eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy powrotu do zasad gospodarki odpadami przez gminy sprzed 1 lipca 2011 r.; wprowadzenia możliwości dobrowolnego przejęcia przez gminy odpowiedzialności za odbieranie odpadów komunalnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1686
  • Data wpłynięcia: 2013-05-17
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1686

6. Jeżeli przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie, nie wypełnia określonych w
nim warunków, organ, który wydał zezwolenie, wzywa go do niezwłocznego
zaniechania naruszania tych warunków. Jeżeli przedsiębiorca mimo wezwania
nadal narusza te warunki, organ cofa, w drodze decyzji, zezwolenie bez
odszkodowania.
7. Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z
wykonania określonych w zezwoleniu obowiązków dotyczących wymagań
sanitarnych i ochrony środowiska.
8. Organ, który wydaje zezwolenie, określa, w drodze decyzji, zakres i sposób
wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 7.”;

15) Po art. 9a dodaje się art. 9b o brzmieniu:
„Art. 9b.
1. Prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany w terminie do 15 dnia po upływie
każdego miesiąca sporządzić i przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł
umowy na odbieranie odpadów komunalnych, opróżnianie zbiorników
bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli
nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub
wygasły; wykaz zawiera imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właściciela
nieruchomości oraz adres nieruchomości.
2. Prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania i przekazywania
wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji dotyczącej:
1) masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych lub ilości i
rodzaju nieczystości ciekłych z obszaru danej gminy w terminie do końca
pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy;
2) sposobów zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów
komunalnych;
3) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na
składowisku odpadów;
4) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieskładowanych na
składowiskach odpadów i sposobów lub sposobu ich zagospodarowania.”;

16) Uchyla się rozdziały 4a, 4b, 4c i 4d.

17) Po art. 13 dodaje się art. 13a o brzmieniu:

„Art. 13a.
Ustawa obowiązuje do dnia 1 lipca 2015 r.”


Art. 2
W ustawie z dnia z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. nr 152 poz.
897 ) uchyla się art. 10 – 22.

Art. 3

W ustawie z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. nr 0 poz. 228 ) uchyla się art. 2.


Art. 4
W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały wskazanej w art. 6c ustawy
wskazanej w art. 1 w brzmieniu określonym niniejszą ustawą zachowują moc
uchwały rady gminy podjęte na podstawie art. 6c ust. 2, 6d ust. 2, 6j ust. 5, 6k ust
1, 6l ust 1 i 2, 6n ust. 1, oraz 6r ust 3 i 4 ustawy wskazanej w art. 1 w brzmieniu
przed wejściem w życie niniejszej ustawy.

Art. 5
Podmioty zobowiązane do przeprowadzanie przetargów na odbiór śmieci, w
przypadku niepodjęcia przez radę gminy uchwały wskazanej w art. 6c ustawy
wskazanej w art. 1 i rozwiązania dotychczasowej umowy o odbiór śmieci, mogą
zamówić usługę na obiór śmieci z wolnej ręki do czasu rozstrzygnięcia nowego
przetargu
Art. 5

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
z dnia 1 lipca 2011 roku (Dz.U.2011.106.622) wprowadziła nowe uregulowania
określające zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące
utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń
i prowadzenia działalności w zakresie objętym przedmiotową nowelizacją.
Zmiana ustawy z 2011r. była związana z koniecznością implementacji prawa
Unii Europejskiej dotyczącego segregacji śmieci. Wspomniana zmiana ustawy
związana z implementacją przerzuciła jednak cały ciężar jej wprowadzenia na
mieszkańców.
Ustawa ta wywołała i wywołuje do dzisiaj wiele zastrzeżeń i wątpliwości.
Głównym i najbardziej dotkliwym skutkiem jej wejścia w życie jest dla większości
Polaków wzrost cen za wywóz śmieci. Opłaty za wywóz śmieci będą stanowiły
znaczne obciążenie domowych budżetów.
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość wychodząc naprzeciw
społecznym oczekiwaniom składa projekt ustawy, którego celem jest poprawa
aktualnej sytuacji. Projekt ten przewiduje powrót do stanu prawnego sprzed
nowelizacji z 2011 roku. Wnioskodawcy uznają, że bardziej zasadne jest
poniesienie ryzyka związanego z nie dotrzymaniem terminu wdrożenia prawa Unii
Europejskiej niż wprowadzenie w życie antyspołecznego systemu gospodarki
odpadami. W projekcie wprowadza się następujące postulaty:
-powrót do zasad gospodarki odpadami obowiązującymi przed 1 lipca 2011
roku;
- możliwość dobrowolnego przejęcia przez gminy odpowiedzialności za
odbieranie odpadów komunalnych, jeśli uzna ona, ze rozwiązanie takie jest
racjonalne i możliwe do zrealizowania. Po podjęciu przez Radę Gminy uchwały w
tej sprawie będą miały zastosowanie europejskie limity segregacji i recyclingu.
-wprowadzany nowelizacją system ma obowiązywać do 2015 roku, kiedy to
ustawa straci moc;
Powyższe rozwiązania pozwolą na opracowanie sprawiedliwego
i racjonalnego systemu gospodarki odpadami zgodnego z prawem Unii
Europejskiej oraz możliwego do realizacji z punktu widzenia gospodarstw
domowych.

Ocena skutków regulacji

1. Wskazanie pomiotów, na które oddziałuje akt normatywny.


Projekt zawiera regulacje mające wpływ na działalność jednostek samorządu
terytorialnego, mieszkańców oraz przedsiębiorców zajmujących się odpadami.

2. Konsultacje społeczne.

Projekt nie był przekazany do konsultacji.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawa nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego, gdyż koszty obecnie wprowadzanych rozwiązań ponosić mieli
mieszkańcy.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.


Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczości, w tym na przedsiębiorstwa.


Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionów.


Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów (województw).

7. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.


Projekt ustawy ma na celu wdrożenie systemu zgodnego z prawem Unii
Europejskiej.

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: