Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych
projekt dotyczy m.in. podniesienia progu od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50 000 euro oraz ustalenia zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości, wprowadzenia zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych i obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców oraz ograniczenia nadużywania kryterium ceny w rozstrzyganiu postępowań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1653
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1232
1653
Warszawa, 22 sierpnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-1923/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Maria Małgorzata Janyska) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Poselski projekt ustawy przewiduje nowelizację ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 279, ze
zm.; dalej: ustawa). Nowelizacja ma objąć m.in. podniesienie progu, od którego
powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do
kwoty 50 000 euro, ustalenie zakazu pozaustawowego żądania stosowania
procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości, wprowadzenie
zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z
wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych, zmianę
przesłanek wykluczania wykonawców z postępowań o udzielenie zamówień
publicznych, likwidację obowiązku zatrzymywania wadium przez
zamawiającego, zmiany dotyczące ceny rażąco niskiej, wprowadzenie
obowiązku umieszczania w treści umowy zasad dotyczących zmiany wysokości
wynagrodzenia wykonawcy w razie zmian niektórych kosztów, wprowadzenie
zasady stosowania dokumentów wzorcowych i roczne opracowanie
dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień publicznych.
Poselski projekt ustawy jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej, a w szczególności trzech dyrektyw:
• dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31
marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień przez
podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki,
transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004 r., s. 1, ze
zm.),
• dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31
marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień
publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z
30.04.2004 r., s. 114, ze zm.);
• dyrektywy 89/665/EWG Rady z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie
koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie
udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.
Urz. WE L 395 z 30.12.1989 r., s. 33, ze zm.).
Większość przepisów projektu nie jest sprzeczna z przywołanymi aktami
prawa Unii Europejskiej.
Proponowane zmiany art. 24 ustawy można uznać za zgodne z prawem
UE. Obecne brzmienie art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy budzi wątpliwości co do
zgodności z art. 45 dyrektywy 2004/18/WE w związku z art. 53 ust. 3 i art. 54
ust. 4 dyrektywy 2004/17/WE. Proponowane zmiany mają na celu usunięcie
tych wątpliwości. Z tego powodu można uznać, że mają na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Ze względu na proponowaną treść zmian art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy –
Prawo zamówień publicznych (art. 1 pkt 6 lit. b projektu) Marszałek Sejmu
może, w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu, uznać projekt za projekt
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1653
› Pobierz plik