eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.

projekt dotyczy usunięcia zapisów dotyczących: odliczeń podatków fikcyjnych" z polskiej bazy traktatowej i wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości przepisów polsko-czeskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych, wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 171
  • Data wpłynięcia: 2012-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 430

171


Druk nr 171

Warszawa, 20 stycznia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-2-12


Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Czeską w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w
zakresie podatków od dochodu,
sporządzonej w Warszawie dnia 13
września 2011 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk


Projekt


U S T A W A
z dnia

o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania
w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie
dnia 13 września 2011 r.



Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia
13 września 2011 r.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




01/25rch
UZASADNIENIE


1. Potrzeba i cel zawarcia nowej Umowy

Obowiązująca obecnie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu i majątku, została sporządzona w Warszawie dnia 24 czerwca 1993 r.

W okresie od dnia zawarcia przedmiotowej umowy, znacznej zmianie uległy warunki
ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Polska wynegocjowała nowe umowy m.in. z Finlandią (podpisana w dniu 8 czerwca 2009 r.
Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Finlandii w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu), z Królestwem Norwegii (podpisana w dniu 9 września 2009 r.
Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu2)), z Republiką Federalną Niemiec (podpisana w dniu 14 maja 2003 r.
Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od mająt), Szwecją
(podpisana w dniu 19 listopada 2004 r. Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od docz z Wielką Brytanią
(podpisana w dniu 20 lipca 2006 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską
a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu i od zysków majątkowyc5)


1) Dz. U. z 2010 r. Nr 37, poz. 205.
2) Dz. U. z 2010 r. Nr 134, poz. 899.
3) Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90.
4) Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193.
5) Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840.

Państwa rozwijające się przyznają różne rodzaje zachęt inwestycyjnych zagranicznym
inwestorom w celu przyciągnięcia zagranicznych inwestycji. Jeżeli państwo ródła inwestora
zagranicznego stosuje metodę odliczenia, to zysk z tytułu zachęty przyznany przez państwo
ródła może okazać się zredukowany w zakresie, w jakim państwo zamieszkania lub siedziby,
gdy opodatkowuje dochód inwestora, który skorzystał z zachęty tego rodzaju, zastosuje
odliczenie jedynie podatku faktycznie zapłaconego w państwie ródła. Podobnie, jeżeli
państwo miejsca zamieszkania lub siedziby stosuje metodę wyłączenia, lecz uzależnia
stosowanie tej metody od pewnego poziomu opodatkowania w państwie ródła, to przyznanie
zniżki podatkowej przez państwo ródła może skutkować utratą przez inwestora korzyści
z metody wyłączenia w państwie jego zamieszkania lub siedziby. W celu uniknięcia takiego
skutku w państwie zamieszkania lub siedziby niektóre państwa stosujące zachęty podatkowe
pragną zamieszczać w ich konwencjach podatkowych postanowienia określone powszechnie
jako „odliczenie podatku fikcyjnego” lub „tax sparing”. Przepisy te zezwalają obcym
rezydentom na uzyskanie odliczenia podatku zagranicznego, który „zaoszczędzili” na mocy
działań gwarantujących zachęty podatkowe w państwie ródła, lub gwarantują, że podatek ten
jest brany pod uwagę przy stosowaniu pewnych warunków, które mogą być związane
z metodą wyłączenia.

Tego rodzaju zapisy znalazły się również w artykule 24 ustęp 3 Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia
24 czerwca 1993 r.

Doświadczenie wykazuje, że odliczanie podatku fikcyjnego łączy się z licznymi nadużyciami
ze strony podatników i że z punktu widzenia wpływów podatkowych nadużycia te mogą
drogo kosztować zarówno państwo zamieszkania lub siedziby, jak i państwo ródła.
Nadużycia tego rodzaju są trudne do wykrycia. Ponadto odliczanie podatków fikcyjnych nie
jest skutecznym narzędziem promowania rozwoju gospodarczego. W większości przypadków
obniżenie lub wyeliminowanie korzyści płynących z zachęt podatkowych przez państwo za-
mieszkania lub siedziby zaistnieje tylko wtedy, gdy zyski są przekazane inwestorowi.
Popieranie przekazywania zysków przez odliczanie podatku fikcyjnego może samo w sobie
zachęcać inwestorów zagranicznych do inwestycji krótkoterminowych i zniechęcać do
inwestycji długoterminowych. Co więcej, zagraniczne systemy odliczania podatku są
zazwyczaj pomyślane w sposób, który pozwala zagranicznemu inwestorowi, przy obliczaniu

2

jego fikcyjnego podatku, który podlega odliczeniu, na skompensowanie, w pewnym stopniu,
obniżki podatku wynikającej z określonej zachęty podatkowej podatkiem wyższym
zapłaconym w tym lub innym państwie w taki sposób, że ostatecznie państwo zamieszkania
lub siedziby nie pobiera żadnego dodatkowego podat.

W związku z powyższym, Ministerstwo Finansów w ramach polityki w zakresie umów
o unikaniu podwójnego opodatkowania, dąży do usunięcia zapisów dotyczących „odliczeń
podatków fikcyjnych” z polskiej bazy traktatowej.

Ponadto, zawarcie nowej Umowy pozwoli na zmianę szeregu postanowień umownych w celu
usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości przepisów polsko-czeskiej
umowy, m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych,
wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych, pozwalających na usunięcie podwójnego
ekonomicznego opodatkowania.

2. Relacje gospodarcze

Republika Czeska należy nadal do najważniejszych partnerów gospodarczych Polski,
zajmując w 2010 r. 6 miejsce pod względem obrotów handlowych po Niemczech, Rosji,
Włoszech, Francji oraz Chinach. Republika Czeska była czwartym odbiorcą polskich
towarów, zaś Polska jest trzecim partnerem handlowym Republiki Czeskiej. Zarejestrowano
wysokie, dodatnie saldo obrotów handlowych – ponad 2 mld EUR.

Struktura towarowa obrotów handlowych nie uległa zmianie w stosunku do 2009 r. i jest
stabilna. W eksporcie i w imporcie zdecydowanie dominują wyroby przemysłowe –
w polskim eksporcie (łącznie z chemikaliami i ich pochodnymi) stanowią one 75 %,
a w polskim imporcie z Czech – aż 82,2 %. Wysoka jest pozycja polskiego eksportu rolno-
-spożywczego. W 2010 r. sprzedaliśmy do Czech dwa razy więcej żywności i zwierząt
żywych niż w 2009 r., a to sprawiło, że grupa ta stała się trzecią grupą towarową w całości
dostaw eksportowych do Czech, z udziałem 11,5 %. Dostawy polskich mebli, pomimo ostrej
konkurencji ze strony Niemiec, Chin, Włoch, Austrii czy Słowacji mają 25 % udział
w imporcie mebli na rynek czeski.

6) Komentarz do artykułów 23A i 23B Modelowej Konwencji OECD, pkt 72 Odliczanie podatków fikcyjnych.

3
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: