Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1703
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945
1703
przypadkach, gdy jest to
możliwe, przeszukujący kopiują
lub dokonują zajęcia
dokumentów zawierających dane
związane z przedmiotem
przeszukania. Jedynie w
przypadku, gdy chodzi o
dokumentację zawartą na
elektronicznych nośnikach
danych, których przeszukiwanie
na miejscu przeszukania – ze
względu na ilość danych – byłoby
niezwykle skomplikowane
technicznie i przez to trwało
wiele dni w sposób nadmierny
przedłużający przeszukanie –
dokonuje się kopiowania dysków.
Należy podkreślić, iż takie
uprawnienie do kopiowania
całych dysków tj. sporządzanie
ich tzw. „forensic image”
przysługuje również organom
antymonopolowym w
Niemczech, na Węgrzech, jak
również w określonych
przypadkach Komisji
Europejskiej. Należy też
wskazać, iż dane wykraczające
poza zakres kontroli/przeszukania
nie mogą być wykorzystane w
toku postępowania dowodowego
6
przed Prezesem UOKiK.
8. Pracodawcy
Art. 105b Zmiany w tym zakresie nie są doprecyzowaniem, będą skutkować Por. wyjaśnienie do uwag z pkt 7.
RP
ust. 1 pkt rozszerzeniem zakresu ww. pojęcia. Postulat usunięcia zmiany.
3
9. PKPP
Art. 105b - sprzeciw wobec rozszerzenia pojęcia „sporządzanie notatek” także na Por. wyjaśnienie do uwag z pkt 7.
Lewiatan
ust. 1 pkt kopiowanie danych,
3
- brak uzasadnienia dlaczego rozszerza się kopiowanie na informacje w
systemach informatycznych będących własnością innego podmiotu niż
kontrolowany, zawierających dane kontrolowanego związane z przedmiotem
kontroli,
- kopiowaniu będzie mógł podlegać cały zbiór danych bez względu na jego
rzeczywisty związek z przedmiotem kontroli.
10. SPK
Art. 105b
- Por. wyjaśnienie do uwag z pkt
- Propozycja rezygnacji z doprecyzowania znaczenia pojęcia „sporządzania notatek” w 7.
art. 105b bądź alternatywnie doprecyzowanie, że kopiowanie dotyczy kopiowania - Doprecyzowywanie art. 105b
materiałów związanych z przedmiotem kontroli.
ust. 1 pkt 4 nie wydaje się
konieczne – żądanie wyjaśnień
dotyczyć może tylko informacji
Art. 105b
związanych z przedmiotem
1. W celu pozyskania informacji mogących stanowić dowód w sprawie kontrolujący kontroli (zakres przedmiotowy
ma prawo:
kontroli jest określany w
upoważnieniu do kontroli).
1) wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń oraz środków - Zmiany w ust. 3 nie są
transportu kontrolowanego;
konieczne. Organy Policji i inne
2) żądania udostępnienia związanych z zakresem przedmiotowym kontroli akt, ksiąg, organy kontroli państwowej są
wszelkiego rodzaju pism, dokumentów i informatycznych nośników danych w zobowiązane do działania w
granicach prawa, co wynika już z
rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania innych właściwych przepisów.
publiczne oraz ich odpisów i wyciągów,
3) sporządzania z materiałów, o których mowa w pkt. 2, notatek;
7
Bądź alternatywnie:
3) sporządzania z materiałów, o których mowa w pkt. 2, notatek, przez co należy
rozumieć również kopiowanie związanych z przedmiotem kontroli korespondencji
przesyłanej pocztą elektroniczną, informacji zawartych na informatycznych nośnikach
danych, innych urządzeniach zawierających dane informatyczne lub systemach
informatycznych, w tym także systemach informatycznych będących własnością
innego podmiotu zawierających dane kontrolowanego związane z przedmiotem
kontroli;
- pozostałe zmiany redakcyjne i doprecyzowujące brzmienie art. 105b:
4) żądania od osób, o których mowa w art. 105d ust. 1, ustnych wyjaśnień dotyczących
zakresu przedmiotowego kontroli.
2. Osobie upoważnionej do udziału w kontroli, na podstawie art. 105a ust. 2,
przysługują uprawnienia kontrolującego w zakresie wstępu na grunt oraz do
budynków, lokali lub innych pomieszczeń oraz środków transportu kontrolowanego
oraz dostępu do akt, ksiąg, wszelkiego rodzaju dokumentów i nośników informacji
związanych z zakresem przedmiotowym kontroli oraz ich odpisów i wyciągów, a
także do sporządzania z nich notatek, oraz uprawnienie do udziału wraz z
kontrolującym w przeszukaniu, o którym mowa w art. 91 i 105c.
3. W toku kontroli kontrolujący może korzystać z pomocy funkcjonariuszy innych
organów kontroli państwowej lub Policji. Organy kontroli państwowej lub Policja
wykonują czynności na polecenie kontrolującego, w granicach dopuszczalnych przez
właściwe przepisy.
4. W uzasadnionych przypadkach przebieg kontroli lub poszczególne czynności w jej
toku, po uprzednim poinformowaniu kontrolowanego, mogą być utrwalane przy
8
pomocy urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk. Informatyczne nośniki danych w
rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, na których zarejestrowano przebieg kontroli lub poszczególne czynności w
jej toku, stanowią załącznik do protokołu kontroli.
11. SPK
Art. 105c
Uwagi nieuwzględnione.
Wprowadzenie procedury przeszukiwania skopiowanych danych w obecności -
Zapewnienie
udziału
pełnomocników przeszukiwanego. Propozycja brzmienia art. 105c:
przedstawicieli przedsiębiorcy w
Art. 105c
toku
dokonywania
analizy
skopiowanych
nośników
w
1. Sporządzanie notatek w rozumieniu art. 105b. ust. 1 pkt 3 obejmuje również Urzędzie jest – z praktycznego
kopiowanie przez kontrolującego na informatyczne nośniki danych korespondencji punktu widzenia – niemożliwe.
przesyłanej pocztą elektroniczną, informacji zawartych na informatycznych nośnikach Proces
wyszukiwania
słów
danych, innych urządzeniach zawierających dane informatyczne lub systemach kluczowych twa zwykle wiele
informatycznych w tym także systemach informatycznych będących własnością innego dni, czasami także tygodni.
podmiotu zawierających dane kontrolowanego związane z zakresem przedmiotowym - Odnośnie do propozycji
kontroli.
pieczętowania, przekazywania
listy słów kluczowych, zwracania
2. Kontrolujący ma obowiązek, bezpośrednio po zakończeniu kopiowania i w nośników – procedura sposobu
obecności przedstawiciela lub pełnomocnika kontrolowanego, zapakować nośniki zabezpieczania i pieczętowania
danych, o których mowa art. 105c. ust. 1, w opieczętowane koperty. Ich przeglądanie nośników nie wydaje się być
(w tym przeszukiwanie według haseł kluczowych) odbywa się jedynie w siedzibie materiałem na regulację rangi
Urzędu
w obecności
pełnomocników
lub
przedstawicieli
kontrolowanego ustawowej. Jeżeli chodzi o
przedsiębiorcy. W przypadku przeszukiwania nośników danych według haseł kwestie związane ze zwracaniem
kluczowych, kontrolujący ma obowiązek przed jego rozpoczęciem udostępnić nośnika, należy zauważyć, iż
nośnik oraz zawarte na nim dane
przedstawicielowi lub pełnomocnikowi kontrolowanego listę haseł kluczowych.
stanowią materiał dowodowy
zgromadzony w postępowaniu,
4. Kontrolujący ma obowiązek zwrócić kontrolowanemu nośniki danych, o których
mowa art. 105c. ust. 1, niezwłocznie po zakończeniu procesu ich przeglądania.
który powinien być dostępny np.
dla celów kontroli sądowej.
Przekazywanie listy słów
9
kluczowych nie wydaje się być
zasadne – przeglądanie dysku nie
zawsze musi się odbywać przy
użyciu tej techniki, a
przedsiębiorca zawsze będzie
mieć możliwość odniesienia się
do materiałów uzyskanych z
takiego nośnika, bowiem materiał
dowodowy zostanie dołączony do
akt postępowania.
12. SPK
Art. 105d.
Uwaga nieuwzględniona.
Rozszerzenie prawa do odmowy udzielenia informacji lub współdziałania w toku
ust. 2
- Tak szeroki zapis powodowałby
kontroli również w przypadku gdyby naraziłoby to na karę pieniężną z art. 106 – art. np. że obowiązek współpracy
108 uokik.
przedsiębiorcy w toku kontroli
Propozycja brzmienia art. 105d ust. 2:
czy zakaz jej utrudniania
pozostałyby przepisami
„2. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą odmówić udzielenia informacji lub „martwymi” – por. np. art. 108
współdziałania w toku kontroli tylko wtedy, gdy naraziłoby to je lub ich małżonka, ust. 2 pkt 1 b.
wstępnych, zstępnych, rodzeństwo oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu,
jak również osoby pozostające w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, a także
osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, na odpowiedzialność karną lub karę
pieniężną nałożoną zgodnie z art. 106-108 Ustawy. Prawo odmowy udzielenia
informacji lub współdziałania w toku kontroli trwa po ustaniu małżeństwa lub
rozwiązaniu stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.”
13. POHiD
Art. 105a Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Por. wyjaśnienia do uwag z pkt 4.
–
Art. do instytucji kontroli - negatywna ocena zaproponowanych przepisów, pogorszenie
105ł
pozycji przedsiębiorcy w toku kontroli.
14. SPK
Art. 105j
Doprecyzowanie art. 105j ust. 2:
Uwaga nieuwzględniona – uwaga
związana z uwagą z pkt 6, por.
„2. Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
wyjaśnienia do uwagi z pkt 6.
1) wskazanie nazwy albo imienia i nazwiska oraz adresu kontrolowanego;
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1703
› Pobierz plik