Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw
projekt dotyczy zwiększenia partycypacji społecznej mieszkańców w procesach decyzyjnych toczących się w organach jednostek samorządu terytorialnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1699
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1699
zespołu.
5. Postanowienia ustawy nie naruszają przepisów o związkach międzygminnych
i związkach powiatów. Jednakże przedsięwzięcie lub zadanie publiczne wykonywane
w związku celowym nie może równocześnie stanowić przedmiotu działalności zespołu.
Art. 8
1. Zespół wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Zespół ma osobowość prawną.
3. Samodzielność zespołu podlega ochronie sądowej.
4. Zespół nie stanowi jednostki podziału terytorialnego państwa; może jednak stanowić
jednostkę klasyfikacyjną statystyki terytorialnej Unii Europejskiej.
Art. 9
1. Utworzenie zespołu wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych
jednostek samorządu lokalnego bezwzględną większością głosów ustawowego składu
każdej rady.
2. Przystąpienie do zespołu kolejnej gminy lub powiatu wymaga podjęcia, wskazaną
w ust. 1, większością głosów, przez radę tej jednostki uchwały o przystąpieniu do
zespołu oraz zgody zgromadzenia zespołu.
3. W uchwale o przystąpieniu do zespołu rada właściwej jednostki samorządu lokalnego
wyraża zgodę na podporządkowanie się tej jednostki statutowi zespołu oraz uchwałom
organów zespołu podjętym przed przystąpieniem tej jednostki do zespołu.
Art. 10
1. Rejestr zespołów prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.
2. Zespół nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu.
3. Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru przysługuje skarga do sądu
administracyjnego.
4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
sposób prowadzenia rejestru zespołów oraz ogłaszania statutów zespołów, uwzględniając
dokumentację niezbędną do wpisania zespołu do rejestru, dane podlegające wpisowi oraz
sposób wykonywania zmian wpisów w rejestrze.
6
Art. 11
Do zakresu działania zespołu należy opracowanie i uchwalenie studium ramowego
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego całego obszaru zespołu,
zawierającego ustalenia wiążące przy sporządzaniu studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego.
Art. 12
1. Zakres działania zespołu może obejmować także, o ile statut lub uchwała zgromadzenia
tak stanowi, inicjowanie i rozwijanie współpracy członków zespołu na rzecz realizacji
zadań publicznych mających znaczenie dla zespołu jako całości, z zastrzeżeniem ust. 6
oraz art. 14 ust. 1, a w szczególności:
1) programowanie strategii rozwoju obszaru zespołu;
2) opracowywanie i uchwalanie programów lub planów w sprawach określonych
uchwałami zgromadzenia zespołu;
3) organizowanie wykonywania lub wykonywanie zadań publicznych określonych
statutem lub uchwałą zgromadzenia, w tym prowadzenie przedsiębiorstw i innych
jednostek organizacyjnych oraz podejmowanie wspólnych przedsięwzięć, zwłaszcza
o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla zespołu;
4) w zakresie, o którym mowa w pkt 3, stanowienie taryf i cen oraz warunków
korzystania z usług, jeżeli ustanawianie takich przepisów należy do zadania
publicznego przekazanego zespołowi;
5) pozyskiwanie z różnych źródeł i łączenie środków publicznych i prywatnych
niezbędnych do realizacji zadań zespołu;
6) promocja zespołu.
2. Do zakresu działania zespołu należy koordynowanie działalności jednostek samorządu
lokalnego należących do zespołu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 oraz
art. 11.
3. Jeżeli statut zespołu tak stanowi, do zakresu działania zespołu mogą również należeć
sprawy wspomagania gmin i powiatów w celu wyrównywania rażących dysproporcji
w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych lokalnych wspólnot samorządowych na
7
obszarze zespołu.
4. Zespół może także podejmować zadania zlecone przez organy administracji rządowej lub
jednostki samorządu lokalnego, również nie należące do zespołu. Przepis ust. 1 pkt 3 i 4
stosuje się odpowiednio.
5. Uchwały o podjęciu zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zgromadzenie podejmuje
jednogłośnie, na podstawie uchwał rad gmin i rad powiatów należących do zespołu,
z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1.
6. W uchwale o utworzeniu zespołu lub przystąpieniu do zespołu rada gminy (powiatu)
może zastrzec wyłączenie gminy (powiatu) z realizacji niektórych zadań wykonywanych
przez zespół na podstawie ust. 1 pkt 3. Uchwałę w tej sprawie rada może także przyjąć
w terminie późniejszym, gdy zgromadzenie zespołu decyduje o podjęciu kolejnego
zadania na podstawie ust. 1 pkt 3. W takim przypadku delegat gminy (powiatu) nie
bierze udziału w głosowaniu nad uchwałami zgromadzenia zespołu dotyczącymi tego
zadania.
Art. 13
1. Zespół może korzystać z uprawnień koordynacyjnych, o których mowa w art. 12 ust. 2,
tylko w tych sprawach i działaniach należących do zakresu działania zespołu, dla których
uprzednio na podstawie art. 11 lub art. 12 ust. 1 pkt 2, zostaną opracowane i uchwalone
programy lub plany. Uprawnienia koordynacyjne mogą być stosowane wyłącznie dla
realizacji tych ustaleń programów lub planów, które zostały określone jako wiążące dla
gmin w uchwale zgromadzenia zespołu zatwierdzającej dany program lub plan, i jedynie
wówczas, gdy w uchwale tej zostały określone uprawnienia koordynacyjne, które mogą
być stosowane.
2. Uprawnienia koordynacyjne zespołu mogą obejmować:
1) opiniowanie lub uzgadnianie, w zakresie określonym w ust. 1, projektów uchwał
organów stanowiących jednostek samorządu lokalnego należących do zespołu;
2) dokonywanie wraz z przedstawicielami jednostek samorządu lokalnego wspólnych
ustaleń w sprawach będących przedmiotem koordynacji;
3) rozpatrywanie, w trybie określonym w statucie zespołu, spraw spornych między
jednostkami samorządu lokalnego i wydawanie w tym zakresie rozstrzygnięć
8
wiążących strony sporu. Nie dotyczy to sporów o właściwość, o których mowa w art.
22 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz.U. z 2013 r. poz. 267);
4) ustalenie wymagań i standardów sprawozdawczych i przyjmowanie od jednostek
samorządu lokalnego sprawozdań i informacji o przebiegu prac oraz zrealizowanych
działaniach.
Art. 14
1. Powiat nie może uczestniczyć w działaniach zespołu podejmowanych w sprawach nie
należących do zakresu działania powiatu, chyba że dotyczy to tych obszarów zarządzania
publicznego, w których zadania gmin i powiatów są względem siebie komplementarne.
2. Jednostki samorządu lokalnego należące do zespołu uprawnione są do korzystania ze
świadczeń i działań zespołu oraz jego urządzeń i jednostek organizacyjnych.
Art. 15
Organami zespołu są:
1) zgromadzenie zespołu – jako organ stanowiący i kontrolny;
2) dyrektor wykonawczy – jako organ wykonawczy.
Art. 16
1. Zgromadzenie zespołu składa się z delegatów wszystkich gmin i powiatów należących
do zespołu.
2. Delegatem jednostki samorządu lokalnego jest odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent
miasta) lub starosta.
3. Delegat jednostki samorządu lokalnego może wyznaczyć swojego zastępcę.
4. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zgromadzenia wybiera zgromadzenie
w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
Art. 17
Do wyłącznej właściwości zgromadzenia zespołu należy:
1) uchwalanie statutu zespołu oraz jego zmian;
2) wybór dyrektora wykonawczego;
3) uchwalanie budżetu zespołu oraz rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu;
9
4) określanie strategii rozwoju, a także programów działania i zadań zespołu oraz zasad ich
realizacji;
5) uchwalanie studium ramowego;
6) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych zespołu, przekraczających zakres
zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania
lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez
dyrektora wykonawczego,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów oraz udzielania poręczeń i
gwarancji,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez dyrektora
wykonawczego w roku budżetowym,
e) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych,
zaciąganych przez kolegium wykonawcze zespołu w roku budżetowym,
f) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granice ustalane corocznie przez zgromadzenie zespołu,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, których działalność służy realizacji zadań
zespołu oraz rozwiązywania i występowania z nich,
h) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez dyrektora
wykonawczego,
i) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek
organizacyjnych zespołu oraz wyposażania ich w majątek,
j) stanowienia taryf, opłat i cen oraz warunków korzystania z usług, jeżeli ustanawianie
takich przepisów należy do zadania publicznego przekazanego do wykonania
zespołowi;
7) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawą lub statutem do kompetencji
zgromadzenia zespołu;
8) przyjmowanie sprawozdań dyrektora wykonawczego z jego działalności;
9) kontrolowanie dyrektora wykonawczego i jednostek organizacyjnych zespołu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1699
› Pobierz plik