Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych
projekt dotyczy m.in. podniesienia progu od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50 000 euro oraz ustalenia zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości, wprowadzenia zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych i obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców oraz ograniczenia nadużywania kryterium ceny w rozstrzyganiu postępowań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1653
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1232
1653
takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”.
c)
w ust. 4 po pkt. 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
4) zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności przy
realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli takie wymaganie jest uzasadnione
charakterem zamówienia.
10. Art. 32 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
4. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo przewiduje
udzielenie w tym samym czasie zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot
odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części
zamówienia.
11. Skreśla się art. 46 ust. 4a.
12. W art. 90:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Zamawiający w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia, zwraca się do wykonawcy, który złożył ofertę z ceną
wymagającą uzyskania wyjaśnień, w szczególności z ceną niższą o 30% zarówno od
wartości zamówienia jak i od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert,
o udzielenie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość
ceny.
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
2. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w
szczególności oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania
techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla
wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy, koszty pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie odrębnych przepisów oraz wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie
odrębnych przepisów.
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
3a. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na
wykonawcy.
4
13. W art. 91 ustawy po ust. 2 dodaje się ust 2a) w brzmieniu:
2a) Jeżeli jedynym kryterium oceny ofert jest cena, zamawiający, o których mowa w art.
3 ust 1 pkt 1) – 2) są obowiązani wykazać w protokole postępowania, że zastosowanie
innych kryteriów nie przyczyni się do zmniejszenia wydatków ze środków publicznych
ponoszonych w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia.
14. W art. 142 ustawy dodaje się ust 5 w brzmieniu:
5. Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienie o
odpowiedniej zmianie wysokości wynagrodzenia w razie zmiany:
1) stawki podatku od towarów i usług,
2) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
przepisów,
3) wysokości stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne.
15. W art. 154 po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:
16a) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów, właściwej komisji Sejmu oraz
właściwej komisji Senatu, roczne sprawozdania z wykonania uchwały Rady Ministrów, o
której mowa w art. 156a ust. 1.
16. Po art. 155 dodaje się art. 156a w brzmieniu:
Art. 156a 1. Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii właściwych komisji Sejmu i Senatu,
nie rzadziej niż raz na trzy lata, określi, w formie uchwały, sposób wykonania w latach
kolejnych zadań określonych w art. 154 pkt 10.
2. Rada Ministrów zasięga opinii komisji, o których mowa w ust. 1, nie później niż do dnia 1
października. Nie przekazanie opinii Radzie Ministrów do dnia 1 listopada jest równoznaczne
z opinią pozytywną.
3. Rada Ministrów udostępnia projekt uchwały, o której mowa w ust. 1, w Biuletynie
Informacji Publicznej niezwłocznie po przekazaniu go właściwym komisjom Sejmu i Senatu.
17. W art. 190 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. Ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na:
5
1) wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania
odwoławczego,
2) zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę nie jest uczestnikiem postępowania.
18. Po art. 198e dodaje się art. 198ea w brzmieniu:
Art. 198ea. Ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na:
1) wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną postępowania albo interwenientem,
2) zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę nie jest stroną postępowania albo
interwenientem.
Art. 2.
1. W terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, Rada Ministrów przekaże
właściwym komisjom Sejmu i Senatu projekt uchwały, o której mowa w art. 1 pkt 5 ustawy, w
której określi sposób wykonania przez Prezesa Urzędu zadań określonych w art. 153 pkt 10
ustawy, o której mowa art. 1, w okresie od pierwszego dnia miesiąca następującego po
upływie terminu na wyrażenie opinii przez wymienione komisje do dnia 31 grudnia 2013 r.
2. Właściwe komisje Sejmu i Senatu wyrażą opinię o projekcie uchwały, o którym mowa w
ust. 1, w terminie 21 dni od dnia otrzymania projektu uchwały od Rady Ministrów. Nie
przekazanie opinii Radzie Ministrów w tym terminie jest równoznaczne z opinią pozytywną.
Art. 3.
1. Limit wydatków jednostek sektora finansów publicznych na okres 10 lat wykonywania
niniejszej ustawy, w zakresie wydatków budżetu państwa, wynosi:
1) w roku 2013 – 300 000 zł;
2) w roku 2014 – 600 000 zł;
3) w roku 2015 – 600 000 zł;
4) w roku 2016 – 600 000 zł;
5) w roku 2017 – 600 000 zł;
6) w roku 2018 – 600 000 zł;
7) w roku 2019 – 600 000 zł;
8) w roku 2020 – 600 000 zł;
9) w roku 2021 – 600 000 zł;
10) w roku 2022 – 600 000 zł.
6
2. Organem monitorującym wykorzystanie limitów wydatków określonych w ust. 1 jest Prezes
Urzędu Zamówień Publicznych.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy limitu wydatków określonego w ust. 1, stosuje się mechanizm korygujący
polegający na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań publicznych wykonywanych na rzecz
obywateli.
Art. 4
1. Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i konkursów wszczętych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz do odwołań i skarg dotyczących tych
postępowań stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy, o
której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się art. 144 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zamiana przepisów będących podstawą zmiany
wynagrodzenia wykonawcy została ogłoszona po dniu wejścia w życie ustawy.
Art. 5
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
7
UZASADNIENIE
Przepisy o zamówieniach publicznych są podstawą wydatkowania około 150 mld zł
rocznie. Ich wysoka jakość jest istotna z jednej strony dla sektora finansów publicznych,
który na ich podstawie dokonuje wydatków, z drugiej zaś dla przedsiębiorców, dla których
powinny stanowić gwarancję uczciwej konkurencji podczas ubiegania się o udzielenie
zamówień.
Przedstawiony projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych w kilku ważnych obszarach, wskazywanych przez wiele
środowisk - uczestników procesów zamówień publicznych, jako jedne z najważniejszych
mankamentów obecnej ustawy, wymagających pilnej zmiany.
Po pierwsze zmiany wymaga podniesienie progu, od którego powstaje obowiązek
stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50.000 euro oraz ustalenie
zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o
najmniejszej wartości.
Po drugie konieczne jest wprowadzenie zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez
ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych,
tj. nie wpływających znacząco na rynek o wartości, do kwot od których obowiązują dyrektywy
UE, a nadto konieczne jest wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji stanowiących
podstawę oceny wykonawców.
Po trzecie konieczne jest wprowadzenie skutecznego mechanizmu upowszechniania i
stosowania "dobrych praktyk" w zamówieniach publicznych jako środka do realizacji celu -
ograniczenia nadużywania kryterium ceny w rozstrzyganiu postępowań. Temu celowi będzie
służyło dodanie w Rozdziale II Zasady udzielania zamówień, w art. 7 - ustępu 1a -
wprowadzającego obowiązek korzystania przez zamawiającego w możliwym zakresie z
przykładowych wzorów umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych
dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień, upowszechnionych zgodnie z art. 154
pkt 10.
Po czwarte, w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 13
grudnia 2012 r. w sprawie C-465/11 Forposta, należy dokonać weryfikacji przepisu art. 24
ust. 1 pkt 1a, który rodzi wysokie ryzyko krzywdzących i sprzecznych z prawem Unii
Europejskiej wykluczeń wykonawców z postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1653
› Pobierz plik