eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.

projekt dotyczy usunięcia zapisów dotyczących: odliczeń podatków fikcyjnych" z polskiej bazy traktatowej i wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości przepisów polsko-czeskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych, wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 171
  • Data wpłynięcia: 2012-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 430

171


wyrażającą stosunek kwoty podatku do łącznego dochodu. Wreszcie uzyskaną w ten sposób
stopę procentową podatku stosuje się jako stawkę podatkową, tylko i wyłącznie do tych
dochodów podatnika, które nie są zwolnione od podatku.

Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu
osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji
podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze ródeł
zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Ustalenie wysokości
podatku w takim przypadku składa się z trzech etapów. Na początku, zsumowaniu podlegają
dochody osiągnięte przez podatnika ze ródeł przychodów położonych na terytorium Polski
z dochodami ze ródeł przychodów położonych poza terytorium Polski. Następnie od sumy
tak obliczonych dochodów oblicza się podatek dochodowy według skali określonej w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych. W trzecim etapie od wyżej obliczonego podatku
odejmuje się kwotę podatku równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym
państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć części podatku, która proporcjonalnie
przypada na dochody osiągnięte ze ródeł położonych poza terytorium Polski w stosunku do
wszystkich opodatkowanych dochodów podatnika.

Rozszerzenie treści artykułu 24 ustęp 1 obecnie obowiązującej Umowy (artykuł 21 ustęp 1
litera c) nowej Umowy) o przepis umożliwiający uwzględnienie zwolnionego w Umowie
dochodu przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu polskiego rezydenta zbieżne jest
z treścią artykułu 23A ustęp 3 Modelowej Konwencji OECD.

W przypadku osiągania przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce dochodów, które
zgodnie z Umową podlegają opodatkowaniu wyłącznie w drugim Umawiającym się Państwie,
powyższy przepis umożliwia uwzględnienie kwot tych dochodów w procedurze ustalenia
stawki podatku w odniesieniu do dochodów podlegających opodatkowaniu w kraju
rezydencji.

6.6. Wymiana informacji

Rozszerzenie brzmienia artykułu 27 obecnie obowiązującej Umowy (artykuł 24 nowej
Umowy) o postanowienia zbieżne z treścią artykułu 26 ustęp 4 i 5 Modelowej Konwencji

9

OECD, tj. zamieszczenie w nowej Umowie tzw. pełnej klauzuli wymiany informacji zbieżne
jest z polityką Ministerstwa Finansów oraz krajów OECD w zakresie wymiany informacji.

Przedmiotowe przepisy stanowią, iż jeżeli Umawiające się Państwo występuje o informację
zgodnie z niniejszym artykułem, drugie Umawiające się Państwo użyje środków służących
zbieraniu informacji, nawet jeżeli to drugie Państwo nie potrzebuje tej informacji dla
własnych celów podatkowych. Wymóg, o którym mowa w zdaniu poprzednim, podlega
ograniczeniom, o których mowa w ustępie 3 artykułu 24, lecz w żadnym przypadku takie
ograniczenia nie mogą być rozumiane jako zezwalające Umawiającemu się Państwu na
odmowę dostarczenia informacji jedynie dlatego, że nie ma ono wewnętrznego interesu
w odniesieniu do takiej informacji.

Postanowienia ustępu 3 artykułu 24 w żadnym przypadku nie będą interpretowane jako
zezwalające Umawiającemu się Państwu na odmowę dostarczenia informacji wyłącznie z
takiego powodu, że informacja jest w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej,
przedstawiciela, agenta lub powiernika albo dotyczy relacji właścicielskich w danym
podmiocie.

7. Skutki wejścia w życie Umowy

Zarówno obecnie obowiązująca jak i nowa Umowa, zawierają metodę wyłączenia z progresją
dla wszystkich kategorii dochodów, z wyłączeniem dywidend, licencji oraz odsetek, zatem
szacuje się iż wejście w życie nowej Umowy nie pociągnie za sobą skutków budżetowych.

8. Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym

Z Umową powiązane są następujące akty prawa krajowego:
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 51, poz. 307, z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r.
Nr 74, poz. 397, z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60,
z pó n. zm.),

10

– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U.
z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pó n. zm.).

9. Wpływ wejścia w życie Umowy na prawo wewnętrzne

Postanowienia Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem.

Jednakże, biorąc pod uwagę Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 19 grudnia 2006 r.
COM(2006)824, w świetle którego przy zastosowaniu w umowie o unikaniu podwójnego
opodatkowania metody wyłączenia, przedsiębiorstwo główne nie może odliczać strat
ponoszonych przez zakłady działające w drugim umawiającym się państwie, podczas gdy
straty ponoszone przez zakłady krajowe mogą być uwzględniane przez przedsiębiorstwo
główne – zasygnalizowana została przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej możliwość
wystąpienia problemów w przyszłości, w związku z nierównym traktowaniem ww. kategorii
zakładów w zakresie odliczania przez przedsiębiorstwo główne strat przez nie generowanych.
W opinii Ministra Finansów, zastosowanie w umowie metody wyłączenia ma ten skutek, że
Polska rezygnuje z prawa do opodatkowania transgranicznych dochodów zakładów,
a w konsekwencji, zgodnie z zasadą symetrii, nie są także brane pod uwagę straty ponoszone
przez te zakłady. Jeżeli jednak Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanych
w przyszłości orzeczeniach zajmie negatywne stanowisko w ww. zakresie, a także
w przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską konieczności zapewnienia w prawie
polskim równego traktowania zakładów krajowych i zagranicznych w odniesieniu do
możliwości odliczania strat tych zakładów przez przedsiębiorstwo główne – należy liczyć się
z koniecznością dokonania stosownych zmian w ustawach: o podatku dochodowym od osób
fizycznych i o podatku dochodowym od osób prawnych, które zapewnią równe traktowanie
zakładów krajowych i zagranicznych.

10. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową

Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej.

Zgodnie z artykułem 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z pó n. zm.) związanie Umową nastąpi w drodze
ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełniać będzie

11

przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz w art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z pó n. zm.).

11. rodki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy

Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania zmian w ustawodawstwie
wewnętrznym.


01/27rch

12
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: