowane są przedsięwzięcia związane
z zachowaniem, ochroną i rewitalizacją dziedzictwa materialnego. Ważnymi elementami działań są
przedsięwzięcia związane z budową i modernizacją infrastruktury kultury. Jednym z celów zadań i podzadań
przyjętych w ramach funkcji 9. jest rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego.
Efekty realizacji tego celu odnoszące się do popularności instytucji kultury wykorzystujących dotacje budżetowe
mierzone są za pomocą miernika: widzowie i słuchacze w teatrach i instytucjach muzycznych, otrzymujących
dotacje podmiotowe na 1000 osób w danym roku. Przewidywana zmiana miernika zawiera się pomiędzy 45,10
w 2013 r. do 46,94 na 1000 osób w 2016 r.
Zadanie 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za granicą
Zadanie obejmuje działania, które mają na celu kształtowanie patriotyzmu i świadomości narodowej oraz
zapewnienie ochrony prawnej zabytków i miejsc pamięci. Służą one ochronie, poprawie i upowszechnianiu
stanu zachowania dziedzictwa narodowego, ochronie i utrzymywaniu miejsc pamięci narodowej, podstawowej
działalności muzeów, archiwów, bibliotek oraz innych jednostek związanych z popularyzacją i zachowaniem
materialnego dziedzictwa narodowego w kraju i za granicą oraz propagowaniem wiedzy o polskim dziedzictwie
kulturowym. Dbając o stworzenie odpowiednich warunków dla ochrony dziedzictwa narodowego władze
publiczne realizują przedsięwzięcia polegające m.in. na digitalizacji i restytucji dóbr kultury, a także
zachowaniu, utrzymaniu oraz zagospodarowaniu zabytków. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Frekwencja w jednostkach podległych i nadzorowanych na 1000 osób w danym roku (w os.)
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla wpływ działań podejmowanych
Wartości miernika
przez jednostki podległe i nadzorowane przez MKiDN
na tworzenie warunków sprzyjających aktywności
obywateli i budowaniu tożsamości na wszystkich
Bazowa
PW
Planowane
poziomach funkcjonowania wspólnoty. Frekwencja
w jednostkach kultury jest jedną z miar ukazujących
w sposób precyzyjny ową aktywność obywateli.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Miernik pozwoli określić stopień upowszechnienia
i pogłębiania wiedzy o dziedzictwie kulturowym wśród
społeczeństwa,
oraz
rozwijania
i
umacniania
312
321
336
348
355
świadomości
historycznej
poprzez
upamiętnianie
wydarzeń historycznych.
Informacje dodatkowe:
W perspektywie planowania zakłada się wzrost wartości miernika w związku z realizowanymi obecnie przedsięwzięciami
inwestycyjnymi w zakresie tworzenia infrastruktury kultury (np. Muzeum Historii Żydów Polskich), jak również
urozmaiconym programem wystawienniczym i edukacyjnym instytucji kultury. Do zwiększenia frekwencji przyczyni się
również realizowany od września 2013 r. projekt pn. Muzeum za złotówkę.
58
Miernik 2: Liczba obiektów zabytkowych poddanych pracom remontowo-konserwatorskim w danym
roku w stosunku do liczby obiektów zabytkowych poddanych pracom remontowo-konserwatorskim
w roku poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
dotyczy
rezultatów
finansowania
przez
Bazowa
PW
Planowane
Kancelarię Prezydenta RP działań z zakresu ochrony,
poprawy
i
upowszechniania
stanu
zachowania
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dziedzictwa narodowego, polegających na rewaloryzacji
zabytków Krakowa.
82
100
100
100
100
Informacje dodatkowe:
W 2014 r., dotacja z budżetu państwa pozwoli na
Ocena ryzyka:
dofinansowanie działań Narodowego Funduszu Rewaloryzacji
Ryzyka
dotyczą
prawidłowości
i
terminowości
Zabytków Krakowa w ramach następujących priorytetów
wykonania prac remontowo-konserwatorskich przez
(zgodnie z uchwałą SKOZK nr 5/2013 z dnia 16 marca 2013 r.):
wykonawców i mają charakter typowy dla procesu
− I. Obiekty użyteczności publicznej,
inwestycyjnego (np. warunki pogodowe).
− II. Obiekty sakralne,
− III. Obiekty mieszkalne i usługowe,
− IV. Kaplice grobowe, nagrobki i pomniki cmentarne.
Miernik 3: Dynamika liczby wizyt czytelniczych w bibliotece Polskiego Instytutu Spraw
Międzynarodowych ( w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa stopień wykonania zadań Polskiego
Instytutu
Spraw
Międzynarodowych
w
zakresie
Bazowa
PW
Planowane
prowadzenia
otwartej
działalności
bibliotecznej,
udostępniania
czytelnikom
książek,
czasopism,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
periodyków opisujących historię polskiej dyplomacji
oraz jej bieżącą działalność, a tym samym promowania
100
100
100
100
100
postaw propaństwowych i patriotycznych.
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka, które mogą utrudnić realizację
Informacje dodatkowe:
planowanej wartości miernika dotyczą możliwości
Osiągnięcie wartości docelowej oznaczać będzie utrzymanie
wystąpienia:
poziomu zainteresowania usługami świadczonymi przez
− spadku zainteresowania czytelników korzystaniem Bibliotekę PISM, informując również o stopniu zaspokojenia
ze zbiorów Biblioteki PISM,
potrzeb w zakresie upowszechniania wiedzy o sprawach
− zwiększenia
kosztów
pozyskania
książek
międzynarodowych.
czasopism i innych dokumentów
Miernik 4: Liczba wypożyczeń woluminów i udostępnień bibliograficznych w Głównej Bibliotece
Lekarskiej w stosunku do liczby wypożyczeń i udostępnień w roku poprzednim (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę podstawowej działalności
Głównej Biblioteki Lekarskiej, której zadaniem jest
Bazowa
PW
Planowane
gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów
medycznych (w formie odbitek kserograficznych,
zeskanowanych
jednostek
bibliograficznych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dokumentów, bazy Polskiej Bibliografii Lekarskiej,
elektronicznych baz czasopiśmienniczych, e-booków,
105
105
105
105
105
plików on-line).
Miernik 5: Liczba imprez i wystaw organizowanych w muzeach finansowanych przez MON w danym
roku w stosunku do liczby takich imprez i wystaw w roku poprzednim (w%)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa stopień realizacji jednego z zadań
muzeów. Jego wartości w kolejnych latach wynikają
Bazowa
PW
Planowane
z atrakcyjności prezentowanych muzealiów, sposobu ich
prezentacji dla publiczności oraz skali poszczególnych
przedsięwzięć. Minister Obrony Narodowej realizuje
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zadanie zgodnie z koncepcją utworzenia systemu
muzeów wojskowych ukierunkowanych na historie
poszczególnych rodzajów sił zbrojnych z wiodącą rolą
152
117
95
101
100
Muzeum Wojska Polskiego.
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik