eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
Polityka państwa w ramach funkcji obejmuje realizację rządowych programów polityki mieszkaniowej
umożliwiających wsparcie nowych inwestycji w budownictwie mieszkaniowym, inwestycji zapobiegających
degradacji fizycznej istniejącego zasobu oraz innych ustawowo określonych zobowiązań w zakresie
finansowania mieszkalnictwa. Realizowane są również działania zmierzające do poprawy stanu technicznego
istniejących zasobów, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywności
energetycznej. W zakres funkcji wchodzą ponadto zadania związane z zagospodarowaniem przestrzennym,
polityką miejską i gospodarką nieruchomościami oraz nadzorem architektoniczno-budowlanym. Celem zadań
i podzadań wpisujących się w funkcję 7. jest poprawa stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Poziom
realizacji celu odzwierciedla liczba mieszkań przypadająca na 1000 mieszkańców. Prognozowane wartości
miernika wzrosną z 360,1 mieszkań w 2013 r. do 370,9 w 2016 r.
Zadanie 7.1. Wspieranie budownictwa
Wspieranie budownictwa obejmuje szerokie spektrum działań związanych z realizacją celu, którym jest
zwiększenie liczby dostępnych cenowo mieszkań na rynku własnościowym oraz na rynku najmu oraz
utrzymanie i poprawa stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych. Zadanie to obejmuje m.in.
działania związane z termomodernizacją i remontami zasobów mieszkaniowych, jak również budownictwo
społeczne na wynajem, budownictwo własnościowe, bieżącą konserwację i remonty posiadanych zasobów
mieszkaniowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, a także certyfikację budynków i lokali
mieszkalnych, racjonalizację użytkowania energii w budownictwie oraz dostosowanie rynku wyrobów
budowlanych do standardów unijnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo,
lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,29 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba mieszkań, które w danym roku zostały objęte rządowymi programami wsparcia
budownictwa mieszkaniowego (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik wskazuje na liczbę mieszkań o przeciętnym
standardzie
cenowo-powierzchniowym,
objętych
Bazowa
PW
Planowane
programem wsparcia rządowego oraz nabytych przy
udziale finansowania kredytem preferencyjnym, a także
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
mieszkań
znajdujących
się
w
budynkach
zakwalifikowanych do rządowego programu wsparcia
175.907
8.900
23.600
142.448
143.699
przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
Informacje dodatkowe:
wiąże się przede wszystkim z indywidualnymi
Niska wartość przewidywanego wykonania miernika na 2013 r.
decyzjami gospodarstw domowych decydujących się na
wynika z zakończenia w 2012 r. programu „Rodzina na
zaciągnięcie długoterminowego kredytu hipotecznego
swoim”. Z kolei wartość miernika od 2014 r. uwzględnia liczbę
na zakup mieszkania. Uzależnione jest także od
mieszkań objętych projektem ustawy o pomocy państwa
warunków makroekonomicznych, poziomu cen zakupu
w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych dla
nieruchomości na rynku pierwotnym oraz ogólnych
każdego roku funkcjonowania programu „Mieszkanie dla
warunków
i
wymogów
dotyczących
udzielania
młodych”.
długoterminowych kredytów hipotecznych stosowanych
przez banki komercyjne.

50
Miernik 2: Liczba realizowanych zadań remontowych, inwestycyjnych i termomodernizacyjnych (w szt.)
Opis miernika:
Miernik
wskazuje
bezpośrednio
na
liczbę
Wartości miernika
zaplanowanych i zrealizowanych działań mających na
celu utrzymanie w stanie niepogorszonym istniejących
Bazowa
PW
Planowane
zasobów mieszkaniowych.
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
bieżącej
działalności Zarządu Zasobów Mieszkaniowych MSW
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w zakresie technicznego utrzymania i eksploatacji
administrowanych
zasobów
mieszkaniowych
oraz
infrastruktury technicznej, w tym przede wszystkim ich
13
13
8
4
4
konserwacji i remontów.
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Trend wartości miernika w perspektywie planowania pokazuje
Ryzyko związane z realizacją zadania ma charakter
rosnący stopień zaspokojenia potrzeb w obszarze objętym
typowy dla budowlanych procesów inwestycyjnych
pomiarem,
jak
również
zróżnicowany
pod
względem
(związane jest np. z możliwością wystąpienia warunków
rzeczowym zakres realizowanych w ramach poszczególnych
atmosferycznych
utrudniających
terminowe
zadań prac remontowych i modernizacyjnych (co skutkuje
przeprowadzenie prac remontowych).
mniejsza liczbą zadań remontowych, inwestycyjnych lub
termomodernizacyjnych o większej skali).

Zadanie 7.2.W Zagospodarowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami
Celem zadania jest kształtowanie ładu przestrzennego oraz wspieranie merytoryczne organów
administracji publicznej i innych uczestników rynku nieruchomości w zakresie gospodarki
nieruchomościami. W ramach tego zadania administracja terenowa prowadzi sprawy z zakresu planowania
przestrzennego: opiniuje i uzgadnia studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jak również ustala warunki zabudowy
i zagospodarowania terenu, ustala lokalizację inwestycji, wydaje pozwolenia na budowę na terenach
zamkniętych. Prowadzona jest również współpraca transgraniczna i przygraniczna w zakresie planowania
przestrzennego oraz koordynacja tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania
przestrzennego. W zakresie gospodarki nieruchomościami podejmowane zadania dotyczą tworzenia
i koordynacji regulacji prawnych w zakresie gospodarki nieruchomościami, monitorowania usług na rynku
nieruchomości oraz orzecznictwa administracyjnego i postępowań przed sądami. Zadanie zawiera się w działach
administracji rządowej Rozwój regionalny, a także Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie
przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba udzielonych odpowiedzi na zapytania interpretacyjne z zakresu gospodarki
nieruchomościami w stosunku do liczby wpływających zapytań interpretacyjnych w danym roku (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odnosi się do zapewnienia jednolitości
Bazowa
PW
Planowane
stosowania
prawa
w
obszarze
gospodarki
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
nieruchomościami oraz zwiększenia poziomu pewności
uczestników obrotu prawnego.
92,8
92,6
93,0
93,0
93,0
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na planowaną wartość miernika może mieć wpływ
Terminowe załatwianie spraw pozwala na optymalizację czasu
wysoki stopień trudności spraw, a w przypadku zmian
trwania postępowań, w których powstały wątpliwości co do
prawnych
konieczność
wypracowania
stosownej
stosowania przepisów.
praktyki interpretacyjnej.


51
Miernik 2: Średni czas wydania rozstrzygnięcia w zakresie zagospodarowania przestrzennego
i gospodarki nieruchomościami (w dniach)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Przyjęty
miernik
pokazuje
efektywność
oraz
terminowość decyzji wydawanych przez Wojewodów
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w zakresie
zagospodarowania
przestrzennego
i gospodarki nieruchomościami.
51,84
51,70
51,58
Ocena ryzyka:
Jako ryzyka niewykonania poziomu wartości określonej
dla miernika zidentyfikowano:

Informacje dodatkowe:

nagły
nieprzewidziany
wzrost
liczby
Prognoza wartości mierników uwzględnia rosnącą liczbę
prowadzonych
postępowań
administracyjnych
prowadzonych spraw administracyjnych. Wartość miernika ma
(m.in. z trudną do przewidzenia liczbą planów
charakter uśredniony i uwzględnia odmienne uwarunkowania
i studiów
uwarunkowań
wpływających
od
w poszczególnych województwach.
jednostek samorządu terytorialnego),
− zmiany prawne i niejednolite orzecznictwo sądów
administracyjnych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 7.3.W Geodezja i kartografia
Celem zadania jest zapewnienie poprawy obsługi obywateli oraz dostępu do aktualnej informacji
geodezyjnej i kartograficznej (informacji przestrzennej) – administracja publiczna gromadzi, aktualizuje
i udostępnia informacje przestrzenne stanowiące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Ponadto
realizowane są także procesy nadzorczo-kontrolne w zakresie zapewnienia przestrzegania i stosowania
przepisów oraz działania zmierzające do budowy jednolitego i aktualnego państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego zapewniającego interoperacyjność zbiorów i usług, utrzymania i rozwoju infrastruktury
technicznej Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) oraz rozwiązań informatycznych
Integrującej Platformy Elektronicznej (IPE), które umożliwiają aktualizację baz danych ewidencji gruntów
i budynków. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,23 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Pokrycie powierzchni kraju bazami danych przestrzennych dostępnych drogą elektroniczną
dla wszystkich zakresów tematycznych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala monitorować stopień dostępności do
spójnej, wiarygodnej i aktualnej informacji geodezyjnej
i kartograficznej (informacji przestrzennej). Wzrost
Bazowa
PW
Planowane
wartości miernika przyczynia się do poprawy warunków
działania inwestorów i przedsiębiorców działających
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w sferze usług geoinformacyjnych, przekładając się na
podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności polskiej
79
80
85
90
95
gospodarki.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
1.
Wartości
miernika
prezentowane

narastająco,
związane jest z dużym zakresem prac realizowanych
odzwierciedlając
etapowy
charakter
budowy
przez podmioty zewnętrzne w stosunkowo krótkich
i modernizacji infrastruktury informacji przestrzennej,
terminach. Dobra organizacja i wysokie tempo ma
a także konieczność jej dostosowywania do zmieniających
szczególne znaczenie przy pracach, które muszą być
się wymogów prawnych i technologicznych.
realizowane w odpowiednich warunkach pogodowych,
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują
co gwarantuje odpowiednią jakość pozyskiwania
się również wydatki Centralnego Ośrodka Dokumentacji
i aktualizacji bazy danych obiektów topograficznych
Geodezyjnej i Kartograficznej, a także wydatki z Funduszu
oraz baz danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych,
Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
ortofotomapy.

52
Miernik 2: Liczba założonych bądź dostosowanych do zasad infrastruktury informacji przestrzennej
w danym roku zbiorów danych przestrzennych i opisujących je metadanych do liczby zbiorów danych
i metadanych wymaganych dla całego województwa (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje stopień wykonania zharmonizowanych
Bazowa
PW
Planowane
i interoperacyjnych zbiorów danych przestrzennych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
infrastruktury informacji przestrzennej dostępnych
drogą elektroniczną.
0
2
3
4
6
Ocena ryzyka:
Do głównych czynników mogących wpłynąć na wartość miernika należą terminowość wprowadzenia rozwiązań
technicznych zapewniających interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów
przez marszałków województw prowadzących rejestry publiczne oraz problemy z wyłonieniem wykonawcy.

Miernik 3: Stosunek liczby decyzji administracyjnych uchylonych przez sądy administracyjne do ogółu
zaskarżonych

decyzji
wydanych
przez
Wojewódzkiego
Inspektora
Nadzoru
Geodezyjnego
i Kartograficznego jako organ II instancji (w %)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odzwierciedla skuteczność wykonywania zadań
z zakresu geodezji i kartografii przez Wojewódzkich
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Inspektoratów
Nadzoru
Geodezyjnego
i Kartograficznego, w szczególności w zakresie jakości
14,66
13,92
13,45
orzecznictwa administracyjnego.
Ocena ryzyka:
Wśród głównych ryzyk na uwagę zasługuje zmiana sposobu interpretacji przepisów prawa w zakresie orzecznictwa sądów
administracyjnych (tzw. zmiana linii orzeczniczej sądów administracyjnych). Zagrożeniem niewykonania miernika jest
również fluktuacja wysoko wyspecjalizowanej kadry Służby Geodezyjnej i Kartograficznej i trudności w pozyskaniu
wysoko wyspecjalizowanych pracowników.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 7.4.W Nadzór budowlany
Celem zadania jest zapewnianie przestrzegania prawa w procesie budowlanym i użytkowaniu obiektów
budowlanych oraz we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu wyrobów budowlanych. Aby zrealizować ten
cel rozpatrywane są, w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, odwołania, zażalenia i wnioski
w sprawach rozstrzygnięć wydanych przez wojewódzkie organy administracji architektoniczno-budowlanej
i nadzoru budowlanego, a także przeprowadzane są kontrole działania organów administracji architektoniczno-
budowlanej i nadzoru budowlanego, kontrole budów i utrzymania obiektów budowlanych oraz kontrole
wyrobów budowlanych u producentów i sprzedawców. W ramach zadania prowadzony jest także Krajowy
Wykaz Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych oraz centralne rejestry osób posiadających uprawnienia
budowlane, rzeczoznawców budowlanych i osób ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Dodatkowo
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do Wojewodów i Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru
Budowlanego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo, lokalne planowanie
i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,22 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

53
Miernik 1: Liczba decyzji administracyjnych i postanowień Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w stosunku do liczby złożonych odwołań, zażaleń i wniosków (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, jakim jest
Bazowa
PW
Planowane
pełnienie
funkcji
organu
wyższego
stopnia
w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w stosunku do wojewodów i wojewódzkich inspektorów
nadzoru budowlanego. Pozwala on ocenić sprawność
95
100
100
100
100
orzeczniczą tego organu administracji publicznej.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest przede wszystkim ze stopniem skomplikowania spraw, a także
możliwością wpływu ponadprzeciętnej liczby wniosków.

Miernik 2: Stosunek liczby uchylonych rozstrzygnięć do liczby rozstrzygnięć wydanych w zakresie
administracji budowlanej oraz nadzoru budowlanego (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odnosi się do liczby wydanych decyzji,
postanowień kończących sprawę oraz postanowień
w toku postępowania, których trwałość pozwala ocenić
2014 r.
2015 r.
2016 r.
efektywność i skuteczność działania organów nadzoru
budowlanego oraz administracji architektoniczno-
budowlanej w województwach, w szczególności
6,22
6,12
5,89
w zakresie jakości orzecznictwa administracyjnego.
Ocena ryzyka:
W związku z realizacją zadania zidentyfikowano trzy
czynniki ryzyka:
− prawne (związane ze zmianami przepisów Informacje dodatkowe:
wpływającymi na konieczność przekazywania
Niższa liczba uchylonych rozstrzygnięć przekłada się m.in. na
spraw do ponownego rozpoznania),
wzrost bezpieczeństwa na budowach i obiektach budowlanych,
− zarządcze
(związane
z
fluktuacją
kadr
a także mniejszą liczbę produkowanych wadliwych wyrobów
i trudnościami
w pozyskaniu
wysoko
budowlanych.
wyspecjalizowanych pracowników),
− zewnętrzne (np. klęski żywiołowe, katastrofy
budowlane, itp.).
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
54
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: