Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw
projekt dotyczy zwiększenia partycypacji społecznej mieszkańców w procesach decyzyjnych toczących się w organach jednostek samorządu terytorialnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1699
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1699
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Niniejsza ustawa przewiduje konieczność wydania trzech aktów wykonawczych. Są to
odpowiednio:
1) rozporządzenie ministra właściwego do spraw administracji publicznej w przedmiocie
sposobu prowadzenia rejestru zespołów współpracy terytorialnej oraz ogłaszania
statutów zespołów (art. 10 ust. 4). Ze względu na analogiczny zakres regulacji należy
przypuszczać, iż rozporządzenie będzie oparte na obowiązujących obecnie –
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października
2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz
ogłaszania statutów związków i rozporządzeniu tegoż samego Ministra z dnia 18
października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków powiatów
oraz ogłaszania statutów związków;
2) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w zakresie wzoru formularza oświadczenia
majątkowego radnego oraz wzoru formularza oświadczenia majątkowego starosty,
zastępcy starosty, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki
organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu
starosty (art. 40 pkt 19 lit. d). Zmiana w stosunku do obowiązującego obecnie
rozporządzenia polega wyłącznie na wykreśleniu z zakresu jego stosowania członków
zarządu powiatu – jako organu likwidowanego niniejszą ustawą;
3) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów określające zasady prowadzenia rejestru
podziałów terytorialnych państwa oraz szczegółowe obowiązki informacyjne
właściwych organów (art. 73).
Ponadto w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw administracji publicznej
będzie następowało nadawanie i cofanie statusu organizatora konwentu wojewódzkiego
(art. 36 ust. 1). Wydanie aktów wykonawczych na tej podstawie będzie wynikało
z potrzeb – rozporządzenie w sprawie nadania statusu będzie wydawane wyłącznie na
wniosek zainteresowanego stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej ewentualnie
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej
Projekt koncentruje się na zagadnieniach ustrojowych samorządu terytorialnego, które
pozostają w wyłącznej domenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Tym samym
przeważająca część projektowanej regulacji nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
39
Wyjątkiem jest tutaj zaproponowana w art. 65 zmiana ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W dodawanym art. 19j ust. 2
następuje wyłączenie ustawy – Prawo zamówień publicznych z toku realizacji inicjatywy
lokalnej polegającej na wykonaniu inwestycji lub prac remontowych. Prawo zamówień
publicznych podlega prawu unijnemu. Zwrócić jednak należy uwagę na fakt, iż dyrektywa
2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy
i usługi ma zastosowanie jeśli w szczególności spełnione są dwa kryteria: podmiot
zamawiający jest w przeważającej części finansowany ze środków publicznych, a wartość
zamówienia na roboty budowlane przekracza 4.845.000 EUR. Jak wynika z
proponowanego brzmienia art. 19f ust. 4 i 5 próg ten w ramach inicjatywy lokalnej nie
może zostać osiągnięty. Tym samym przyjąć należy, że w tym zakresie projekt jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Informacja o konsultacjach społecznych projektu
Projekt ustawy był efektem prac Forum Debaty Publicznej „Samorząd terytorialny dla
Polski”, w którym uczestniczyli m.in. przedstawiciele Sejmu RP, Senatu RP, rządu,
instytucji centralnych, sądownictwa, administracji wojewódzkiej, regionalnych izb
obrachunkowych, związków i stowarzyszeń samorządowych, organizacji pozarządowych
oraz wielu ekspertów.
Projekt stał się przedmiotem konsultacji prowadzonych z przedstawicielami
ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego reprezentowanych
w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, tj: Związku Województw RP,
Związku Powiatów Polskich, Unii Metropolii Polskich, Unii Miasteczek Polskich,
Związku Miast Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP.
Niezależnie przeprowadzone zostały szerokie, publiczne konsultacje oparte o zasadę
jawności, równości i otwartości. Narzędziami były tu spotkania odbywające się
w poszczególnych rejonach kraju, jak również zbieranie uwag za pośrednictwem strony
internetowej www.prezydent.pl.
Procedura konsultacji pozwoliła na zgromadzenie wniosków, opinii i sugestii od
wszystkich zainteresowanych osób i instytucji. W toku prac nad projektem dołożono
starań by uwzględnić maksymalnie szeroki zakres zgłoszonych uwag i propozycji.
Na stronie internetowej Kancelarii Prezydenta RP znajduje się szczegółowy opis
przebiegu procesu konsultacji społecznych.
Z uwagi na istotną modyfikację zasad funkcjonowania organów jednostek samorządu
terytorialnego, jak również potrzebę umożliwienia adresatom ustawy zapoznania się
z nowymi regulacjami – proponuje się, by ustawa weszła w życie dniu wyborów do
organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych w związku
z zakończeniem kadencji tych organów wybranych w dniu 21 listopada 2010 r.
40
Data wyborów, w drodze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, zostanie wyznaczona
nie wcześniej niż na 4 miesiące i nie później niż na 3 miesiące przed upływem kadencji
obecnie funkcjonujących rad i sejmików.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1699
› Pobierz plik