Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1703
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945
1703
niniejszą nowelizacja.
56.
PIIT
Art. 47928 § Zażalenia na te postanowienia powinny być rozpatrywane przez sądy Uwaga nieuwzględniona.
1 pkt 6 i 7 administracyjne.
Powierzenie rozpatrywania skarg
kpc
na niektóre postanowienia sądom
administracyjnym nie jest
rozwiązaniem celowym. Sądy te
dokonują jedynie kontroli z
punktu widzenia legalności,
SOKiK natomiast bada także
zasadność działania.
57.
PIIT
Art. 47928 § Brak jest podstaw poddania wszystkich skarg kognicji SOKiK
Uwaga nieuwzględniona. Wydaje
1 pkt 10 kpc
się, że powierzenie rozpatrywania
skarg na niektóre postanowienia
sądom administracyjnym nie jest
rozwiązaniem celowym. Sądy te
dokonują jedynie kontroli z
punktu widzenia legalności,
SOKiK natomiast bada także
zasadność działania.
58.
PIT, PIU
Art.
47943 Zdaniem wnioskodawcy wyrok SOKiK powinien być uzasadniany z Uwaga nieuwzględniona. Zmiany
kpc
urzędu. Uzasadnienie wyroku powinno stanowić informację publiczną a proponowane w zgłaszanych
obowiązek jego udostępnienia powinien spoczywać na Prezesie UOKiK. uwagach ewentualnie powinny
być przedmiotem odrębnej
nowelizacji kpc.
59.
PKPP
Vacatio
Wnioskodawca proponuje by ustawa weszła w życie po 6 miesiącach od Uwaga uwzględniona.
Lewiatan,
legis
dnia ogłoszenia
POHiD, PIU
07/34rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców
Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby
ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji Prezesowi Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
§ 2. Z zastrzeżeniem przepisów § 3–11, obrót przedsiębiorców uczestniczących
w koncentracji oblicza się jako sumę przychodów uzyskanych w roku obrotowym ze
sprzedaży produktów oraz sprzedaży towarów i materiałów, składających się na operacyjną
działalność przedsiębiorców, po odliczeniu udzielonych rabatów, opustów i innych
zmniejszeń oraz podatku od towarów i usług, a także innych podatków związanych
z obrotem, jeżeli nie zostały odliczone, wykazanych w rachunku zysków i strat sporządzonym
na podstawie przepisów o rachunkowości. Sumę przychodów powiększa się o wartość
uzyskanych dotacji przedmiotowych.
§ 3. W przypadku banków obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru
koncentracji oblicza się jako sumę kwot wykazanych w następujących pozycjach rachunku
zysków i strat banku za rok obrotowy:
1)
przychody z tytułu odsetek,
2)
przychody z tytułu prowizji,
3)
przychody z akcji, udziałów i innych papierów wartościowych,
4)
suma wyniku na operacjach finansowych i wyniku z pozycji wymiany, jeżeli jest ona
dodatnia
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 660 i Nr 171, poz. 1206,
z 2008 r. Nr 157, poz. 976, Nr 223, poz. 1458 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 157,
poz. 1241 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 173.
– 2 –
– sporządzonym zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi banków, po potrąceniu
ewentualnego podatku od towarów i usług związanego z tymi pozycjami, jeżeli nie został
odliczony.
§ 4. W przypadku ubezpieczycieli obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia
zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę składek brutto przypisanych w roku obrotowym
wykazaną w technicznym rachunku ubezpieczeń, sporządzonym zgodnie z przepisami
o rachunkowości dotyczącymi zakładów ubezpieczeń.
§ 5. W przypadku narodowych funduszy inwestycyjnych obrót na potrzeby ustalenia
obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako przychody z inwestycji,
z wyłączeniem udziału w wyniku finansowym netto, wykazane w rachunku zysków i strat za
rok obrotowy, sporządzonym zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi
narodowych funduszy inwestycyjnych.
§ 6. W przypadku funduszy inwestycyjnych obrót na potrzeby ustalenia obowiązku
zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako kwotę równą wartości aktywów netto
funduszu ustaloną na koniec roku obrotowego, zgodnie z przepisami o rachunkowości
dotyczącymi funduszy inwestycyjnych.
§ 7. W przypadku funduszy emerytalnych obrót na potrzeby ustalenia obowiązku
zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako kwotę równą wartości aktywów netto
funduszu ustaloną na koniec roku obrotowego, zgodnie z przepisami regulującymi
organizację i funkcjonowanie funduszy emerytalnych oraz przepisami o rachunkowości
dotyczącymi funduszy emerytalnych.
§ 8. W przypadku domów maklerskich obrót na potrzeby ustalenia obowiązku
zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę przychodów z działalności maklerskiej
wykazaną w rachunku zysków i strat za rok obrotowy, sporządzonym zgodnie z przepisami
o rachunkowości dotyczącymi domów maklerskich.
§ 9. 1. W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, o którym mowa w art. 4
pkt 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, zwanej dalej
„ustawą”, który nie sporządza rachunku zysków i strat na podstawie przepisów
o rachunkowości, obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji
oblicza się jako sumę przychodów uzyskanych w roku obrotowym ze sprzedaży produktów
oraz sprzedaży towarów i materiałów, po odliczeniu udzielonych rabatów, opustów i innych
– 3 –
zmniejszeń oraz podatku od towarów i usług, a także innych podatków związanych
z obrotem, jeżeli nie zostały odliczone, z zastrzeżeniem ust. 2. Sumę przychodów powiększa
się o wartość uzyskanych dotacji przedmiotowych.
2. W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, o którym mowa w art. 4 pkt 1
lit. c ustawy, za obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji
uznaje się obrót osiągany przez przedsiębiorców, nad którymi osoba ta posiada kontrolę
w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy.
§ 10. W przypadku gmin, powiatów i województw obrót na potrzeby ustalenia
obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako dochody uzyskiwane przez
jednostki budżetowe gmin, powiatów i województw oraz wpłaty od zakładów budżetowych
i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych gmin, powiatów i województw.
§ 11. 1. W przypadku przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej do obrotu na
potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji nie wlicza się obrotu
dokonywanego z innymi przedsiębiorcami należącymi do tej grupy. Jeżeli koncentracja
polega na przejęciu kontroli, do obrotu o którym mowa w art. 14 pkt 1 i 1b ustawy, nie wlicza
się obrotu dokonywanego pomiędzy przedsiębiorcą, nad którym ma być przejęta kontrola
i jego przedsiębiorcami zależnymi.
2. Jeżeli koncentracja polega na nabyciu części mienia, obliczając obrót na potrzeby
ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji uwzględnia się jedynie obrót
zrealizowany przez tę część. Przyjmuje się, że obrót przedsiębiorców należących do grupy
kapitałowej obejmującej przedsiębiorcę, którego część majątku lub przedsiębiorstwa jest
nabywana, wynosi zero.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do gmin, powiatów i województw.
4. Jeżeli koncentracja, o której mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy, polega na przejęciu
zarządzania funduszem inwestycyjnym lub emerytalnym:
1)
jako obrót, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, przyjmuje się sumę przychodów
towarzystw funduszy inwestycyjnych lub towarzystw emerytalnych oraz kwoty
aktywów netto zarządzanych przez nie funduszy;
2)
do obrotu, o którym mowa w art. 14 pkt 1 i 1b ustawy, nie wlicza się przychodu
towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub towarzystwa emerytalnego, od którego
zarządzanie jest przejmowane.
– 4 –
§ 12. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie
sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji (Dz. U. Nr 134,
poz. 935).
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …
PREZES RADY MINISTRÓW
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1703
› Pobierz plik