Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1703
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945
1703
Prezesa Urzędu, nie krótszym niż 14 dni. Umożliwi to dostosowanie terminu do
okoliczności danej sprawy i stopnia jej skomplikowania.
- Wprowadzenie domniemania odmowy przystąpienia do procedury, jeżeli strona nie
wypowie się w tym przedmiocie w wyznaczonym przez Prezesa Urzędu terminie. Uwaga nieuwzględniona
Proponowany zapis ma na celu wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości w tym zakresie. - Wprowadzenia domniemania
nie wydaje się konieczne.
Procedura jest kontynuowana
tylko w przypadku wyraźnej
zgody przedsiębiorcy. Ponadto
przedsiębiorca będzie mógł
odstąpić od procedury na każdym
jej etapie
37. PKPP
Art.
88a
Uwaga uwzględniona .
Lewiatan
ust. 2
Termin na przedstawienie swojego stanowiska dla stron powinien być nie krótszy niż Wprowadzony zostanie termin
14 dni.
14-dniowy
38. SPK
Art.
88a
Uwaga uwzględniona.
ust. 3
Doprecyzowanie, że przekazywana przez Prezesa Urzędu informacja ma wskazywać
przewidywaną wysokość kary, jaką planuje nałożyć na stronę postępowania.
39. PIIT
Art.
88a
Uwaga nieuwzględniona – por.
ust. 3
Prezes UOKiK powinien informować stronę o wstępnych ustaleniach prowadzonego wyjaśnienia do uwagi z pkt 33.
przez siebie postępowania oraz o przewidywanej treści rozstrzygnięcia przed
wyrażeniem zgody na przystąpienie do procedury.
40. SPK
Art.
88a
Uwaga uwzględniona.
ust. 4
Zmiany redakcyjne:
Propozycja brzmienia art. 88a ust. 4:
„Wysokość kary, jaka zostanie nałożoną na stronę, jest obniżona o 10% w stosunku do
kary, jaka zostałaby na nią nałożona, gdyby nie poddała się dobrowolnie karze.”
21
41. SPK
Art.
88a
Uwaga uwzględniona.
ust. 5
Propozycja zastąpienie terminu ustawowego terminem procesowym, wyznaczanym Wprowadzono termin 14-dniowy
każdorazowo przez Prezesa Urzędu – analogicznie jak w art. 88a ust. 2 i 7. „termin
wyznaczony nie krótszy niż 14 dni”
42. PKPP
Art.
88a
Uwaga uwzględniona
Lewiatan
ust. 6
W przypadku przedstawienia w stanowisku stron informacji i dowodów (ust. 5), Prezes
UOKiK powinien mieć obowiązek przekazania informacji o ustaleniach postępowania,
przewidywanej
treści
rozstrzygnięcia
i
wysokości
hipotetycznych
kar,
zmodyfikowanych ze względu na informacje i dowody przekazane przez strony.
43. SPK
Art.
88a
Uwaga redakcyjna, do
ust.
7-9 Propozycja wyraźnego wskazana w przepisie, że strona składa oświadczenie, a nie ostatecznego rozstrzygnięcia po
oraz
art. propozycję w sprawie dobrowolnego poddania się karze. Propozycja strony w tym merytorycznym przesądzeniu
81 ust. 2a
przedmiocie jest w rzeczywistości oświadczeniem, sprowadzającym się do treści projektu. W opinii Prezesa
zaakceptowania ustaleń Prezesa Urzędu co do udziału strony w niedozwolonej UOKiK, przepisy te nie
praktyce i proponowanej kary.
wymagają zmiany –
przedsiębiorcy de facto
W art. 88a ust. 9 proponujemy wskazanie, że w treści decyzji kończącej postępowanie wystosowują do organu
uwzględnia się treść oświadczenia strony w sprawie dobrowolnego poddania się karze. propozycje, które podlegają
Odpowiednie zmiany uwzględniono w zmodyfikowanym art. 81 ust. 2a.
akceptacji ze strony Prezesa
UOKiK
Propozycja brzmienia art. 81 ust. 2a:
„W przypadku wniesienia odwołania od decyzji Prezesa Urzędu przez przedsiębiorcę
lub osobę zarządzającą, które złożyły oświadczenia w sprawie dobrowolnego
poddania się karze, Prezes Urzędu, przed przekazaniem akt do sądu, zmienia swoją
decyzję, nakładając karę w wysokości, w jakiej zostałaby nałożona, gdyby nie poddali
się dobrowolnie karze.”
22
44. PKPP
Art.
88a
Uwaga uwzględniona. Zgodnie z
Lewiatan
ust. 8 pkt Składane w toku procedury przez przedsiębiorcę oświadczenie powinno obejmować poprawioną wersją projektu
2
wyłącznie zgodę na nałożenia kary.
propozycje przedsiębiorcy nie
będą obejmować potwierdzenia
ustaleń Prezesa UOKiK co do
udziału przedsiębiorcy w
niedozwolonej praktyce lub
dopuszczenia przez osobę
zarządzającą do stosowania przez
przedsiębiorcę praktyki, jak
również innych ustaleń
dotyczących tej praktyki
45. SPK
Art.
88a
Uwagi nieuwzględnione.
ust. 10
Celem proponowanej zmiany jest zapewnienie stronie możliwości poddania kontroli - Propozycje są sprzeczne z
sądowej stanowiska Prezesa Urzędu w sprawie odstąpienia od stosowania procedury podstawowym celem
dobrowolnego poddania się karze. Propozycja przyznania stronie możliwości przedmiotowej instytucji, jakim
zakwestionowania oceny dokonanej przez Prezesa Urzędu i poddania rozstrzygnięcia jest przyspieszenie postępowania.
w tym przedmiocie kontroli sądowej. Pozwoli to na zachowanie pewnej równowagi
praw organu i strony decydującej się na uczestnictwo w procedurze.
Propozycja aby stanowisko Prezesa Urzędu miało formę postanowienia, które podlega
zaskarżeniu do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na zasadach ogólnych.
Postanowienie to, jak każde postanowienie zaskarżalne, posiada uzasadnienie,
pozwalające stronom na zapoznanie się z motywami odstąpienia.
Alternatywnie, w razie nieuwzględnienia proponowanej zmiany, propozycja
wskazania, że Prezes Urzędu ma obowiązek poinformować o odstąpieniu strony
uczestniczące w tej procedurze, wskazując szczegółowe przyczyny odstąpienia. Celem
proponowanej zmiany jest zapewnienie możliwości poddania sądowej weryfikacji
stanowiska Prezesa Urzędu w postępowaniu odwoławczym od decyzji kończącej
postępowanie.
23
46. PKPP
Art.
88a
Uwaga nieuwzględniona.
Lewiatan
ust. 10
Propozycja rezygnacji lub co najmniej ograniczenia możliwości odstąpienia przez - Prezes UOKiK będzie mógł
Prezesa UOKiK od procedury wyłącznie do momentu złożenia przez przedsiębiorcę odstąpić od procedury, jeżeli nie
oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się karze.
zostanie spełnione kryterium
przyśpieszenia postępowania
47. PIIT
Art.
88a
Uwaga nieuwzględniona – por.
ust. 10
Wniosek o wykreślenie ustępu.
wyjaśnienia do uwagi z pkt 46.
Reguły postępowania powinny być stabilne a możliwość wycofania się Prezesa
ograniczona do minimum.
48. SPK
Art.
88a
Uwaga częściowo uwzględniona
ust. 11
- Propozycja modyfikacji przepisu, tak aby ochronie podlegały wszelkie informacje i poprzez korektę oczywistej
dowody, a nie tylko te mające charakter oświadczeń (czyli także wszelkie dokumenty, pomyłki w przepisie (chronione
opinie itd.), a także aby chronione były informacje i dowody przedkładane przez osobę będą również oświadczenia osób
zarządzającą, a nie tylko przez przedsiębiorcę będącego stroną postępowania.
zarządzających).
- Odnośnie do uwagi z 2 akapitu
- Propozycja rezygnacji z zapisu, zgodnie z którym Prezes Urzędu może nie – por. wyjaśnienia do uwagi z pkt
zaakceptować propozycji strony w sprawie dobrowolnego poddania się karze, o której 46.
mowa w ust. 7. Jak wskazano wyżej, propozycja strony w tym przedmiocie jest
oświadczeniem, sprowadzającym się do zaakceptowania ustaleń Prezesa Urzędu co do
udziału strony w niedozwolonej praktyce i proponowanej kary. Trudno zrozumieć
powody, dla których Prezes Urzędu miałby nie zaakceptować takiego oświadczenia
będącego powtórzeniem jego wcześniejszych ustaleń.
49. PKPP
Art.
88a
Uwaga uwzględniona.
Lewiatan
ust. 11
Zakaz wykorzystania informacji należy rozszerzyć na wszelkie możliwe postępowania.
ŚRODKI ZARADCZE
50. Instytut
Uwaga
Uzasadnienie wprowadzenia tej
Telekomunik
ogólna
Brak uzasadnienia do wprowadzania do ustawy środków zaradczych. Jest to zbyt instytucji zostało zawarte w
acji i Poczty
daleka ingerencja w swobodę działalności gospodarczej.
założeniach, jak i w uzasadnieniu
do projektu.
24
51. Związek
Art. 10
- Projekt ustawy przewiduje, że
Banków
- Należy jak najbardziej zawęzić katalog środków zaradczych, aby zagwarantować zastosowane środki powinny być
Polskich
stronom postępowania możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pomimo proporcjonalne do stwierdzonego
postępowania przed Prezesem UOKiK.
naruszenia i konieczne do jego
skutecznego zakończenia lub
- Obawy budzi wyposażenie Prezesa UOKiK w prawo do zastosowania środków usunięcia jego skutków (art. 10
polegających na nakazie powierzenia wykonywania określonych rodzajów działalności ust. 6). Podział funkcjonalny
lub prowadzenia działalności na różnych szczeblach obrotu poszczególnym będzie środkiem stosowanym
podmiotom w ramach grupy kapitałowej lub odrębnym jednostkom organizacyjnym
wewnątrz struktury przedsiębiorcy – jest to zbyt daleka ingerencja organu w wyjątkowo. Nie będzie nakazu
działalność przedsiębiorcy.
prowadzenia działalności
gospodarczej, możliwe będzie
jedynie powierzenie zajmowania
się poszczególnymi rodzajami
działalności przez różne części
(oddziały) przedsiębiorstwa.
Środek ten będzie proporcjonalny
do stwierdzonego naruszenia.
Instytucja środków zaradczych
jest powszechnie znana w krajach
UE i poza nią.
52. SPK
Art. 10
Uwaga uwzględniona częściowo
- Niezbędne jest zapewnienie w ustawie prawa przedsiębiorcy do wypowiedzenia się – propozycja wprowadzenia
co do rozważanych przez Prezesa UOKiK środków zaradczych, które miałyby niewiążącej procedury
zostać zastosowane.
konsultacyjnej przed wydaniem
przez Prezesa UOKiK decyzji;
- na etapie wykonania decyzji pojawiają się okoliczności, w świetle których wcześniej przedsiębiorcy przysługiwałby
zaplanowany sposób wykonania decyzji okazuje się sposobem bądź niemożliwym, termin np. 14 dni do
bądź nie najskuteczniejszym w celu zakończenia naruszenia bądź usunięcia jego ustosunkowania się do
skutków. Sytuacja taka może mieć w szczególności miejsce w przypadku środków
behawioralnych, których stosowanie w dłuższej perspektywie czasowej, z uwagi na rozważanych przez Prezesa
zmieniające się warunki rynkowe, może wywoływać odmienne skutki dla konkurencji UOKiK do nałożenia środków
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1703
› Pobierz plik