eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1703
  • Data wpłynięcia: 2013-08-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945

1703

– 5 –
17-07-dg
UZASADNIENIE

Podstawą do wydania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu obliczania
obrotu przedsiębiorców jest art. 17 znowelizowanej ustawy z dnia 16 lutego 2007 r.
o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą”. Celem rozporządzenia jest określenie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców,
który stanowi jedno z kryteriów oceny, czy zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zasady dotyczące obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby ustalenia obowiązku
zgłoszenia zamiaru koncentracji nie uległy w zasadzie zmianie (z wyjątkiem zdania drugiego
w § 12 ust. 1 oraz poprawek o charakterze redakcyjnym) w stosunku do obowiązującego
obecnie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie sposobu obliczania
obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji (Dz. U. Nr 134, poz. 935).

Wielkość obrotu jest narzędziem służącym do określenia potencjału gospodarczego
i siły rynkowej uczestniczących w koncentracji przedsiębiorców, które jest wykorzystywane
do wstępnej oceny koncentracji z punktu widzenia jej znaczenia dla rynku i w dalszej
konsekwencji – potrzeby objęcia koncentracji kontrolą organu antymonopolowego. Przy
obliczaniu obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, tak jak w obecnie
obowiązujących przepisach, za podstawę przyjmuje się przychód ze sprzedaży, uzyskany
w wyniku normalnej działalności gospodarczej przedsiębiorców, znajdujący swoje
odzwierciedlenie w zestawieniach i sprawozdaniach sporządzanych zgodnie z przepisami
dotyczącymi zasad prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorców.

Ze względu na specyfikę działalności gospodarczej prowadzonej przez niektóre typy
przedsiębiorców rozporządzenie przewiduje dla nich odrębne zasady obliczania obrotu na
potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji (§ 3–11). Dotyczy to
przedsiębiorców działających na podstawie Prawa bankowego, jednostek organizacyjnych
działających na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, narodowych funduszy
inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych i domów maklerskich oraz
gmin powiatów i województw (koncentracja w odniesieniu do tych ostatnich podmiotów
może polegać np. na nabyciu akcji lub udziałów przedsiębiorcy). W szczególności, jako
miernik odzwierciedlający potencjał i siłę rynkową w przypadku funduszy inwestycyjnych
i funduszy emerytalnych uznano, jak w dotychczasowych regulacjach, wielkość kapitału tych
funduszy. Podyktowane jest to faktem, iż udziały rynkowe tych podmiotów liczone są na
podstawie wartości aktywów netto. Ponadto wzięto pod uwagę dynamiczny rozwój tych
rynków (w szczególności funduszy inwestycyjnych) oraz ich specyficzny charakter, a także
znaczenie dla konsumentów i wpływ na rozwój gospodarczy kraju.

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 4 pkt
1 lit. c) za przedsiębiorcę jest uznawana również osoba fizyczna, która posiada kontrolę,
w rozumieniu art. 4 pkt 4 tej ustawy, nad co najmniej jednym przedsiębiorcą, choćby nie
prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności
gospodarczej, jeżeli podejmuje dalsze działania podlegające kontroli koncentracji, o której
mowa w art. 13 ustawy, konieczne jest określenie sposobu obliczania obrotu na potrzeby
ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji dla takiego przedsiębiorcy.
W rozporządzeniu ustala się (§ 9 ust. 2), że jest to obrót osiągany przez przedsiębiorców, nad
którymi wyżej wymieniona osoba posiada kontrolę. Jest to rozwiązanie bazujące na
rozwiązaniu odnoszącym się do sposobu obliczania obrotu dla grupy kapitałowej.
Rozporządzenie określa również sposób obliczania obrotu na potrzeby ustalenia
obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji dla przedsiębiorców nie sporządzających
rachunków zysków i strat na podstawie przepisów o rachunkowości (§ 9 ust. 1).

Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o ochronie konkurencji obrót obliczany na
potrzeby koncentracji przedsiębiorców obejmuje obrót zarówno przedsiębiorców
bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, jak i pozostałych przedsiębiorców należących
do grup kapitałowych, do których należą przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący
w koncentracji. Do takiego obrotu nie wlicza się części obrotu dokonywanego w ramach
grupy kapitałowej, do której ten przedsiębiorca należy z tym, ze w przypadku, gdy
koncentracja polega na przejęciu kontroli nad przedsiębiorcą lub przedsiębiorcami lub polega
na przejęciu kontroli nad przedsiębiorcą lub przedsiębiorcami należącymi do jednej grupy
kapitałowej oraz jednocześnie nabyciu części mienia przedsiębiorcy lub przedsiębiorców
należących do tej grupy kapitałowej do obrotu na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia
zamiaru koncentracji nie wlicza się tylko obrotu dokonywanego pomiędzy przedsiębiorcą,
nad którym ma być przejęta kontrola i jego przedsiębiorcami zależnymi (§ 11 ust.1 –
doprecyzowanie to stanowi jedyną istotną zmianę w zakresie obliczania obrotu
przedsiębiorców na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji
w stosunku do rozporządzenia z dnia 17 lipca 2007 r.).

Określono również zasady obliczania obrotu na potrzeby ustalenia obowiązku
zgłoszenia zamiaru koncentracji w przypadkach, kiedy koncentracja polega na nabyciu części
mienia – w rachunku uwzględnia się wówczas obrót zrealizowany wyłącznie przez tę część
(§ 11 ust. 2).

Rozporządzenie określa również sposób obliczania obrotu w przypadku koncentracji
polegającej na przejęciu zarzadzania funduszem inwestycyjnym lub emerytalnym (§11 ust. 4).

Przedmiot regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) i dlatego nie
podlega notyfikacji.

Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
UOKiK zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

2


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)



1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Przedmiotowe rozporządzenie będzie mieć wpływ na Prezesa UOKiK oraz
przedsiębiorców zgłaszających zamiar koncentracji.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych

Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji do partnerów społecznych
tj. m.in. Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
Lewiatan, Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Pracodawców RP, Stowarzyszenia
Prawa Konkurencji.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.


4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków dla rynku pracy.


5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie rozporządzenia ma na celu określenie sposobu obliczania obrotu
przedsiębiorców, który stanowi jedno z kryteriów oceny, czy zamiar koncentracji podlega
zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rozporządzenie nie
wpłynie zasadniczo na funkcjonowanie przedsiębiorców zgłaszających zamiar koncentracji,
bowiem zasady dotyczące obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby ustalenia
obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji nie uległy w zasadzie zmianie w porównaniu
z obecnym stanem prawnym.


6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków dla rozwoju regionalnego.

7. Źródła finansowania

Wejście w życie rozporządzenia nie wymaga finansowania.


3

18-07-dg
4

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: